MS Windows
briani 27239
Driver til cd-rom drev??
Fra : Jens Clausen

Dato : 06-06-02 11:30

Da jeg skulle sætte Win 95 på en formateret computer, startede jeg op med en
boot-disk, og valgte "Start MED cd-rom support" som jeg plejer at gøre for
at få windows på... Men nu kan den ikke finde min cd-rom driver! dvs den kan
ikke installere windows... Jeg har kigget på drevet, og det sidder korrekt i
computeren...

Hvad gør jeg??

Fra : Peter Schrøder

Dato : 06-06-02 11:58

"Jens Clausen" skrev...
> [...]
kan
> ikke installere windows... Jeg har kigget på drevet, og det sidder korrekt

A: Dit cd-rom drev er ikke et standard atapi-drev.
B: Dit drev sidder på en "løs" controller, som kræver
at du først indlæser driveren til denne.
C: Du har glemt at dit cd-drev får et nyt drevbogstav
når du bruger en win98 startdiskette.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-06-02 12:00

Thu, 6 Jun 2002 12:30:20 +0200, skrev "Jens Clausen"
<jens.clausen@adslhome.dk>:

>Da jeg skulle sætte Win 95 på en formateret computer, startede jeg op med en
>boot-disk, og valgte "Start MED cd-rom support" som jeg plejer at gøre for
>at få windows på... Men nu kan den ikke finde min cd-rom driver!

Har du husket, at drevbogstavet bliver flyttet en plads, når du
booter op med en startdiskette fordi der bliver oprettet et
midlertidigt ramdrive?

Så er cddrevet normalt D:\ bliver det til E:\.

Fra : Erling Grau

Dato : 09-06-02 22:45

"Jens Clausen" <jens.clausen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> boot-disk, og valgte "Start MED cd-rom support" som jeg plejer at gøre for
> at få windows på... Men nu kan den ikke finde min cd-rom driver

Hva' er det for en "boot-disk" du benytter? Indeholder den driver til det
CD-rom-drev, der sidder i den pågældende PC?
Hvis din boot-disk er install-disken til Win 95, så er det nødvendigt at du
kender fabrikat og driver på det pågældende CD-rom-drev - og kopierer
driveren over i den "sample.sys", der ligger disketten.

En nemmere vej er at bruge start-disken fra Win 98, hvis du kan låne dig
frem til sådan en. Den er i stand til at genkende de mest almindelige
CD-rom-drev. Boot på den, smid Win 95-disken i CD-rom-drevet, som så vil -
som en af de andre rådgivere nævner - sikkert have drev-betegnelsen E.

Go' fornøjelse

Erling