Dansk Haandværker Stat
Fra : Marqvar

Dato : 08-06-02 18:50

Jeg har lige købt Dansk Haandværker Stat på loppemarked i dag i 4 bind
(jeg ved ikke om der er flere efterfølgende bind).

Bind I: Københavns Laugsmestre

Bind II: Københavns Laugsmestre

Bind III: Haandværket og Haandværksmesteren i de Dansk Købstæder
(Aalborg, Brønderslev, Ebeltoft, Frederikshavn, Grenaa, Hjørring,
Hobro, Holstebro, Lemvig, Løgstør, Mariager, Nibe, Nykøbing Mors,
Nørresundby, Randers, Skagen, Skive, Struer, Sæby, Thisted, Viborg)

Bind IV:Haandværket og Haandværksmesteren i de Dansk Købstæder
(Aabenraa, Aarhus, Esbjerg, Fredericia, Haderslev, Herning, Horsens,
Kolding, Ribe, Ringkøbing, Silkeborg, Skanderborg, Sønderborg, Tønder,
Varde, Vejle)

Udgivet af Arthur Jensens Forlag 1933

Hvis nogen er interesseret i opslag er I velkomne til at sende en mail
eller et svar på dette indlæg.

Hilsen Michael Lund Markussen

Fra : Steen Christensen

Dato : 09-06-02 15:03

Marqvar <Marqvar@freeonline.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:68g4gu4ig4unnmo2k0cegmv07kma0m2jki@4ax.com...
> Jeg har lige købt Dansk Haandværker Stat på loppemarked i dag i 4 bind
> (jeg ved ikke om der er flere efterfølgende bind).

Jeg har også 4 bind af denne stat, bind 1 og 2 er som dine, hvorimod bind 3
indeholder Bornholm og Sjælland, og bind 4 Fyn og Lolland-Falster. Lidt
mærkeligt med nummereringen af bindene, ikke? Men jeg skal huske dine jyske,
hvis jeg får brug for det.

--
Venlig hilsen
Steen Christensen

Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 09-06-02 22:48

Før der kommer en byge af spørgsmål:

Er der register i Dansk Haandværker Stat? Er registret i givet fald
landsdækkende, eller er der register i hvert enkelt bind?

Med venlig hilsen

Erling Vester Jacobsen

Fra : Jean Seeberg

Dato : 10-06-02 01:47

Hej Michael og Steen.

Ja, det er da lidt sjovt, jeg har også 4 bind fra Arthur Jensens forlag,
1933, Dansk Håndværker Stat, men de er som vist nedenfor.
Jeg har også tænkt på om der skulle være flere bind, da jeg har savnet
oplysninger om netop København.
Nu kan jeg så forstå at der findes 2 om de Københavnske Laugsmestre.

SÅ DERFOR SKULLE DER VÆRE NOGLE DER LIGGER INDE MED DE 2 BØGER DU NÆVNER OM
KØBENHAVN OG VIL SÆLGE DEM, ER JEG DEN GLADE KØBER.

Jeg er som tidl. nævnt her på NG også villig til at lave opslag, hvis nogle
skulle have brug for det.

Til Erling og andre:
Ang. opslag, så er der ikke en fælles indholdsfortegnelse for de 4 bind, ej
heller i hver enkelt, så ved opslag skal du oplyse hvilken af de
nedenfornævnte byer det drejer sig om, samt navnet på personen og evt.
hvilket håndværk, hvis kendt.

Hilsen Jean
jean@seeberg.dk

Bind I:
Aakirkeby, Faxe, Frederikssund, Frederiksværk, Hasle, Haslev, Helsingør,
Hillerød, Holbæk, Kalundborg, Korsør, Køge, Nexø, Nykøbing Sj., Næstved,
Præstø, Ringsted, Roskilde, Rønne, Skelskør, Slagelse, Sorø, Stege,
Storehedinge, Svaneke, Vordingborg.

Bind II:
Assens, Bogense, Faaborg, Kerteminde, Maribo, Marstal, Middelfart, Nakskov,
Nyborg, Nykøbing F., Nysted, Odense, Rudkøbing, Rødby, Saxkjøbing,
Stubbekøbing, Svendborg, Ærøskøbing.

Bind III: (som Michaels)
Aalborg, Brønderslev, Ebeltoft, Frederikshavn, Grenaa, Hjørring,
Hobro, Holstebro, Lemvig, Løgstør, Mariager, Nibe, Nykøbing Mors,
Nørresundby, Randers, Skagen, Skive, Struer, Sæby, Thisted, Viborg

Bind IV: (Som Michaels)

Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 10-06-02 16:39

Der er ikke tale om stor mystik, men om to bogværker, som undertiden
findes indbundet som ét værk. Måske kunne bindene købes enkeltvis i
subskription. Jeg kender nemlig andre stater fra 1930'erne, hvor det
ser ud som om, der er lidt rod i nummereringen af bindene.

På Statsbiblioteket i Århus har man både de to værker adskilt og
samlet:

*

Dansk haandværker-stat : Københavns Laugsmestre/ under redaktion af:
Aage Sølver-Schou og A.C.E. Petersen, 2 bind : ill. Kbh. Arthur
Jensen, 1932

*

Dansk haandværker-stat : haandværket og haandværksmesteren i de danske
købstæder /redaktion: Aage Sølver-Schou ; biografisk redaktør: Ole
Olsen, Bind 1-4, Kbh, Arthur Jensen , 1933

Bind 1, 546 sider : ill. Indhold: Aakirkeby ; Allinge-Sandvig ; Faxe ;
[...]

Bind 2, 520 sider : ill. Indhold: Assens ; Bogense ; Faaborg ;
Kerteminde ; Maribo ; Marstal ; Middelfart ; Nakskov ; Nyborg ;
Nykøbing F. ; Nysted ; Odense ; Rudkøbing ; Rødby ; Saxkjøbing ;
Stubbekøbing ; Svendborg ; Ærøskøbing

Bind 3, 581 sider : ill. Indhold: Aalborg ; Brønderslev ; Ebeltoft ;
Frederikshavn ; Grenaa ; Hjørring ; Hobro ; Holstebro ; Lemvig ;
Løgstør ; Mariager ; Nibe ; Nykøbing Mors ; Nørresundby ; Randers ;
Skagen ; Skive ; Struer ; Sæby ; Thisted ; Viborg

Bind 4, 638 sider : ill. Indhold: Aabenraa ; Aarhus ; Esbjerg ;
Fredericia ; Haderslev ; Herning ; Horsens ; Kolding ; Ribe ;
Ringkøbing ; Silkeborg ; Skanderborg ; Sønderborg ; Tønder ; Varde ;
Vejle

Statsbiblioteket i Århus har imidlertid også en udgave, hvor de to
værker er indbundet identisk og nummereret fra 1 til 6.

Med venlig hilsen

Erling Vester Jacobsen