Hvordan sikre man sig....
Fra : [4690] Claus Smith

Dato : 06-06-02 13:16

Nu nærmere tiden sig snart at vores 9 små killinger skal ud i den store
verden og leve deres eget liv.

Men...hvordan sikre man sig at dem som køber killingerne ikke blot sælger
dem videre til f.eks. forsøg?

Jeg vil da personligt have det meget dårligt hvis jeg en dag fandt ud af at
en killing var røget videre.

Claus Smith

Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 06-06-02 13:50

"[4690] Claus Smith" <claussmith@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> dem videre til f.eks. forsøg?
>
> Jeg vil da personligt have det meget dårligt hvis jeg en dag fandt ud af at

Hej Claus.

En måde at sikre sig det på er vel først og fremmest at tage en "seriøs"
pris for killingerne. Altså ikke noget med 25-50 kr pr killing. Folk der
virkelig vil have en kat vil (forhåbentlig) også betale for den. Og de
fleste kan godt indse at det ikke er gratis at have killinger, heller
ikke "hul-i-hækken-killinger" Sådan nogle skal jo også have mad og
kattesand mv.
En anden måde (som ikke udelukker den første) er at se folk grundigt an
inden man sælger dem en kat. En killing er vidunderlig, men en kat... Er
en kat. Nogle mennesker tænker desværre ikke altid på at den lille lådne
pelskugle vokser op og bliver til en stor hankat der kan finde på at
strinte - og samme person tænker måske SLET ikkepå at man kan/bør
kastrere sådan en fyr!

Jeg ved godt det ikke altid er let at komme af med "almindelige"
killinger som jeg går ud fra er det du har, men den eneste måde at højne
folks generelle respekt for katte starter altså med at tage en ordentlig
pris for dem. Der er noget galt når en kat er billigere at købe end det
det koster at leje en videofilm. Og det er IKKE videofilmene der er for
dyre...

Held og lykke med salget

Hilsen
Lisbeth
--
http://cutiecats.dk ~ Verdens sødeste katte
http://trekkiegrrrl.tripod.com ~ 3D grafik og WWP

Fra : [4690] Claus Smith

Dato : 06-06-02 14:35

Heldigvis er det langhårede kattekillinger og de er nemmere at komme af med
en de alm. killinger.

Tak for tipsene.

Claus

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 06-06-02 14:48

Det er altid utroligt svært, og der er desværre ingen garantier for noget
som helst. Kontrakt og sådan noget holder alligevel ikke, hvis det skulle gå
helt galt.
Brug din egen dømmekraft, bedøm hvilke familier du synes killingerne passer
til, og hold fast i det.
Spørg de nye menneskerne om alt hvad du kan komme i tanke om.
Man siger at man bør finde en killing der kommer fra et hjem der ligner ens
eget, når man anskaffer. Så hvis de er vant til børn, vil hjem med børn være
gode. Hvis de er vant til en stille familie, ville det være at foretrække.
Det samme gælder hvis der er andre husdyr, have, hjemmegående osv.
Sammenlign killingernes aktivitetsniveau, og prøv at forestil dig dem i
forskellige typer familier. Du er den der kender dem bedst, og de er med
garanti forskellige alle sammen. Se hver og en lidt an, og råd de nye
mennesker i ders valg.
Jo bedre killingen fungerer i det nye hjem, jo større er sandsynligheden for
at den bliver

Husk at det er tilladt for dig at sige nej til nogle, hvis du synes det ikke
virker rigtigt. Jeg ved godt at det kan være svært at finde familier, men
hellere sige nej, end man får givet en killing til de forkerte.

Held og lykke...og drop da et par "reklamer" her i gruppen

Hilsen Nina
Tender Tribes.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 06-06-02 15:11

Hej Nina
Når du nu skriver at "kontrakt og sådan noget ikke
holder alligevel" hvad bygger du så det på.???
Der har faktisk kørt en sag ved retten, som opdrætteren
vandt på grund af underskrevet kontrakt.så jeg vil gerne
vide om du ved noget jeg ikke ved *GG*

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Some people have lives, other have cats

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 06-06-02 16:47

Nej, jeg ved nok ikke noget du ikke ved *g*, det er nu mest udfra den
artikel der var i kattemagasinet engang for længe siden, hvor det blev
beskrevet hvor meget og lidt en købe-kontrakt holdt, og
mund-til-mund-metoden, hvor man hører om andres erfaringer.
Men nu hvor du ved noget jeg ikke ved *ss*, så fortæl endelig. Det er en
glædelig overraskelse at høre, hvis kontrakterne alligevel holder et stykke
af vejen.

