En del problemer hos TDC kan forklares med~
Fra : Henning Vedsegaard

Dato : 06-06-02 10:38

Hej NG ( kom til at sende det her uden subject linie udfyldt, der for
muligvis en dobbeltsending, beklager )

En del problemer hos TDC kan forklares med at de ikke kender forskel
på begreberne kb/s og kbps

Har en ( burde have!) 1024 kbps / 256 kbps linie hos TDC , men kan
efter deres opgradering i maj måned , efter først 2 uger UDEN adsl ,
de fleste steder på nettet , ikke kommer over en hastighed på 50/60
kbps ,

Men nogen steder kan man få den værdi der er optimal for forbindelsen
jeg har IT og TELE styrelsens testserver viser at der kan opnås en
hastighed på ca 999 kbps ind selvfølgelig . Men det er en undtagelse
det andet er mere reglen . Her svaret ( delvist gengivet , nemlig den
væsenligste del )jeg fik fra TDC Internet

"Du har en 512/128 linie ikke, hvis du ligger omkring de 50 kbps så er
det meget normalt. En 999 kbps svare til en 8 mbyte linie, så
det stemmer ingen steder. "

Suk . D.v.s. man er ikke klar over at kilo bit pr. sekund , nemlig
kbps og kilo byte pr. sekund , kb/s er 2 forskellige ting . Den slags
illusterer meget godt hvorfor mange kan opleve problemer i
kommunikationen med TDC når det søges opklaret hvorfor tingene ikke
kører som de skal .

Med venlig Hilsen
Henning Vedsegaard

19/82 Salme 82 vers 5
5. Dog, de kender intet, sanser intet, i Mørke vandrer de om, alle
Jordens Grundvolde vakler.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 06-06-02 11:47

Hvor har du fundet den gang vrøvl, vedkommende som har skrevet det
skulle have en vis del i klemme ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Henning Vedsegaard

Dato : 07-06-02 10:33

On 06 Jun 2002 10:47:25 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>Hvor har du fundet den gang vrøvl, vedkommende som har skrevet det
>skulle have en vis del i klemme ...

Eksempel mange af nettes stationer opgiver hastigeheden i kbps
Og man lærer også på skolerne , IT og DATA , hvordan man skriver og
omregner disse ting , da dette er nyt for dig , så her da

For at omregne kbps (kilobit/sekund) til kb/s (kilobyte/sekund)

hvor x: kbps og y: kb/s
bruges formlen x / 8 = y
eller på menneskesprog x : 8 = y
f.x. giver 128 kbps 16 kb/sekundet

fordi som vi alle ved er 1 byte = 8 bit

Da TDC sælger sit produkt med værdien kbps angivet er dette ikke
u-relevant .

Og hvis jeg ikke skriver det rigtige efter din opfattelse , så er jeg
i godt selskab , for det er rent faktisk sådan de skriver og definere
forskellerne ppå skoleerne i Kolding Vejl og Odense .

Med venlig Hilsen
Henning Vedsegaard

Fra : Morten Boysen

Dato : 07-06-02 11:04

"Henning Vedsegaard" <lhv@post4.tele.dk> wrote in message
> Eksempel mange af nettes stationer opgiver hastigeheden i kbps
> Og man lærer også på skolerne , IT og DATA , hvordan man skriver og
> omregner disse ting , da dette er nyt for dig , så her da

Der er ingen standadiseret forkortelse af kbit/s i forhold til
kbyte/s. Derfor er det bedste bar at skrive eksplicit, hvad man mener,
som hjeg har gjort ovenfor.

--
Morten Boysen

Fra : Henning Vedsegaard

Dato : 07-06-02 12:00

On Fri, 7 Jun 2002 12:03:32 +0200, "Morten Boysen"
<morten.boysen@aub.dk> wrote:

> [...]
>
>Der er ingen standadiseret forkortelse af kbit/s i forhold til
>kbyte/s. Derfor er det bedste bar at skrive eksplicit, hvad man mener,

TDC sælger produktet med angivelse af hastigheden som 1024 kbps /256
kbps . man opgiver endvidere i det materiale man får tilsendt at de
med kbps mener kilo-bit pr. sekund .

