Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan skal et godt foto-stativ være ?
Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 06-06-02 15:57

Hej alle,

jeg går og overvejer at købe et stativ af en art til mit Olympus E-10.
Er der nogle specielle ting et stativ skal kunne/indeholde for at det er
godt ? Eller går man bare ud og køber det første, det bedste ?

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-06-02 16:10

Jacob Saaby Nielsen wrote:

> jeg går og overvejer at købe et stativ af en art til mit Olympus E-10.
> Er der nogle specielle ting et stativ skal kunne/indeholde for at det
> er godt ? Eller går man bare ud og køber det første, det bedste ?

Jeg synes at et stativ skal være lidt tungt så det står stabilt, og så
skal det også kunne skræve, så man kan komme helt ned i lav højde, og så
hader jeg stativer med klicklåse, de rager ud og hænger fast i alting,
og de støjer også, det kan være fatalt ved naturfotografering af dyr.

Jeg har valgt et Vanguard MT 100, det kan bære alt fra et lille digicam
og op til et mellemformatkamera med tele, og så er det væssentlig
billigere end tilsvarende stativer fra Welborn og Gitzo.

Se link: http://www.vanguardusa.com/new/tripods/mt-100.htm

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 08-06-02 13:53

> [...]
> og op til et mellemformatkamera med tele, og så er det væssentlig
> billigere end tilsvarende stativer fra Welborn og Gitzo.

Hej Niels

Hvor køber man et vanguard MT 100 i DK gerne på nettet (website ?) og hvad
koster det ? Jeg har nu søgt via google og der er ikke meget at finde i dk ?

Mvh
Henrik

Fra : Bo Kristensen

Dato : 10-06-02 08:14

"Henrik Bruun-Petersen" <nytliv@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> koster det ? Jeg har nu søgt via google og der er ikke meget at finde i dk

Hej Henrik,

Jeg købte mit Vanguard MT-100 i Bingo Foto, efter anbefaling af Niels
Ebbesen, det er ikke en lagervare, men de skaffede det hjem til mig. Jeg gav
ca. 1.000 for det, og det er et af de bedste køb jeg har gjort i nyere tid!

Bo Kristensen

Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 06-06-02 16:44

Manfrotto er efter min mening det firma som tilbyder det bedste
pris/kvalitets forhold.
Fordelen ved deres produkter er at du kan kombinere benene med det stativ
hoved som du bedst kan lide. I københavn kan du finde et udvalg hos bl.a.
Photografica og Foto/C.
Billige standard varer fra en tilfældig fotohandler kan være et dyrt
bekendskab. Et ustabilt stativ er værre end ingen stativ.
Mvh
Niels
Niels H. S. Nielsen
http://www.forloren.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-06-02 00:02

"Niels H. S. Nielsen" wrote:

> Manfrotto er efter min mening det firma som tilbyder det bedste
> pris/kvalitets forhold.

Det eneste jeg har imod Manfrotto's stativer, er at de alle er med
klick-låse, der rager ud, sidder i vejen, og hænger fast i alting, jeg
foretrækker helt klart stativer med skrue-låse, det er en meget mere
elegant løsning.

> Billige standard varer fra en tilfældig fotohandler kan være et dyrt
> bekendskab. Et ustabilt stativ er værre end ingen stativ.

Enig - fotohandlernes billige standardstativer til 3 - 500 kr. er nul og
nix værd, det er plastik og nogle aluminiumsprofiler, som ikke er
bevendt til noget som helst, udover at nare penge op af lommen på alm.
forbrugere, der ikke ved bedre.

Fra : Rasmus Christofferse~

Dato : 07-06-02 12:30

From: "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net>

> [...]
> nix værd, det er plastik og nogle aluminiumsprofiler, som ikke er
> bevendt til noget som helst, udover at nare penge op af lommen på alm.

