MS Windows
briani 27239
Installation af ny harddisk i fungeren sys~
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-06-02 19:29

Hej

Jeg har købt en Maxtor 80 GB Fluit harddisk

Denne havde jeg tænkt mig som ny System disk

Jeg havde i første omgang prøvet at sætte den op som en normal disk...

Min nuværende systemdisk er en 30 GB ibM, primær master
derudover har jeg en 60 GB Quantum, Primær slave

og en IBM 60 GB, som sad i Sekundær slave

Den nye disk, prøvede jeg så at sætte i som default som Master, og enden af
ATA 100 kablet. Jeg satte så den gamle IBM disk som slave, og til det
midterste stik på kablet.

Det virkede bestemt ikke,,,

Jeg kunne se de 4 diske i startup, under high point ata 100 controlleren, på
min Abit KT7-raid (kører ikke raid)

Når begge sad i maskinen, startede XP PRo op, hvor der kommer BLÅ skærm ved
logon skærmenm, et par sekunder efter boot.

Når jeg tager IBM´en af, gør den det samme. Hvis jeg tager Maxtoren af,
kommer maskinen ikke videre end til starten af Windows starting......" hvor
disken ser ud til at loade i trimvist,,, men i evighed.

Så er det jeg stiller mit spørgsmål:

Hvordan takler man dette med XP, så der ikke kommer konfligter?

Kan i evt komme med en lille "vejledning" i hvordan det bliver gjort, hvis
jeg vil have den nye Maxtor som System disk, hvor jeg vil geninstallere XP,
og bruge den andre som hidtil, inkl. den gamle XP installation, indtil jeg
for backuppet det hele?

Fra : Madsen

Dato : 06-06-02 20:00

Bjarke Hansen skrev:

> [...]
> vil geninstallere XP, og bruge den andre som hidtil, inkl. den
> gamle XP installation, indtil jeg for backuppet det hele?

For ikke ret lang tid siden foretog jeg nogenlunde det samme på min
WinXP Pro og Win2000 fordi jeg havde en IBM 60 GXP systemdisk der
brændte af. (Jeg har WinXP og Win2000 på samme fysiske disk, som er
delt op i to partitioner. C og D)
Inden den stod af, havde jeg lavet et image af systemdisken over på
en anden disk med Powerquest Driveimage Pro.
Da jeg fik den nye Maxtor-disk, kylede jeg IBM'en ud, installerede
den nye og bootede derefter på bootdisketterne til DriveImage.
Her valgte jeg at genindlæse det image af systemdisken som jeg havde
liggende på den anden disk og gik så et smut ud i haven. 20 min.
efter var image-filen genindlæst på den nye systemdisk og tilbage
var der kun at pille bootdisketten ud og genstarte.

Den anden disk var også en IBM 60 GXP (drev E) og den valgte jeg
også at skifte ud med en Maxtor, så da den nye Maxtor systemdisk
var kommet i, startede jeg igen DriveImage og lavede et image af
den gamle IBM over på den nye Maxtor. Derefter rykkede jeg den gamle
IBM ud, indsatte den nye Maxtor, startede DriveImage igen og
genindlæste det gemte image, og så kørte det med to nye harddiske.

Du er klar over at du ikke kan formatere mere end 32 GB. inde i
WinXP hvis du vil køre FAT32 på drevet, ikke? Hvis du vil have
fdisket den så kan fdisk også have problemer med at oplyse den
rigtige størrelse på diske over 60 GB. Du kan hente en opdatering
hos MS der retter dette. Desuden er der også visse BIOS-udgaver der
har problemer med så store diske.

PS. Husk at det er bedre at gøre det på følgende måde hvis du vil
sende til flere grupper på samme tid: (Altså med FUT til den mest
aktuelle gruppe). <http://usenet.dk/netikette/crosspost.html>

Madsen.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-06-02 20:34

> [...]
> WinXP Pro og Win2000 fordi jeg havde en IBM 60 GXP systemdisk der
> brændte af. (Jeg har WinXP og Win2000 på samme fysiske disk, som er

OK,

Jeg har C,D,E og F. Og havde tænkt mig at lave 2 partioner på den nye disk.

> Inden den stod af, havde jeg lavet et image af systemdisken over på
> en anden disk med Powerquest Driveimage Pro.

Okay. Men nu ønsker jeg ikke at lave noget backup af selve denne XP
installation...

Det kunne måske være en god ide, når det ellers kører på den nye disk

> [...]
> efter var image-filen genindlæst på den nye systemdisk og tilbage
> var der kun at pille bootdisketten ud og genstarte.

