Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Slagskygge
Fra : Torben Frandsen

Dato : 06-06-02 16:05

Hej

Jeg har gevaldige problemer med slagskygger når jeg fotograferer indendørs.
Jeg har spurgt i en fotobutik, og de snakker om ekstra afstand til
baggrunden, arkitektlamper og hvad har vi. Det er jo alt sammen meget fint
når man har god tid, men ikke hvis man vil have et snapshot. Jeg har et EOS
300 og bruger den indbyggede flash. Vil det hjælpe at investere i en
"rigtig" flash?

Torben

Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 06-06-02 16:31

Køb en kraftig flash med et drejehoved så du kan lade den reflektere fra
loft eller væg. En original Canon flash som kan det, vil næsten koste det
samme som dit kamera, men hvis det er et problem for dig, så er det absolut
pengene værd. Det er muligt du kan spare lidt ved at købe en dedikeret flash
fra feks. Metz.
Mvh
Niels
Niels H. S. Nielsen
http://www.forloren.dk

Fra : B.Kjær

Dato : 06-06-02 20:47

Hvis du samtidig køber et kabel så flashen kommer væk fra kameraet kan
du næsten eliminere skyggerne

m.v.h.
Bjarne

Fra : Torben Frandsen

Dato : 07-06-02 09:08

"B.Kjær" <bjarne.kjaer@mail.tdcadsl.dk> wrote

> Hvis du samtidig køber et kabel så flashen kommer væk fra kameraet kan
> du næsten eliminere skyggerne

Og så får jeg naturligvis nogle nye muligheder for at udfolde mig kreativt.

For nu at afsløre min store uvidenhed: Kobler man automatisk den indbyggede
flash fra, når man bruger en ekstern, eller får man både en direkte og en
indirekte lyskilde?

Torben

Fra : B.Kjær

Dato : 07-06-02 18:03

Har aldrig haft et kamera med indbygget flash, men jeg vil ikke tro at
den indbyggede kobles fra, hvis den er "slået" op, men hvis du selv kan
vælge om den er "nede" eller "oppe" har du jo begge muligheder

m.v.h.
Bjarne

Fra : Troels Egeberg Hanse~

Dato : 07-06-02 18:07

"Torben Frandsen" <tf@remove.belman.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
indbyggede
> flash fra, når man bruger en ekstern, eller får man både en direkte og en

Hej Torben
Dit kamera kobler den inbyggede fra såsnart der sidder en ekstern flash i
skoen, så det med direkte og indirekte kan desværre ikke lade sig gøre!
Men du slipper rimelig godt af med slagskyggen, fordi flashen er 15-20 cm
fra objektivets akse istedet for fem. Det næste er at få motivet væk fra
baggrunden, eller lade flashen reflektere i loft, (hvidt!!!).
Kig lidt i den blå avis eller news:dk.marked.privat.foto
Ældre Canon speedlite, såsom 430EZ, eller 540EZ spiller fint sammen med dit
kamera og kan erhverves for det halve af en ny uoriginal flash

MVH Troels Egeberg Hansen

Fra : Torben Frandsen

Dato : 10-06-02 14:45

"Troels Egeberg Hansen" <tegeberg@post.tele.dk> wrote

> fra objektivets akse istedet for fem. Det næste er at få motivet væk fra
> baggrunden, eller lade flashen reflektere i loft, (hvidt!!!).

Det første er jo desværre ikke let når man optager snapshots. "Sæt dig lige
to meter længere frem og nys igen!" )

> Ældre Canon speedlite, såsom 430EZ, eller 540EZ spiller fint sammen med
dit
> kamera og kan erhverves for det halve af en ny uoriginal flash

Mange tak. Betyder "spiller fint sammen" at kameraets blænde- og
lukketidsautomatik tager højde for den kraftigere flash, og at den kan
levere AF-udladninger?

