MS Windows
briani 27239
Nu er den gal men min egen papirkurv.
Fra : Henning Lund

Dato : 07-06-02 19:48

For et stykke tid siden kunne vi ikke fjerne en fil som min søn havde
slettet, lige meget hvad vi gjorde blev vi nægtet adgang til filen, nu er
der så sket det at jeg ville slette en mappe med maillyde som jeg ikke
bruger mere, det kan jeg heller ikke.
Mappen "maillyde" lagde på mit D drev, den indeholdt en mappe som hed "Nye
lyde" Jeg slettede den uden problemer, men da jeg skulle tømme papirkurven
kom følgende meddelelse: Det er ikke muligt at slette mappen nye lyde,
mappen er ikke tom. Jeg kan ikke gendanne mappen da den ikke kan ses i
papirkurven, den findes heller ikke på D drevet, og hvis jeg bruger Windows
søgeværktøj, findes den heller ikke.
Hvad er det så lige jeg gør for at blive fri for meddelelsen om mappen, hver
gang papirkurven skal tømmes ?

Win XP styresys.

--
Mvh.
Henning Lund

Fra : Madsen

Dato : 07-06-02 23:37

Henning Lund skrev:

> Hvad er det så lige jeg gør for at blive fri for meddelelsen om
> mappen, hver gang papirkurven skal tømmes ?

Hmm, har du prøvet at tjekke disken for fejl? Det kunne godt tyde
på at der er fejl på den. Hvis ikke så ville jeg nok prøve fra en
kommandoprompt eller fra fejlsikret tilstand med kommandoprompt.

Faktisk har jeg lige opdaget en sjov detalje jeg ikke vidste i
forvejen og ikke umiddelbart kan gennemskue.
Jeg havde 4 filer i min temp-mappe som alligevel skulle ud, så dem
smed jeg i papirkurven. (Godt nok plejer jeg at gå udenom papir-
kurven når jeg sletter filer, men det er en anden historie).

I Windows hedder de 4 filer Twain001.mtx, Twunk001.mtx, Twunk002.mtx
og endelig TWAIN.log. Det hed de både i temp-mappen og hedder det
også hvis jeg åbner papirkurven ved at dobbeltklikke på den, eller
kigger på dens indhold i stifinderen, men hvis jeg går i en
kommandoprompt og skifter til papirkurven, så ser jeg følgende:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/papirkurv.gif> De hedder
altså noget helt andet i en kommandoprompt.

Jeg kan slette alle filerne i mappen i kommandoprompten ved at
skrive: del *.*
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/slet_papirkurv.gif>
Eneste minus ved den metode er at papirkurven inde i Windows
fejlagtigt vil vise at den er fuld, men et højreklik på den giver
ikke mulighed for at tømme den, da den jo ingen filer indeholder
længere. Det falder dog på plads ved at logge af og på eller
genstarte.

Madsen.

Fra : Henning Lund

Dato : 08-06-02 09:04

Madsen skrev:

> Hmm, har du prøvet at tjekke disken for fejl? Det kunne godt tyde
> på at der er fejl på den. Hvis ikke så ville jeg nok prøve fra en
> kommandoprompt eller fra fejlsikret tilstand med kommandoprompt.

Nueeee ved jeg så ikke lige hvordan jeg gebærder mig fra en kommandoproppt i
dette tilfælde.

men hvis jeg går i en
> kommandoprompt og skifter til papirkurven, så ser jeg følgende:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/papirkurv.gif> De hedder
> altså noget helt andet i en kommandoprompt.

Se det er så der jeg strander, jeg kan ikke lige hitte u a og bruge de der
kommandoer

> [...]
> ikke mulighed for at tømme den, da den jo ingen filer indeholder
> længere. Det falder dog på plads ved at logge af og på eller

Det har jeg også prøvet, men når der ingen filer er, kan jeg ikke tømme den
;o(

Fra : Henning Lund

Dato : 08-06-02 12:56

Forøvrigt er det skide irreterende at se på at papirkurven ikke er tom, så
jeg ville gerne have den tømt for det som ikke er i den.

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 08-06-02 15:55

On Sat, 8 Jun 2002 13:56:24 +0200, "Henning Lund"
<Fjerndettehla@tdcspace.dk> wrote:

>Forøvrigt er det skide irreterende at se på at papirkurven ikke er tom, så
>jeg ville gerne have den tømt for det som ikke er i den.

Lav en kopi af en eller anden fil og slet derpå kopien (som nu burde
findes i papirkurven.

Tøm så papirkurven og se om ikke den nu vises tom.

Denne fremgangsmåde plejer at virke hos mig (Win2000)

--
Venlig hilsen
Gert

Fra : Henning Lund

Dato : 09-06-02 01:08

Gert Søgaard Jensen skrev:

> Lav en kopi af en eller anden fil og slet derpå kopien (som nu burde
> findes i papirkurven.

Det er den ja.

> Tøm så papirkurven og se om ikke den nu vises tom.

