ang. hjemmeside
Fra : Johnny

Dato : 07-06-02 18:58

Hvordan laver jeg et billede om så det kun fylder 100 kb???

\!/
(@@)
-----o00o-(_)-o00o-------
POCO A POCO
Fjern katten for svar
Johnny Ravn
-------------------Oooo-----
oooO ( )
( ) ) /
\ ( (_/
\_)

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 07-06-02 19:43

Du gemmer det som JPG-fil.

Nina

Fra : Jette

Dato : 07-06-02 20:02

"Johnny" skrev:
> Hvordan laver jeg et billede om så det kun fylder 100 kb???

Det er ikke helt nok bare at gemme billedet i jpg format. Et jpg-billede
kan sagtens fylde 3mb. Men det er et populært format til fotografier, da
dette format er komprimeret... dvs. al overflødig information som vi
mennesker alligevel ikke kan opfatte med det blotte øje, er fjernet.
Hvis man sammenligner to ens billeder, hvor det ene er lavet i formatet
bmp og det andet i jpg, vil billedet i jpg-format derfor fylde meget
mindre.

Men antallet af kb har i høj grad noget at høre med hvor mange pixel
billedet består af. Et billede der består af 2 millioner pixel fylder
naturligvis mere en et billede der består af 100.000 pixel.
Man kan derfor ofte reducerer billedets størrelse væsentligt ved at
formindske billedet, eller ganske enkelt klippe den væsentlige del af
billedet ud og smide resten i skraldespanden, for at sige det på
almindeligt dansk

Hvis du er helt på herrens mark, hvad billedredigering angår, kan du
læse min vejledning her:
http://www.webtip.dk/grafik/paint/paint.php

Og har du ikke tid/lyst til at sætte dig ind i sagerne, kan du bare
sende billedet til mig som vedhæftet fil på adressen jni@omnix.dk, så
kan jeg ordne det for dig

Mvh. Jette

Fra : goofy

Dato : 07-06-02 20:57

Hej

Hvis du har billedredigeringsprogrammet Paint Shop kan du gå ind i " resize"
og reducere billedet. Det er også mulig du kan bruge andre programmer, men
dem kender jeg ikke

Steen