Torben

Fra : Troels Egeberg Hanse~

Dato : 10-06-02 20:10

> "Troels Egeberg Hansen" <tegeberg@post.tele.dk> wrote

> Det første er jo desværre ikke let når man optager snapshots. "Sæt dig
lige
> to meter længere frem og nys igen!" )
Beklager at jeg har udtrykt mig lidt klodset; når du sætter en ekstern flash
på dit kamera, flytter du flashens akse markant væk fra objektivets ( de
nævnte 10-20cm) dvs. skyggen falder " dybere" bag motivet.
Dette forudsætter at flashen er over objektivet, så vil slagskyggen falde
under skuldrende og dermed være usynlig.
> dit
>
> Mange tak. Betyder "spiller fint sammen" at kameraets blænde- og
> lukketidsautomatik tager højde for den kraftigere flash, og at den kan
> levere AF-udladninger?
Ja det kan de netop, flashen udregner en arbejdsblænde og udlader på
baggrund af denne (arbejdsblænden). Kameraet spiller med, og sætter blænden
derefter, og sender signal til flashen om at slukke for lyset når motivet er
korrekt belyst.

Der findes selvfølgelig ingen garanti for perfekte billeder, faktorer som
børn, hunde, nys og motiver uden for normen kan virke forstyrrende på både
fotograf og udstyr

> Torben

Troels

Fra : John

Dato : 07-06-02 08:01

"Niels H. S. Nielsen" <nhsn@removethis.forloren.dk> skrev i en meddelelse
> Køb en kraftig flash med et drejehoved så du kan lade den reflektere fra
> loft eller væg.

Vær lige opmærksom på, at dette trick kun virker ved 100% hvide vægge eller
lofter. Ellers får man kedelige farvestik...

--
MVH
John K Hansen

Fra : Torben Frandsen

Dato : 07-06-02 08:58

"Niels H. S. Nielsen" <nhsn@removethis.forloren.dk> wrote

> Køb en kraftig flash med et drejehoved så du kan lade den reflektere fra

Hvad forstår du ved kraftig?

> pengene værd. Det er muligt du kan spare lidt ved at købe en dedikeret
flash
> fra feks. Metz.

Er kvaliteten så tilsvarende ringere?

Torben

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 07-06-02 13:34

> [...]
EOS
> 300 og bruger den indbyggede flash. Vil det hjælpe at investere i en

Jeg har lige et tillægs begynderspørgsmål...

Hvad er en slagskygge? Er der én der kan linke til et billede hvor det er
tilfældet?

/Morten

Fra : Torben Frandsen

Dato : 10-06-02 14:39

"Morten Bock Sørensen" <news"NOSPAM"@mortenbock.dk> wrote

> Hvad er en slagskygge? Er der én der kan linke til et billede hvor det er
> tilfældet?

Når du kaster lys på et objekt, bliver der en skygge bag objektet. Denne
skygge kan på billedet blive til en grim sort rand hvor man burde have set
baggrunden. De svar jeg her har modtaget tyder på, at man enten kan bløde
skyggen op på forskellig vis eller simpelt hen flytte den ved at ændre
afstanden mellem objektiv og flash.

Hvis du googler lidt, finder du hurtigt et billede eller en grafik med
slagskygge.

Torben

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 10-06-02 21:56

> [...]
> baggrunden. De svar jeg her har modtaget tyder på, at man enten kan bløde
> skyggen op på forskellig vis eller simpelt hen flytte den ved at ændre

Ok. Tak for forklaringen

> Hvis du googler lidt, finder du hurtigt et billede eller en grafik med
> slagskygge.

Sådan som dette?
http://dl.ecsu.ctstateu.edu/graphics/images/self-portrait-shadow.jpg
Her er skyggen dog en del forskudt fra objektet...

/Morten

Fra : Torben Frandsen

Dato : 11-06-02 08:00

"Morten Bock Sørensen" <news"NOSPAM"@mortenbock.dk> wrote

> Sådan som dette?
> http://dl.ecsu.ctstateu.edu/graphics/images/self-portrait-shadow.jpg
> Her er skyggen dog en del forskudt fra objektet...

Ja, det er et fint eksempel. Her ser den ud til at være brugt som en del af
billedets udtryk.

Torben

Fra : nullergrisen

Dato : 07-06-02 21:42

En mulighed , der eliminere noget af skyggen er at bruge en hurtigere film,
så du får mulighed for at fotografere på en tid omkring 1/8 sec. - dette gør
at det forhåndværende lys "bløder" skyggen op.
Du skal dog holde kameraet noget stille

hilsen
kai