Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Hvad er RAW format?
Fra : JPo

Dato : 09-06-02 07:43

Kan nogen fortælle mig hvad RAW format er for en størrelse.
Jeg har et Minolta S304 - men synes ikke jeg kan finde noget om det i
manualen.
Jeg har set på nogle testbilleder der er taget i RAW-format med dette
kamera

mvh.
J.Po.

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 09-06-02 08:16

JPo wrote:
> [...]
> manualen.
> Jeg har set på nogle testbilleder der er taget i RAW-format med dette

Sikker på de ikke var i tiff-format ?

Jeg har et S404 og det bedste format man kan gemme i på det
er tiff... raw er ikke en mulighed.

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk

Fra : JPo

Dato : 09-06-02 09:03

"Hans Jørgensen" <haj@mostlyharmless.telianisse.org> skrev i en meddelelse

> Sikker på de ikke var i tiff-format ?
>
> Jeg har et S404 og det bedste format man kan gemme i på det
> er tiff... raw er ikke en mulighed.
>
> --
> Hans Joergensen, http://www.nathue.dk

Ja du har ret - jeg har læst under et forkert kamera.
mvh.
J.Po.

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 09-06-02 09:39

"JPo" <pregeh@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> manualen.
> Jeg har set på nogle testbilleder der er taget i RAW-format med dette

Er RAW ikke kun et Canon format ?

Mvh
Henrik

Fra : Gjøl

Dato : 09-06-02 09:43

Henrik Bruun-Petersen wrote:
> "JPo" <pregeh@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
>
> Er RAW ikke kun et Canon format ?

Jeg har det også på mit Olympus, så det kan ikke helt passe.

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 09-06-02 10:16

"Gjøl" <canislupus@UDpc.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har det også på mit Olympus, så det kan ikke helt passe.

Ok, Tak

Mvh
Henrik

Fra : Bent

Dato : 09-06-02 10:46

RAW er modsat jpeg, et ukomprimeret format ligesom tiff, men fylder jo så
også derefter.........

Fra : Morten Sørensen

Dato : 09-06-02 11:01

"JPo" <pregeh@adslhome.dk> wrote in message
> Kan nogen fortælle mig hvad RAW format er for en størrelse.

RAW formatet er det rene data fra CCD'en. Det er altså ikke tilpasset et
filformat som f.eks. JPEG eller TIF.

På mit canon kører CCD'en 10 bit (så vidt jeg husker) og derfor kan man få
mere information med i RAW format end man kan i TIF som oftest er 8bit

/Morten

Fra : Peter Loumann

Dato : 09-06-02 13:18

Sun, 9 Jun 2002 12:01:27 +0200, "Morten Sørensen"
<morten@gistrupfilm.dkSPAMMENOT> wrote:

>kan man få
>mere information med i RAW format end man kan i TIF som oftest er 8bit

Samtidig med, at filerne kun fylder ca. 2/3. Det ærgrer mig
evindeligen, at mit olympus c-3040ZOOM ikke kan lagre i *.raw.

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : Madsen

Dato : 09-06-02 16:39

JPo skrev:

> Kan nogen fortælle mig hvad RAW format er for en størrelse.

Der var engang en der kom med en god forklaring i dk.edb.grafik

Prøv evt. at læse denne her:
<http://makeashorterlink.com/?X28213601>

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 09-06-02 20:52

Sun, 09 Jun 2002 17:39:05 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Der var engang en der kom med en god forklaring i dk.edb.grafik
>
>Prøv evt. at læse denne her:
><http://makeashorterlink.com/?X28213601>

Ja, den er da god!

--