Derfor er det relevant at bruge denne betegnelse sådan . Da skolerne i
dag gør det samme , er det endnu mere oplagt faktisk . Og hvordan
bliver sådanne ting standarder ? Almindeligvis ved at de i det
daglige bliver brugt sådan , og da TDC gør det skolerne som her nævnt
også gør , så er det yderst relevant at antage at det er sådan .

Det samme er tilfældet de gange jeg har talt med supportere fra/hos
TDC ,.

De forretninger jeg køber RAM o.a. udvidelseskort er heller i tvivl om
hvad man mener når man bruger betegnelsen kbps eller kb/s .

Men for lige som at runde af , når TDC selv bruger denne betegnelse
for kilobit pr. sekund / kbps , så kan det aldeles ikke være forkert
at bruge samme i forbindelse med TDC .

Med venlig Hilsen
Henning Vedsegaard

"det materialistiske bagstræberiske morten-korch fåre-hold som går
under betegnelsen danskere" citat fra en DR udsendelse/bl.a.

Fra : Morten Boysen

Dato : 08-06-02 13:53

> [...]
nævnt
> også gør , så er det yderst relevant at antage at det er sådan .

Er du sikker på at alle skoler bruger den betegnelse? Du ekstrapolerer
tydeligvis ud fra et par enkelte tilfælde, hvorefter du konkluderer,
at sådan gør "man". Jeg kender massere af folk, som ikke buger samme
betegnelser som dig. Og med faren for at gentage mig selv for 117
gang: Skriv dog bare meningen eksplicit. Der er intet at diskutere,
hvis man bruger kbit/s og kbyte/s.

--
Morten Boysen

Fra : Henning Vedsegaard

Dato : 17-06-02 09:26

On Sat, 8 Jun 2002 14:53:03 +0200, "Morten Boysen"
<morten.boysen@aub.dk> wrote:

>"Henning Vedsegaard" <lhv@post4.tele.dk> wrote in message
>nævnt
"Morten Boysen svarer bl.a.
>Er du sikker på at alle skoler bruger den betegnelse? Du ekstrapolerer

Det kan du have ret i . Diskusionen har om noget vist at der aldeles
ikke er en entydig opfattelse af de her ting . Men , jeg gjorde det
selv , det er som sådan ikke relevant her , nemlig nævnte hvad skoler
o.a. bruger .

Udgangspunktet var og er hvad TDC bruger . Og det er helt utvetydigt
klart sådan både i deres support materiale og i deres salgs metariale
at man hos TDC bruger betegnelsen Kbps om kilo bit per sekund .

Det indrømmede den person jeg sidst talte med om de her ting i TDC
også , Det var en fra opasia netexpres der hedder " Dan" eftrnavn
ukendt .

Vi gik sammen hastigheden o.a. efter og der henvisdte han til :

http://www.tele.dk/menu/sm2542.htm

Hvor der en hastighedstets for TDC kunder om andre kan komme ind på
denne side ved jeg ikke . Men det tror jeg . Prøv selv , adressen er
sat så den er nem at kopiere . Her i dag 1½ måned efter problemer
begyndte har jeg stadig totalt utilfredstillende værdier de er ud fra
TDC testen

"Din download hastighed er 66 Kbps"
"Din upload hastighed er 277 Kbps "

Den forbindelse har har købt og betaler for kørte i 1 år som den
skulle , er en 1024 Kbps / 256 Kbps . Men efter den såkaldte
"opgradering" i maj måned , har jeg haft de her elendige værdier nu i
1½ måned . D.v.s de 14-16 dage var totalt uden ADSL overhovedet .

Det meste af den tid er gået med , mest ingenting , men også med en
stor del fejlkommunukition . Hvorfor er vel efterhånden klart for
enhver .

Nogen kaldet det ene "naturligt" andre det andet . Personligt kom det
totalt bag på mig at nogen IKKE læste Kbps som kilo bit per sekund .

