Hunde og chokolade
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-06-02 21:29

Der er noget med at hunde ikke må få chokolade, men da jeg forelagde det
ejeren af en Irsk ulvehund, fik jeg blot at vide at det har alle deres hunde
fået, og de kunne fint tåle det. Hvorfor må hunde ikke få chokolade, og hvad
sker der når man giver dem det alligevel? Eller er det en gammel skrøne?

Mvh Maria

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 07-06-02 21:58

Hej Maria

> [...]
hvad
> sker der når man giver dem det alligevel? Eller er det en gammel skrøne?

Jeg ved ikke noget om det, andet end at jeg har hørt det samme, men min
mormor og morfar's hunde har også alle fået chokolade, og de har heller ikke
taget skade af det, de er i hvert fald alle blevet 12-13 år.
Men jeg må indrømme at jeg ikke kan se hvorfor man overhoved skal gi' dem
chokolade, de skal ha' hunde guffer specielt til hunde og intet andet.

hundeguffer fra

Bolette

Fra : Bjergskoven

Dato : 07-06-02 22:22

> [...]
hvad
> sker der når man giver dem det alligevel? Eller er det en gammel skrøne?

Hej Maria

Nej det er ikke en skrøne.Hverken irsk ulvehund eller andre hunde har godt
af chokolade.
Det er den mørke chokolade der er værst og det er indholdet af et stof i
chkoladen, theobromid som er giftigt for hunden.
Hunden kan dø af forgiftningen

De såkaldte hundechokolader, der kan købes hos dyrehandleren og andre steder
indeholder ikke theobromin, så dem kan man godt give sin hund.

Hilsen

Merete.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 07-06-02 23:02

Samme stof er for øvrigt også giftigt for mennesker. Så - lidt men godt til
både to- og firbenede.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Jaime

Dato : 08-06-02 08:54

Hej Nina..

Der er også et stof i chokolade som stimulere de hormoner der gør at vi
mennesker bliver forelskede. Kan ikke huske hvad stoffet hedder.

Det er derfor at man giver sin udkårne chokolade og eks. blomster, netop for
at få vedkommende til at syntes bedre om en selv. Det er ikke en skrøne.

Mvh Jaime

Fra : Pwh

Dato : 08-06-02 09:19

Man kan også spørge sig selv om det er godt
for hundens tænder at blive fyldt med sukker.
Man må jo huske på et mennesket ikke begyndte
at få huller i tænderne før vi fandt ud af at man
kunne spise sukker.
Jeg ved ikke om det er et problem. Det var bare en tanke.

Jens

Fra : Webbitch

Dato : 08-06-02 21:37

Hejsa Maria.
I DKK's medlemsblad "Hunden" Sep.2001, er der en artikkel om chokolade
og hunde.
Det er rigtigt som Merete siger, stoffet theobromin er giftigt for
hunde, og i den grad at det i tilstrækkeligt store mængder kan give bla.
uregelmæssig hjerterytme, og nyresvigt.
Mørk chokolade er det værste, da det har et højere indhold af
theobromin, end lys og hvid chokolade. Der står desuden at bare 60g.
mørk chokolade kan være dødeligt for en hund på 10kg. Theobromin findes
i også i alm kakaopulver til at blande i mælk, og i sådan noget som
chokolade kage. Der er desuden fra udlandet rapporteret om tilfælde af
forgiftning af hunde, der havde spist en særlig form for tørvemul til
afdækning af bomsterbede - lavet udfra kakaobønner.
Tænk lige over den, næste gang I lader jule godtene stå fremme.
Søs

http://www.kandu.dk/