Sumpskilpadde miljø
Fra : Ricki

Dato : 07-06-02 07:53

Hej,

Jeg er helt nybegynder i dette, så bær over med mig
Jeg har netop købt 2 sumpskilpadder ( røde terrapiner ) som jeg har i et
akvarie. Hvor meget vand skal der være i? Hvor meget sten skal der i? Hvor
tit og hvor meget skal de spise? Hvor tit skal vandet skiftes? Jeg har ikke
pumpe og varmelegeme til vandet. Skal jeg ha' det?
Som det ser ud nu har de gået i akvariet i ca. 12-15 cm vand, og jeg har
lagt en halv spand småsten ned til dem og et par større sten de kan kravle
op på. Akvariet er 80x40x40 cm.

Alle gode råd modtages med kyshånd

Hilsen Ricki
Webfabrikken

Fra : Frederik Mathiasen N~

Dato : 07-06-02 08:15

> Jeg er helt nybegynder i dette, så bær over med mig
Selvfølgelig!...
[snip en masse]
Prøv at læse her: http://www.akva-net.subnet.dk/terrapin3.htm
Der står en masse om hvad man bør gøre når man har sumpskildpadder.
Men samtidig uden at det bliver for langt og kedeligt at læse.
Held og lykke med det!
/Frederik

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 07-06-02 14:36

"Ricki" <webfabrikken_NOSPAM@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lagt en halv spand småsten ned til dem og et par større sten de kan kravle

Hej Ricki

jeg har haft en rødøret terrapin i noget som ligner 10-12 år. I den tid har
den skiftet akvarie et par gange, og jeg har oplevet lidt af hvert.

Først og fremmest skal du huske at den SKAL have et sted hvor der er helt
tørt (en sten eller et stykke kork som de kan kravle op på). På denne plads
vil de blive meget glade hvis du placerer noget lys over som de kan varme
sig under. Jeg har forsøgt med varmepærer hvilket var alt for meget, og har
nu en 25 w. spotpærer som klarer opgaven meget godt. Den tørre plads samt
varmen skal bruges når den fordøjer maden.

Mine erfaringer siger iøvrigt at det ikke er godt med glas ovenpå akvariet,
idet det bliver for indelukket. Min skildpadde har således fået svamp de
gange jeg har prøvet dette. P.t. har jeg dog et armatur over som dækker 75%.
I dette har nogle lysstofrør til krybdyr, som skulle forbedre deres vilkår
for optagelse af D-vitamin, men dette burde ikke være nødvendigt hvis du
sørger for en god og varieret kost.

Kosten: Skift lidt mellem f.eks. piller og de tørrede flodrejer i
dagligdagen. Herudover vil I blive meget gode venner hvis du finder lidt
mælkebøtter og andet grønt til dem. Deres favorit er dog nok noget råt kød.
Her skal du bare huske at det ikke må være noget som indeholder særlig meget
fedt, som f.eks. hakket oksekød. Giv dem i stedet lidt strimler råt oksekøb,
eller fang en flue og en regnorm, så skal du bare se. (kommer selvfølgelig
nok lidt an på hvor gamle de er p.t.) Fodder daglig med tørfodder og grønt,
hvilket ikke sviner så meget i akvariet. Husk dog at når de får kød kan det
svine meget. Derfor fodres min skildpadde med piller og mælkebøtter i
akvariet, mens flodrejer og kød kun "serveres" i et vaskefad.

I akvariet skal du fylde så meget vand at de ikke kan kravle op over kanten.
I de tidligere akvarier jeg havde kunne den stå på bagbenene og have hovedet
over vandkanten, hvilket betød at den stort set aldrig svømmede. Dette er
der ændret på nu, og hvor er det dejligt at se den svømme istedet. Bemærk at
såfremt den kan få forbenene over akvariekanten når den f.eks. ligger på
stenen kan den kravle over, og så er der altså langt til gulvet (i hvert
fald for en skildpadde). Som bundlag bør du nok bare anvende noget grus.
Husk at jo flere pynteting du smider i akvariet, jo mindre plads er der at
svømme i !

Du behøver ikke have et varmelegeme i akvariet, idet den lever fint ved
stuetemperatur. Hvis skildpadden tilvænnes det kan den iøvrigt leve ude det
meste af året. Som tidligere sagt synes jeg dog at du skal give den en
"solplads". En pumpe vil være en god idé, idet skildpadder sviner temmelig
meget når de bliver lidt større, hvorfor du naturligvis også bør skifte en
del af vandet en gang imellem.