Alle jeg kender , og det er en hel del bl,.a også folk der arbejder
med IT , har jeg vist hen til den her debat, og de troede det var løgn
da de læste den , sådan var den reaktion , bruger betegnelsen Kbps

Derfor gør jeg det også , det er jo ikke noget selv sidder og finder
på e.l. .MEN Det der er afgørende og som er udgangspunktet for den
her diskustion er hvad gør TDC og hvad gør de ikke .

TDC bruger som nævnt betegnelsen Kbps som måden at beskrive
hastigheden på, og derfor er det DET der er relevant i forbindelse med
TDC . og ikke noget som helst andet uanset hvad og hvorfor .

Hvad andre inc. mig selv , diverse skoler og enkelt individer bruger
er ikke relevant i den her sammenhæng da jeg ikke har købt og får
serviceret min ADSL forbindelse af nogle af disse .

Med venlig Hilsen
Henning Vedsegaard

PS : For at være retfærdig mod TDC skal det nævnes at det er første
gang jeg oplever en så "træg" vilje til at rette fejl . Andre gange
har de været totalt op på mærkerne . Også i begyndelsen af den her
problemstillling da man bytte en defekt router ud MED DET SAMME.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-06-02 09:35

"Henning Vedsegaard" <lhv@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Udgangspunktet var og er hvad TDC bruger . Og det er helt utvetydigt
> klart sådan både i deres support materiale og i deres salgs metariale
> at man hos TDC bruger betegnelsen Kbps om kilo bit per sekund .

Det har der aldrig været sået tvivl om.
Det er din egen tolkning at kb/s er kilobyte pr. sekund jeg personligt
ikke forstår hvor kommer fra.

> Her i dag 1½ måned efter problemer
> begyndte har jeg stadig totalt utilfredstillende værdier de er ud fra
> TDC testen

Prøv ftptest istedet..

Fra : Henning Vedsegaard

Dato : 19-06-02 13:35

On Mon, 17 Jun 2002 10:34:57 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>"Henning Vedsegaard" <lhv@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
>Det har der aldrig været sået tvivl om.
>Det er din egen tolkning at kb/s er kilobyte pr. sekund jeg personligt
>ikke forstår hvor kommer fra.

Det fandt jeg ud af , og som du måske så , forstår jeg så til gengæld
ikke at der er tvivl om det samme . Hvorfor jeg bruger den er der
svaret på i det du her svarer på .

>Prøv ftptest istedet..

som f.eks. TELE og IT ( eller er det omvendt) styrelsens test er en
sådan , de kan som sådan ikke bruges til andet end at påvise at der
ikke er en fejl hos m ig / på min maskine . Hvorfor testen hosd TDC så
er den der må være gældende skriver de faktisk selv på den side hvor
man kører disse test fra Indsat herunder fra :

http://www.tele.dk/menu/sm2542.htm

Hvad viser hastighedstesten?

Når du benytter Tele Danmarks hastighedstest, måles hastigheden fra
din computer, via din Internet-udbyder, til en neutral server placeret
ved Danish Internet exchange Point (DIX), som er det sted, hvor alle
danske Internetudbydere udveksler trafik med hinanden.

Hastigheden mellem din computer og DIX kan imidlertid aldrig blive
højere end den maksimale hastighed, som din Internetudbyder er i stand
til at levere mellem din computer og DIX.

Hvis din Internet-udbyder eksempelvis har en 100 MBit-forbindelse til
DIX, bliver denne forbindelse delt mellem alle samtidige brugere. Er
der således er 100 samtidige 2-MBit-brugere, er det dermed ikke alle,
der kan opnå en hastighed på 2MBit.

http://www.tele.dk/menu/sm2542.htm slut Da jeg alligevel , igen var
inde på den side kørte jeg en test igen .Med samme elendige værdier
for modtagelse .

"din download hastighed er 66 Kbps"
"din upload hastighed er 275 Kbps "

Det er ifølge min ISP den / de værider der er relevante for den
forbindelse jeg har hos TDC som dene måling viser . Der er ikke noget
problem med upload som man ser funker det fint . MEn download , de her
værdier er de samme som den diverse programmer jeg har og bruger bl.a.
Winamp viser.