Selvfølgelig skal man passe på at man ikke overbelaster et let, billigt
stativ, men efter min mening kan det være en stor fordel at stativet
ikke er tungere end man kan (og vil!) bære det! Jeg har på vandreture
haft glæde af et billigt Vanguard stativ gennem flere år. I de fleste
tilfælde er det stabilt nok, hvis man ikke bruger centersøjlen.

Med venlig hilsen

Rasmus Christoffersen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-06-02 12:49

Rasmus Christoffersen wrote:

> [...]
> har på vandreture haft glæde af et billigt Vanguard stativ gennem
> flere år. I de fleste tilfælde er det stabilt nok, hvis man ikke

De små lette plastik/alu stativer, er ikke meget værd hvis det blæser
som det gør i disse dage, de står simpelhen og blafrer i vinden, og de
kan kan slet ikke blive høje nok, deres kamerahoved er også ren plastik,
der ikke er bevendt til noget.

Jeg har prøvet at købe et de små lette plastik/alu stativer for at spare
vægt, og jeg har skåret plastik kamerahovedet af og monteret et lille
lækkert kugle kamerahoved, men jeg har opgivet projektet p.g.a.
ustabilitet, det er og bliver noget diller-daller...:)

Fra : Rasmus Christofferse~

Dato : 07-06-02 12:57

> [...]
> som det gør i disse dage, de står simpelhen og blafrer i vinden, og de
> kan kan slet ikke blive høje nok, deres kamerahoved er også ren plastik,

Jeg er helt enig i, at de i de mere ekstreme situationer kan mangle noget
stabilitet. Til gengæld vil alternativet for mit vedkommende ofte være ikke
at have noget stativ med, eller skulle nøjes med et blyantsstativ - og så
kan de billige stativer trods alt blive en del højere

Med venlig hilsen

Rasmus Christoffersen

Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 07-06-02 18:39

"Rasmus Christoffersen" <ssrjc@email.dk> wrote in message

> [...]
> haft glæde af et billigt Vanguard stativ gennem flere år. I de fleste
> tilfælde er det stabilt nok, hvis man ikke bruger centersøjlen.

Et godt stativ behøver ikke nødvendigvis være tungt. Det skal være stærkt
konstrueret. Der findes ganske fremragende (og desværre rasende dyre)
kulfiber stativer som er både lette og stærke. Men der findes også
almindelige velkonstruerede stativer som er lette og ganske brugbare (feks
Manfrottos model 190 eller 290 som begge vejer ca. 1.7 kg).
Hvis man står i blæsevejr eller bruger let udstyr kan man benytte noget der
minder om en hængekøje som spændes mellem benene på stativet. Den vejer
ingenting i sig selv, men hvis man lægger sten i, opnår man en meget stor
stabilitet - men det forudsætter at stativet kan holde til det.

mvh niels
Niels H. S. Nielsen
http://www.forloren.dk

Fra : John

Dato : 07-06-02 19:17

"Niels H. S. Nielsen" <nhsn@removethis.forloren.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> almindelige velkonstruerede stativer som er lette og ganske brugbare (feks
> Manfrottos model 190 eller 290 som begge vejer ca. 1.7 kg).

Bruger selv model 190 med et 141 hoved. Klart anbefalelsesværdig, og prisen
er nogenlunde rimelig.

Forstår iøvrigt ikke tidligere påstande i tråden om "klick-låse" og
Manfrotto.

--
MVH
John K Hansen

Fra : Niels J Larsen

Dato : 10-06-02 12:24

"John" <hansenj@tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> prisen er nogenlunde rimelig.
>
> Forstår iøvrigt ikke tidligere påstande i tråden om "klick-låse" og

Jeg har læst at Manfrotto i England sælges som Swarowski, og at de der har
en model kaldet Nature. Denne skulle være mage til en af de almindelige
(055?) bortset fra at der er kliklåse. Disse er beskrevet som justerbare,
sådan at hvis de bliver for løse, så er der en skrue til at stramme,
hvorefter de igen skulle kunne holde benet. Jeg har ikke selv set sådan et
dyr. Min manfrotto (190B) har de almindelige drejelåse, som jeg indrømmer
stikker ud, men ikke så det er et stort problem. Hvert ben har dels en
normal stilling, og kan dels stilles meget længere ud til siden -
sidstnævnte er især en fordel hvis man selv er på en skråning.

