Han rottweiler søges til "one night stand"
Fra : Inge

Dato : 07-06-02 20:27

jeg har en stor dejlig rotweilerblanding der kommer i løbetid ultimo
juni Jeg har besluttet at det er nu hun skal have hvalpe da hun bliver
3 år.Jeg søger derfor en robust og kærlig rottweilerhan til
parringen.Jeg kan desværre ikke tilbyde betaling for parringen men
stiller gerne en hvalp gratis til rådighed.Jeg bor i storkøbenhavn og
ønsker derfor ikke at skulle rejse for langt.

Ditte B.

Fra : Annette Skovbon

Dato : 08-06-02 07:53

"Inge" <imc@paradis.dk> wrote in message

> [...]
> stiller gerne en hvalp gratis til rådighed.Jeg bor i storkøbenhavn og
> ønsker derfor ikke at skulle rejse for langt.

Hej Ditte,
Nu må du ikke blive møgsur og tage dette som et personligt angreb, blot
en tanke fra mig.
Da jeg læste din annonce og så at du ikke kunne tilbyde betaling for
parringen af din rottweiler, undrede jeg mig lidt.
Parringen er så vidt jeg kan forstå på opdrættere kun éen af udgifterne
ved at få hvalpe. Udover selve parringen skal du overveje om din tæve
bør undersøges før parringen med henblik på div. sygdomme(HD mv.), om
der evt. kan gå noget galt under fødslen og derved fremkomme en
dyrlægeregning. Når hvalpene er født er der igen en masse udgifter med
undersøgelser, ormekure, vaccinationer, godt hvalpefoder+godt foder til
moderen, sikkert også nye gulvtæpper til dit hus, hvis du har tæpper på
hvor hvalpene befinder sig.
Du ønsker heller ikke at rejse langt efter en hanhund, hvilket igen
sætter tanker igang. Tager du bare den første der dukker op som er tæt
på kan du igen ikke være sikker på kvaliteten. Hermed siger jeg ikke at
han er dårlig, men det kan hurtigt blive ndvendigt at rejse efter en god
hanhund.
For mig at se bør du nok overveje det en ekstra gang, både for din egen
skyld, men også for dine evt. hvalpes skyld.

Opdrættere, hvad siger i? Kommentarer modtages meget gerne.

Venlig hilsen Annette Skovbon

Fra : Bjergskoven

Dato : 08-06-02 13:25

> [...]

> skyld, men også for dine evt. hvalpes skyld.
>
> Opdrættere, hvad siger i? Kommentarer modtages meget gerne.

Jeg vil give Annette ret.

Først og fremmest skal man kigge med kritiske øjne på sin egen hund.Har den
de kvaliteter der skal til,har den et ønskværdigt temperament, er den fri
for sygdomme osv.
Hvis man kan svare ja til dette,kommer de næste overvejelser,som handler om
avlsparteneren. Kan han opfylde de samme krav ?

Hvis dette punkt også er OK, så skal man kigge på sin økonomi og vurdere om
man har råd til at få et kuld hvalpe.

Nogen gange kan man få den aftale med hanhundeejeren, at betalingen for en
parring skal være en hvalp.Og det kan også være godt nok, men hvad nu hvis
der kun kommer hanhvalpe og hanhundeejeren vil have en tæve ?
Så må man kunne betale for parringen istedet for.
Det er da fint hvis du kan finde en egnet hanhund i nærheden af hvor du bor,
men det bør jo være kvaliteten af hanhunden der tæller og ikke hvor langt
væk fra dig, den bor.
Der er også mange andre udgifter på et hvalpekuld. Nu skal du jo ikke betale
stambøger,men så er der registreringen hos Dansk Hunderegister og tilhørende
tatovering eller chipmærkning.

Der er vaccinationer af både tæve og hvalpe. Der er ormekur til både tæve og
hvalpe.Der kan komme udgifter til fødselshjælp, til evt. problemer efter
fødslen.
Hvalpefoder er en anden stor udgiftspost, annoncering af hvalpe til salg
osv.

Alle disse ting skal jo i sidste ende komme hvalpene tilgode, så der bliver
produceret nogle gode og genetisk sunde hunde til glæde for de kommende
hundeejere.

Det er en sjov og meget givende oplevelse at få et kuld hvalpe, men det er
også bekosteligt og kan være hjerteskærende hårdt, når tingene ikke går som
man regner med.

Hilsen

Merete

Fra : Brian

Dato : 10-06-02 21:07

Snip en masse skrammel, om hvad hun skal og ikke skal gøre!

Kårs hvor er folk frælste!!!
Der er ikke noget så robust som et godt gammeldags gadekryds! Så er det bare
slået fast, hvis alle Jeres helt sikkert velmente råd blev fulgt i praksis
af kennelejerne så kom der nogle psykisk velfungerende og fysisk stærke
hunde ud af det.
Jeg synes mange af de klasisske argumenter som alle bruger i denne debat er
ved at være lidt slitte. Min gamle hund var en gul labradoreblanding. Han
var aldrig syg og fungerede fantastisk oveni hovedet og det kan man sgu ikke
sige om alle hunde og da slet ikke om de ægte. Vi har nu en dyr fin
schæfertæve, som er lidt af en svagpisser, faktisk burde monteres med
støttehjul, *ggg* , men jeg er sikker på, at hvis hun blev paret med en
dominant og fysisk stærk han og hvis alle i hele opdrætterkæden ellers gad
gøre en seriøs indsats så ville verdens dejligste race igen blive til en
hund. At damen med rohtweilertæven ønsker at videreføre sin hunds egenskaber
må jo tyde på, at hun mener den er god.

