Hvorfor sover mennesket?
Fra : Simon Kamber

Dato : 09-06-02 01:36

Læste tråden "drømmer dyr", og kom til at tænke på noget. Hvorfor har
mennesket egentlig behov for at sove? Har hørt flere teorier, bl.a. at
det er et instinkt der er kommet af at det før i tiden var sikrere at
sove om natten da man så var mere rolig(og derved ikke et let bytte
for natdyr). Men hvis det passer må søåvnen jo være overflødig i
nutiden.
--
Simon "Black" Kamber
ved email, fjern REMOVETHIS fra adressen

Fra : Thor Ansbæk

Dato : 09-06-02 15:37

Nu er det ikke en område jeg er kendt på, men min beskedne viden siger mig
at mennesket sover for at restituere. Dette skal forstås både fysisk og
psysisk. Det er altså en længere periode hvor kroppen for lov at komme
ovenpå igen, hvilket du sikkert kan nikke genkendende til. Man dør rent
faktisk hvis man ikke tillader sig selv at sove over en længere periode. Den
psykiske side er drømmene, også kaldet REM-søvn, hvor hjernen prøver at få
styr på alle de indtryk man har haft dagen igennem og smider væk og lagrer
hvad den finder passende. Du kan sikkert nikke genkendende til at du nogle
gange drømmer om noget som har optaget dig meget dagen igennem.

Facit er at søvn langt fra er unødvendig tidsspilde. Den er rent faktisk
livsvigtig!

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-06-02 22:43

"Thor Ansbæk" <thor@postkasse.org> wrote:

> [...]
>styr på alle de indtryk man har haft dagen igennem og smider væk og lagrer

Nåeh, man sover for at defragmentere hjernen. Det kunne du jo
bare have sagt med det samme.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-06-02 22:57

Allan Olesen skrev:

>Nåeh, man sover for at defragmentere hjernen. Det kunne du jo
>bare have sagt med det samme.

Næppe. Det er snarere garbagecollection. Hjernen kan ikke sådan
omstrukturere sine forbindelser.

--
Bertel

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-06-02 22:58

Mon, 10 Jun 2002 23:42:32 +0200, Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk>
wrote:

>Nåeh, man sover for at defragmentere hjernen.

- måske kører den også lige en chckdsk ...

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 11-06-02 09:08

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> - måske kører den også lige en chckdsk ...

....eller en såkaldt "Disk oprydning"

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 11-06-02 12:25

Peter Loumann skrev:

> - måske kører den også lige en chckdsk ...

Apropos analogierne - hvilken type RAM kører hjernen med? Kan man snakke
om arbejdshukommelse og lagerhukommelse? Forbliver dataene intakte, hvis
kroppen 'slukkes'?

--
Mvh. Peter

Fra : Simon Kamber

Dato : 13-06-02 22:40

On Tue, 11 Jun 2002 13:24:30 +0200, "Peter Bjerre Rosa"
<pbro98@hum.auc.dk> wrote:

>Apropos analogierne - hvilken type RAM kører hjernen med?
Ikke helt sikker, har ikke kigget.

>Kan man snakke om arbejdshukommelse og lagerhukommelse?
Lang- og korttidshukommelse.

>Forbliver dataene intakte, hvis kroppen 'slukkes'?
Det ved ingen, det er endnu ikke lykkes at finde "on" knappen på
nogensomhelst.

Fra : Astrup

Dato : 22-06-02 16:02

Jamen hvad med de der yogire??? (ikke den skide bamse)

De skulle da kunne slappe så meget af at det er mindst lige så godt som og
søve!!!
(hvordan lærer man det!!! :)
(Ja. 20-30 års yoga! Men ellers!)

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-06-02 13:36

Thor Ansbæk <thor@postkasse.org> stjal båndbredde med følgende:

> Man dør rent faktisk hvis man ikke tillader sig selv
> at sove over en længere periode.

Nope, det gør man faktisk ikke altid. Der er flere dokumenterede
tilfælde af mennesker, der ikke er i stand til at sove overhovedet. Hvad
der derimod tilsyneladende er livsvigtigt, er hvile.

--
-Jens B.

Fra : Tommy Schou

Dato : 20-06-02 13:52

>Nope, det gør man faktisk ikke altid. Der er flere dokumenterede
>tilfælde af mennesker, der ikke er i stand til at sove overhovedet. Hvad
>der derimod tilsyneladende er livsvigtigt, er hvile.

De udsendelser jeg har set om det er alle kommet til konklusion, at de
mennesker, der hævder, at de aldrig sover kun til dels har ret. Under
kontrollerede omgivelse blev de i hvert tilfælde i "min" udsendelse i
alle tilfælde konstateret, at de mennesker, der hævder de aldrig sover
rent faktisk under deres hvileperiode sover i 3-4 minutter. Den søvn
de får er så lidt speciel idet de går meget hurtigt ned i den helt
dybe søvn og så vidt jeg husker ikke havde noget videre REM-søvn (om
noget overhovedet).

Men jeg skal da gerne indrømme, at det noget lang tid siden jeg så
noget om dette så man er måske blevet klogere siden! :)

--
Tommy