Fra : Ricki

Dato : 07-06-02 15:21

En pumpe vil være en god idé, idet skildpadder sviner temmelig
> meget når de bliver lidt større, hvorfor du naturligvis også bør skifte en
> del af vandet en gang imellem.

Tak for den grundige gennemgang. Jeg har lige et tillægsspørgsmål:

Må man ikke skifte alt vandet på een gang?
Hvor tit skal jeg regne med at skifte vand?
Hvor stor en pumpe skal jeg bruge?

Hilsen Ricki

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 07-06-02 15:33

> En pumpe vil være en god idé, idet skildpadder sviner temmelig
>
> Tak for den grundige gennemgang. Jeg har lige et tillægsspørgsmål:
>
> Må man ikke skifte alt vandet på een gang?

Når jeg skifter vand skifter jeg det hele på en gang - husk at vente med at
smide skildpadden tilbage til vandet igen har opnået stuetemperatur.

> Hvor tit skal jeg regne med at skifte vand?
> Hvor stor en pumpe skal jeg bruge?

Meget afhængigt af om du fodrer i akvariet, hvor stort akvariet er og hvor
store skildpadderne er.

Jeg skifter ikke vandet særlig tit som der ellers står at man skal gøre. Mit
akvarie er et 250 l, med en enkelt voksen han-skildpadde i. Jeg tror "næsten
ikke" at du kan få en pumpe som er for stor (nu ikke noget med at
overdrive).

Husk at såfremt vandet begynder at lugte bare lidt skal du skifte det. Jeg
begyndte med et lille 30 l akvarie da den var MEGET lille, og her skulle
vandet skiftes mindst en gang om ugen.

Held og lykke med dem - og pas godt på dem

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 07-06-02 16:00

> Hvor stor en pumpe skal jeg bruge?

Lige et lille råd.

Hvis du skal ud og købe en pumpe, så sørg for at købe en udvendig. Så kan du
lade den tømme akvariet når du skal skifte vanden, og så ellers bare bruge
vandslangen til at fylde det med igen. Så er vandskifte ingen sag.

Jeg har haft en indvendig pumpe hvor jeg så kunne vælge mellem at tømme det
med en spand eller ved at suge i en slange. Jeg ved ikke om det er nok at
sige at jeg EN gang sugede lidt for meget og var lidt for langsom til at
flytte munden, hvilket resulterede i en gang lækker svameagtig betændelse i
munden (selv om jeg havde børstet tænder og skyldet munden mange gange .
Bemærk at du skal sørge for god hygiejne i forbindelse med skildpadder, idet
disse er/kan være samunelle-bærende.

Fra : Ricki

Dato : 07-06-02 16:25

> [...]
.
> Bemærk at du skal sørge for god hygiejne i forbindelse med skildpadder,

Mange tak for de gode råd.

Hilsen Ricki

Fra : Ricki

Dato : 07-06-02 16:31

Kan det passe at de ligger og sover ned på bunde af vandet? Jeg synes det
ser mystisk ud, og jeg vil jo gerne ha' at de har det godt.

Hilsen Ricki

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 07-06-02 16:52

> Kan det passe at de ligger og sover ned på bunde af vandet? Jeg synes det
> ser mystisk ud, og jeg vil jo gerne ha' at de har det godt.

Det kan godt passe. De sover på mange mærkelige måder. Noglen gange sover
min med skjoldet lænet op ad en af siderne i akvariet, så den næsten står
lodret. Når lampen over akvariet er tændt, ligger den dog altid der og soler
sig, men om natten er lyset naturligvis slukket.

Fra : Ricki

Dato : 07-06-02 17:04

> [...]
soler
> sig, men om natten er lyset naturligvis slukket.

Okay, jeg er rolig ( næsten da ). Jeg har lagt en stor flad sten som de kan
ligge på, hvor der lyser en arkitekt-lampe ned på så der er varme, men de
har vist ikke rigtigt vænnet sig til deres nye hjem endnu. De bliver helst
nede i vandet. Det kommer jo nok.

Hilsen Ricki

Fra : sbj

Dato : 20-06-02 21:06

kan I så ikke også skrive noget om landskilpader...