Hilsen Nina

Fra : Camilla Scharff

Dato : 06-06-02 17:08

Hej Nina

Kontrakter mellem opdrættere og killingekøbere gælder i lige så fuld
udstrækning som en kontrakt mellem en bilforhandler og køber!!
Det gælder bare om, at gøre sine kontrakter juridisk holdbare (og det er nok
der, de fleste står af...) - dvs., at man overholder de love, der er på
området - nemlig Aftaleloven og Købeloven (begge kan findes her:
www.retsinfo.dk) og at man ikke bare skriver "Køber må ikke bla bla bla)
uden også at have angivet en konsekvens af overtrædelsen - hvis der fx i min
kontrakt står: "Køber må ikke sælge katten videre uden sælgers samtykke"
eller "Køber skal sørge for, at katten er neutraliseret senest når katten er
1 år gammel" uden at skrive fx "Hvis betingelserne i denne kontrakt ikke
overholdes, skal køber betale kr. xx til sælger", hvad skal en dommer så
give mig i "erstatning" for brud på kontraktens bestemmelser??

Hovedreglen i Danmark er, at der er fri aftaleret - man kan altså aftale
hvad som helst og til hvilken som helst pris man vil - dog er der i
Aftaleloven en bestemmelse der siger, at hvis aftalen er "urimelig" kan den
tilsidesættes (definitionen på "urimelig" findes ikke - det er en vurdering
i den konkrete sag). Det næste vigtige er, at man skal overholde Købeloven -
en killing, hundehvalp etc. står i lovgivningsmæssig forstand på helt lige
fod med et køleskab mv. - dvs. sælgeren skal leve op til samme forpligtelser
som hvis du køber en telefon, som går i stykker efter 2 måneder!!
Selvfølgelig er det langt mere kompliceret når det drejer sig om levende
væsener, men sådan er loven altså... Den tredje vigtige ting at huske er, at
for at få erstatning, skal man have lidt tab - og det har en sælger altså
ikke, hvis køberen bryder sin kontrakt - derfor er det vigtigt at angive
konsekvensen af kontraktbruddet i selve aftalen, således at det på forhånd
er aftalt mellem parterne, hvor meget det koster at bryde kontrakten - for
hvis sagen ender i retten uden en aftalt (og ikke urimelig) konsekvens, så
vil dommeren (helt forenklet) kunne sige: "Ja, kontrakten er brudt, men
sælger har ikke lidt tab - og derfor er der ikke noget at gøre ved det!".
Håber det gav bare lidt mening...

Mvh. Camilla

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 07-06-02 19:33

Ja, det gav mening, og jeg tror jeg skal have min kontrakt op til revision.
Tak !

Hilsen Nina

Fra : Line Wolff

Dato : 10-06-02 12:59

Hej Camilla

Nu har jeg siddet nogle dage og grublet over det juridske i
katte-købskontrakter. Om nogle måneder skal jeg selv sige farvel til mit
første kuld og ønsker selvfølgelig at min kontrakt er bindende i en evt.
"situation", hvorfor din posting om emnet gav mig kolde føder, da jeg netop
har en 22-punkters kontrakt uden en nedskrevet "konsekvens".

For at en kontrakt skal kunne holde i byretten, skal den indeholde en
"konsekvens" hvis en betingelse ikke overholdes. Det kan fx. være en
konsekvens i kroner og øre, hvis køber ikke overholder fx. en
kastrationsklausul. Men er det lovligt kun at lade en konsekvens gælde een
vej? Hvad nu hvis jeg i kontrakten forpligter mig til at agere "hotline" for
køber og jeg så ikke gør det til købers tilfredshed? Det kan jo være svært
at bevise om jeg gør min pligt godt nok og hvis jeg så har skrevet under på
at give køber 5000,- i kompensation, fordi det også gælder den anden vej
også, har jeg jo håret i postkassen

Det jeg vil frem til er, om det vil være klogest at lave en kontrakt
udlukkende på hvad køber skal/bør gøre og ikke gøre og så blande sælgers
forpligtelser overfor køber udenfor? Køber vil jo nok mene at det er lidt
uretfærdigt.... men er det lovligt?

Hvordan praktiserer du alt det med købskontrakter?

Kender du en bestemt kontrakt/kontraktform der har vist sig gyldig i retten?

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 10-06-02 13:21

"Line Wolff" <news@nelja.dk> wrote in message

> [...]
> "situation", hvorfor din posting om emnet gav mig kolde føder, da jeg netop
> har en 22-punkters kontrakt uden en nedskrevet "konsekvens".

