Er der her en hub eller en switch?
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 10-02-01 03:56

Hej NG,
Jeg faldt over denne såkaldte X-Net SH-9016A switching hub, er den bedre end
min 3Com SuperStack 1000 switch??
Jeg er godt klar over, at den har færre porte, men dualspeed på alle porte.
Neden under finder du inf

Mvh
Tonni Aagesen

-------

The 16 ports 10/100Mbps of N-Way switch designed for connecting existing
10Mbps or 100Mbps networks.
LED on the front panel of switch allows network manager to inspect the
status of ports, which makes the network diagnostics a breeze. It supports
VLAN and Port-Based Trunk.
VLAN feature gives network administrators a powerful yet easy-to-use tool to
reduce unnecessary broadcast traffic, flexibly segment the network, and
enhance network security.
Trunk allows you to increase the available bandwidth between switches by
grouping ports into a trunk. Trunk can also be used to connect server to
switches for higher bandwidth service requirement. You can use it to improve
the throughput between segments.

Specification

Standards : IEEE802.3, IEEE802.3x and IEEE802.3u TX
Interface media : STP RJ45 16+1 port, and one console port is for
configuration
Transmission : Half/full-duplex, 10/100Mbps is auto-negotiation for STP
Up-link port : Independent port
Buffer memory : 4 Mega bytes
Operating temperature : 0~50°C

Power input : 90-250VAC, 47-63Hz
MAC address : 8K MAC address entries table
Max. filtering rate : 148,800 packets per second
Max. forwarding rate : 148,800 packets per second
LEDs : Power, Link/ACT, 100Mbps, Collision, Full
Power Supply Approval : FCC, CE, VCCI, UL/CUL, CSA
Operating humidity : 10%~90% (non-condensing)
Mounting method : Rack, 19"
Dimensions (L x W x H) : (442 x 190 x 48 mm)

Features :
Store-and-forward, wire-speed forwarding rate.
Up to 1.5K bits FIFO buffer for per port.
Support full and half-duplex operations on both ports.
Providing 4 LED per port for segment status.
Support 8K MAC address entries and 4 Mega buffers.
Back-pressure flow control for half-duplex operation.
Port-based VLAN and Trunk support.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-02-01 10:30

> Jeg faldt over denne såkaldte X-Net SH-9016A switching hub, er den bedre
end
> min 3Com SuperStack 1000 switch??

Det er en switch (så vidt jeg kan se)
Til hjemmemarkedet/low-end markedet er det stort set ligegyldigt hvilken
switch du har, og evt. præferencer er nok nærmere et
tillids/religionsspørgsmål.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : -= cusl2man =-

Dato : 10-02-01 10:45

Hejsa Tonni.

Angående den her hub switch, så forhandles den vist hos chippen.dk
Jeg blev selv forarget over priserne, og tænkte, at det da var kanon
billigt...
Det er det da også, men det er altså stadig en "hub-switch"

Grunden til at det ikke er en (HUB), som vi i dag kender den, er udelukkende
pga. den har en memory kreds,
så den ikke skal sende data til alle portene, som en almindelig hub gør.

Derved opnår man jo "den større" hastighed.

Men jeg ringede til chippen.dk og spurgte hvordan og hvorledes, så jeg kan
kun anbefale dig at give dem et kald.
De har vist nok haft en heftig masse maskiner sat til det der X-net udstyr,
og han påpegede at det kørte hurtigt, perfekt og stabilt. Ydermere sagde han
også at det var i samme kvalitet som 3-COMs udstyr.

Men P.T må du IKKE sammenligne den med en switch...

Håber det kan bruges

Mvh. Martin aka. -= cusl2man =-

Tonni Aagesen <delphin@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9h1h6.27588$fa3.1705783@news010.worldonline.dk...

Fra : Eivind Olsen

Dato : 10-02-01 11:20

Hej Martin

Enten er det en hub eller også er det en switch ! (eller en swiching hub)

I dette tilfælde kan man vel bare konkludere at der er tale om en switch !

du kan evt læse hvad en swich er her

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switch

og hvad en hub er her

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=hub

god læselyst

Eivind

PS: læg specielt mærke til specifikationerne .....full duplex ....
kun en switch kan køre FD - så nemt er det

Fra : Ruben Hesselbæk

Dato : 10-02-01 15:16

Efter min viden findes der 2 former for dual speed hubs
1 : Dem som har en switch mellem de 2 segmenter. (Switching hub)
2 : Dem som har en bridge mellem de 2 segmenter. (Aner ikke hvad de hedder)

En switching hub har stadig samme problemer som en hub.
Alle på samme segment deler den total båndbredde, alle på 100Mbit segmentet
deler altså 100Mbit, og de kan kun køre Half duplex.
Efter at have læst specifikationerne lyder det som folk har påpeget somom
det er en switch, da kun switches understøtter Full duplex.

Venlig hilsen
Ruben Hesselbæk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-02-01 15:23

> 1 : Dem som har en switch mellem de 2 segmenter. (Switching hub)
> 2 : Dem som har en bridge mellem de 2 segmenter. (Aner ikke hvad de
hedder)

En bridge er en switch med kun 2 porte.
Man kan også kalde en switch for en multiport bridge da den ofte har flere
porte.
Din 1 og 2 er altså det samme.

Fra : Ruben Hesselbæk

Dato : 10-02-01 20:32

Troede bare at 1 filtrerede trafikken(vha. MAC-adressen), så trafik på
100Mbit segmentet ikke kom over på 10Mbit segmentet medmindre der skal
derover.

Venlig hilsen
Ruben Hesselbæk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-02-01 13:40

> Troede bare at 1 filtrerede trafikken(vha. MAC-adressen), så trafik på
> 100Mbit segmentet ikke kom over på 10Mbit segmentet medmindre der skal
> derover.

Det vil jeg også tro det gør. Det er ihvertfald den normale pointe med
bridge/switch
Det er da muligt at de billige hubs (hvorfor bliver vi ved med at snakke om
hubs, det forældede udstyr bør slettes fra vor begrebsverden og erstattes af
rene switches) har skrottet den funktion og kun bridger for at
"hastigheds-tilpasse"

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-02-01 14:20

On Sat, 10 Feb 2001 19:31:44 GMT, "Ruben Hesselbæk"
<Mr.Chaos@area99.dk> wrote:

> [...]

> Troede bare at 1 filtrerede trafikken(vha. MAC-adressen), så trafik
> på 100Mbit segmentet ikke kom over på 10Mbit segmentet medmindre der

"Switch" er en marketing-betegnelse, ikke en teknisk. En switch
er teknisk set blot en hurtig multiport bridge, så i funktionali-
tet er der typisk ingen forskel, som den du beskriver. Bridges
kan sagtens være 'learning' og på andre måder intelligente, fak-
tisk er de det stort set alle.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/