MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
"Nøgleringsdrev" og relativ sti til genvej~
Fra : Claus E Beyer

Dato : 09-06-02 06:24

Jeg har anskaffet et af de der "USB-nøgleringsdrev" på 32 MB. På
drevet har jeg "i roden" oprettet nogle genveje til filer "længere inde"
i undermapper på det pågældende "nøgleringsdrev". Genvejen har
hos mig da fået udseendet: "I:\Mappe1\Mappe2\fil.exe".
Som det ses kommer "nøgleringsdrevet" til at hedde "I" hos mig, pga.
mine mange harddiskpartitioner samt DVD-drev og brænder.

Hvis jeg nu anvender "nøgleringsdrevet" hos en anden, vil nøglerings-
drevet ofte få drevbogstavet "E", og min genvej "I:\Mappe1\Mappe2\fil.exe"
vil da (selvfølgelig) ikke virke før den bliver omdøbt til
"E:\Mappe1\Mappe2\fil.exe".

Nu tænker jeg så på, om der ikke findes en "alternativ/relativ måde" at
angive genveje på i Windows, når der er tale om genveje inden for
samme drev?

Håber meget på at nogen kan hjælpe mig med mit lille genvejsproblem.

Claus

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 10-06-02 08:23

Brug *.bat filer i stedet for Windows genveje. Der kan du angive
relative stier.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 11-06-02 05:23

> Brug *.bat filer i stedet for Windows genveje. Der kan du angive
> relative stier.

Tak for dit svar.

Er det muligt at du kunne hjælpe mig lidt mere på vej?

Claus

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 11-06-02 09:22

En *.bat fil laver du i f.eks. notepad.
En relativ sti ser sådan her ud:
\folder1\folder2\fil.exe

Fra : Claus E Beyer

Dato : 11-06-02 19:45

> En *.bat fil laver du i f.eks. notepad.
> En relativ sti ser sådan her ud:
> \folder1\folder2\fil.exe

Tak for hjælpen. Det ser ud til at virke fint med en bat-fil som (relativ) genvej.
Der kommer dog en lille sort (DOS?)-skærm op et øjeblik inden selve
programmet starter, men den gør vel ingen skade. Forhåbentligt heller ikke
andre steder hvor jeg bruger mit nyerhvervede "nøgleringsdrev?

Claus

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 12-06-02 12:37

Nej det vil ikke skade noget.