Hej Line

Nu er jeg godt nok ikke Camilla og har i bundt og grund kun forstand på
arbejdsret
og personalejura, men jeg har selv lige revideret min kontrakt, og har
forsøgt at tage højde for det bindende i kontrakten
Men nedenstånde er altså noget jeg *tror* og ikke noget jeg ved......

> [...]
> konsekvens i kroner og øre, hvis køber ikke overholder fx. en
> kastrationsklausul. Men er det lovligt kun at lade en konsekvens gælde een

Jeg tror, at det er tvivlsomt om det holder i en retssal, for der tager
man
vist også stilling til rimeligheden af kontrakten.

> [...]
> at give køber 5000,- i kompensation, fordi det også gælder den anden vej

Jeg ville angive nogen konsekvens af f.eks. en hotline I min egen
kontrakt
har jeg fundet nogle andre parametre som f.eks. sundhedsgaranti, som er
noget
nemmere at måle på.

> Kender du en bestemt kontrakt/kontraktform der har vist sig gyldig i retten?

Nej, desværre ikke, men du er da velkommen til at kigge på min nye
kontrakt
- måske kan du hente lidt inspiration - eller også får du bare flere
spørgsmål *gg* Jeg ved ikke om min kontrakt ville være juridisk gyldig,
men
tror da selv på, at den er ved at ligne noget holdbart nogenlunde.
Du kan se den her: http://kattenet.dk/kontrakt.htm

Helle
DK Tick-Tag
http://kattenet.dk
http://dekatten.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 10-06-02 13:25

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> wrote in message

> Jeg ville angive nogen konsekvens af f.eks. en hotline

Ups, der skulle selvfølgelig stå:
"Jeg ville IKKE angive nogen konsekvens af f.eks. en hotline "
*fjols*

Helle

Fra : Line Wolff

Dato : 10-06-02 13:55

Hej Helle

Tak for kigget! Det ser meget fornuftigt ud, især kan jeg godt lide ordlyden
af følgende:

"Begge parter accepterer at tvister skal afgøres under dansk lov i
opdrætters retskreds.
Begge underskrivere betragter dette dokument som juridisk bindende.
Ændringer eller tilføjelser til denne kontakt skal ske som et skriftligt
tillæg til kontrakten og skal underskrives af begge parter."

Så må man da antage at sælger står lidt bedre i en situation hvor der kan
være problemer.

Har du prøvet at luske din kontrakt ind i dk.videnskab.jura for at se deres
reaktioner/anbefaliner? Jeg må indrømme at jeg ikke har haft modet til at
diske op med min egen derinde

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 10-06-02 14:04

> [...]
> tillæg til kontrakten og skal underskrives af begge parter."
>
> Så må man da antage at sælger står lidt bedre i en situation hvor der kan

Det var dét, der var min tanke

> Har du prøvet at luske din kontrakt ind i dk.videnskab.jura for at se deres
> reaktioner/anbefaliner? Jeg må indrømme at jeg ikke har haft modet til at
> diske op med min egen derinde

Øh næ, men det var da en god idé ! Hmmm.... jeg skal vist lige samle mig
sammen og gør det på et tidspunkt, hvor jeg er *helt* klar til at blive
grinet ud

Helle
DK Tick-Tag
http://kattenet.dk
http://dekatten.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 10-06-02 14:27

> Øh næ, men det var da en god idé ! Hmmm.... jeg skal vist lige samle mig
> sammen og gør det på et tidspunkt, hvor jeg er *helt* klar til at blive
> grinet ud

Så er den smidt i jura-gruppen og x-postet hertil, så alle
interesserede kan følge med.

Helle
DK Tick-Tag
http://kattenet.dk
http://dekatten.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-06-02 16:52

"Line Wolff" <news@nelja.dk> skrev...
> [...]
> at bevise om jeg gør min pligt godt nok og hvis jeg så har skrevet under

> at give køber 5000,- i kompensation, fordi det også gælder den anden vej

Naturligvis kan man indføje nogle forpligtelser for sælger også - og der
gives da typisk også en sundhedsgaranti, hovedsagligt i form af en
sundhedserklæring/-attest fra dyrlægen (det gør min dyrlæge ihvertfald...) -
men ellers skal man huske på, at købers rettigheder - og dermed også sælgers
forpligtelser - følger at købeloven, som alle salg er underlagt!

Jeg ville ihvertfald meget nødigt skulle risikere at betale kompensation for
nogen "hotline-service", hvis jeg fx var væk en week-end eller lignende, og
derfor ikke lige var til købers disposition som beskrevet i kontrakten....
Jeg skriver i mine kontrakter, at jeg naturligvis står til disposition med
råd og vejledning, så kan folk selv tolke det (og jeg har endnu til gode at
blive kontaktet midt om natten etc.) - mit udgangspunkt med det er, at folk
skal opfatte det som en service - ikke en forpligtelse fra min side, hvad
jeg også tror de gør!

