Ny katteejer / Tyde hans opførsel
Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 09-06-02 11:21

Hej alle

Tjah, det er da eminent at der lige findes sådan en gruppe her. Jeg er
nemlig lige blevet katteejer i torsdags. En lille killing, dyrlægen har
sagt at han er 8-9 uger. Jeg troede godt nok at han var de anbefalede 12
uger, det synes jeg at jeg læste i annoncen. Men anyway...

Jeg kunne godt tænke mig at lære at tyde hans kropssprog og opførsel.
F.eks.:

- Når han logrer med halen

- Er det normalt at han har sådan nogle ture hvor han tæsker hen over
gulvet, hvor han laver sådan en slags krog med halen. Det er ligesom om
han løber på lidt stive ben i de tilfælde, og med en lille bue på
ryggen.

- Han har det meget med at skulle angribe min hånd når vi skal lege. Så
skal den lige tygges lidt på. Uden at han dog virker som om han bider
igennem. Men, jeg har læst at man skal passe på med at den adfærd
fortsætter når han bliver ældre ? Han lægger nogle gange, i korte
øjeblikke, ørerne tilbage under denne leg. Normalt betyder tilbagelagte
ører da at han siger "pas på !", right ?

- Er der nogen måde hvorpå man kan finde ud af om hans leg er pga.
kedsomhed (altså at jeg ikke aktiverer ham nok) eller fordi han bare er
legesyg ?

Osv... Har I nogle gode erfaringer til sådan en førstegangs-ejer som mig
? Er der en god bog om katte jeg kan købe måske ?

Jeg har også fået at vide at jeg skal kigge efter om hans afføring viser
tegn på orm. Nu er der bare det at hans afføring jo er fyldt med
kattegrus, så jeg kan faktisk ikke se det. Men, jeg lagde mærke til at
der var 4-5 små mørke pletter omkring hans anus efter han havde været på
toilettet. Om det var afføring eller blod, det er jo sådan set noget
svært at afgøre.

Derudover... tjaaah, hvis I har nogle gode tips og tricks, ting jeg skal
gøre/holde øje med osv., så skriv det endelig

Han er iøvrigt meget kælen, ligger bare hos en og spinder nogle gange,
har rigtigt meget krudt i røven, er helt renlig, og spiser en hel del
efter jeg gav ham dåsemad (science plan). Troede jo han var ældre til at
starte med, så han fik tørfoder (Precept).

Anyway... skriv løs, I kattefolk ! Han kan iøvrigt ses på:

http://www.kode-fu.net/scott

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Pia

Dato : 09-06-02 11:30

Hej,

jeg kan ikke svare på nogen af dine spørgsmål, men hold op, hvor er han sød.

Det med spurte-turene er vist meget normalt, også de stive ben og krum ryg -
går han sidelæns?

Da jeg i starten af firserne boede i Sverige, dengang man troede en killing
måtte komme hjemmefra når den er 8 uger, fik vi en på 6 uger - de var trætte
af den på fødegården, fordi den væltede alle deres potteplanter og klatrede
i gardinerne... Hun klatrede også hurtigt i træer, spillede fodbold med os
og gik på jagt i det høje græs, så ja, de er fyldt med energi.

:Pia

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 09-06-02 11:35

In article <advah3$deh$1@sunsite.dk>, ngspam@ofir.dk says...

> Det med spurte-turene er vist meget normalt, også de stive ben og krum ryg -
> går han sidelæns?

Jeps... og hopper sidelæns også ))

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Pia

Dato : 09-06-02 12:04

> Jeps... og hopper sidelæns også ))
> Jacob Saaby Nielsen

Det står der noget om her:

http://www.bluewhite.dk/Tips/sprog.htm

kig også på

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/
http://www.bluewhite.dk/dansk.html (fx under alskens kattetips, hvor jeg har
sakset det øverste link)

:Pia

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 09-06-02 12:25

In article <advcgq$i9a$1@sunsite.dk>, ngspam@ofir.dk says...

> Det står der noget om her:

Mange tak, de bliver snarest gransket igennem =)

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-06-02 12:05

"Jacob Saaby Nielsen" <jay@dontspamme.kode-fu.net> wrote in message
> [...]
> sagt at han er 8-9 uger. Jeg troede godt nok at han var de anbefalede 12
> uger, det synes jeg at jeg læste i annoncen. Men anyway...

tillykke med din nye ejer ) og velkommen til....

> Jeg kunne godt tænke mig at lære at tyde hans kropssprog og opførsel.
> F.eks.:
>
> - Når han logrer med halen

kan være forskellige ting afhængig af de andre signaler han sender....
ligger han feks på lur og vifter med halen ( en kat logrer ikke*G*) så er
nah frygtelig koncentreret om jagten...... nogle katte vifter med halen når
de er irriterede og andre når de har det rart...... det er ikke et
enkelttydende signal så du er nok nødt til at prøve at tyde det sammen med
noget andet

> [...]
> gulvet, hvor han laver sådan en slags krog med halen. Det er ligesom om
> han løber på lidt stive ben i de tilfælde, og med en lille bue på

det er enddog MEGET normalt*G* det er jo en lille dreng du har fået dig....
der er fræs i ham og han skal indimellem lige teste det af han har lært af
mor og søskende.... rent faktisk er det en truestilling ( så vidt jeg ved)
hvor katten gør sig så stor og skræmmende som overhovedet muligt (
killinger gør det i leg og for at lære kattesprog)

