husarbejde for børn...
Fra : Klitte Egeberg

Dato : 07-06-02 09:05

Hej Gruppe.

I går aftes havde vi en lille episode, som fik mig til at tage beslutningen
om at vores dreng på 5½ skal til at have flere opgaver herhjemme. Han var
ude i haven og spille fodbold med sin far og lillebror (på 1 år), og jeg var
i gang med at skrælle kartofler til aftensmaden. Telefonen ringer og jeg
kalder på min mand for at få ham til at tage telefonen, hvorefter min søn
irriteret udbryder : "det kan du da selv gøre mor - du laver jo aldrig
noget!!".

Det fik mig til at tænke at han ved alt for lidt om de fælles arbejdsopgaver
i hjemmet, og i hvert fald ikke er med i nok af dem. Og så kom jeg til at
tænke på hvor meget andres børn er med i hus-arbejdet, såsom madlavning,
oprydning, rengøring, tøjvask o.a..
Hvor meget kan jeg forvente af ham????

Jeg takker på forhånd for Jeres input!!

Hej fra Sandra

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-06-02 11:45

"Klitte Egeberg" <sanbo@post8.tele.dk> wrote in message
> [...]
> kalder på min mand for at få ham til at tage telefonen, hvorefter min søn
> irriteret udbryder : "det kan du da selv gøre mor - du laver jo aldrig

uuuhhhh... jeg kan godt forstå du gerne vil have ham involveret.........
min søn har aldrig fyret noget af i den retning..... men jeg har også prøvet
gradvist at føre nogle ting ind....
han får feks ingen lommepenge... her i huset får man penge efter
opgaverne... næring efter tæring, så at sige..... feks er en oprydning på
hans værelse 10 kr værd..... en skraldepose er 1 kr værd pr stk... og så
har vi nogle ting der skal gøres af sig selv.... som indimellem at dække
bord og altid selv bære tallerkenen ud efter maden..... ( borddækning der
stiller jeg tingene frem og han sætter dem på bordet)

> [...]
> tænke på hvor meget andres børn er med i hus-arbejdet, såsom madlavning,

min søn er ret lille af sin alder( han er 8 år og bruger størrelse 6 år i
tøj) og først for nylig har han kunne nå op og smide en pose i
skraldebøtten..... men da han kunne det blev han sat til det..... oprydning
på eget værelse synes jeg er et must..... borddækning...rengøring er
tricky.... det kommer jo an på hvor grundigt det skal være og med hvad.....
jeg er for vant til min egen måde så her klarer jeg den selv..... tøjvask
synes jeg heller ikke.... måske forventninger om at han selv putter tøjet i
kurven og evt hjælper dig når der skal vaskes?
kartoflerne mener jeg nu godt han kan hjælpe med at skrælle..... det tager
lidt længere tid men er faktisk smadder hyggeligt at stå over sammen......

den måde du bedst finder ud af hvad han kan er ved at prøve jer frem...
hjælp ham evt de første par gange.....

> Jeg takker på forhånd for Jeres input!!

your welcome.. håber jeg kunne hjælpe lidt....
--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : Sander

Dato : 07-06-02 14:15

"Klitte Egeberg" <sanbo@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe.

Hej Sandra !

Vi gør tingene på ca. samme måde, som de gør hos Sabina.
Vores børn skal selv rydde værelset op ( ikke den mindste, selvfølgelig ).
Det får de ikke lommepenge for. Nogengange tager jeg så alle værelserne,
helt i bund, og så skal de så holde det selv igen.
De får så lommepenge for, at hjælpe med, at bære affald ned, tørre af, efter
vi vasker op, støvsuge rundt omkring ( det er selvfølgelig ikke altid gjort
lige grundigt ).
Vores pige på 2½ er vild med, at tørre af efter opvasken. Tingene bliver
selvfølgelig aldrig tørre, men hun elsker at hjælpe.
Tøjvasken hjælper de ikke med, men de skal selv putte deres tøj til vask
Vores børn vil gerne hjælpe med madlavningen, som skrælle kartofler, lave
salat, dække bord og hvad de nu kan finde ud af. De får også penge efter,
hvad der bliver lavet. Altså ikke et fast beløb. Men som Sabina også
skriver: Hver opgave har sin pris, og jo dygtigere de er, jo mere kan de
tjene. Så længe de ikke er ældre, tror jeg det er nemmere, at styre, på den
måde. Nogengange hjælper de også til, uden betaling
Man prøver sig lidt lidt frem og efterhånden, finder man ud, hvor børnene
kan hjælpe til. Det kræver lidt tålmodighed, da tingene nogengange skal
gentages, efter at børnene har været i gang. Men man bliver så glad, en
lørdag morgen, når man er stået op, og børnene har lavet kaffe og dækket
morgenbord og de er pavestolte.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : vagn torup

Dato : 07-06-02 14:22

> [...]
beslutningen
> om at vores dreng på 5½ skal til at have flere opgaver herhjemme.