Alt efter den såkaldte "opgradering" fra maj måned i år . Hele det
foregående år fra den dag jeg fik mig ADSL ab. kørte det fint som det
skulle , men det gør det aldeles ikke nu . Og efter nu snart 7-8 uger
med disse forhold stadigvæk , er det ved at være svært at se at der en
vilje til at løse problemet .

Og det er ret sikkert den her problematik der har bidraget kraftigt
til at der intet er sket . Som før nævnt havde jeg en fornemmelse af
at der kunne fortolkes anderledes og sendte derfor dokumentation med
for de målte værdiet mest i form af screendumps og kopieringen af test
resultaerne i henvendelser til Netexpres support / TDC.

Når disse så bliver slette e.l. hos modtager så er det ved at være
svært at forklare hvad problemet er , når man end ikke gider se den
medsendte dokumentation i de henvendelser man får , men blot kommer
med nogle ikke relevante bemærkninger om hvad andre end TDC bruger for
et nævne værdien kilo bit per sekund .

Med venlig Hilsen
Henning Vedsegaard

PS : Der har været især til at begynde med mange andre der har svaret
på de her ting . Men da jeg ikke orker at svare alle så har jeg valgt
den der så mest fornuftig og mindst fastlåst ud i sine synspunkter
o.l. og det blev så dine svar der er bedst egnet til en debat. Andre
er sikkert også men altså ....i den varme 117 mails? Orker det ikke
!

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-06-02 14:45

> som f.eks. TELE og IT ( eller er det omvendt) styrelsens test er en
> sådan

Nej, prøv at logge ind på ftptest1.tele.dk og hent en af de store filer
derfra

> Hvorfor testen hosd TDC så
> er den der må være gældende skriver de faktisk selv på den side hvor
> man kører disse test fra Indsat herunder fra :

Nej, den test måler ikke linjen men en kombination af faktorer

Fra : Jesper Skriver

Dato : 20-06-02 00:13

On Wed, 19 Jun 2002 12:35:03 GMT, Henning Vedsegaard wrote:

> [...]
> ved Danish Internet exchange Point (DIX), som er det sted, hvor alle
> danske Internetudbydere udveksler trafik med hinanden.

Som er noget forbandet vrøvl ...

> Hastigheden mellem din computer og DIX kan imidlertid aldrig blive
> højere end den maksimale hastighed, som din Internetudbyder er i stand
> til at levere mellem din computer og DIX.

Stadigt noget vrøvl ...

> [...]
> DIX, bliver denne forbindelse delt mellem alle samtidige brugere. Er
> der således er 100 samtidige 2-MBit-brugere, er det dermed ikke alle,

ditto ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Henning Vedsegaard

Dato : 17-06-02 09:27

Fra : Jesper Skriver

Dato : 17-06-02 20:28

On Mon, 17 Jun 2002 08:27:02 GMT, Henning Vedsegaard wrote:

> [...]
> sat så den er nem at kopiere . Her i dag 1½ måned efter problemer
> begyndte har jeg stadig totalt utilfredstillende værdier de er ud fra

Den server du tester mod står i Tele2's netværk, og forbindelsen mellem
Tele2 og TDC's netværk har været overbelastet indtil her til aften, så
den har ikke givet tal du kunne bruge til noget.

> [...]
> skulle , er en 1024 Kbps / 256 Kbps . Men efter den såkaldte
> "opgradering" i maj måned , har jeg haft de her elendige værdier nu i

De tal du får ud af den test sagde intet om hastigheden på din ADSL.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Morten HB

Dato : 06-06-02 13:29

"Henning Vedsegaard" <lhv@post4.tele.dk> wrote in message
<snip - en masse sludder>

Det er dig der er helt væk.

kb/s er præcis det samme som kbps, nemlig kilobit per sekund.

Kilobyte per sekund forkortes kB/s.

Se i øvrigt http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=netspeed

/Morten

Fra : Søren Lundfald

Dato : 06-06-02 20:39

"Morten HB" <mortenb@FJERNEStrashcan.dk> skrev i en meddelelse

> "Henning Vedsegaard" <lhv@post4.tele.dk> wrote in message
> <snip - en masse sludder>
>
> Det er dig der er helt væk.

Nej

> kb/s er præcis det samme som kbps, nemlig kilobit per sekund.