Det er jo et faktum, at ikke engang politiet ved hvad de skal stille op med
de indavlede og skulle man sige "i stykker avlede" schæferhunde og det kan
jeg pine død godt forstå! En schæfer ligner i dag noget hjemmelavet og en
skøn krydsning imellem en kat, der skyder ryg og en husmår. Kom dog tilbage
til en stor intelligent stærk hund man kan bruge til noget!

Så derfor mit raceri over alle de kloge initiativer til at stoppe en glad
hobby avler, som sikkert kan lave langt mere sociale og kærlige hunde end de
kan ude på landet i en forbandet lade!

Nå men tråds alt mit muggeri, så venlig hilsen til alle og det er altså ikke
så slemt ment any ways!

Brian

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 13-06-02 09:25

Kære Brian

Jeg er bange for at du for det første forveksler "frelst" med kvalitetsbevidst.
Nu skal jeg
naturligvis ikke kunne tale for andre, men jeg har blot givet udtryk for at jeg
hverken ville lade min hunde avle på den måde eller anskaffe mig en hund der er
avlet på den måde.

Dernæst så slår du fast at der ikke er noget mere robust end et gadekryds. Du må

fortælle lidt mere om grundlaget for der er vel mere historien om en 2-3 hunde,
eventuelt kan du henvise til den statistik der har givet dig denne absolutte
sandhed.

Dette skal naturligvis heller ikke stå som et forsvar for alle kenneler fordi
jeg ved at der også
i dette kar findes rådne elementer, men der findes også en række seriøse
kenneler som ikke er med for pengenes skyld. Kenneler som ikke har hundene i
citat ” en forbandet lade.”

Med hensyn til politiet så har du sikkert også her noget der kan understøtte din
udtalelse og forkaste de eksempler jeg har på betjente der har været godt
tilfreds med deres schæfere og kuld hvor alle hanhundene har været reserveret
til betjente før fødslen.

Mvh
Kim

Fra : Inge

Dato : 08-06-02 17:34

"Annette Skovbon" <barbara_jordfed@chicks.dk> wrote in message news:<513c934c54a4290055350ae6c3d3c79c.29516@mygate.mailgate.org>...
> [...]
> skyld, men også for dine evt. hvalpes skyld.
>
> Opdrættere, hvad siger i? Kommentarer modtages meget gerne.

Kære Annette
Nej, jeg er ikke sur på dig. Det er helt iorden at komme med nogle
forskellige meninger.
Jeg kan oplyse dig, at jeg nu har haft hunde i over 10 år, og ganske
godt ved hvad det indebærer at have en hund, der skal passes
ordentligt.
Grunden til at det helst ikke skal koste noget med parringen, er at
hun ikke er ægte samt at prisen på hvalpene kun er symbolske. Det er
ikke pengene, det handler om, men hundens velbefindende. Den har godt
af at prøve at få et kuld hvalpe, p.g.a. hendes indbildske graviditet
ved sidste løbetid, hvilket er i samråd med min dyrlæge.
Da jeg har været i lære som veterinærsygeplejerske i 1 år, er jeg
ganske godt oplyst omkring hundens anatomi og deslige og har hjulpet
mange hvalpe til verden.
Min hund er sund og frisk og bliver checket jævnligt hos dyrlægen, og
er blevet undersøgt på kryds og tværs. Så der er ingen grund til
bekymring.
Da jeg ved at en parring helst skal foregå over flere gange, er det
selvfølgelig lettest for mig, hvis hanhunden bor på Sjælland.
Håber at du er blevet klogere nu.
Hilsen Ditte

Fra : Angie Qalt Mercator

Dato : 09-06-02 08:14

Hejsa,

Jeg kan kun være enige med de "kritiske" røster ...

> Grunden til at det helst ikke skal koste
> noget med parringen, er at hun ikke er ægte
Prisen på hende er jo ikke en af hanhundeejerens udgifter ... han har
jo stadig udgifter til f.eks. undersøgelser for HD og AD.

> samt at prisen på hvalpene kun er symbolske.
Håber du har fundet gode hjem til mange af dem inden "projektet"
starter. Det kan være svært at komme af med ægte hvalpe, og hvis
prisen kun er symbolsk, bliver det endnu svære at gennemskue, hvorfor
de gerne vil have hvalpen (er det fordi den er billig eller er
interessen ægte og livslang?). Og en Rotte i de forkerte hænder er en
katastrofe for racens omdømme ...

> Det er ikke pengene, det handler om, men
> hundens velbefindende.
Hvalpenes!

> Den har godt af at prøve at få et kuld
> hvalpe, p.g.a. hendes indbildske graviditet
Hvorfor vil du forsøge på at "redde" din tæve ved at producere et helt
kuld med stor risiko for at arve denne egenskab?!?

> ved sidste løbetid, hvilket er i samråd
> med min dyrlæge.
Kan kun på det varmeste anbefale dig at skifte dyrlæge ...

> Da jeg har været i lære som veterinærsyge-
> plejerske i 1 år, er jeg ganske godt op-
> lyst omkring hundens anatomi og deslige
> og har hjulpet mange hvalpe til verden.
Så burde du også vide, at det er en gammel skrøne, der indbilsk
graviditet forsvinder, hvis tæven får et kuld hvalpe ... der er mange
faktorer, som spiller ind når en tæve får hvalpe, men med meget stor
sandsynlighed, så vil hendes hormonproblem ikke blive løst. Du kan
derimod være næsten 100% sikker på at hendes problem vil forsvinde,
hvis du i stedet steriliserer hende!

