Brugt akvarie - måske utæt
Fra : Betina Nielsen

Dato : 09-06-02 12:29

Hej NG

Jeg har netop købt et ældre akvarie, den tidligere ejer hævder at det er tæt
men jeg er lidt usikker da silikonen virker lidt sprød nogen steder
(varmelegme etc), jeg tør ikke rigtig satse på at det bliver ved med at være
tæt.
Jeg har derfor overvejet at skrabe noget af det gamle silikone af og ligge
et nyt lag udenpå (selvfølgelig akvarie silikone).

Er der nogen ting jeg skal være specielt opmærksom på, jeg skulle jo nødig
ødelægge akvariet.

Mvh

Peter

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-06-02 00:47

Betina Nielsen <pmn@mailme.dk> skrev i en
> [...]
> et nyt lag udenpå (selvfølgelig akvarie silikone).
>
> Er der nogen ting jeg skal være specielt opmærksom på, jeg skulle jo nødig

Hvis det gamle kun fylder lidt, kan du lade det sidde og lægge et lag
udenpå. Syr af med eddikesyre. Vask grundigt med opvaskemiddel og skyl med
halvvarmt vand. Dup vandet af og lad tørre, derefter evt. en hurtig
spritaftørring med køkkenrulle.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 10-06-02 17:04

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> [...]
> udenpå. Syr af med eddikesyre. Vask grundigt med opvaskemiddel og skyl med
> halvvarmt vand. Dup vandet af og lad tørre, derefter evt. en hurtig

Hej
Lige en ting som der er nød til at huskes på, er at når man vasker akvariet
med opvaskemiddel, eller andre sæber, så _må_ man huske på at skylde
ekstremt godt, for at være sikker på at sæben er helt af. Dette fordi
fiskene ikke vil kunne tåle selv de minste sæberester, og enden på visen vil
blive at de dør på nogle få timer.
Hilsen Ditte

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-06-02 15:10

"Ditte Cecilie Simonsen" skrev i en meddelelse:
> [...]
> ekstremt godt, for at være sikker på at sæben er helt af. Dette fordi
> fiskene ikke vil kunne tåle selv de minste sæberester, og enden på visen

Du har ret - opvaskemiddel er ikke godt for fiskene - men en god
afskylning kan vel klare det værste ?

Det minder mig om min barndom, hvor jeg havde et 63 liter akvarie
stående i stuen hjemme, og en dag stod der en kvart kop vand på et
bord - og min far syntes, at det så rent ud, så han hældte det ned til
mine fisk.....

Dagen efter var alle fisk døde - og min mor fortalte, at det var lidt
vand med opvakemiddel i, som hun havde brugt - ikke meget men
nok til at slå samtlige fisk ihjel ;-(

Nå - min far købte nye fisk til mig, og så var alt godt igen

/Jan

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 11-06-02 20:59

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> wrote in message
> Du har ret - opvaskemiddel er ikke godt for fiskene - men en god
> afskylning kan vel klare det værste ?
> /Jan

Hej Jan.
Som du selv fortalte (barndomshistorie) så skal der altså ikke ret meget
til, før det går gruelig galt.
Et godt eksempel (som kostede næsten 70 gubby unger livet - de var næsten
voksen) var at min søster havde lånt et af mine akvarier til at have sine
mus i, mens hun gjorde deres bur rent.
Eftersom jeg havde sagt til hende at hun måtte gøre akvariet godt rent efter
sig, så vaskede hun det selvfølgelig rigtig godt med opvaskemiddel..... Men
ak og ve. Hun skulle nok have brugt nærmere 100 liter vand ekstra, for at
have forhindret det som skete to dage senere.
Det tog ikke mere end lige godt to timer fra gubbyerne kom i akvariet (mens
jeg gjorde rent i deres akvarie) og til at de alle sammen var døde.
Så derfor vil jeg på det stærkeste anbefale at man IKKE bruger nogen form
for sæbe når man gør sine akvarier rene.
Hilsen Ditte

Fra : J@N

Dato : 11-06-02 06:53

"Betina Nielsen" <pmn@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et nyt lag udenpå (selvfølgelig akvarie silikone).
>
> Er der nogen ting jeg skal være specielt opmærksom på, jeg skulle jo nødig

Du skal først fjerne den gamle silikone med en hobbykniv/barberblad/skraber,
dernæst skal du omhyggeligt rengøre fladerne med acetone - sæbe er bandlyst
i akvarier!!! Herefter påfører du silikonen, husk straks at trække en finger
hen over fugningen. Vent med at komme vand i, til silikonen er hærdet,
tørretid ca. 2 mm pr døgn. Test om det er tæt før du kommer grus i akvariet.

Held og lykke med projektet.

Jan