Den gamle slik med en vridekrans omkring benet, skulle virke ganske godt,
men ikke hvis der kom sand i mekanismen. Dette har betydet enden på
adskellige stativer.

--
Niels Jørgen

spamTRAP in operation - please remove when answering

Fra : John

Dato : 10-06-02 13:59

"Niels J Larsen" <njl@spamTRAP.biobase.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Det har jeg godt nok aldrig hørt om. Jeg holder bladet "Practical
Photography", og dér er der mange annoncer vedr. Manfrotto. Ligeledes
modtager jeg jævnligt et salgskatalog fra "Speed Graphic" (også UK), hvor
der ligeledes reklameres med med Manfrotto, under det navn...Mon ikke det er
en and????

--
MVH
John K Hansen

Fra : Niels J Larsen

Dato : 10-06-02 15:08

> [...]
> modtager jeg jævnligt et salgskatalog fra "Speed Graphic" (også UK),
> hvor der ligeledes reklameres med med Manfrotto, under det navn...Mon

En søgning på google gav blandt andet følgende (fra Eagle Optics i USA, men
Swarovski tripods var nævnt på flere Britiske sider også):

"This tripod, an exclusive from Swarovski, is made for them by Manfrotto
(Bogen). It is basically a set of #3221/ #3130 leg/head combination with
some nice additions. The tripod has a black, anti-glare anodized finish."

Da jeg også fandt Manfrotto direkte, så skulle der have stået at Manfrotte
*også* sælges som Swarovski ...

--
Niels

spamTRAP in operation - please remove when answering

Fra : John

Dato : 10-06-02 16:04

> [...]
>
> Da jeg også fandt Manfrotto direkte, så skulle der have stået at Manfrotte

Se se...det vidste jeg ikke..

--
MVH
John K Hansen

Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 07-06-02 18:10

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message >

> [...]
> klick-låse, der rager ud, sidder i vejen, og hænger fast i alting, jeg
> foretrækker helt klart stativer med skrue-låse, det er en meget mere

Jeg forstår godt din indvending. Jeg vil dog ikke kalde dem klick-låse, men
nok snarer spænd-skruer.
Min forige arbejdsplads købte et billigt stativ (husker ikke mærket), med
det jeg vil kalde 'klick-låse'; nogle dimser som klikker imellem en åben og
en lukket position. Efter et halvt års brug blev disse slidte og løse -og
benene kunne ikke længere fastspændes. De kunne naturligvis ikke
justeres -rent affald.
Manfrotto låsene er ikke følsomme overfor slid på samme måde da man bare
spænder lidt længere hvis de slides.
Det stativ jeg bruger i dag er et ældre og godt brugt Slik Master. Det har
de runde spænde-ringe omkring benene, (jeg forestiller mig det er dem du
mener?). Det er en rigtig god og holdbar løsning, omend jeg syntes at de er
lidt langsommere at anvende en Manfrotto låsene.

/niels
Niels H. S. Nielsen
http://www.forloren.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-06-02 09:40

"Niels H. S. Nielsen" wrote:

> [...]
> det er dem du mener?). Det er en rigtig god og holdbar løsning,
> omend jeg syntes at de er lidt langsommere at anvende en Manfrotto

Det jeg kalder klicklåse, er dem der har to stilliger, en åben hvor man
kan trække benene ud, og en hvor benene låses, førstehåndsindtrykket er
at det er en smart løsning.

Men i praktisk brug er de knap så smarte, det jeg har mest imod
klicklåse er at de rager ud fra stativets ben, det gør at de hænger fast
i alting, og de er temmelig generende, hvis man bærer stativet i en
stativtaske på ryggen.

