brænding af BIOS(eprom)???
Fra : [SANTA]-MuffDiver

Dato : 08-06-02 11:53

Hej Ng.
Hvis man har et bundkort, som man mistænker for at have en
defekt/"afbrændt""bios,kan man så bare hente den nyeste version hos
fabrikantens hjemmeside og brænde den eller skal man have fat i en helt ny
eprom(Jeg har adgang til eprombrænder)

--
Mvh Tommy
Næstformand SantaClan

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 08-06-02 13:16

> [...]
> defekt/"afbrændt""bios,kan man så bare hente den nyeste version hos
> fabrikantens hjemmeside og brænde den eller skal man have fat i en

Hvis den har tabt programmet som følge af et mislykket flashforsøg
kan der lægges nyt program i.
Hvis den er "defekt/afbrændt" skal der minimum en ny BIOS-chip til....

Fra : henrik

Dato : 08-06-02 15:21

> Hvis man har et bundkort, som man mistænker for at have en
> defekt/"afbrændt""bios!

Hvad skal det sige? Vil computeren stadig boote, men systemet køre ikke
optimalt!? Eller hva!

,kan man så bare hente den nyeste version hos
> fabrikantens hjemmeside og brænde den eller skal man have fat i en helt ny
> eprom(Jeg har adgang til eprombrænder)

Hvis du har forsøgt at flashe din BIOS og det af en eller anden grund er
mislykkeds. Så skal du have en ny kreds eller kende en med det samme
bundkort, som dit eget: Hvor du kan få lov til at tage kredsen ud efter at
systemet har færdig gjort "POST". For så at sætte din egen kreds i og flashe
den!

Det er iøvrigt mange år siden man oldt op med at bruge eprom til BIOS chip!
I dag bruger man flash kredse!

mvh
henrik

Fra : [SANTA]-MuffDiver

Dato : 09-06-02 14:00

henrik <micki244@worldonline.dk> skrev i

> Hvad skal det sige? Vil computeren stadig boote, men systemet køre ikke
> optimalt!? Eller hva!

PSU´er kører og cpublæseren kører, og der er lidt aktivitet på harddisken,
men skærmen tænder ikke og der kommer INGEN beeps overhovedet.Det er et Abit
ZM6 bundkort.

Fra : Razer

Dato : 10-06-02 16:49

"[SANTA]-MuffDiver" <muff-diver@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men skærmen tænder ikke og der kommer INGEN beeps overhovedet.Det er et

Ja , hvis du ikke har leget med med cpu eller lign er det sandsynligvis Bios
der er røget.
Jeg har prøvet at min bios blev slettet under en flash der frøs maskinene..

Du skal entetn finde en der har et MOBO magenn til dit. Tage hans bioschip
ud ( det sidder pænt godt fast og kan FORSIGTIGT lirkes løs med en
fladkærvsskruetrækker)
så tager du din egen chip ud og sætter hans løst ned i. så lidt som det er
muligt, den skal bare boote.
Så booter du på en dosdiskette og sætter derefter en diskette med en bios
der passer til dit MOBO plus dselvfølgelig flashprogram.
Tag et par latexhandsker på og hiv så bioschippen ud af dit mobo mens det
hele kører. der sker ikke noget ved det.
sæt nu dun egen chip i uden bios og flash den med den bios du har på
disketten.
Nu har du genoprettet bios.

Er det ikke muligt at finde ne der vil dele sin chip kan de altså købes.
Jeg fandt, efter henvisning fra en butik i København, et firma i jylland,
nørre sundby, der kunne lave chips.
de sendte en ny til mig.
Pris: omkring 200...

ring lidt rundt og hør om der er nogen der kender til dette firma.
selvom de kun solgte en gros sendte de til mig privat uden probs.

Håber at det hjælper..

Thomas