Jeg kan intet se inde i papirkurven, men på skrivebordet kan jeg se at der
er noget i den, da der stikker et hvidt ark op af den.

og når jeg vil tømme kurven spørges der om jeg vil slette de to elementer,
det siger jeg ja til, men når den så kommer til den pokkers mappe som ikke
kan ses/findes nogensteder, stopper den og siger mappen kan ikke slettes da
den ikke er tom ;o(

Fra : Madsen

Dato : 08-06-02 13:24

Henning Lund skrev:

> Se det er så der jeg strander, jeg kan ikke lige hitte u a og
> bruge de der kommandoer

Ok.
Hvis jeg går i en kommandoprompt på WinXP så ser jeg følgende:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/cmd/prompt.gif>

Der står en blinkende markør som forsøger at fortælle at den nu gerne
vil fodres med kommandoer.
d:\> betyder at jeg står ved roden af D-drevet. Det svarer til at
klikke på selve drevnavnet inde i Stifinderen, hvorefter du så gerne
skulle se undermapperne nedenunder. Du kan ikke se undermapperne i DOS
før du fortæller den at du vil se undermapperne og det kan du gøre med
DIR-kommandoen, som så kan kombineres med forskellige parametre for at
forbedre overskueligheden.

Der er dog ikke meget ved at bruge DIR i denne sammenhæng for du kan
ikke se mappen som udgør papirkurven alligevel i en kommandoprompt,
men du kan skifte til den. Mappen hedder hos mig Recycled. Jeg kan se
navnet på den ved at gå op i Funktioner > Mappeindstillinger > Vis og
placere et flueben i feltet 'Vis skjulte mapper og filer', og fjerne
fluebenet ved 'Skjul vigtige systemfiler'.

For at skifte til en mappe i en kommandoprompt kan du bruge kommandoen
CD (Change Directory) efterfulgt af mappenavnet. Vil jeg f.eks. skifte
til mappen Recycled i en kommadoprompt skriver jeg følgende:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/cmd/cd.gif> efterfulgt af
Enter, som så resulterer i dette:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/cmd/recycled.gif>

Jeg "står" nu i mappen Recycled på samme måde som jeg ville stå i
mappen hvis jeg klikkede på den i Stifinder eller inde i Denne Computer
f.eks.

For at se hvad der er i mappen Recycled kan jeg så bruge DIR-kommandoen
efterfulgt af Enter, som viser følgende hos mig:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/cmd/dir.gif>

Mappen er pt. tom, men hvad er den ved dig hvis du gør det samme som
ovenstående?

Madsen.

Fra : Henning Lund

Dato : 08-06-02 15:02

Madsen skrev:

> Ok.
> Hvis jeg går i en kommandoprompt på WinXP så ser jeg følgende:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/cmd/prompt.gif>

Jeg ser C:\Dokuments and settings\Henning og skriver jeg D: istedet
efterfulgt af cd recycled får jeg bare at vide at den angivne sti ikke
findes, og det var på d drevet mappen lagde.

Fra : Madsen

Dato : 08-06-02 16:29

Henning Lund skrev:

> Jeg ser C:\Dokuments and settings\Henning og skriver jeg D:
> istedet efterfulgt af cd recycled får jeg bare at vide at den
> angivne sti ikke findes, og det var på d drevet mappen lagde.

Du skulle gerne have en Recycled-mappe liggende på hver enkelt disk,
men hvis WinXP er installeret på C, er det temmelig sikkert Recycled-
mappen på C-drevet der er gået i koks. (Jeg er ikke 100 % sikker)

I en kommandoprompt skriver du:
CD\ [enter] (for at komme tilbage til roden af C-drevet)
CD RECYCLED [enter] (for at komme ind i Recycled-mappen)
DIR [enter] (for at se hvad der evt. ligger i mappen)

Madsen.

Fra : Henning Lund

Dato : 09-06-02 01:15

Madsen skrev:

> I en kommandoprompt skriver du:
> CD\ [enter] (for at komme tilbage til roden af C-drevet)
> CD RECYCLED [enter] (for at komme ind i Recycled-mappen)
> DIR [enter] (for at se hvad der evt. ligger i mappen)

Ok skåret ud i pap så kunne jeg hitte u a det, jeg kommer frem til at der i
recycled findes 0 filer 2 mapper 563.142.656 byte ledig står der ordret i
prompten.

Fra : Madsen

Dato : 08-06-02 16:29

Gert Søgaard Jensen skrev:

> Lav en kopi af en eller anden fil og slet derpå kopien (som nu burde
> findes i papirkurven.
>
> Tøm så papirkurven og se om ikke den nu vises tom.

Det var faktisk en god idé at gøre det på den måde. Det burde også
virke på WinXP.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 09-06-02 14:37

Henning Lund skrev:

> Ok skåret ud i pap så kunne jeg hitte u a det, jeg kommer frem til
> at der i recycled findes 0 filer 2 mapper 563.142.656 byte ledig
> står der ordret i prompten.

Og du har tjekket om der er fejl på disken?
Det kan du evt. også gøre fra en kommandoprompt med kommandoen:
chkdsk

Madsen.

Fra : Henning Lund

Dato : 09-06-02 15:17

Madsen skrev:

> Og du har tjekket om der er fejl på disken?
> Det kan du evt. også gøre fra en kommandoprompt med kommandoen:
> chkdsk

Ingen fejl.

Fra : Madsen

Dato : 09-06-02 16:04

Henning Lund skrev:

> Ingen fejl.

Hmm, så er jeg ved at være blank for ideer.

Madsen.