> [...]
> øjeblikke, ørerne tilbage under denne leg. Normalt betyder tilbagelagte
> ører da at han siger "pas på !", right ?

sålænge han ike er ældre er alle de tegn han sender dig noget han øver sig
på... men det er rigtigt du skal passe på med at han bider i hånden når han
bliver ældre.... vores adstadige "gamle" hankat på tre år kan stadig finde
på det.... man er vel en dreng der leger drengelege... ik )

> - Er der nogen måde hvorpå man kan finde ud af om hans leg er pga.
> kedsomhed (altså at jeg ikke aktiverer ham nok) eller fordi han bare er
> legesyg ?

det er nok mest fordi han er legesyg.... men jeg vil stadig anbefale dig at
anskaffe dig en kat mere... hvis han ikke er mere end de 8-9 uger dyrlægen
har fortalt dig, er han stadig ikke helt velbevaren i kattesprog og bliver
derfor meget præget på mennesker.... dvs alt du lærer ham de næste uger vil
hænge ved og have svært ved at blive "repareret" senere..... og så det
faktum at to katte er doppelt så sjovt men ikke doppelt så svært

> Osv... Har I nogle gode erfaringer til sådan en førstegangs-ejer som mig
> ? Er der en god bog om katte jeg kan købe måske ?

politikens kattebog er uundværlig i ethvert kattehjem...... jeg finder
STADIG min frem bare for at bladre i den nu og da et eminent opslagsværk
der både kan fortælle dig om sygdomme og adfærd....og en masse generelle
gode råd
det lyder iøvrigt til at han er faldet godt til)

> [...]
> der var 4-5 små mørke pletter omkring hans anus efter han havde været på
> toilettet. Om det var afføring eller blod, det er jo sådan set noget

hvis du ikke kan se det så prøv at "knække" en pølle over og kik efter om
der er sådanne små hvide vrikkende tingester i den... ellers skynd dig efter
ham på bakken og kik så snart han er gået

> Derudover... tjaaah, hvis I har nogle gode tips og tricks, ting jeg skal
> gøre/holde øje med osv., så skriv det endelig

der er masser af ting*G* men hvis du er snu så kigger du engang på gruppens
hjemmeside www.dk-fritid-dyr-kat.dk hvor du kan finde en masse gode råd og
historier... samt en liste over os der deltager i denne debat
et godt råd jeg gerne vil give dig allerede nu er at få ham kastereret meget
snart..... nogle dyrlæger kvier sig ved at kasterere en ung killing men
undersøgelser viser at killingerne hurtigere kommer oven på igen og du
undgår al det uheldige ved en hankat, som feks strinten og "ups
killinger"......
andre i gruppen kan bedre rådgive dig om hvornår han bør "ordnes"......

> [...]
> efter jeg gav ham dåsemad (science plan). Troede jo han var ældre til at
> starte med, så han fik tørfoder (Precept).

dejligt at høre at du allerede fodrer med det bedste)
hvis du ellers fodrer med kilingefoder så tror jeg godt du kan give ham en
smule tørkost allerede..... evt blandet op med hans vådfoder...

> Anyway... skriv løs, I kattefolk ! Han kan iøvrigt ses på:
>
> http://www.kode-fu.net/scott

hvor ER han bedårende..... hvad race er han??? og hvad hedder han)

--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 09-06-02 12:48

Subject: Re: Ny katteejer / Tyde hans opførsel
From: "Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk>
Newsgroups: dk.fritid.dyr.kat

> [...]
> hænge ved og have svært ved at blive "repareret" senere..... og så det
> faktum at to katte er doppelt så sjovt men ikke doppelt så svært

Ok... det vil jeg så overveje. Jeg har hørt det fra andre sider også, at
han burde ha' en legekammerat.

Hvad er bedst så ? Samme køn, samme race ? Eller skal det være noget
helt andet ? Og kan de dele toilet, eller skal jeg ha' et mere ?

> [...]
> STADIG min frem bare for at bladre i den nu og da et eminent opslagsværk
> der både kan fortælle dig om sygdomme og adfærd....og en masse generelle

Ok, den vil jeg lige kigge efter så =)

> det lyder iøvrigt til at han er faldet godt til)

Det tror jeg han er. Den der nok er mest "ude af den" er vist mig. På en
eller anden måde føler jeg det lidt som om jeg er blevet forælder.
Tænker hele tiden på om jeg nu gør det rigtige, lægger mærke til hvordan
han er osv. (han har en lille infektion i de øvre luftveje fra da jeg
fik ham, så han "piver" lidt når han trækker vejret nogle gange). Sådan
lidt hønemor agtig tror jeg. Men det er jo også sjovt nok

I starten var han lige lidt forsigtig, og gik langs væggene osv. Men
efter 20 minutter var han noget mere modig. Specielt efter jeg begyndte
at gi' ham Science Plan dåsemad, virker han som om han har fået mere
energi. Nok fordi han i det hele taget spiser mere nu. Han har hele
tiden været meget kærlig og kontaktsøgende. Efter han har været her i 3
dage, virker han som om han nogle gange bare vil passe sig selv og løbe
lidt rundt. Så angriber han mig når han lige får lyst ))