Den anden anke jeg har imod klicklåse, er at det siger et højt klick når
man låser benene, og det er fatalt ved naturfotografering af dyr, de
hører støjen og flygter, og man mister chanchen for et godt billede.

Jeg er enig i at den klassiske løsning med en omløber-spænding er lidt
langsommere, men den er på alle måder funktionel, den fylder ikke, den
rager ikke ud, den støjer ikke, og den bliver ikke slidt.

Det Vanguard MT 100 som jeg p.t. anvender har alle fordelene, det er
tilpas tungt, benene kan stilles individuelt i tre vinkler, så man kan
opstille stativet alle vejne, det kan komme ned i lav højde, man kan
skifte kamerahoved, og så har det omløber-spænding af benene.

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 08-06-02 20:49

> Det jeg kalder klicklåse, er dem der har to stilliger, en åben hvor man
> kan trække benene ud, og en hvor benene låses, førstehåndsindtrykket er
> at det er en smart løsning.

Manfrotto er en af verdens førende producenter og blandt professionelle
fotografer er den en af de mest anvendte mærke - så nogen må mene det er
smart med den type låse - også efter førstehåndsindtrykket har fortaget
sig - ellers var biksen lukket forlængst. Manfrotto og Gitzo er de to mærker
der går igen og igen hver gang man læser om professionelle naturfotografer -
Vanguard tror jeg de færeste kender.

Selv havde jeg (har den faktisk stadig) et Vanguard-stativ - hovedet kunne
ikke skiftes og det lo.. der sad på gik ret hurtigt i stykker og måtte limes
!! Nu bruger jeg det til at holde en enkelt lampe, men det klarer den også
fint.

> [...]
> klicklåse er at de rager ud fra stativets ben, det gør at de hænger fast
> i alting, og de er temmelig generende, hvis man bærer stativet i en

Hvis du allerede efter førstehåndsindtrykket indså det usmarte forstår jeg
ikke du blev ved med at bruge "lortet". Nu render jeg heller ikke og gnider
mig op af stativer med snørebånd mens jeg har stativet på ryggen - men jeg
kan - selv ikke med god vilje - genkende din kritik.

Jeg vil dog medgive at det rent teoretisk kunne blive et problem hvis man
skal krybe under et fiskenet

> Den anden anke jeg har imod klicklåse, er at det siger et højt klick når
> man låser benene, og det er fatalt ved naturfotografering af dyr, de
> hører støjen og flygter, og man mister chanchen for et godt billede.

Min gør bestemt ikke - en 055 - måske de gjorde i gamle dage ? Min er
fuldstændig lydløs - den eneste larm der kan opstå er hvis man glemmer at
holde fast i benet når det løsnes - men det gælder jo for alle stativer
(undtaget træmodellerne).

> Jeg er enig i at den klassiske løsning med en omløber-spænding er lidt
> langsommere, men den er på alle måder funktionel, den fylder ikke, den
> rager ikke ud, den støjer ikke, og den bliver ikke slidt.

Min støjer som sagt heller ikke - og den kan opstilles meget hurtigt - mens
dyrene stadig er tilstede - på den måde slipper jeg for billeder af f.eks.
en nattergal på 1000 meters afstand.

> [...]
> opstille stativet alle vejne, det kan komme ned i lav højde, man kan
> skifte kamerahoved, og så har det omløber-spænding af benene.

Godt for dig, men jeg undrer mig over din indædte antimanfrottonisme

Mvh Kim

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 06-06-02 23:34

Hej Jacob
Stativ kan med fordel købes fra tid til anden brugt igennem Ng. marked
privat foto. Den blå avis os.v. Køb kun et anerkendt mærke og prøv stativet
inden du køber.
Mantrafo. laver gode stativer der dog er til at betale.
hilsen Flemming Aagaard