Hej Sandra
Min ældste er også 5½ (6 år 1/9). Han og hans to ældste søskende på 4½ år og
3 år har flg. opgaver/ansvar
De skal rydde deres værelser op (legeværelse og soveværelse) ca 1 gang om
ugen sådan for alvor i hvert fald.
De skal stille deres glas, bestik og tallerken på køkkenbordet efter endt
aftensmad.
De skal stille deres sko i skoskabet og hænge deres jakker på plads, når de
har været ude.
De skal selv lægge deres tøj til vask.

Ydermere skal den ældste gøre badeværelse rent 1 gang om ugen og den
næstældste vaske borde (2 stk) af og støvsuge altanen (8m2) 1 gang om ugen.

De får ingen penge for det eller lommepenge, da jeg forventer, at man
hjælpes ad i familien. Jeg får jo heller ikke penge for at vaske tøj vel??
Kun oprydningen på værelset er de ikke vilde med, resten nyder de og passer
til punkt og prikke.
Søndagsrengøringen slutter vi gerne med at jeg bager en kage og så hygger vi
os efter endt arbejde.

MVH Rikke

Fra : Bess

Dato : 07-06-02 15:48

"Klitte Egeberg" <sanbo@post8.tele.dk> wrote in message
> Hej Gruppe.

[SNIP]
> Og så kom jeg til at
> tænke på hvor meget andres børn er med i hus-arbejdet, såsom madlavning,
> [...]

Hej Sandra

Mine børn hjælper også til herhjemme, men det er ikke sådan at de behøver at
holde deres værelser helt selv. Jeg kan godt tage en gang rengøring /
grundig støvsugning for dem, og det giver de mig ikke penge for. I stedet
får jeg deres taknemmelighed . Til gengæld får de heller ingen lommepenge
for ydelser i hjemmet, men jeg forventer (og forlanger) at de hjælper efter
evne og tid, og for det får de masser af anerkendelse og taknemmelighed og /
(forhåbentlig) en følelse af at jeg værdsætter deres indsats og ikke en
følelse af at være "ansat".

Hvis de en dag bliver bedt om at vaske op og skal have x antal kr. for det,
hvad så hvis de siger nej ? (jeg har ikke lige behov for penge), så er det
altså legalt at slippe, lægge sig ind foran fjernsynet og lade mor tage
jobbet. Hmmm... så ville jeg føle mig som deres tjener - tror jeg nok. I og
med at man betaler for deres ydelse giver man dem jo frit valg om de "gider"
lave noget. Det er OK på en arbejdsplads, men i hjemmet - synes jeg -
hjælper vi hinanden.

Mine holdninger er bygget op gennem mange år som forælder for en børneflok,
dels af egen erfaring og dels hvad jeg har læst / hørt af (synes jeg) kloge
mennesker. En dag (for mange år siden) sagde jeg til et af mine børn at han
skulle gøre et eller andet. Det nægtede han og i min magtesløshed og
ungdommelige naivitet sagde jeg til ham at hvis ikke han gjorde det så
kunne han gå op på sit værelse. OK, sagde han og gik på værelset. Ups.. så
stod jeg der og måtte jo acceptere hans valg og selv gøre det jeg havde bedt
ham om. Siden dengang har jeg aldrig sagt "hvis ikke, så...."

mvh
Bess

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-06-02 16:12

"Bess" <bess@noemail.dk> wrote in message news:adqh2b$e0b$1@sunsite.dk...

> [...]
/
> (forhåbentlig) en følelse af at jeg værdsætter deres indsats og ikke en

jeg mener godt man kan give penge for visse opgaver i hjemmet og samtidig
forlange at andre ting "bare" skal gøres når man bliver bedt om det....
jeg synes ikke det at give "næring efter tæring" kolliderer med at
værdsætte, anerkende og være taknemmelig....... det er et spørgsmål om
hvordan man ellers håndterer det....