Han har også været renlig fra starten af. Når der er nye mennesker (for
ham) på besøg, sørger jeg for at ha' ham i mine arme når jeg åbner
døren, så han i hvert fald ved han er hos en der passer på ham. Og han
har modtaget alle rigtigt pænt. Igår lå han hos en veninde jeg havde på
besøg da vi så film. Så, han er ikke specielt sky =)

> hvis du ikke kan se det så prøv at "knække" en pølle over og kik efter om
> der er sådanne små hvide vrikkende tingester i den... ellers skynd dig efter
> ham på bakken og kik så snart han er gået

Ok... må prøve at knække pøller så. Iøvrigt sagde hende jeg havde købt
ham af, at han havde fået ormekur. Så jeg tror ikke der er noget, men
jeg vil jo gerne være helt sikker (Hun var noget... "speciel" ).

> der er masser af ting*G* men hvis du er snu så kigger du engang på gruppens
> hjemmeside www.dk-fritid-dyr-kat.dk hvor du kan finde en masse gode råd og
> historier... samt en liste over os der deltager i denne debat

Ok =)

> [...]
> killinger"......
> andre i gruppen kan bedre rådgive dig om hvornår han bør "ordnes"......

Ok. Dyrlægen sagde han lige skulle være 5-6 måneder, så ku' jeg bare
ringe.

> dejligt at høre at du allerede fodrer med det bedste)

Jeg bad også om det bedste nede hos dyrehandleren. Det bedste til "min
knægt" ))

> hvor ER han bedårende..... hvad race er han??? og hvad hedder han)

Han er halv siameser, halv burmeser. Og han hedder... Scott (Kalder
ham selv for Scottie, I ved ham fra Star Trek ... elsker den serie ))
). Hende jeg købte ham af, havde kaldt ham det, og hun sagde han
lystrede på det. Det synes jeg nu ikke, så jeg kalder ham bare for
Scottie.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-06-02 16:56

og så det

> Ok... det vil jeg så overveje. Jeg har hørt det fra andre sider også, at
> han burde ha' en legekammerat.

jeg kan jo så se ud af de andre indlæg at du mere eller mindre har besluttet
dig for en legekamerart til ham skønt.....

> Hvad er bedst så ? Samme køn, samme race ? Eller skal det være noget
> helt andet ? Og kan de dele toilet, eller skal jeg ha' et mere ?

personligt kan jeg kun anbefale at blande "racerne"... jeg har selv en
somali ( også en af de aktive sociale racer)... en huskat, med et afslappet
temprament og en perser, der vist ikke er helt sikker på at hun nu _er_ en
perser*G* ( de har ry for at være sofapuder... og der er linda bestemt IKKE)
vores to "racekatte" er piger og vores huskat er en dreng.... men som andre
også skriver er det underordnet når de skal neutraliseres...... jeg har haft
gode erfaringer med at blande kønnene..... og tempramenterne...... men
naturligvis kan man være uheldig.... ofte er killinger dog bedre til at
"indrette" sig...

de vil sagtens kunne dele toilet..... men et ekstra er nok ikke af vejen....
vi har to bakker til tre katte....

> [...]
> fik ham, så han "piver" lidt når han trækker vejret nogle gange). Sådan
> lidt hønemor agtig tror jeg. Men det er jo også sjovt nok

sådan er det jo at blive slave*G* herskeren skal jo have det godt )

> [...]
> har modtaget alle rigtigt pænt. Igår lå han hos en veninde jeg havde på
> besøg da vi så film. Så, han er ikke specielt sky =)

det lyder til at du har rimelig godt tjek over hvordan det skal klares......

> Ok... må prøve at knække pøller så. Iøvrigt sagde hende jeg havde købt
> ham af, at han havde fået ormekur. Så jeg tror ikke der er noget, men
> jeg vil jo gerne være helt sikker (Hun var noget... "speciel" ).

hvis han har fået orme kur og ellers ikke har været udsat for en missemor
der rendte ude og fangede mus eller hentede dem med hjem er sansyneligheden
for orm ikek ret stor...... det er naturligvis altid godt at være
opmærksom....

> Ok. Dyrlægen sagde han lige skulle være 5-6 måneder, så ku' jeg bare
> ringe.

nogle dyrlæger sætter alder på..... nogle sætter kg på... men 5 mdr synes
jeg lyder som et udemærket bud...

> Jeg bad også om det bedste nede hos dyrehandleren. Det bedste til "min
> knægt" ))

smadder godt gode instinkter for en "ny slave"*GG*

> [...]
> ). Hende jeg købte ham af, havde kaldt ham det, og hun sagde han
> lystrede på det. Det synes jeg nu ikke, så jeg kalder ham bare for

det er såmænd ikke sikkert han vil reagere på sit navn overhovedet*G* vore
linda er kold i røven*GGG* man kan kalde til man bliver blå i hovedet...
frøkenen kommer når det passer HENDE!!!
alle vores katte har efterhånden fået sig en masse kælenavne... sweety
bliver i daglig tale kaldt basse elle store mis..... linda bliver kaldt mus
eller baby*G* og rasmine bliver kaldt ras, rasle eller rasmis..... de to der
gider svare reager på deres navne uanset i hvilken form....