> Min hund er sund og frisk og bliver checket
> jævnligt hos dyrlægen, og er blevet under-
> søgt på kryds og tværs. Så der er ingen
> grund til bekymring.
Det lyder rigtig godt!!
Hvad er hendes HD og AD status?

> Da jeg ved at en parring helst skal foregå
> over flere gange, er det selvfølgelig
> lettest for mig, hvis hanhunden bor på
> Sjælland.
Og der findes også rigtige gode hunde på Sjælland, så det skulle
ikke være noget problem!!

Rikke

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 10-06-02 06:30

Hej Ditte

Efter at have læst dine indlæg, synes jeg da at det ikke lyder som om
du har megen erfaring/samvittighed trods du skriver du har ti års
erfaring.
Jeg har "KUN" 8 år og ville aldrig lave hvalpe med mine hanhunde
(eller tæver,hvis jeg havde dette) for ens eget ego's skyld, for det
virker på mig som om at det er hvad det handler om. Men måske læser
jeg det bare forkert??

Jeg ville heller ikke lade mine racerene hunde blande, da den race man
jo har købt og betalt flere tusinde for, er avlet igennem generationer
for at opnå netop dét resultat, og dette giver jo en hvis "sikkerhed"
i at købe en raceren hund. Og lad mig så lige sige at jeg IKKE har
noget imod blandingshunde, de er vældig søde, men jeg ville bare ikke
selv turde købe "katten i sækken", for det er jo det man gør når man
vælger at købe en blanding...at der kan ske "uheld" er en ting, men at
avle direkte på blandinger, er for mig hundehandel...og du har INGEN
garanti for at dine hvalpe ikke vil få fysiske mén, da du ikke aner
100% hvilke hunde der er i dem du blander...det synes jeg er trist og
synd for hvalpe og ejere at man ikke tænker over når man avler på
hunde. Hvor er samvittigheden henne? - Er man ligeglad med de hvalpes
opvækst og hvor de ender??

Det kunne lyde lidt sådan, noget der i den grad gør mig trist og gal,
da det i sidste ende altid går ud over stakkels dyr der ikke kan gøre
for de er kommet til live..

At du ved hvordan en hund skal passes er jo fint, med hvad med det
arbejde der ligger i at finde de rette ejere til hvalpene,sådan at de
ikke ender på et internat fordi ejerne ikke aner hvad det handler om
at ha' hund??

Og at det ikke må koste noget overhovedet, siger mig at du ikke har
tænkt længere end at din egen tæve bare skal ha' hvalpe, fordi en
dyrlæge mener at det vil være godt for den - prøv at få en 2. dyrlæges
mening, hvad hvis denne sige det modsatte?? - vil du så lytte eller
være ligeglad? - jeg kan kun støtte det andre her har skrevet, at det
bedste ville være sterilisering, netop for DIN TÆVE'S SKYLD. - eller
som du selv skriver; "for hundenes velbefindende"

Og som hanhunde ejer ville jeg absolut kræve betaling hvis min hund
skulle bruges i avl, da jeg ikke er interesseret i en hvalp, og jeg
forventer at tæveejeren vil betale det en hvalp normalt vil koste;
samme som en ny hund (racehunde koster fra 4500 og op efter, alt efter
hvor stor en race det er)

At du ikke ønsker at ha' penge op af lommen, skræmmer mig da jeg mener
at jo mere man vælger at gi' for en hund, jo større sikkerhed er der
for at personen bag hvalpene er seriøs....og så vælger mange måske
netop racehunde for dels at sikre mig at hundens gener/aner er gode og
at opdrætteren kan vejlede mig hvis jeg har brug for det.

Håber ikke at du tager dette alt for ilde, men dette er jo min mening,
så kan jeg jo kun håbe at det kan få dig til at tænke en ekstra gang
over om du burde udsætte din tæve for hvalpe..

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Brian C

Dato : 10-06-02 06:59

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Jeg har "KUN" 8 år og ville aldrig lave hvalpe med mine hanhunde
> (eller tæver,hvis jeg havde dette) for ens eget ego's skyld,

Kan kun give dig ret

> [...]
> jo har købt og betalt flere tusinde for, er avlet igennem generationer
> for at opnå netop dét resultat, og dette giver jo en hvis "sikkerhed"

Hvilken sikkerhed, om jeg må spørge, jeg synes efterhånden der er så mange
symptomer på indavl blandt racehunde, HD, døvhed, blindhed

> [...]
> vælger at købe en blanding...at der kan ske "uheld" er en ting, men at
> avle direkte på blandinger, er for mig hundehandel...

Det er din mening

> [...]
> 100% hvilke hunde der er i dem du blander...det synes jeg er trist, og
> synd for hvalpe og ejere at man ikke tænker over når man avler på

det har du heller ikke med racehunde
i øvrigt, hvordan er det lige de forskellige racer er opstået??

> Hvor er samvittigheden henne? - Er man ligeglad med de hvalpes
> opvækst og hvor de ender??

