Mondeo 2,0
Fra : PHK

Dato : 06-06-02 15:58

Nogen her der har en Mondeo stationcar i 96-2001 modellen, som må trække en
trailer/campingvogn på 1.500 kg?

Tilsyneladende er de begrænset til 1.450 kg :(

--
_
|_|

Fra : Hans

Dato : 06-06-02 18:14

> Nogen her der har en Mondeo stationcar i 96-2001 modellen, som må trække
en
> trailer/campingvogn på 1.500 kg?
>
> Tilsyneladende er de begrænset til 1.450 kg :(

En Mondeo fra 96-2001 må da trække 1500 kg - hvor kommer oplysningen om
1450 kg fra.

Hans Jensen
Ford Focus 2,0 + Garmin GPS V

N 55' 29.170
E 12' 04.665

Denne mail er scannet for virus af Norton

Fra : PHK

Dato : 06-06-02 18:29

"Hans" <hans.jensenNOSPAM@pc.dk> skrev i en meddelelse

> en

> En Mondeo fra 96-2001 må da trække 1500 kg - hvor kommer oplysningen om
> 1450 kg fra.

Jamen - det er jo lige godt fandens ...

Jeg ringer til en forhandler og han kan se, at der ifølge typeattesten bla
bla bla 1450 kg.

Jeg ringer så til importøren, og han bladrer i hans papirer, forsvinder, og
vender tilbage igen, bla bla bla 1450 kg.

Jeg fortæller ham så at vores 94´er Mondeo oprindelig måtte trække 1400 kg,
men at den på bekostning af totalvægten på bilen kan sættes til 1500 kg.

Derefter mere bladren i papirer. Nej, svaret er 1450 kg.

Jeg fortæller ham så at jeg synes at det er et mærkeligt tal, fordi der er
ingen trailer eller campingvogn, der er begrænset af en vægt, der ender på
xx50 kg.

Nå - jamen sådan er det!

Så vidt jeg husker skulle jeg have en underskreven attest fra importøren, da
jeg i sin tid vejede vores 94´er Mondeo op, så det hjælper heller ikke at
spørge synshallen, hvordan reglerne er.

Er din vejet op til 1500?

Hvor har du oplysningerne om de 1500 kg?

Hjlæp ... jeg mener hjælp!

--
_
|_|

Fra : Per R

Dato : 07-06-02 06:38

"PHK" <phk@esenet.dk> wrote in message news:ado64g$9t4$1@sunsite.dk...

> Jeg fortæller ham så at vores 94´er Mondeo oprindelig måtte trække 1400
kg,
> men at den på bekostning af totalvægten på bilen kan sættes til 1500 kg.

Min bil vejer 1225 kg og hvis jeg har forstået trailer reglerne korrekt må
jeg ligge 50 kg oveni og stadig køre med det på et almindeligt kørekort til
bil. Men dette giver kun 1275 kg og den campingvogn som jeg nok kunne låne
af og til vejer 1300 kg så jeg mangler 25 kg.

Jævnfør hvad du skriver ovenfor kunne jeg så ofre 25 kg af totalvægten og
få lov til at køre med 1300 kg efter bilen ?

Mvh.
Per
Mitsubishi Carisma GDI

Fra : PHK

Dato : 07-06-02 09:35

"Per R" <per_ras@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> Jævnfør hvad du skriver ovenfor kunne jeg så ofre 25 kg af totalvægten og
> få lov til at køre med 1300 kg efter bilen ?

Nahh, det er ikke nødvendigt. Du kan gøre det ved at få streget i
indregistreringsattesten, meen du skal ikke lige gøre det ved naboens
campingvogn, den skal til syn, når den skal vejes op :)

Jeg vil tro du kan gøre det ved at få streget i bilens ....

--
_
|_|

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-06-02 23:27

"PHK" <phk@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:adpr7v$6o7$1@sunsite.dk...

> [...]

> campingvogn, den skal til syn, når den skal vejes op :)
>
> Jeg vil tro du kan gøre det ved at få streget i bilens ....

Pas på, når I diskuterer vægt og kørekort. Man kan generelt ikke få løst et
kørekortproblem ved at få lov til at tage mere på krogen.
Reglerne er jo komplicerede, men det problem man generelt løber ind i er
følgende:
"Hvis bilens egenvægt plus 50 kg er mindre end både påhængskøretøjets
tilladte totalvægt og bilens størst tilladte tilkoblede køretøj med bremser
(koblingsvægt 1) er BE nødvendigt."
Lige præcis den problematik vil gøre at ovenstående konstellation vil kræve
BE kørekort.
Forklaring:
Bilens egenvægt plus 50 kg = 1275 kg = Den er mindre en påhængskøretøjets
tilladte totalvægt som jo er 1300 kg.( Eller misforstår jeg noget, når der
står at den af og til vejer 1300 kg? Ved beregning er det tilladt totalvægt
der skal bruges og ikke hvad den af og til vejer) Derved er den første del
af kravet opfyldt.
2. krav er:
Bilens egenvægt plus 50 kg = 1275 kg = Den er mindre end de 1300 kg, som
der må hænges på krogen. Det er også opfyldt, og derved kræves der BE
kørekort.

