Arbejdsgruppe - umuligt problem
Fra : Peter

Dato : 07-06-02 15:39

Hej

Jeg har foelgende Windows-netvaerk:

NETVAERK 1
192.168.1.0/24
Workgroup - WORKGROUP

LINUX
ROUTER

NETVAERK2
172.20.0.0/16
Workgroup - WORKGROUP-II

Hvordan kan jeg faa computerne fra netvaerk 1 til at se dem fra netvaerk 2 i
Network Neighbourhood?

Man kan mappe f.eks. \\172.20.1.3\userspace paa netvaerk 1, men da man ikke
noedvendigvis kender IP paa dem alle ville det vaere praktisk at kunne
tilgaa dem fra Network Neighbourhood.

Jeg tvivler lidt paa det er muligt, men man maa jo hoere eksperterne foer
man giver op

Hilsen Peter

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 07-06-02 16:56

Peter wrote:

> Jeg har foelgende Windows-netvaerk:
>
> NETVAERK 1
> 192.168.1.0/24
> Workgroup - WORKGROUP
> |
> LINUX
> ROUTER
> |
> NETVAERK2
> 172.20.0.0/16
> Workgroup - WORKGROUP-II
>
> Hvordan kan jeg faa computerne fra netvaerk 1 til at se dem fra netvaerk 2
> i Network Neighbourhood?

Det kan du ikke medmindre du sætter en WINS server op. NetBIOS bruger
normalt enten broadcast (som ikke slipper gennem en router) eller WINS (som
du kan konfigurere enten vha. samba på Linux eller ved at købe en eller
anden form for M$-server (tror jeg nok der skal til).

/Rasmus

Military Justice is to Justice, what Military Music is to Music.
-- Groucho Marx

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 07-06-02 17:48

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> du kan konfigurere enten vha. samba på Linux eller ved at købe en eller
> anden form for M$-server (tror jeg nok der skal til).

Hvad med at rode med LMHOSTS?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 07-06-02 17:52

Christian E. Lysel wrote:

> Hvad med at rode med LMHOSTS?

Det får jo ikke arbejdsgrupperne til at fungere - så skal man på forhånd
vide, hvad maskinerne hedder.

/Rasmus

Is it safe?
Yes, it is perfectly safe - it is us, that are in trouble!
- Hitch Hikers Guide to the Galaxy, Douglas Adams

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-06-02 19:02

In article <Ez3M8.1203$t4.2198@news.get2net.dk>,
"Peter" <no_spam@no.where> wrote:

> Hvordan kan jeg faa computerne fra netvaerk 1 til at se dem fra netvaerk 2 i
> Network Neighbourhood?

Brug samme WINS server for begge net. Enten på den ene side, eller lad
Samba på Linux ordne det.

alternativet er dynamic DNS via AD på 2000/XP

Fra : Peter

Dato : 07-06-02 19:27

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message

> Brug samme WINS server for begge net. Enten på den ene side, eller lad
> Samba på Linux ordne det.

Det er lidt kodet snak for mig
Det er rent faktisk en Linux server, der på netvaerk 2 hoster arbejdsgruppen
WORKGROUP-II.
Kan den saettes op til at distribuere navnene osv til mig igennem min
Linux-router?

> alternativet er dynamic DNS via AD på 2000/XP

AD? Hvad er det?
Kan jeg køre dette på en server stående på netvaerk 1?

Hilsen Peter

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 07-06-02 19:42

Peter wrote:

> [...]
> arbejdsgruppen WORKGROUP-II.
> Kan den saettes op til at distribuere navnene osv til mig igennem min

Jup. "wins support = yes" i smb.conf på Linux-boxen. Herefter sætter du
WINS (i konfigurationen på alle NetBIOS-klienterne). Kører du DHCP, kan du
dele WINS-indstillingerne ud via DHCP-serveren. ("option
netbios-name-servers <WINS-IP>" på ISC's dhcpd).

> AD? Hvad er det?

Det står vist for Active Directory. Det er vist noget Windows-ting - jeg
aner ikke meget andet end navnet.

/Rasmus

[ Cancel Cancelled ]
- Pine

Fra : Peter

Dato : 07-06-02 22:06

"Rasmus Bøg Hansen" <moffe47@hotmail.com> wrote in message

> Jup. "wins support = yes" i smb.conf på Linux-boxen. Herefter sætter du
> WINS (i konfigurationen på alle NetBIOS-klienterne).

OK - tak - det giver god mening.

Er der nogle sikkerhedsproblemer eller lignende i at aktivere WINS?
Det er ikke mig der bestyrer Netvaerk 2 og jeg skal jo derfor overbevise dem
om at de intet mister i at tillade WINS.

Hvordan kan det rent teknisk vaere, at det vil virke?

Er det pga at jeg i 192.168.1.0/24-konfiguration paa maskinerne paa netvaerk
1 opsaetter 172.20.0.0/16-IP paa WINS-serveren og at computeren saa derfor
ved hvor den skal hente informationen?