Selvfølgelig skal man tænke på hvalpenes opvækst, men for mig og se, så er
man ikke en del af af det gode selskab hvis man ikke er med i DKK
og jeg har adskillige gange set hvordan velplejede/velpassede
race-/udstillingshunde bliver kasseret når, de ikke er istand til at vinde
priser til ejeren mere

> Det kunne lyde lidt sådan, noget der i den grad gør mig trist og gal,
> da det i sidste ende altid går ud over stakkels dyr der ikke kan gøre
> for de er kommet til live..

vil jeg ikke kommentere, udover at give dig ret i det sidste

> [...]
> arbejde der ligger i at finde de rette ejere til hvalpene,sådan at de
> ikke ender på et internat fordi ejerne ikke aner hvad det handler om

Jeg ved ikke om vedkommende har taget højde for det, det ved du heller ikke

> [...]

> forventer at tæveejeren vil betale det en hvalp normalt vil koste;
> samme som en ny hund (racehunde koster fra 4500 og op efter, alt efter

Tjah hvor er vi henne, der er jo mange penge i racehundeavl, med de
problemer det kan medføre

> [...]
> netop racehunde for dels at sikre mig at hundens gener/aner er gode og
> at opdrætteren kan vejlede mig hvis jeg har brug for det.

Tjah, vi bliver aldrig enige, såh............................

> [...]
> så kan jeg jo kun håbe at det kan få dig til at tænke en ekstra gang
> over om du burde udsætte din tæve for hvalpe..

Kan kun give dig ret

Nu ved jeg godt at jeg formodentlig bliver lynchet, men det er min
personlige mening, hvorvidt Inge skal have hvalpe eller ej med sin hund, vil
jeg ikke blande mig i, men om racehunde er bedre end blandingshunde, og det
såkaldte "racesnobberi"

Jeg har desværre ikke mere tid nu, men jeg er klar til at tage debatte i en
ny tråd

Mvh. Brian

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 10-06-02 11:54

Hej Brian

Blot lige for at kommentere et par af dine småkommentarer til min
respons på ditte's mail...

Jeg skrev "sikkerhed" netop sådan, for netop at pointere at der stadig
er stor usikkerhed på en del af det avlsmateriale der bruges i flere
racer, dermed giver det ikke en god grund til direkte at avle på
blandinger, eller måske er det hvad du mener, men jeg er så bare ikke
enig med dig.

Og jeg takker da for at du tillader at jeg har en anden mening, det er
jeg jo glad for

Og jeg er udemærket klar over at alle vore racer idag er opstået af
blandinger, men disse "race" blandinger har man jo brugt flere
hundrede år på at avle netop den egenskab man nu skulle bruge til de
enkelte racer, alt efter hvad type hund der kræves til forskellige
jobs, hvorfor spolere alt dette genmateriale for at starte der hvor
vore forfædre begyndte deres studier for xx antal år siden?

Og som jeg skrev i mit forrige indlæg, håbede jeg jo på at personen
ville tænke på de hvalpekøbere, netop ved jeg skrev som jeg gjorde....

Og jeg kan kun igen sige for din skyld, brian, at jeg intet har imod
blandinger, synes de ofte har nogle fantastiske temperamenter, men jeg
er bekymret for om dem der vælger at avle på dem tænker over de mén
man kan påføre hundene uden måske at ville dette...

Og det er muligt at du tror der er mange penge i racehundeavl, men de
samvittighedsfulde opdrættere som avler på sunde hunde, gør det ikke
for pengenes skyld, for der er faktisk ret mange udgifter forbundet
med avl, bl.a. går en del til at sikre deres hvalpe er sunde og raske
inden de kommer ud i nye hjem, noget jeg mener DKK har gjort en del
for at sikre, og dette har du jo absolut ingen tryghed for når du
køber en blanding fra den lokale avis, vel?

Det var også en del af det jeg mente med der var en hvis sikkerhed ved
man valgte at købe en racehund..igen kan du sætte disse "" over
sikkerhed, håber det så er mere til at forstå...

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Heidi Høegh

Dato : 10-06-02 14:56

Jeannette Svensson <asko1@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:f9242a90.0206100254.b136269@posting.google.com...
> [...]
> jobs, hvorfor spolere alt dette genmateriale for at starte der hvor
> vore forfædre begyndte deres studier for xx antal år siden?

Ja, undskyld jeg blander mig, men jeg kan ikke lade sådan en komentar henstå
Du mener simpelthen at man spolerer racer ved at avle på blandingshunde
eller hvad mener du ?

> [...]
> er bekymret for om dem der vælger at avle på dem tænker over de mén
> man kan påføre hundene uden måske at ville dette...

Hvilke mén kan man påføre hunden ved at avle på blandinger?

Det næste er ikke kun skrevet til dig, men sådan mere generelt.

Nogen kan lide rødt andre kan bedre lide blåt. Hvorfor kan man ikke bare
acceptere at det er sådan. Hvorfor skal racehunde-folket konstant hævde at
deres hunde altså er bedre, end blandingshunde. Hvorfor ?

Jeg har intet i mod race rene hunde, men ville ikke have en igen, men derfor
behøver jeg jo ikke hvergang der er et indlæg om racerene hunde skrive side
op og side ned om hvorfor andre ikke skal vælge en sådan.

Jeg kender mange mennesker med hunde, og det er hunde med og uden stamtavle.
Og jeg kan altså ikke med min bedste vilje se et mønster for at dem med
blandinger har større problemer psykisk eller fysisk.