Problemet er ofte, at man forsøger at finde logikken i disse krav, men det
findes ikke, tværtimod. Derfor vil jeg altid opfordre folk til at bruge et
beregningsskema, hvor man putter de rigtige tal ind, og så lader være med at
bruge så meget tid på hvorfor

Jeg har selv et helt aktuelt eksempel. I går fik min søn synet sin gamle
Golf og havde netop monteret et træk. Det blev godkendt til at de må hænge
925 kg på jfr. den generelle typegodkendelse. Han blev dog bedt om at skaffe
en typeplade til trækket.
Hos VW oplyste de så, at det kunne han godt få, og endda med tilladelse til
at trække op til 1200 kg. Egenvægten på bilen er 900 kg.
Fint tænkte han, så kan jeg låne de gamles (læs mig og min kones)
campingvogn med en tilladt totalvægt på 1000 kg. Egenvægten er 875 kg, så
der er jo ikke meget luft til de 925 kg.
Så ser vi lidt på tallene.
Bilens egenvægt + 50 kg er mindre end cv tilladte totalvægt, så første krav
er opfyldt.
2. krav. Bilens egenvægt plus 50 kg skal være mindre end koblingsvægt 1
(godkendt til 925 kg). Det er den ikke, så krav 2 er ikke opfyldt, og derfor
må han køre med cv på B kørekort.
Men hvis nu han fik synet bilen om igen og fik en tilladt koblingsvægt 1 på
1200 kg, så bliver krav 2 også opfyldt, så nu må han godt nok laste mere i
cv, men han må ikke køre med den, medmindre han har BE kørekort.
Logik? Måske for perlehøns, men ikke for alm. dødelige!
Når man skal beregne om B eller BE er nødvendigt, skal man bruge følgende
tal:
Bilens tilladte totalvægt
Bilens egenvægt
Bilens størst tilladte tilkoblede køretøj (koblingsvægt 1)
Påhængskøretøjets tilladte totalvægt.
Hvad påhængskøretøjet tilfældigvis vejer den pgl. dag er ligegyldig i
forhold til kørekort problematikken, idet der her kun bruges totalvægt, men
der kan så være problemer ang. overvægt m.m. men det er uvedkommende for
kørekortet.

Kurt

Fra : PHK

Dato : 08-06-02 06:29

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> skrev i en meddelelse

> Pas på, når I diskuterer vægt og kørekort. Man kan generelt ikke få løst
et
> kørekortproblem ved at få lov til at tage mere på krogen.

Nej, det er rigtigt :)

Kravene til B/E-kørekort - jeg ved ikke hvem der har fundet på dem, men
vedkommende har haft en god fantasi.

Da jeg startede med at køre campingvogn, var det min formodning, at det var
en lobby, der havde påvirket Folketinget til at lave nogle underlige regler,
men det er vist Færdselsstyrelsen, der har trukket dem op ad jorden.

Efter at det er blevet muligt at køre med vogne op til 2,5 meter, rejser
følgende spørgsmål sig:

Hvorfor er der ingen krav til kørerlærerens trailer om en mindstevægt -
eller i det mindste bare en mindstebredde? Langt de fleste kørekort bliver
taget pga. en bred campingvogn, ikke på grund af en smal hestetrailer.

Hvorfor skal det være størrelsen, der er afgørende for at man behøver et
kørekort? En trailer er mange gange sværere at bakke med end en campingvogn.

Hvorfor lærer man ikke bare at bakke med en trailer, når man tager kørekort?
Der er da timer nok at tage af :)

Jeg agter at arrangere et træf til foråret, hvor temaet bliver bakning med
campingvogn. Der vil være gratis overnatning i egen campingvogn, og jeg har
allerede snakket med en lokal betjent/campist, der gerne vil komme og
fortælle røverhistorier. Det vil bl.a. blive annonceret her, når det er sat
på plads.

Jeg prøvede at arrangere det i DCU-regi, men det havde åbenbart ikke den
store interesse. Jeg vil også hellere selv :)

--
_
|_|
| er (DK - Esbjerg)
Medlem af Dansk Cencur Union

Fra : Carsten Stage

Dato : 08-06-02 15:36

PHK wrote:

> ... Jeg vil også hellere selv :)

Det bliver altså en onsdag?

--
Carsten Stage

Fra : Hans

Dato : 07-06-02 07:29

> [...]
> ingen trailer eller campingvogn, der er begrænset af en vægt, der ender på

Ifølge typeattesten på min Mondeo 2,0 st.vogn fra 1996 står der at den må
trække 1500 kg
Men hvis du oplyser mig et typegodkendelsenummer så kan jeg undersøge det
nærmere på mandag.
Mvh Hans

Fra : PHK

Dato : 07-06-02 09:33

"Hans" <hans.jensenNOSPAM@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Ifølge typeattesten på min Mondeo 2,0 st.vogn fra 1996 står der at den må
> trække 1500 kg

Jeg har nu fundet ud af, at 1500 kg er grænsen for stationcar´s fra 94-96.
Derefter 1450 :(

> Men hvis du oplyser mig et typegodkendelsenummer så kan jeg undersøge det
> nærmere på mandag.

Jeg _har_ bladret typegodkendelser i dag, ellers tak :)

--
_
|_|

Fra : PHK

Dato : 06-06-02 18:30

"Hans" <hans.jensenNOSPAM@pc.dk> skrev i en meddelelse

> En Mondeo fra 96-2001 må da trække 1500 kg - hvor kommer oplysningen om
> 1450 kg fra.

Jeg må lige præcisere: Begge "mine" eksempler er st.car´s ...

--
_
|_|