Hilsen Peter

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 08-06-02 00:27

Peter wrote:

> OK - tak - det giver god mening.
>
> Er der nogle sikkerhedsproblemer eller lignende i at aktivere WINS?

Ikke når i allerede kører NetBIOS. WINS er egentlig blot en maskiner, der
holder styr på, hvad der er af andre maskiner på andre lokalnet og ikke kun
(som ellers) på sit eget lokalnet.

> Det er ikke mig der bestyrer Netvaerk 2 og jeg skal jo derfor overbevise
> dem om at de intet mister i at tillade WINS.

De mister ingen funktionalitet. Der er naturligvis altid en potentionel
sikkerhedsrisiko ved at slå nye funktioner til, men sambas
WINS-funktionalitet er efterhånden gammel og efterprøvet.

> [...]
> netvaerk 1 opsaetter 172.20.0.0/16-IP paa WINS-serveren og at computeren
> saa derfor ved hvor den skal hente informationen?

Ja. Når en maskiner starter, registrerer den sig hos WINS-serveren. Når man
så skal lave navneopslag, spørger man WINS-serveren, hvor maskinen med et
givent navn står. Da denne maskine har registreret sig, kan WINS-serveren
svare prompte. Normalt stiller en maskine sig bare og 'råber' (broadcast)
efter den pågældende maskine - men det kan kun 'høres' på lokalnettet,
hvorimod en WINS-server kan kontaktes hvorsomhelst fra (naturligvis ikke
fra internettet medmindre i har en helt bizar firewall/router/NAT
opsætning).

WINS står iøvrigt for Windows Internet Name Service, hvis jeg ikke husker
helt galt.

/Rasmus

The Internet is full. Go away.
-- Joel Furr

Fra : Peter

Dato : 08-06-02 08:00

> Ja. Når en maskiner starter, registrerer den sig hos WINS-serveren.

Jeg ved at alle maskinerne på Netvaerk-II har slaaet WINS-Navnefortolkning
fra.
Vil det ikke vaere noedvendigt, at de alle slaar dette til for at maskinerne
paa Netvaerk 1 kan se dem?

Tak for svaret, som var ganske informativt

Hilsen Peter

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 08-06-02 09:04

Peter wrote:

> Jeg ved at alle maskinerne på Netvaerk-II har slaaet WINS-Navnefortolkning
> fra.
> Vil det ikke vaere noedvendigt, at de alle slaar dette til for at
> maskinerne paa Netvaerk 1 kan se dem?

Jo. Det skal slås til. Er det sat til automatisk, kan det som sagt sættes
fra DHCP-serveren.

/Rasmus

"Nothing would please me more than being able to hire ten programmers
and deluge the hobby market with good software."
-- Bill Gates 1976
We are still waiting ....

Fra : Peter

Dato : 08-06-02 09:51

WINS-Navnefortolkning

> Jo. Det skal slås til. Er det sat til automatisk, kan det som sagt sættes
> fra DHCP-serveren.

Ah ok - trist.
Alle maskiner har sat prik i Deaktiver WINS Navne fortolkning...

Er mine muligheder saa udelukkende at faa dem alle til at sla WINS til
(hvilket jeg ikke faar dem til)?

Man skulle bare mene at Windows burde kunne skaffe oversigten over
maskinerne på en anden måde naar listen allerede eksisterer på
Linux-serveren på Netvaerk2.

Det er jo muligt at tilgaa shares ved at mappe til eks.
\\172.20.1.3\share_name hvorfor jeg saa med min meget begraensede viden
formoder at man blot maatte kunne faa Windows til at mappe selve
arbejdsgruppen i Network Neighbourhood til serverens IP...

Tak for svarene til alle i oevrigt.

Hilsen Peter

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 08-06-02 10:02

Peter wrote:

> Alle maskiner har sat prik i Deaktiver WINS Navne fortolkning...
>
> Er mine muligheder saa udelukkende at faa dem alle til at sla WINS til
> (hvilket jeg ikke faar dem til)?

Jeg ser ikke umiddelbart anden løsning.

> Man skulle bare mene at Windows burde kunne skaffe oversigten over
> maskinerne på en anden måde naar listen allerede eksisterer på
> Linux-serveren på Netvaerk2.

Ja, men de skal jo vide, at de skal spørge Linux-serveren - det finder de
ikke automatisk ud af.

> [...]
> formoder at man blot maatte kunne faa Windows til at mappe selve
> arbejdsgruppen i Network Neighbourhood til serverens IP...

Nu jeg tænker efter... Hvis du tvinger Linux-serveren til at være
master-browser ("os level", "preferred master", "domain master" og "local
master" i smb.conf) og sætter alle maskiner i samme arbejdsgruppe, er der
en chance for at det kan virke (jeg tror dog ikke helt på det)...

/Rasmus

[...] Note that 120 sec is defined in the protocol as the maximum
possible RTT. I guess we'll have to use something other than TCP
to talk to the University of Mars.