> [...]
> altså legalt at slippe, lægge sig ind foran fjernsynet og lade mor tage

hos os er det ikke "legalt" at sige nej til feks at rydde op på værelset....
det er fint at sige nej til at gå ned med skraldet ( vi bor på anden
sal).... men det sker rent faktisk oftere og oftere at han tilbyder det
selv..... og det er ikke fordi han har brug for pengene som sådan ( han har
sparet henved 800 kr op fra fødselsdagsgaver og lommepenge)... han gør det
både for at glæde os og for at tjene en skilling.... også om det bare en 1
krone( et beløb han iøvrigt selv har fastsat)

> [...]
"gider"
> lave noget. Det er OK på en arbejdsplads, men i hjemmet - synes jeg -

hjemmet er på sin vis også en "arbejdsplads".... for mig er det
ihvertfald..... det er det "job" jeg udfører hver dag med rengøring og hvad
dertil hører..... og for mig er der jo reelt heller ingne penge i det....
men der er andre "gevinster" i form af et rent hjem, et behageligt sted at
være, et dejligt måltid...... ting jeg mener er lige så givtige som kroner
ører..... "gevinster" man ikke opnår hvis man ikke yder......
at man føler sig som sit barns tjener er vel egentligt meget
naturligt....... det handler om at sætte grænser.....

> [...]
børneflok,
> dels af egen erfaring og dels hvad jeg har læst / hørt af (synes jeg)

vi har vel alle forskellige holdninger..... som kommer forskellige steder
fra..... vores model fungerer fint i vores lille familie...... jeg mener min
søn skal lære at penge ikke gror på træerne og at de ikke bare falder ned i
lommen når man har brug for dem.....
pt er hans "lommepenge" fleksible... efter hvor meget han laver... når han
bliver ældre vil det nok fastsætte sig på et beløb om ugen, med diverse
opgaver der skal klares ugentligt....

> [...]
bedt
> ham om. Siden dengang har jeg aldrig sagt "hvis ikke, så...."

det er da også en uheldig situation.... jeg bruger nu heller ikke " hvis
ikke, så.." metoden..... jeg bruger "kom så i gang, det pjat ved du godt
ikke holder"....

jeg vil så fortælle at en af grundende til at vi holder min søn med penge,
er at han er i den alder nu hvor han ser sig glad på nye ting i tide og
utide..... der er mange ting som han gerne vil købe... og vi har ganske
enkelt ikke midlerne til at "bare" købe tingene til ham i ny og næ..... på
denne måde lærer han både at man skal yde før man kan nyde og at tingene
altså koster penge.... heldigvis for os begrænser han sig til at købe ting
og ikke slik....

Fra : Sander

Dato : 07-06-02 18:31

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
> Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
> send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Hej Sabina !

Flot formuleret indlæg. Jeg er helt enig !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Klitte Egeberg

Dato : 07-06-02 18:07

Hej igen..

Jeg takker for Jeres engagement i min problemstilling - jeg skal have en
snak med min mand i aften så vi bliver enige om hvad vores søn skal have af
pligter. Jeg kan egentligt meget godt lide modellen med at der er noget som
er ubetinget en pligt og at der så er andre ting som er mere eller mindre
valgfrit, men med en lille bonus hvis de bliver gjort.
Hvordan håndterer I det forøvrigt når barnet nægter at udføre sin "pligt"?
Min søn synes at det er frygteligt at skulle rydde op på sit værelse, og når
han så SKAL det, så bliver han heeeelt vildt langsom og fortaber sig i hver
eneste ting som han starter på at ville lægge på plads
I dag blev det til at han ikke kunne få legekammerater på besøg før der var
ryddet op. Og det virkede

Hej fra Sandra

Fra : Sander

Dato : 07-06-02 18:26

> [...]
> Hej igen..

> I dag blev det til at han ikke kunne få legekammerater på besøg før der

Det lyder også, som en fornuftig måde, at håndtere det på. Det er altid
nemt, at falde i staver over kedelig oprydning, men det motivere jo med en
belønning, i den anden ende: Jo før jeg bliver færdig her, jo hurtigere kan
jeg lave det jeg gerne vil. Hvis det er gået helt i stå, kan det hjælpe, at
sidde på værelset og pege, på de forskellige ting, der skal ryddes op, og så
kan man snakke lidt imens, så virker det måske ikke nær så kedeligt. Så har
man jo selskab.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-06-02 18:38

> [...]
> er ubetinget en pligt og at der så er andre ting som er mere eller mindre
> valgfrit, men med en lille bonus hvis de bliver gjort.