Okay, men som sagt. Jeg ønsker ikke noget Image af min nuværende SYTEM disk.
Jeg ønsker en ny XP indstallation. Men at jeg stadig har adgang til den
gamle indtil videre..

> [...]
> IBM ud, indsatte den nye Maxtor, startede DriveImage igen og
> genindlæste det gemte image, og så kørte det med to nye harddiske.

Det var da ellers noget af noget udskiftning
Jeg har nu ikke haft problemer med min 2 år gamle IBM system disk indtil
videre.

> Du er klar over at du ikke kan formatere mere end 32 GB. inde i
> WinXP hvis du vil køre FAT32 på drevet, ikke?

Jo, det er jeg klar over.

Jeg har tænkte mig at indstallare XP, og bruge dens egen formatering og
opretning af Partioner. Jeg vil kører NTFS

> [...]
> rigtige størrelse på diske over 60 GB. Du kan hente en opdatering
> hos MS der retter dette. Desuden er der også visse BIOS-udgaver der

Min bundkort´s nyeste bios understøtter diske på til 137 GB. Men hvad er det
for et problem med Windows'?

Men altså.. Hvis jeg nu bytter kablet, således at min nuværende systemdisk
bliver sekundær Master. Og den nye Maxtor bliver Primær slave... Kan det så
lade sig gøre at få systemet til at køre, ved at indstallere XP på disken,
og kunne boote op med begge installationer.. og ellers have alle drevene til
at fungere. uden jeg for blå skærm?

Efter hvad jeg kan se,, giver det lidt problemer for Windows.. at jeg sådan
uden videre ændre dens Master, slave og primær/slave mode??

> PS. Husk at det er bedre at gøre det på følgende måde hvis du vil
> sende til flere grupper på samme tid: (Altså med FUT til den mest
> aktuelle gruppe). <http://usenet.dk/netikette/crosspost.html>

Hmm, det var nu ikke samme post... Den er skrevet individuelt
Tænkte på at det nok mere var OS baseret end hardware

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-06-02 20:40

> [...]

> og kunne boote op med begge installationer.. og ellers have alle drevene

Sludder....

Gamle IBM 30 GB disk (c drev) fra primær Master, TIL sekundær Master

Quantum 60GB (D og E drev) fra Primær slave, TIL sekundær Slave

IBM 60 GB (F drev) fra Sekundær Master, TIL Primær Slave

Den Nye Maxtor skal sp være Primær Master, og have 2 eller flere Partioner.
Som C drev. De andre drevnavne kan jo altid ændres

Fra : Madsen

Dato : 06-06-02 20:56

Bjarke Hansen skrev:

> Gamle IBM 30 GB disk (c drev) fra primær Master, TIL sekundær
> Master

Problemet er, så vidt jeg ved, at Windows altid vil regne den disk
som kører Master på den primære IDE-kanal som værende den disk hvor
bootfilerne er placeret på. Hvis du flytter dit nuværende drev c som
indeholder bootfilerne over på den sekundære IDE-kanal, så vil det
gå i kage, tror jeg, men jeg tør ikke sige det med 100 % sikkerhed
da jeg ikke har rodet med noget lignende før. Her må andre med
større viden på området træde til.

> [...]
>
> Den Nye Maxtor skal sp være Primær Master, og have 2 eller flere
> Partioner. Som C drev. De andre drevnavne kan jo altid ændres

Hvis jeg skulle gøre det samme så tror jeg da faktisk jeg ville
koble alle andre diske fra og så montere den nye Maxtor på den
primære IDE-kanal som master. Herefter ville jeg installere WinXP
på den og når det er gjort, så ville jeg koble de andre diske på.
Om du så får problemer med at få adgang til den gamle systemdisk
pga. NTFS-filsystemet ved jeg ikke. Jeg kører FAT32.

Madsen.

Fra : Jesper Brock

Dato : 09-06-02 19:57

> Om du så får problemer med at få adgang til den gamle systemdisk
> pga. NTFS-filsystemet ved jeg ikke. Jeg kører FAT32.

Som jeg forstår indlægget handler det om at installere en ny disk med et nyt
OS og derefter hente udvalgte data over fra den gamle systemdisk.

Jeg har selv lavet et tilsvarende "stunt" for 1½ måned siden, da min gamle
computer blev skiftet med en ny. Masterdisken fra den gamle maskine røg i
harddiskskuffen på den nye, hvorefter mails, icq mv. blev kopieret over
under NTFS.

Det gav ingen problemer hos mig.

--
/Jesper
Flashlight-Gruppen.dk

Gud sagde: lad der blive lys... og det blev der.
For heldigvis havde vi været der dagen før og lagt kabler ud...