Fra : Katrine Nederby

Dato : 09-06-02 17:39

> [...]
der
> gider svare reager på deres navne uanset i hvilken form....

Et sjovt sammentræf.......
Herhjemme bliver Sofus kaldt Basse, Freja bliver kaldt Mus, og Patsy bliver
kaldt Baby *G*

Mange hilsner
Katrine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-06-02 17:58

"Katrine Nederby" <katnederby@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> der
>
> Et sjovt sammentræf.......
> Herhjemme bliver Sofus kaldt Basse, Freja bliver kaldt Mus, og Patsy

hehe....... ja det er da lidt sjovt..... vores kælenavne har udviklet sig
lidt efter hvordan misserne ellers opfører sig i det daglige*G*

Fra : Nina El Falaki

Dato : 09-06-02 19:57

Hej Jacob

Jeg har måske kat nr. 2 til dig billigt, men mail mig lige privat, hvis du
er interesseret, jeg kunne nemlig ikke finde ud af hvad jeg skulle slette i
din mailadr. for at sende privat.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Katrine Nederby

Dato : 09-06-02 12:27

Hej Jacob.
(Og ups undskyld, jeg kom til at svare dig privat.)

En chokolade burmeser?
Er nødt til at spørge hvor du har købt ham?
-Og om han er med stamtavle, for så _må_ han slet ikke sælges før han er
fyldt 12 uger?

Men du skal selvfølgelig have tillykke med ham alligevel, for dejlig er han
jo.

Hvis en voksen kat slår med halen vil det oftest være tegn på irritation
eller vrede, men hos en killing kan det lige så vel være leg: "Jeg er
_meget_ farlig og angriber lige om lidt". Desuden kan det betyde, at han
ligger på lur efter et byttedyr/legetøj. Da er det nemlig normalt at vifte
med halen. Når det så er sagt, så har jeg selv en burmeser (Patsy), der slår
med halen, når hun nyder en kæletur *S*

> [...]
> gulvet, hvor han laver sådan en slags krog med halen. Det er ligesom om
> han løber på lidt stive ben i de tilfælde, og med en lille bue på

Hi hi, ja det er helt normal killingeadfærd. Han øver sig i kropssprog. Når
han laver en bue på ryggen og vender siden til (sidestepper)ser han _meget_
større ud, end han egentlig er, og det er et meget godt våben at have i
baghånden, hvis man føler sig truet.

> [...]
> øjeblikke, ørerne tilbage under denne leg. Normalt betyder tilbagelagte
> ører da at han siger "pas på !", right ?

Rigtigt, men det kan også være en defensiv handlig. -Han vil beskytte sine
ører om han så selv angriber eller er bange for at blive angrebet.
Mht at bide i hænderne, skal du begynde at opdrage ham allerede nu. Lad ham
ikke "angribe" dine hænder, men lær ham, at det er legetøjet beregnet til.

> - Er der nogen måde hvorpå man kan finde ud af om hans leg er pga.
> kedsomhed (altså at jeg ikke aktiverer ham nok) eller fordi han bare er
> legesyg ?

-Hmmm. Der er ihvertfald større risiko for, at han kommer til at kede sig
som alenekat, end hvis han har en kammerat. Der er ikke noget der aktiverer
en kat bedre end en anden kat

> Osv... Har I nogle gode erfaringer til sådan en førstegangs-ejer som mig
> ? Er der en god bog om katte jeg kan købe måske ?

-Jeg vil helt klart anbefale Politikens Kattebog,
men Fra Killing til Kat af Peter Neville er også god.

> [...]
> der var 4-5 små mørke pletter omkring hans anus efter han havde været på
> toilettet. Om det var afføring eller blod, det er jo sådan set noget

-Du kan ikke nødvendigvis selv se om der er ormeæg i hans afføring, så jeg
ville lade dyrlægen undersøge en afføringsprøve.

Held og lykke med ham
Katrine
Beydana Burmesere
http://pandoras_burmese.tripod.com

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 09-06-02 12:47

in article advdhv$lec$1@sunsite.dk, Katrine Nederby at
katnederby@hotmail.com wrote on 09/06/02 13:27:

> [...]
> Er nødt til at spørge hvor du har købt ham?
> -Og om han er med stamtavle, for så _må_ han slet ikke sælges før han er

Hej Jacob

Jeg er nysgerrig -og må have be- eller afkræftet en mistanke, der nok er
helt hen i vejret. Men...
Jeg stødte på en annonce i dk.marked.privat.dyr forleden:

"Hejsa,
Jeg har en Siameser/Burmeser killing til salg. Han kat, højest 12 uger
gammel, nougat farvet m. mørk maske. Meget sød, kælen og tillidsfuld.
Sælges fordi jeg skal flytte.
Prisen snakker vi om."

Og funderede selv lidt over den - jeg undrede mig over at gutten ikke vidste
hvor gammel hans killing var...
Og nu fik jeg den vilde idé at det var den du havde købt??
Er det??

