Asus P2a (og b'eren) max harddisk størrels~
Fra : Carsten Riis

Dato : 08-06-02 18:46

Hej bundkort-hajer og andre kloge mennesker

Jeg har to computere. Den ene med Asus P2b (til PII-400mhz) som
bundkort. Den anden har Asus P2a (til AMD k6-2 450Mhz) som bundkort.

Nu har jeg så til P2a købt en Maxtor 80 Gb harddisk, men maskinen der
kører med win98DK vil kun genkende 31 Gigabyte.

Så vidt jeg husker, så kan win98 genkende op til 2 terabyte harddiske,
så det kan ikke rigtig være windows.

Tilgengæld tror jeg, at det er bundkortet som ikke kan følge med.

Hvordan kan jeg overtale bundkortet til at genkende de resterende 49
Gigabyte?
Om ikke så længe skal jeg også have en 80 Gb til P2b-eren, så jeg får
sikkert samme problem til den tid. Bundkortene er jo i "familie" med
hinanden.

Sikkert noget med opdatering af BIOSen og andre finkirugiske indgreb,
som man kan finde på ASUS' hjemmeside.
Jeg har besøgt asus' hjemmeside, men på en eller anden måde kommer jeg
ikke igennem til deres "support"-sider?
Er det en venlig sjæl her i gruppen som kan finde en løsning på
problemet.

Med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : Karsten Andersen

Dato : 08-06-02 19:32

Sat, 08 Jun 2002 19:46:20 +0200, skrev Carsten Riis, på 29 linier, i
<3D0242EC.DB09F127@privat.dk>, :

>Hej bundkort-hajer og andre kloge mennesker
Er det ikke P2B og P5A du mener?

Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-06-02 20:24

Karsten Andersen wrote:

> Sat, 08 Jun 2002 19:46:20 +0200, skrev Carsten Riis, på 29 linier, i
> <3D0242EC.DB09F127@privat.dk>, :

> Er det ikke P2B og P5A du mener?

jo. Jeg vidste ikke, at der var forskel på store og små bogstaver i
denne sammenhæng.
Beklager forvirringen.

mvh

Carsten Riis

Fra : Karsten Madsen

Dato : 08-06-02 20:13

> Jeg har besøgt asus' hjemmeside, men på en eller anden måde kommer jeg
> ikke igennem til deres "support"-sider?

Prøv her:
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/

Hilsen Karsten

Fra : DWM

Dato : 08-06-02 21:06

"Carsten Riis" <carsten.riis@privat.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> Sikkert noget med opdatering af BIOSen og andre finkirugiske indgreb,
> som man kan finde på ASUS' hjemmeside.

Det er dog ikke nødvendigt.

> Jeg har besøgt asus' hjemmeside, men på en eller anden måde kommer jeg
> ikke igennem til deres "support"-sider?
> Er det en venlig sjæl her i gruppen som kan finde en løsning på
> problemet.

http://www.maxtor.com/products/DiamondMax/techsupport/TechnicalProcedures/24
023.html

/Kenneth Iversen

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-06-02 12:34

DWM wrote:

> http://www.maxtor.com/products/DiamondMax/techsupport/TechnicalProcedures/24023.html

Den prøver jeg

mvh

Tusind tak for hjælpen også til de andre.

mvh Carsten Riis

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-06-02 14:58

Carsten Riis wrote:

> Den prøver jeg

Den holder ikke hvad den lover. Programmet er i princippet bare en
grafiskbaseret Fdisk med formatering.

Jeg tror, at jeg investerer i et Sandberg PCI-IDE indstikskort. Så får
jeg også glæde af harddiskens hastighed.

Endnu gang tak for hjælpen til alle.

Med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : DWM

Dato : 09-06-02 18:10

> Den holder ikke hvad den lover. Programmet er i princippet bare en
> grafiskbaseret Fdisk med formatering.

Den er meget mere end det da den ligger sig ind i booten før
operativsystemet begynder at loade og på den måde kan den
"override" bios´en og man kan derfor få det fulde antal GB ud af ens
disk.

/Kenneth Iversen

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-06-02 21:16

DWM wrote:

> [...]
> operativsystemet begynder at loade og på den måde kan den
> "override" bios´en og man kan derfor få det fulde antal GB ud af ens

Okay, så virker det bare ikke hos mig.

Computeren er opsat således

IDE1 master Western Digital 6,4 Gb (operativsystemet win98dk)
IDE1 slave CD-brænder
IDE2 master DVD-drev
IDE2 slave Maxtor 80 Gb

Når jeg har downloadet programmet og starter programmet, så kan jeg lave
en diskette med det "rigtige" program.
Den laver den der diskette med programmet og nogen opstartsfiler
Når jeg prøver på at genstarte systemet med den diskette, så starter der
noget caldera DR-DOS op, så kommer den kun til et dos-"billede" hvor den
skriver noget 4 linjer om copyright og i hvilken forbindelse programmet
skal bruges. Derefter hænger systemet (diskettedrevets indikator lyser
hele tiden og ALT-ctlr-del virker ikke. Kun resetknappen og
tænd/sluk-knappen kan genstarte systemet).

Starter jeg win98 til command-prompt kan programmet startes og viser mig
to muligheder.

Mulighed1: Step-by-step instruktioner om hvorledes man monterer
harddisken i kabinettet.
(hvorfor de laver en step-by-step instruktion, når monteringen helst
skal foregå med computeren slukket, tja det kan man så fundere lidt
over).

Mulighed2: Partitionering og formattering af drevet.

Under mulighed2 så kan programmet fint finde alle drevene præcis som jeg
har sat dem.
Nu vil den så have, at jeg udpeger det drev som skal partitioneres og
formatteres. Det er selvfølgelig IDE2slave.
Næste skridt er så, at den spørger om jeg vil lave harddisken bootable.
Ja det vil jeg gerne, da det sikkert er der, at den vil lave "override"
af biosen. Men nu siger programmet, at der slet ingen operativsystem er
i systemet (Og det er det på IDE1master). Derefter kan jeg ingenting
bortset fra at afslutte programmet.
Og jeg har stadig kun 32 Gb.

Skal maxtor-harddisken flyttes til master på ide1? Hvis ja: Problemet
er, at programmet jo ikke kan starte via disketten alene.
Skal maxtor-harddisken flyttes til anden ide-kanal og/eller slave til
master?

Jf. programmet så skulle placeringen af harddisken ingen indflydelse
have.

Nå, det var lidt om de problemer med maxtor-programmet. Er det bare mit
system, der ikke kan li' programmet?

Med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : Peter Pan

Dato : 08-06-02 23:43

"Carsten Riis" <carsten.riis@privat.dk> wrote in message
> Jeg har to computere. Den ene med Asus P2b (til PII-400mhz) som
> bundkort. Den anden har Asus P2a (til AMD k6-2 450Mhz) som bundkort.

P2B serien kan med nyeste bios bruge op til 127 GB harddiske. Afhængig af
hvor gammel biosen er, ligger grænsen på 32 eller 63 GB. Men en bios
opgradering klarer tricket.

P5A kan biosen ikke klare mere end 32 GB selv ikke med nyeste. Her skal du
enten købe en PCI IDE controller der kan klare det, eller få fat i en
software manager der kan klare tricket for dig. Det kan du finde på
harddisk-producentens hjemmeside. Det er dog ikke alle OS'er der er glade
for det. Men de fleste windows versioner har ingen problemer.

Mvh
Anders