> [...]
> forpligtelser overfor køber udenfor? Køber vil jo nok mene at det er lidt

Som tidligere skrevet - udgangspunktet i dansk ret er, at der er fuldstændig
aftalefrihed - dog inden for rimelighedens grænser (jf. føromtalte passus i
aftaleloven om, at aftalen kan tilsidesættes, hvis den er urimelig - beror
på konkret vurdering i de enkelte sager).
Jeg mener ikke, at det er urimeligt at lave en kontrakt, der kun forholder
sig til købers forpligtelser - heller ikke i de situationer, hvor jeg har
stået som køber - for sælger er ALTID forpligtet jf. købeloven, og det er en
såkaldt "beskyttelseslov", der har til hensigt at beskytte køber bedst
muligt, og dermed stort set altid kommer køber til gode. Og det der den, en
dommer vil forholde sig til (og aftaleloven).

> Hvordan praktiserer du alt det med købskontrakter?

Se, jeg skal meget snart have mit første kuld aby'er - og så havde jeg
faktisk tænkt mig at revidere min kontrakt fuldstændig. Det havde jeg
egentlig også planer om til mit sidste kuld, men som skæbnen blev, endte det
med at de tre hankillinger alle blev kastrerede inden de flyttede hjemmefra,
så "skrappe" neutraliseringsklausuler mv. var ikke nødvendige...

> Kender du en bestemt kontrakt/kontraktform der har vist sig gyldig i
retten?

Nej, ikke just - kun brudstykker i form af en tidligere sag, hvor en aby var
blevet solgt videre uden opdrætterens vidende, imod kontraktens
bestemmelser - sagen endte med, at opdrætteren fik ret i, at hun skulle have
udleveret katten så hun kunne omplacere, men desværre var katten blevet
aflivet inden.... Den vil dog kunne give en idé om kommende udfald af
sådanne retssager. Jeg har set Helles kontrakt i en anden tråd - vil kigge
grundigt på den senere, da jeg lige nu er på vej ud for at spise middag (det
er husbonds føs'da'

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 06-06-02 16:49

Lige for at pointere, jeg skriver også kontrakt med mine killingekøbere, men
har ikke (heldigvis) været i en situation hvor jeg måtte bruge det.
Den er nu mest for killingekøbernes skyld.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-06-02 16:59

Der er noget med at kontrakten ikke må være for belastende for køber, hvis
den skal holde i retten.

Fx kunne man jo skrive: Kan køber ikke have katten længere, er sælger
behjælpelig med at finde et nyt hjem, til gengæld må katten ikke omplaceres
uden sælger er underrettet inden omplaceringen.

Og bare rolig, div. laboratorier må kun købe forsøgsdyr, der er opdrættet
til det.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

"Marianne Hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3cff6d93$0$47856$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Artemis McAldon

Dato : 09-06-02 07:42

Hej Claus,
Har du nogen sinde overvejet hvorfor, alle forsøgsdyr er albinoer?
Hvorfor mon man betaler mange penge for hvide rotter etc. til forsøg,
når samtlige kloakker i verden vrimler med brune kloakrotter? Måske du
så igen vil overveje, om folk sælger dem videre til forsøg?
Så tag det roligt - se aftagerene an og lad være med at tro, at
hul-i-hæk katte er mere end 20-50 kr værd!

Art

In article <3cff5285$0$689$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, [4690] Claus

Fra : marianne hellemose

Dato : 09-06-02 07:59

Art skrev.
lad være med at tro, at
hul-i-hæk katte er mere end 20-50 kr værd!

hmm må jeg spørge hvorfor du har den indstilling ???

at opfostre killinger med ordentlig mad, dyrlæge-besøg,
masser af kærlighed osv. bliver da ikke lige pludseligt
billigere fordi det er "hul-i-hæk-katte"

Fra : Pia

Dato : 09-06-02 09:09

> at opfostre killinger med ordentlig mad, dyrlæge-besøg,
> masser af kærlighed osv. bliver da ikke lige pludseligt
> billigere fordi det er "hul-i-hæk-katte"

Enig. Hvis man lægger 15 års forbrug af foder, grus, vaccinationer m.m.
sammen - så synes jeg det er pudsigt at selve købsprisen er så vigtig....
Ok, jeg ville ikke give 10.000 for en kat, men at sølle 200 kr. skulle gøre
en forskel har jeg svært ved at fatte, det kan man ikke engang få
begynderudstyr til katten for! Er din killing virkelig mindre værd end sin
lortebakke?

:Pia