Og med hensyn til den såkaldte sikkerhed, jeg kan ikke se man får nogen
sikkerhed som man ikke får når man køber en blanding. Det er blevet et
rigtigt "sikkerheds-samfund" vi lever i, alt skal kunne returneres og vi
skal have en garanti. Sådan et behov har jeg altså ikke når jeg køber hund,
jeg køber en hund som jeg har tænkt mig at leve sammen med i gennem godt og
ondt, en rigtig god ven, og jeg køber ikke en investering eller andet der
skal kunne holde et vist antal år, men en hund, et levende væsen.
Selvfølgelig vil jeg da også gerne kunne have min hund i så mange år som
overhovedet muligt, men uanset hvad vil jeg jo elske den hund om den så
bliver 8 eller 15 år.

Selvfølgelig er der noget der hedder gener, men jeg mener at hunden i højere
grad bliver som den nu engang bliver præget til og være. Derfor mener jeg
det er vigtigere og kigge på de omgivelser hunden kommer fra end på dens
papirer. og selvfølgelig på selve hunden man gerne vil købe om det så er en
blanding eller race.

Undskyld det lidt lange og rodede indlæg.

Hilsen
Heidi Høegh

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 11-06-02 07:18

Hej

Det jeg mener er at mange der har blandinger, avler fordi det kunne
være hyggeligt at "fido" fik hvalpe, de ser ikke på om bygningsmassen
"passer" sammen, og så er det at der opstår fysiske mén, som at de har
svært ved at gå, hvis man måske parrer en rottweiler og en
gravhund...det var hvad jeg mente..

Og det med "sikkerhed", så har jeg nu heller ikke hunde som skal
"byttes" da de er mine "børn" men jeg har en hund der nu er 8 år og
har mild HD, og havde jeg haft den viden jeg har idag om sygdomme der
er arvelige, havde jeg måske IKKE valgt den hund, jeg har set mange
tilfælde af hvalpekøbere der må aflive deres hund inden den er et år
pga. div sygdomme. Dette kan oftest undgås ved at man kan se i
stamtavlerne om arvelige sygdomme fremkommer.

Hvad folk vælger er ders egen sag, men det at man har mulighed for at
få viden, som kan hjælpe dem til at undgå mulige problemer med syge
hunde, er vel kun godt? - derfor mine indlæg med mine holdninger.

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : René Løweneck

Dato : 10-06-02 09:04

Inge <imc@paradis.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:70d458e8.0206071127.6536ae36@posting.google.com...
> [...]
> stiller gerne en hvalp gratis til rådighed.Jeg bor i storkøbenhavn og
> ønsker derfor ikke at skulle rejse for langt.

Hej Ditte !

Det lyder da spændende og jeg håber da du finder en sød far til dine hvalpe.
Jeg skal selv ud i det samme om et pars års tid, eller sådan noget. Du kan
se min lille pige på forsiden af min hjemmeside

Mht. de mange negative indlæg,- tag dig ikke af dem.

René Løweneck
www.loweneck.dk
Fra 0 til opdateret på under 60 sekunder...

Fra : Bjergskoven

Dato : 10-06-02 12:11

> [...]
> se min lille pige på forsiden af min hjemmeside
>
> Mht. de mange negative indlæg,- tag dig ikke af dem.

Hej Rene

Jeg synes det er fint at give hinanden opmuntringer her i NG.

Jeg ved også, at når man skriver et indlæg i denne gruppe, så kommer der 2
slags reaktioner. Dem man kan lide(der støtter ens synspunkter) og dem man
ikke kan lide (der er uenige i ens synspunkter). Man skal være forberedt på
begge og jeg synes det er forkert at kalde indlæg negative fordi de ikke
begejstret støtter den ide eller projekt, man selv er kommet med.
Bare at opfordre til at ignorere "negative" indlæg,synes jeg gør, at man på
forhånd afviser at være åben for folks agumenter, selvom de ikke støtter ens
egne meninger. Ved at lytte til andre meninger, får man jo netop et mere
nuanceret billede af verden.

Og til den aktuelle debat om avlspartner til rotweilertæven, så har folk jo
netop skrevet om deres holdninger til Dittes indlæg.
Det du opfatter som negative indlæg, er indlæg der sætter nogle problemer på
dagsordenen.Det er jo somregel lettere at finde alle de gode argumenter for
at få et kuld hvalpe.Det behøver man ikke gruppens hjælp til. Men de mindre
sjove aspekter er måske ikke så lette at få øje på og det er derfor, der
kommer flest af de såkaldte negative indlæg.

Jeg synes selv det er en kæmpestor oplevelse at få et kuld hvalpe, men jeg
mener også at man som opdrætter har et stort ansvar for at producere et så
sundt og velfungerende kuld som overhovedet muligt, og det er ligegyldigt om
man er DKK opdrætter eller man vil lave et kuld blandingshvalpe.

Jeg vil give mange af de "negative" indlæg ret i deres kommentarer.Vi skal
ikke bare klappe hinanden venskabeligt på skulderen og sige "NEEEEJ hvor er
det fint, det du har tænkt dig" hvis vi har nogle seriøse overvejelser, der
taler imod.

Jeg synes jo også det er fantastisk uvidende af en dyrlæge, at anbefale et
kuld hvalpe som middel mod indbildt graviditet.
Hvad vil der så ske næste gang hunden kommer i løbetid og ikke skal have et
kuld hvalpe ?
Hunden kommer jo i løbetid hele sit liv og man fjerner altså ikke den
indbildte graviditet een gang for alle ved at lade tæven få et kuld hvalpe,
idet den indbildte gravivditet er hormonbestemt. Og hormonerne bliver ved
med at øve deres indflydelse så længe tævehunden ikke er steriliseret.

Hilsen

Merete

Fra : René Løweneck

Dato : 10-06-02 22:24

Bjergskoven <info@bjergskoven.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d048a1a$0$226$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg synes det er fint at give hinanden opmuntringer her i NG.