det lyder til at du har en god ide om hvordan du gerne vil have det til at
fungere...... skide godt

> Hvordan håndterer I det forøvrigt når barnet nægter at udføre sin "pligt"?

hos os bliver det gentaget så mange gange det er nødvendigt.... hvis det er
helt ulideligt ( hvilket er sjældent) så falder der en "straf".....
vi lader det på ingen måde bare "slippe".... det er lige så vigtigt at gøre
som der bliver sagt som at komme i bad

> [...]
> eneste ting som han starter på at ville lægge på plads
> I dag blev det til at han ikke kunne få legekammerater på besøg før der

den har vi også brugt før*G* den og så at der ingen tegnefilm er i så og så
lang tid..... den virker også....
med "straf" der handler det om at finde ting som ungerne nyder og hygger sig
med, og så lade straffen omhandle det........ det lyder måske skide unfair
men det er igen princippet "vil man nyde må man yde"......
vi har i perioder måtte straffe med ingen tv i op til en uge....... DET er
hårdt for den lille mand*G* men vi holder fast i det og så må han bare makke
ret..... han er så god til at overholde sin straf når det er.... ikke engang
hvis han vågner tidligt og egentligt kunne luske sig til at se tv gør han
det.......

efterhånden styrer min søn selv hovr hurtigt han rydder op..... en gulerod
hjælper ( måske en is når han er færdig) eller en trussel som den du selv
nævnte.....
han er så med tiden blevet meget bedre til at gøre det selv.... nu tager det
han stort set ca 30 minutter at rydde op...... det handler om at holde fast
i hvad man har sat sig for... også selvom det tager det halve af lørdagen*G*

Fra : vagn torup

Dato : 07-06-02 22:13

> [...]
> eneste ting som han starter på at ville lægge på plads
> I dag blev det til at han ikke kunne få legekammerater på besøg før der

Vi er nok lidt hårde her i huset. Hver søndag, når der for alvor skal rydes
op, er der ingen, der forlader legeværelset før det er ryddet, går det for
langsomt sætter en af os derind og "svinger pisken".
De er bestemt ikke vilde med det, men efterhånden har de lært, at de lige så
godt kan få det gjort først som sidst for der foregår absolut ingenting før
de er færdige.
MVH Rikke

Fra : Gitte

Dato : 07-06-02 20:36

Hej

> [...]
>kalder på min mand for at få ham til at tage telefonen, hvorefter min søn
>irriteret udbryder : "det kan du da selv gøre mor - du laver jo aldrig

Jeg forstår godt, at du mener der bør ske lidt nu, jeg stod heller
ikke lige model til den slags

> [...]
>tænke på hvor meget andres børn er med i hus-arbejdet, såsom madlavning,

Tja, hvad du kan forvente af en 5½-årig tør jeg ikke lige sige. Har
selv en søn på 2½, som allerede så småt har lidt "pligter". Jeg/vi
kunne nu ikke finde på at "tvinge" ham til at udføre opgaver, men i
stedet opfordrer vi ham til at være med hvor han kan, og roser ham for
hans hjælp. Ting han hjælper med kan fx. være at fodre hønsene (vi
hælder maden i en skål, han går så ind med den) og gæssene + samle
æg, bære sin egen tallerken ud i køkkenet og sætte i opvaskemaskinen,
putte tøj i vaskemaskinen (fra den sorterede bunke, der ligger foran
vaskemaskinen) og den slags "små-ting". Nogle af tingene tager
selvfølgelig længere tid, når han skal hjælpe til, men vi mener han
har godt af at lære, at man hjælper hinanden i familien med de daglige
opgaver. Selvfølgelig skal opgaverne være tilpasset alder/evner, men
generelt mener jeg at man ikke kan starte for tidligt.

MVH
Gitte

Fra : Henrik Nørsøller

Dato : 09-06-02 22:55

Hos os hjælpes vi alle med det huslige. Alle yder efter bedste evne. Vi
prøver også at gøre de huslige pligter så hyggelige som muligt, selv om det
ikke er nemt altid. Når vi alle hjælpes med det huslige, så bliver der også
bedre tid for alle til at lave alt muligt andet som man godt kan lide. Det
huslige betaler vi ikke hinanden for - det er en del af det at være en
familie. Betaling kan der kun være tale om, hvis der udføres noget
særligt.....

hisen Henrik

Klitte Egeberg <sanbo@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d00691a$0$47853$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...