Gulerodssaft og syre danner faser....
Fra : Jon Larsen

Dato : 07-06-02 13:00

Hej i NG'en.
Jeg har et spørgsmål jeg håber i vil hjælpe mig lidt med, evt med
henvisninger til hvor jeg kan finde oplysninger om problemet.

Vi har trukket et eksamensprojekt som går ud på at produktudvikle en
gulerodssaft, som smager bedre end en normal gulerodssaft uden tilsætninger
af nogen art.
Da vi har fået et par ingredienser at arbejde med, har vi jo forsøgt med
forskellige mængder og stoffer. Stofferne er citronsyre, askorbinsyre (
C-Vitamin ) æblesyre og mælkesyre, samt citron ( altså frugten/grøntsagen)
grape og ananasjuice.

Problemet er at når vi har tilsat en eller flere overnævnte stoffer til
vores gulerodssaft og lader det henstå 2-3 min. begynder det at dele sig i 2
faser, en lettere grumset men gennemsigtig fase og en tydelig orange
uigennemsigtig fase med noget der kunne minde om pulp fra gulerødder ( dette
er dog ikke tilfældet da vi har prøvet at filtrerer pulpen fra og der sker
nøjagtig det samme )
Jeg er ikke helt klar over om det er pH-afhængigt, men alle vores
færdigblandede produkter har en pH mellem 4,05 og 4,50.
Jeg kan måske hjælpe lidt ved at sige at vi til 100 ml gulerodssaft har
tilsat 40 ml ananasjuice ( som i sig selv indeholder citron og æblesyre)
samt 0,0500 g æblesyre.
Når vi ryster blandingen ser saften igen normal ud i 2- 3 min hvorefter den
igen skilles i disse faser.

Jeg har tænkt på om det måske er en reagens mellem carotenoiderne og syrene
eller hvad ???? Jeg er helt på bar bund..... Det kunne jo være det, da
farven jo sidder i carotenerne og der jo dannes denne "klare" fase.. Den
orange fase flyder oven på den "klare" fase.

Please hjælp mig hvis i kan

--
Jon Larsen
Gixxer 250

Fra : Sune Ravn

Dato : 09-06-02 16:00

"Jon Larsen" <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message

KLIP
> [...]
> farven jo sidder i carotenerne og der jo dannes denne "klare" fase.. Den
> orange fase flyder oven på den "klare" fase.

Hejsa

Jeg tør ikke med sikkerhed sige hvad det er du observere, men
umiddelbartvil jeg tro at det har noget med en af følgende ting
at gøre, specielt da det sker når du ændre pH værdien.

Proteinfældning
kolloider eller fiber fældning.

Se evt.Parbo, Henrik
Hydrokolloider - holder maden i form

1997. 72 sider, illustreret
Forlag: Kemi Forlaget
Emne: tilsætningsstoffer ; levnedsmidler ; lærebøger
Om tilsætningsstofferne pectin, alginat og carrageenan,
der anvendes som fortyknings- og geleteringsmidler i fødevarer

Jeg vil dog anbefale dig at spørge på Ingeniør Net www.ing.dk
under netdebat.Poster du Hjælpen, så er jeg sikker på at du får et
brugbart svar.

En anden mulighed er www.formidling.dk

Mvh
sune