Det glæder mig da, at du synes det er iorden. Jeg troede det fortrinsvis var
forebeholdt DKK opdrættere.

> Jeg ved også, at når man skriver et indlæg i denne gruppe, så kommer der 2
> slags reaktioner. Dem man kan lide(der støtter ens synspunkter) og dem man
> ikke kan lide (der er uenige i ens synspunkter).

Som vel med rette kan grupperes som positive eller negative i forhold til
udgangspunktet.

>Man skal være forberedt på
> begge og jeg synes det er forkert at kalde indlæg negative fordi de ikke
> begejstret støtter den ide eller projekt, man selv er kommet med.

Lige en lille detalje. Jeg er ikke selv kommet med det oprindelige indlæg.
Men hvad vil du så kalde dem ?

> [...]

ens
> egne meninger. Ved at lytte til andre meninger, får man jo netop et mere

Den sidste sætning lyder godt, du skulle prøve selv at efterleve den.

> Og til den aktuelle debat om avlspartner til rotweilertæven, så har folk
jo
> netop skrevet om deres holdninger til Dittes indlæg.

Ditte's,- altså det oprindelige, indlæg, er en simpel kontakt annonce.
Interesserede kan svare bekræftende, eller spørge mere ind til det aktuelle
tilbud, uinteresserede kan tilsvarende undlade at svare. Det vil være det,
man kalder relevant respons på det aktuelle indlæg.

Der står intet om, som det iøvrigt er generelt gældende for den type
annoncer, at man ønsker moralsk/etiske tilkendegivelser, hverken positive
eller negative, omkring selve annoncens indhold.

> [...]
om
> man er DKK opdrætter eller man vil lave et kuld blandingshvalpe.

Interessant. Hvis man er DKK opdrætter, PRODUCERER man et velfungerende og
sundt kuld hvalpe. Hvis man ikke er, LAVER man et kuld blandingshvalpe. Fiks
lille detalje. Lyder godt nok lidt fabriksagtigt, men hva' !

> Jeg vil give mange af de "negative" indlæg ret i deres kommentarer.

SURPRISE !

> [...]
>Vi skal
> ikke bare klappe hinanden venskabeligt på skulderen og sige "NEEEEJ hvor

Umiddelbart kunne dette jo lyde en lille smule selvmodsigende.

>hvis vi har nogle seriøse overvejelser, der taler imod.

Her må jeg indrømme, at jeg kom i tvivl. Enten er du royal eller også er du
officielt talerør for DKK eller DKK's opdrættere. Hvorom alting er,- en
yderst totalitær og diktatorisk udtalelse, der står i skarp kontrast til din
før så højt besungne åbenhed ! (den kan oversættes til "Vi alene vide")

> Jeg synes jo også det er fantastisk uvidende af en dyrlæge.....

Imponerende, og hvor lang tid tager uddannelsen som ærværdig DKK opdrætter ?

Fra : Bjergskoven

Dato : 12-06-02 00:08

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i en meddelelse

..

> [...]
> tilbud, uinteresserede kan tilsvarende undlade at svare. Det vil være det,
> man kalder relevant respons på det aktuelle indlæg.

Jamen så kan man jo kalde alle svarene til Ditte irrelevante, inclusive dit
eget.

> Der står intet om, som det iøvrigt er generelt gældende for den type
> annoncer, at man ønsker moralsk/etiske tilkendegivelser, hverken positive
> eller negative, omkring selve annoncens indhold.

Nej og fy da, hvis nogen skulle driste sig til at komme med tilkendegivelser
omkring et indlæg eller en annonce.

> [...]
Fiks
> lille detalje. Lyder godt nok lidt fabriksagtigt, men hva' !

Jeg skriver netop at sundheden er vigtig UANSET om man er DKK opdrætter
eller opdrætter blandingshunde.Om man bruger ordet "producere" eller "laver"
forekommer mig at være ordkløveri.

> [...]
din
> før så højt besungne åbenhed ! (den kan oversættes til "Vi alene vide")

Her må jeg skuffe dig. Jeg er hverken totalitær, diktatorisk eller talerør
for DKK,men jeg synes da Margrethe er OK.

Jeg påpeger blot at man skal have lov til at komme med sine overvejelser,som
svar på de indlæg man læser. Jeg har mit syn på tingene, du har dit.

> Imponerende, og hvor lang tid tager uddannelsen som ærværdig DKK opdrætter
?

Så så rolig nu- jeg har fundet ud af hvad dit syn på DKK opdrættere er.
Men når Ditte i et indlæg skriver at hun i samråd med sin dyrlæge, har valgt
at lade sin tæve få et kuld hvalpe for at kurere indbildt graviditet, ,så må
man formode, at dyrlægen har givet hende dette råd.
Jeg påpeger blot at en drægtighed, ikke kan løse problemet og at hvis en
dyrlæge påstår dette, er vedkommende uvidende på dette område.

Hilsen

Merete

Fra : René Løweneck

Dato : 12-06-02 09:46

Bjergskoven <info@bjergskoven.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d0683b6$0$80407$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jamen så kan man jo kalde alle svarene til Ditte irrelevante, inclusive
dit
> eget.

Præcis. Faktisk var jeg ved at skrive det før, men kom fra det igen.

> Nej og fy da, hvis nogen skulle driste sig til at komme med
tilkendegivelser
> omkring et indlæg eller en annonce.