Under alle omstændigheder, til lykke med vidunderet, han er godt nok dejlig!
Og foreløbig lyder han da som en helt normal killing

--
Knus fra Ann R, Donna & Ditte
Donna & Dittes katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck

Fra : Katrine Nederby

Dato : 09-06-02 13:09

> [...]
> Jeg har en Siameser/Burmeser killing til salg. Han kat, højest 12 uger
> gammel, nougat farvet m. mørk maske. Meget sød, kælen og tillidsfuld.

He he: Lidt sjovt for jeg tænkte faktisk, at han var lidt "lang" af en
burmeser at være og mere lignede en Tonkineser. Så jeg tror også det er en
mulighed *S*

Og hvis den havde en stamtavle ville Jacob jo selvfølgelig også vide hvor
gammel den er. Dumme spørgsmål skal der også være plads til *G*

Katrine

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 09-06-02 13:21

In article <advg4r$t22$1@sunsite.dk>, katnederby@hotmail.com says...

> He he: Lidt sjovt for jeg tænkte faktisk, at han var lidt "lang" af en
> burmeser at være og mere lignede en Tonkineser. Så jeg tror også det er en
> mulighed *S*

Ok. Ja desværre har jeg ikke rigtigt så meget mulighed for at få det
bekræftet. Jeg spurgte hende damen om en del ting, men enten kunne eller
ville hun ikke helt svare på dem.

> Og hvis den havde en stamtavle ville Jacob jo selvfølgelig også vide hvor
> gammel den er. Dumme spørgsmål skal der også være plads til *G*

Jeg spurgte også om stamtavle faktisk. Men det sagde hun at han ikke
havde, eftersom dens mor var siameser og dens far var burmeser. Eller
omvendt. Det lød da meget fornuftigt, for sådan en katte-newbie som mig

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Katrine Nederby

Dato : 09-06-02 13:56

> Jeg spurgte også om stamtavle faktisk. Men det sagde hun at han ikke
> havde, eftersom dens mor var siameser og dens far var burmeser. Eller
> omvendt. Det lød da meget fornuftigt, for sådan en katte-newbie som mig

Jammen så kan vi da godt tillade os at kalde ham en Tonkineser; -Ihvertfald
sådan lidt for sjov. Racen er nemlig ikke godkendt herhjemme
(Fife), -vistnok fordi den ikke kan renavles-, men i USA (CFA) er den
anerkendt. Den er opstået som en blanding af netop burmeser og siameser.
Du kan læse om den her på CFA's side:
http://www.cfainc.org/breeds/profiles/tonkinese.html

Hvis han skal have en kammerat, er det måske en ide at kigge dig om efter en
kat med samme livlige temperament, som både burmeseren og siameseren
har. -De er også begge meget sociale racer, så det er da bestemt at
anbefale.

Katrine

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 09-06-02 13:15

From: "Katrine Nederby" <katnederby@hotmail.com>
Newsgroups: dk.fritid.dyr.kat

> Hej Jacob.
> (Og ups undskyld, jeg kom til at svare dig privat.)

Intet problem i det =)

> En chokolade burmeser?

Tjaaah, du må ik' spørge mig, jeg blev bare forelsket i ham )) Jeg
har kun haft katte i kraft af på et tidspunkt at bo sammen med en
kæreste der havde to. Og det var helt almindelige huskatte. Så jeg ved
ikke hvad der er de gængse farver for burmesere/siamesere.

> Er nødt til at spørge hvor du har købt ham?

I dk.marked.privat.dyr var der en posting fra en fyr der hedder Mark
Enoch. Det er den killing jeg købte.

> -Og om han er med stamtavle, for så _må_ han slet ikke sælges før han er
> fyldt 12 uger?

Ingen stamtavle, såvidt jeg fik at vide.

> Men du skal selvfølgelig have tillykke med ham alligevel, for dejlig er han
> jo.

Tak =) Og ja han er !

> [...]
> ikke "angribe" dine hænder, men lær ham, at det er legetøjet beregnet til.

Ok. Nogle specielt gode metoder til det ? Eller er det bare at fjerne
ham når han gør det, og sætte ham ned til legetøjet ?

> -Hmmm. Der er ihvertfald større risiko for, at han kommer til at kede sig
> som alenekat, end hvis han har en kammerat. Der er ikke noget der aktiverer
> en kat bedre end en anden kat

Mjah. Det lyder mere og mere som om jeg skal ha' ham en legekammerat
rt5555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555
555555555555555555555555555555555555555555

(ovenstående var vist Scott's måde at sige "ja tak" på )) )

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 09-06-02 13:32

in article MPG.176d65242a15f486989687@news.cybercity.dk, Jacob Saaby Nielsen
at jay@dontspamme.kode-fu.net wrote on 09/06/02 14:15:

> I dk.marked.privat.dyr var der en posting fra en fyr der hedder Mark
> Enoch. Det er den killing jeg købte.

Okaj - så fik jeg svar på min mistanke

> Ok. Nogle specielt gode metoder til det ? Eller er det bare at fjerne
> ham når han gør det, og sætte ham ned til legetøjet ?

