Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nye Nikon-huse med gamle AI/AI-S objektive~
Fra : J.B.T

Dato : 06-06-02 14:34

Hejsa.
Jeg har tidligere hørt påstande om at nyere Nikon-huse (F50/55/60/65/80)
ikke giver den gode mulighed for at benytte ældre AI/AI-S objektiver, er det
korrekt?
Jeg skal netop til at hjælpe en med køb af kamera og er kommet i tvivl. Jeg
har selv F601, og her er der jo ingen problemer.

På forhånd tak for hjælpen.

Mange hilsner Jakob

Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 06-06-02 15:27

> Jeg har tidligere hørt påstande om at nyere Nikon-huse (F50/55/60/65/80)
> ikke giver den gode mulighed for at benytte ældre AI/AI-S objektiver, er
det
> korrekt?

Det er korrekt, dvs. du kan godt sætte dem på kameraet og tage billeder, men
lysmåleren vil ikke fungere. I den eksisterende produkt linje er det
desværre kun F100 og F5 som fungere med Ai/Ais (og FM3a).
Andre mulige alternativer er at kigge efter godt brugt. Både F90x og F70 kan
benytte Ai/Ais og har hurtigere autofocus end din 601.

mvh
Niels
Niels H. S. Nielsen
http://www.forloren.dk

Fra : B.Kjær

Dato : 06-06-02 20:45

> [...]
> Andre mulige alternativer er at kigge efter godt brugt. Både F90x og F70 kan
> benytte Ai/Ais og har hurtigere autofocus end din 601.

Glem ikke F4'eren som er den eneste hvor matrixmålingen også fungerer
med de ældre objektiver (ikke engang F5'eren gør dette)

m.v.h.
Bjarne Kjær

Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 06-06-02 21:31

> Glem ikke F4'eren som er den eneste hvor matrixmålingen også fungerer
> med de ældre objektiver (ikke engang F5'eren gør dette)

Du har ganske ret, F4'eren er et dejligt kamera. Der er mange der mener det
er det bedste kamera til manuelle objektiver som Nikon nogensinde har lavet.
Desværre er det lidt sløvt hvad angår AF -hvis det er noget man lægger vægt
på.
-Niels

Niels H. S. Nielsen
http://www.forloren.dk