Var det det bedste, du kunne komme i tanke om, her og nu ? )

> Jeg påpeger blot at man skal have lov til at komme med sine
overvejelser,som
> svar på de indlæg man læser. Jeg har mit syn på tingene, du har dit.

Det har du helt ret i.

> Så så rolig nu- jeg har fundet ud af hvad dit syn på DKK opdrættere er.

Nej, det har du ikke )
Faktisk har jeg intet imod hverken DKK eller DKK's opdrættere.

Det jeg opponerer mod, er den åbenlyse "Vi alene vide" attitude, der lægges
for dagen.

Fra : Inge

Dato : 12-06-02 10:42

"Ren?L?eneck" <rene@loweneck.dk> wrote in message news:<3d045e16$0$78782$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> se min lille pige på forsiden af min hjemmeside
>
> Mht. de mange negative indlæg,- tag dig ikke af dem.

Hvor er det dejligt at høre at der findes positive mennesker der giver
sig til kende.Jeg har fået meget respons på min "LILLE ANNOCE" og det
er da rart også at høre andre folks meninger.Men jeg holder stadig
fast omkring min holdnig til blandingshunde.Og det er jo også
dokumenteret at de ikke har nær så mange skavanker som ægte hunde kan
have pga.indavl.Jeg har selv haft ægte hunde før,og det var ikke andet
end et stort rend til dyrlæge konstant,så som kronisk dårlig
mave,øreproblemer og hd. Any way jeg har været inde på din hjemmeside
og set din dejlige vabse,hvor er hun lækker -trist det ikke er en han
"g" pøj pøj med hende!
Ditte

Fra : Karina og Christian

Dato : 12-06-02 12:58

"Inge" <imc@paradis.dk> wrote in message

[klip]
> [...]
> er da rart også at høre andre folks meninger.Men jeg holder stadig
> fast omkring min holdnig til blandingshunde.

Hejsa

Jeg vil egentlig også bare melde mig under fanerne og sige, at jeg synes,
det er rigtig fint, at du har skrevet en annonce på din hunds vegne, og vil
ønske dig alt mulig held og lykke med dit forehavende Det må have krævet
en del mod af dig at poste den her i løvens hule - men som sagt, godt gået.

Det er klart, at når man poster et indlæg her, så må man også forvente at få
svar på tiltale, hvilket nu bestemt også må anses som noget positivt, idet
der sidder mange mennesker, der ved en helt masse om hunde og som har gjort
sig erfaringer, vi andre kan drage stor nytte af - det er dejligt.
Imidlertid er det i sidste ende dig selv, der skal træffe beslutningen på
dine og din hunds vegne, og du skal selvfølgelig gøre, som du vurderer, det
er bedst for jer.

Alt det der med, at en hund stort set intet er værd, hvis den ikke har
stamtavle, og hvad ved jeg, kan vel næppe karakteriseres som noget, der kan
bruges konstruktivt. Langt hen ad vejen er det vel her, som der er alle
steder i samfundet - folk har brug for noget at hævde sig ved, og er det
ikke arbejde, hus eller bil, jamen så er det såmænd hunde eller børn. Det
siger vist mere om os som mennesker end så meget andet.

Nej, følg du dit hjerte. Er du glad for din hund, er det såmænd det aller,
aller vigtigste og det eneste, der i virkeligheden tæller. Vi har selv en
hund ganske uden stamtavle. Vi elsker ham over alt på jorden, og han lever
et liv hos os, der kan få de fleste mennesker her til at falde besvimet om.
Han lever *ikke* udelukkende af tørkost, han må være i sengen og i sofaen,
han trækker i snoren og laver alle mulige ulykker. Han er med andre ord en
rigtig glad hund - men han ved selvfølgelig heller ikke, at han dels ikke
har nogen stamtavle og dels, at hans "mor og far" er nogle rigtig useriøse
hundeejere, der kun har givet ganske få kroner for ham (*uden* vi
*nogensinde* ville drømme om at sende ham på internat eller aflive ham af
den grund, sådan som mennesker som os jo, der ikke vil give ret meget for
hunden jo har tendens til (?)).

Som nævnt vil jeg bare ønske dig held og lykke med dit forehavende; og igen
husk bare på, at det eneste, der tæller i den sidste ende er kærligheden til
hunden(e).

Karina
--
NB: Slet "FJERNDETTE" fra adressen ved svar pr. e-mail
----

Fra : Ebba

Dato : 13-06-02 08:18

Jeg vil give dig ret i, at hunden skal have det godt.jeg syntes jeg kunne
genkende min hunds adfærd i din.
Han får en meget vartieret kost, og ligge i sengen eller i sofaen som en
familiehund bør gøre. Han er rigtig glad for børn, og vil snakke med alle vi
møde når vi går tur.
Så når alt kommer til alt, ville jeg ikke bytte en blandingshund for en
raceren og så der var nogen til tilbød at smide penge med i bytte.
Min mor havde 2 racrene dalmatinere (ingen stamtavle) og den ene var halvdøv
og halvblind. Den anden fik urinvejs problemer og måtte aflives. Og andet
sted i familien havde vi flere labber , som enten altid var på kur eller led
af Hd eller andre små skavanker.

Så helt sikkert jeg ville vælge en blandingshund..

Hilsen Ebba

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 17-06-02 14:59

Kære Karina

Diskussionen har efterhånden kørt så længe at jeg havde opgivet at blande mig
mere, men du
formåede at provokere mig til at fare i blækhuset igen. Du skriver at hvis man
er glad for sin
hund er det nok til at man skal avle på den. Betyder det at hvis man er glad for
sin HD-ramte,
blinde, døve hund så den er værd at avle videre på???