Jeg holdt hånden stille og holdt op med at lege når mine killinger satte
tænderne i den i leg. Så var jeg "kedelig" og så fjernede de gebisset.
Herefter fik de selvfølgelig at vide hvor kolossalt dygtige de var

> [...]
> 555555555555555555555555555555555555555555
>
> (ovenstående var vist Scott's måde at sige "ja tak" på )) )

Ja, du har jo reddet dig en af de meget sociale, meget aktive, meget...
alting! katte (det gælder da i hvertfald både siameser og burmeser, så mon
ikke osse en blanding er sådan)
Og hvis vi går ud fra at Scottie er som sine forfædre, så vil han trives
meget bedre med en aktiv medkilling. Og du vil få lidt fred - en sjælden
gang imellem, de kan sove i arm med hinanden det eeelsker de, og de kan
afreagere deres energi på hinanden. En siameser der keder sig kan være
grumme opfindsom til gale streger - og jeg tror ikke burmeserne er spor
bedre
Hvis du kan hitte en amerikansk katteside kan du måske endda finde noget om
Scotties race. Den blanding er anerkendt som race i USA - den hedder
Tonkineser. Herhjemme anerkender man den ikke, fordi den ikke kan renavles -
mener jeg. Camilla S. ved mere, det er hende jeg har det fra

--
Knus fra Ann R, slik i panden til den lille ny fra "tante" Donna & "tante"

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 09-06-02 13:46

In article <B9291763.230A%ann_rudbeck@mac.com>, ann_rudbeck@mac.com
says...

> [...]
> Tonkineser. Herhjemme anerkender man den ikke, fordi den ikke kan renavles -
> mener jeg. Camilla S. ved mere, det er hende jeg har det fra

Og så tror jeg jagten går ind på en legekammerat til ham Kender I
nogen der sælger en lille misser der kan lege med Scottie ? Uden at han
koster flere tusinde kroner. Jeg har ham jo for selskabets skyld, ikke
pga. avl osv.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 09-06-02 13:58

in article MPG.176d6c588347cc498968a@news.cybercity.dk, Jacob Saaby Nielsen
at jay@dontspamme.kode-fu.net wrote on 09/06/02 14:45:

> [...]
> nogen der sælger en lille misser der kan lege med Scottie ? Uden at han
> koster flere tusinde kroner. Jeg har ham jo for selskabets skyld, ikke

Nu ved jeg jo ikke hvor du bor, men Mette Svangren her fra gruppen har
masser af killinger.. Det er huskattekillinger, men hun kan nok hjælpe dig
med at finde den mest sociale og "orientalske" af dem. Kønnet er mere
ligegyldigt for du har sikkert tænkt at neutralisere dem alligevel.
Der er vist også et par af Torties killinger der ikke har fået et hjem?

Jeg er nu heller ikke avler, men jeg elsker siamesernes temperament, så
sådan nogle skulle det være i sin tid - og det har jeg aldrig fortrudt. De
knap 6000 de kostede tilsammen var det mindste, de koster langt mere i mad,
grus, dyrlægecheck, sygeforsikring... men det er de bedste penge jeg
nogensinde har givet ud, de giver så mange glæder igen som man ikke kan måle
i penge

Fra : Katrine Nederby

Dato : 09-06-02 14:18

> [...]
> ligegyldigt for du har sikkert tænkt at neutralisere dem alligevel.
> Der er vist også et par af Torties killinger der ikke har fået et hjem?

-Det er præcis de huskattekillinger, som er annonceret til salg på min
hjemmeside *S*

Katrine
http://pandoras_burmese.tripod.com

Fra : marianne hellemose

Dato : 09-06-02 14:10

Hej Jacob
Jeg har tre "Tortie-børn" men de er ikke "leveringsklare"
før tidligst 19/7 du kan læse Tortie's historie på
www.dk-fritid-dyr-kat.dk under historier, og
Mette har nogle "værksteds-mivere"

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Ann K

Dato : 09-06-02 14:12

Hej Jacob.
Aner jo intet om hvor du bor eller om du evt har bil, men både Mette
Svangren (Jylland?) og Marianne Hellemose (Lolland/Falster?) fra denne
gruppe har ganske almindelige stribere til salg...
Der er tale om killinger fra det vi her i gruppen rammende kalder
"affaldskatte"... altså huskatte som af en eller anden grund ikke
længere har en familie... læs evt Torties historie på gruppen hjemmeside
(som du allerede har fået link til).
Prøv evt at finde deres mail adresser på gruppens hjemmeside under
Profiler..

Ok - det er ikke hverken siamesere eller burmesere... men en Striber kan
vel også være en god ven

Scottie ser nu ud til at være lidt mere end 8 uger (heldigvis)... hans
øjenfarve har så vidt jeg kan se skiftet fra blå til gul/grøn?... og det
sker svjh omkring 10 uger alderen...
Uanset... køn lille mis Og et rigtig godt navn!

Mvh Ann - også trekkie ;)

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 09-06-02 15:18

In article <advk6d$a1h$1@sunsite.dk>, tsars@os.dk says...

> Ok - det er ikke hverken siamesere eller burmesere... men en Striber kan
> vel også være en god ven

Sagtens... Men nu tænker jeg ikke så meget på mig selv i den henseende,
for jeg kan li' dem uanset racen. Jeg tænker mere på en der ville være
en god ven for Scottie.

Huskat + Tonkineser = Ok ?

