MS Windows
briani 27239
XP, Ghost og ny Harddisk
Fra : Jørgen Christensen

Dato : 06-06-02 19:46

Jeg har kørt i nogen tid med en 40GB IDE harddisk under Win XP. Med Norton
Ghost 2002 har jeg lavet *.gho filer til en partition på disken. Ingen
problemer.
Nu har jeg købt en Maxtor fluid 60GB for at lægge *.gho filerne på denne som
sikkerhed, da to harddisk ikke går i stykker samtidig, forhåbentlig.
Problemet er, at jeg kan lave disk til disk eller partition til partition
fra disk 1 til 2. Alt OK. Prøver jeg derimod at lave partition til image
(*.gho filer), kan disk 2 ikke ses som target disk. Jeg kan stadig skrive
disse til disk 1.
Samtidig har jeg et andet problem. Når jeg med Ghost Explorer åbner *.gho
filer, får jeg at vide, at der er problemer med integriteten. Checker jeg de
samme filer med GhostPE under DOS, får jeg at vide, at testen er OK
Disk 1 er master på IDE1 og disk 2 er slave på IDE2.
Håber du kan hjælpe. Jeg har prøvet Symantec's knowledge base uden held.
Hilsen Jørgen.

Fra : [6800] B. Rosch

Dato : 06-06-02 19:52

"Jørgen Christensen" <jchrist@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> testen er OK Disk 1 er master på IDE1 og disk 2 er slave på IDE2.
> Håber du kan hjælpe. Jeg har prøvet Symantec's knowledge base uden
Jeg har haft nøjagtig samme problem og ikke kunnet få nogen fornuftig hjælp
fra Symantec, men efter at have talt med vor IT afdeling og fået Partition
Magic 7.0 og Drive Image 2002 havde jeg ingen problemer, heller ikke med at
se USB hardiskpartitioner, så jeg kan kun anbefale du skifter fra Ghost 2002

--
NOSPAM
fjernes i e-mail

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 06-06-02 20:49

> [...]
> Disk 1 er master på IDE1 og disk 2 er slave på IDE2.
> Håber du kan hjælpe. Jeg har prøvet Symantec's knowledge base

Så vidt jeg ved har Ghost nogle problemer med NTFS drev. Drive
Image fra Power Quest er sikkert et bedre valg til Windows 2000
og XP.

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me og XP.

Fra : Madsen

Dato : 06-06-02 21:08

Johnny Nielsen skrev:

> Så vidt jeg ved har Ghost nogle problemer med NTFS drev. Drive
> Image fra Power Quest er sikkert et bedre valg til Windows 2000
> og XP.

Man skal blot huske at det mindst skal være version 5.0 af DriveImage
hvis der skal være fuld understøttelse af NTFS i WinXP. Samtidig kan
man med fordel hente en gratis 5.01 opdatering hos PowerQuest som løser
diverse problemer i 5.0-versionen.

Madsen.

Fra : Leony

Dato : 07-06-02 09:22

> [...]

som
> sikkerhed, da to harddisk ikke går i stykker samtidig, forhåbentlig.

Ved lynnedslag eller lignende kunne du være uheldig.
Fik engang zappet min ene harddisk, 2 cd-rom drev og min strømforsyning pga
lidt dårlig strøm fra kontakten.

> [...]
> (*.gho filer), kan disk 2 ikke ses som target disk. Jeg kan stadig skrive

Hvis den er formatteret med NTFS kan den ikke bruges som target disc. Du kan
kun lægge din .gho filer på FAT32 (sikkert også FAT16 osv).

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Simon...

Dato : 07-06-02 09:46

hvis du kan lave til en partition på disken, hvorfor så ikke bare gøre det
og kopiere til den anden disk bagefter ?
anyways, Ghost tager ikke NTFS, i hvert fald ikke i dos mode, som man nok
for det meste ghoster fra,
jeg har gjort det at jeg på forskellige drev har lavet en backup partition i
FAT32 med ghost værktøjerne, og
et image af system drevet (som jeg holder på 10GB, så det er intet
problem) - så har du altid en kopi klar.
Et andet godt råd er lad være med at bruge den disk du har systemet på til
backup partition, for hvis disken ryger har du jo bare spildt
al den plads der...

mvh:_Simon

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 07-06-02 20:34

Tak for alle jeres gode svar.
Jeg har nu løst problemet, og det var min og ikke Nortons fejl.
Jeg havde sat Bios til at køre ATA100, men havde stadig det gamle ATA33
kabel til disken.
Efter at have monteret et ny ATA100 kabel, virkede Norton helt perfekt. Det
mærkelige var, at XP kørte med både det gamle og nye kabel.
Forøvrigt ligger der nogle meget fine disktools på Seagates hjemmeside. Det
ene kan bruges ligesom FDISK til at partitionere og formatere med, så
simpelt så alle kan være med. Der er også testværktøjer og et program til at
sætte disken til ATA16,25,33,66 og 100.
Hilsen Jørgen.