Jeg mener at man nøje bør overveje, hvad det er for noget afkom man er med til
at
frembringe inden man kaster sig ud i noget avlsprojekt, og kærlighed til hunden
er bestemt
ikke nok! Det er naturligvis en nødvendighed, men det er ikke nok!

Dette gælder både for gadekryds og racehunde da jeg mener at vigtigt at
undersøge de risici
der gør sig gældende ved parring. Ydermere bør man jo også overveje de gener som
man
”går ud og finder ude i byen”. Et eksempel fra fri fantasi kunne være at nogen
med en stor,
kærlig tæve søger efter en Rottweiler til avl med hendes noget så søde tæve. Hr.
B. Ums
læser "kontaktannoncen" og stiller sin store Rotte som måske er blevet forkastet
Rottweilerklubben pga. både af aggressivitet og dårlige hofter, til rådighed for
avl. Hvor stor er
risikoen så for at resultatet ikke er noget man ønsker sig?

Dette er naturligvis sagen sat på spidsen, men hvis blot en lille smule af det
holder stik står
man med et meget dårligt resultat. Igen, dette handler om både gadekryds eller
racehunde for
man skal i begge tilfælde søge at minimere risikoen.

Mvh
Kim

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 13-06-02 06:17

hej Ditte

Lige et ? - hvor er det dokumenteret at blandinger har mindre
skavanker? - og ud fra hvad?? - At man formoder at blandinger har
mindre skavanker er jo muligvis pga. mange der ejer blandinger ikke
har fået hundene checket for arvelige sygdomme, gjorde man dette
ligesom med race hunde(der er ofte krav om disse undersøgelser ved
avl) tror jeg faktisk at statistikken ville se meget ens ud for både
blandinger og racerene hunde. Dette tror jeg på fordi at de arvelige
sygdomme jo ikke "springer led over" fordi at man blander racer
sammen, de vil sandsynligvis få samme skavanker som den race der er
mest fremtrædende i hunden.

Og iøvrigt synes jeg at man skal tænke på de hvalpeejere jo stadig
bliver ulykkelige ved at opdage at deres hund måske begynder at halte
efter 6 mdr pga. HD - disse vil jo få påført ekstra sorg og smerte
pga. en tankeløs handling fra en opdrætters side. I DKK's Blad
"hunden" er der et læserbrev netop om dette emne, synd og skam for de
hvalpekøbere der ender i den situation. Derfor er min reaktion stærk
ifbm. avl, og det er ligegyldigt om man avler med blandinger eller
racehunde.Tænk på de kommende ejere, ikke kun på egen egoisme.

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 10-06-02 09:14

Hej Ditte

Du har vist allerede fået mange "hug" for dig indlæg, men tillad mig
alligevel at fortælle om
min egen situation og dernæst stille et par spørgsmål.

Da vi for et par år siden købte vores nuværende rotte, var det tanken at
hun efter en
BHP/IPO-prøve og avlskåring skulle have lov til at føde et kuld eller to.
Nu udviklede
hendes pels sig imidlertid således at hun aldrig kunne blive alvskåret -
vi gider ikke engang
forsøge. Derfor får Sally heller aldrig lov til noget af det "frække" på
trods af at hun er sund
og rask, har et prima temperament og opnår rimelige prøveresultater.

Det der har været det afgørende i vores situation, var om vi ville lave et
produkt som vi ikke
selv ville købe. Forstå mig ret, mange gadekryds er både søde og sunde,
men med en stor,
stærk hund som rotten vil jeg løbe den ekstra risiko der er ved køb uden
papirer. Papirer er
naturligvis ingen garanti for et godt resultat, men jeg synes det er meget
betryggende at kunne
se stamtræet og vide at forfædrene har været sunde - mentalt såvel som
psykisk.

Sidst et par enkelt spørgsmål - Ville du købe en stor, selvsikker hund
uden at kende noget til
dens baggrund? og risikerer du ikke at de hanner du tiltrækker, er dem der
ikke kan blive
avlskåret af den ene eller den anden grund?

Blot et par overvejelser
Mvh

Kim

Fra : Claus

Dato : 10-06-02 14:23

"Inge" <imc@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stiller gerne en hvalp gratis til rådighed.Jeg bor i storkøbenhavn og
> ønsker derfor ikke at skulle rejse for langt.

Hej.

Hvorfor er det lige det skal være en Rotte du skal parre med, er det fordi
at hvalpene skal ligne Rottweilere..eller hva'?
Jeg har været træner i mange år i rottweiler klubben og har set mange hvalpe
uden stambog. jeg føler lidt at jeg spilder tiden hvergang jeg har sådan en
på hold. Jeg er træner af kærlighed til racen men ønsker ikke at bruge tid
på hunde der giver sig ud for noget de ikke er.
Hvis du vil lave blandingshunde ..det er helt ok men lav dem så de ligner
et gadekryds og ikke en racehund. der er mange menesker der køber Rotter
uden stambog og melder sig ind i klubben men bliver skuffede når de opdager
at de ikke kan deltage på lige fod med dem med stambog eller at hunden ikke
opfører sig som en Rotte skal

Før eller siden er der nogen af dine hvalpe der kommer i Rottweilerklubben
og så er det klubbens trænere der skal trækkes med dine uægte hunde.

Claus
Der er lidt træt af folk der bare vil lave hvalpe fordi Fido er så sød..