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Ann K

Dato : 09-06-02 15:43

Hej Jacob.
>Huskat + Tonkineser = Ok ?
<> Tjo - hvorfor ikke...det som har betydning er vel især huskattens
temperament... Og mon ikke du kan få enten Mette eller Marianne til at
hjælpe med at finde den helt rigtige? :)
Har jo selv en særdeles blandet Bande bestående af 1 huskat, 1 blanding
(huskat/norsk skovkat), 1 blanding (perser/huskat) og 1 raceren
skovkat... og er pt. ved at indføre en lille ny abyssinier til denne
flok...
Meget forskellige temperamenter - men her fungerer det fint... alle har
glæde af hinanden ... øhh - håber jeg da - abypigen har kun været her
knapt et døgn
(Bortset fra huskatten... den notorisk berygtede Saga, der HADER andre
katte - og derfor bor alene
Ang køn... Tja - du kan kun få en _meget_ generel vejledning af mig.
De fleste foretrækker to hankatte (kastrater!) sammen... drenge leger
drengelege, ved du nok ;)
Hunkattene _kan_ have tendenser til at blive lidt "bitchede", når de
vokser til... men det har som regel kun betydning, hvis der er tale om
to hunkatte sammen... Hankatte ved som oftest udmærket _hvilket_ køn,
der er det stærkeste, og indretter så tilværelsen derefter *sss*
Hæ... kan godt se at jeg ikke ligefrem har hjulpet dig med valget... men
der er altså tale om katte! Det mest uforudsigelige dyr - og derfor også
et af de mest fascinerende! )

Mvh Ann

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 09-06-02 16:43

in article MPG.176d81fc7af293dd98968b@news.cybercity.dk, Jacob Saaby Nielsen
at jay@dontspamme.kode-fu.net wrote on 09/06/02 16:17:

> Sagtens... Men nu tænker jeg ikke så meget på mig selv i den henseende,
> for jeg kan li' dem uanset racen. Jeg tænker mere på en der ville være
> en god ven for Scottie.
>
> Huskat + Tonkineser = Ok ?

Det kommer jo an på huskatten. De er jo ganske forskellige i temperament.
Det er også derfor det er smart at få den fra nogen, der kender deres
killinger godt. Både fordi de kender dem, fordi de har brugt meget tid
sammen med dem - og dermed har nogle killinger der er godt præget på
mennesker. Men også fordi de så kan råde dig til, hvilken af de små
uldtotter, der er den mest sociale, helst putter med de andre osv., for det
er nok det du skal gå efter.
Du skrev at du ikke kunne give så meget for katten, og så har du selv
udelukket de (race)katte, der måske ville være det perfekte match.
Hov - det falder mig lige ind, at du jo er i den heldige situation at du vel
egentlig frit kan vælge om du vil have en killing eller en voksen kat! For
Scottie er så lille, at han nok bare vil se en voksen kat som "moor!" og
tage imod med åbne arme
Babe her, f.eks. - en sød balineser (langhåret siameser) på to år.
http://home19.inet.tele.dk/arjuna/dk/til_salg.htm. Hun koster 1500 kr....
Selvfølgelig forudsat at de vil sælge til dig - jeg fornemmer at de vil være
meget kritiske med, hvem der får deres lille skat Jeg har selv kigget
meget og længe på hende, men tre voksne hunkatte er nok en tand for meget
for det lille hjem, især hvis hun har det svært med de andre katte. Men
måske ikke med en killing?...
Der er også af og til voksne katte med racebaggrund på internaterne. Jeg var
selv tæt på at snuppe en sort "halvorientaler" med hjem fra kattens værns
internat for nogle år siden. Det der stoppede mig var, at jeg fik at vide at
katten altså ikke havde arvet det sociale temperament fra sin orientalerfar
eller mor. Og så gik det jo ikke...

Fra : Nina El Falaki

Dato : 09-06-02 20:04

Mine katte er garanteret livlige i temperament, somali, men til gengæld 1 år
gamle.

I må da godt huske mine 2 "overskydende" katte også og ikke kun tænke på de
små husiser, som jeg ønsker må få de allerbedste hjem, men mine er altså
blevet "gamle"

Fra : Ann K

Dato : 09-06-02 20:31

Ups Nina... Hvordan kunne jeg dog glemme dig
Men jo - en somali ville da afgjort være et godt bud på en legekammerat
til Scottie
Og det ville nok heller ikke være så vanskeligt at føre en 1 år gammel
ungkat sammen med en killing.... I hvert fald en del lettere end en 1 år
gammel abyssinier der skal føres sammen med en Bande af tre 5 - 6 årige
kastrater og to faaaaarlige hunde
Jacob - du skulle overveje det her
Mvh Ann

Fra : Nina El Falaki

Dato : 09-06-02 19:59

Det har jeg, mail mig privat.

Fra : Niels Peter

Dato : 09-06-02 12:51

"Jacob Saaby Nielsen" <jay@dontspamme.kode-fu.net> skrev i en meddelelse
> Hej alle

(...)
> Jeg kunne godt tænke mig at lære at tyde hans kropssprog og opførsel.
> F.eks.:
>
> - Når han logrer med halen

Det betyder, at han er "tændt" - det kan både være i negativ og positiv
forstand, så du må prøve fra situation til situation at tolke det ud fra
hans øvrige "signaler".

> [...]
> gulvet, hvor han laver sådan en slags krog med halen. Det er ligesom om
> han løber på lidt stive ben i de tilfælde, og med en lille bue på

Det er helt normalt, at killinger leger på den måde. Leg er skam en alvorlig
sag i dyreriget og har det formål at træne/vedligeholde div.
færdigheder.
Det, han træner her, at truende adfærd over for en anden kat (som altså kun
han se

> [...]
> øjeblikke, ørerne tilbage under denne leg. Normalt betyder tilbagelagte
> ører da at han siger "pas på !", right ?

Jo, og den situation kan man også "lege". Det ville normalt være helt fint
over for en anden kat, som var med på at "træne" ham.
Men for et hårløst, tyndhudet mennesket er det knap så smart.
Prøv at liste din hånd fri, når han begynder på det, og ignorer ham så et
stykke tid. Husk at rose ham, hver gang han leger med dig uden at bide.

> - Er der nogen måde hvorpå man kan finde ud af om hans leg er pga.
> kedsomhed (altså at jeg ikke aktiverer ham nok) eller fordi han bare er
> legesyg ?

I den formodede alder, han har, er det yderst normalt at være så legesyg.
Men derfor kan det jo godt alligevel være gavnligt for ham, hvis du fik en
killing mere, som han rigtig kunne "fyre den af på".

(...)
(...)

Det lyder som lidt afføring.

Hilsen, Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 09-06-02 13:23

In article <3d0340e8$0$228$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
mail@bluewhite.dk says...

> Det betyder, at han er "tændt" - det kan både være i negativ og positiv
> forstand, så du må prøve fra situation til situation at tolke det ud fra
> hans øvrige "signaler".

Han har iøvrigt fået en dejlig vane ... når han ligger hos mig, så skal
han nogle gange liiiige op og nusse snuder. Så lægger han sig igen. Som
om han lige skal ha' en møsser, og så kan han være rolig igen. Heh, sød
ting =)

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Niels Peter

Dato : 09-06-02 17:02

> In article <3d0340e8$0$228$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> mail@bluewhite.dk says...

(...)
> [...]
> han nogle gange liiiige op og nusse snuder. Så lægger han sig igen. Som
> om han lige skal ha' en møsser, og så kan han være rolig igen. Heh, sød

På kattesprog er "hovedgniden" en måde at bekræfte et venskab mellem to
individer - så det er bestemt en meget sød ting )
Det er i øvrigt et af de mange "sproglige udtryk", som er fælles for hele
katteslægten lige fra den mindste vildkat op til den sibiriske tiger.

Hilsen, Niels Peter

Fra : Camilla Christiansen

Dato : 09-06-02 14:56

Jeg kan desværre ikke svare på dine spørgsmål men kan se at det er der
masser andre som kan......men hvor er han sød. Jeg kan som andre også
anbefale dig to det er dobbelt så sjovt og dejligt som en.

--
Camilla Christiansen

www.snabe.dk/camilla
Du må gerne skrive en hilsen i gæstebogen

Fra : Kate

Dato : 09-06-02 22:37

Hej Jacob

Du har fået mange gode svar i løbet af dagen og jeg er ikke erfaren nok
synes jeg til at give dig masser af råd.
Ang. at ha' to katte sammen vil jeg give de andre ret, to er ok lidt
dyrere i længden, men efter min mening ikke dobbelt så besværlige, men
så absolut skønne når de enes godt.
Jeg fik et søskende par, Johan og Sofie, og må indrømme at uanset hvor
meget jeg holder af Sofie, så er hun altså temmeligt bitched. Hun og
bror Johan er lige fyldt 12 år og stadig har de lidt
kommunikationsvanskeligheder. Lante, en 2 årig Somali, blev så tilført
flokken i Nov. og det er gået godt, men Sofie bryder sig bestemt heller
ikke særligt om ham. Når jeg næste gang skal ha' katte (altså når J&S
ikke er mere) så bliver det hanner, men det er jo så kun baseret på
mine sparsomme erfaringer.

Uanset hvad du vælger så synes jeg at Scottie har vundet i lotteriet,
når du er så videbegærlig kan det ikke gå helt galt og som du jo
allerede har mærket er der masser af god viden og trække på i denne
gruppe og de deler hjertensgerne ud af deres viden, så bare spørg løs.

Og tilsidst, hvor er han dog bare kær, ham ville jeg sikkert også være
faldet for hvis jeg stod og skulle vælge e killing.

Et lille ps. Nogle katte lærer deres navne, andre gør ikke. Oliwer, som
blev 8½ år lærte aldrig sit navn, mens Sofie og Johan helt klart kender
deres, at de så ikke altid gider reagere det er så en helt anden sag.
Lante er jeg lidt usikker på, jeg tror faktisk mere han reagerer på min
stemme en sit navn.

Kate

Fra : Lene

Dato : 10-06-02 13:46

Jacob Saaby Nielsen wrote:

> Hej alle

Hej Jacob :- )

Jeg ville bare lige sige rigtig mange gange tillykke med Scottie :- ) Og
hvor er han bare dejlig :- )))
Held og lykke med jagten på en legekammerat til ham :- )

Mange hilsner fra Lene
www.erler.dk