Nej igen. Og for at være _rigtig_ pernittengryn er der slet ikke noget der
hedder "kb/s"

> Kilobyte per sekund forkortes kB/s.

Ja

Jeg tror i dette tilfælde at kb/s skal opfattes som kB/s.
Søren Lundfald

At a bus station the bus stops
At the train station the train stops
At my work I have a workstation

Fra : Test

Dato : 07-06-02 09:59

"Morten HB" <mortenb@FJERNEStrashcan.dk> wrote in message

> kb/s er præcis det samme som kbps, nemlig kilobit per sekund.

Nope, det hedder faktisk kibibit per sekund.

\Test

Fra : Henning Vedsegaard

Dato : 07-06-02 10:49

On Thu, 6 Jun 2002 14:29:21 +0200, "Morten HB"
> [...]

><snip - en masse sludder>
>
>Det er dig der er helt væk.
>
>kb/s er præcis det samme som kbps, nemlig kilobit per sekund.

For dig er bits og bytes og måden det skrives på altså det samme ?

D.v.s. når TDC sælger en linie der angivet sådan her 1024 kbps ind ,
så ved man ikke om dete r kilobit eller kilobyes de sælger . Det kan
du godt selv se ikke er rigtigt , for at hjælpe dig (også) så her da
et eksempel , er også brugt i svaret til J.S.

[...]

128 kbps er den hastighed de stationer der er på nettet mange gange
sender med . Derfor er det angivet som eksempel .

Men det her er altså ukendt for dig og de folk der er hos TDC?
Ja så er problemerne jo kun begyndt , suk , de er ellers sejge nok i
forvejen at få løst .

Med venlig Hilsen
Henning Vedsegaard

"It have ears , it MUST be a face"

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 07-06-02 10:53

lhv@post4.tele.dk (Henning Vedsegaard) wrote in news:3d007f71.5184084
@news.inet.tele.dk:

> For dig er bits og bytes og måden det skrives på altså det samme ?

Nej, det skriver han netop det ikke er.

> D.v.s. når TDC sælger en linie der angivet sådan her 1024 kbps ind ,
> så ved man ikke om dete r kilobit eller kilobyes de sælger .

Det ved man da! kbps = kb/s - kan det være anderledes?

> f.x. giver 128 kbps 16 kb/sekundet

Du vrøvler slemt.

Du skal skelne mellem KB/s og Kb/s.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Søren Lundfald

Dato : 07-06-02 11:51

"Simon H. Pedersen" <simon@SPAMNEJTAKemail.dk> skrev i en meddelelse

> Det ved man da! kbps = kb/s - kan det være anderledes?

Ja, for som jeg tidligere skrev, er der ikke noget der hedder kb/s. Kilobit
pr. sekund skrives som kbps, netop for at undgå misforståelser.

> Du skal skelne mellem KB/s og Kb/s.

Hvis vi nu skal være _helt_ korrekte, findes ovenstående benævnelser slet
ikke.
Det hedder kB/s eller kbps.

Fra : Henning Vedsegaard

Dato : 07-06-02 12:16

On Fri, 7 Jun 2002 09:53:12 +0000 (UTC), "Simon H. Pedersen"
<simon@SPAMNEJTAKemail.dk> wrote:

>Du vrøvler slemt.
>
>Du skal skelne mellem KB/s og Kb/s.

Ja i forrige århundrede måske . Men netop fordi at der for meget
roderi ved at anvende samme stavemåde / typografi ved de 2 forskellige
begreber, bruger man efter hånden kbps for kilobit og kb/s for kilo
byte , alt pr. sekund forstås .

Så nej der skal ikke skelnes i 2002 mellem kB/s eller Kb/s eller KB/s
Kb/S eller KB/S for de skellige værdier , det er nemlig netop fordi
det så ofte bliver udlagt som samme værdi , ændret sig til at ( f.eks.
i undervisnningen på IT skolerne der er nævnt i forrige indlæg) til at
man skriver dissse værdier på en måde der gør det svært at blande dem
sammen .

Ang. vrøvl o.l. Du mener altså at " x / 8 = y" til omregning mellem
de 2 værdier er noget vrøvl ? Tja ...

Med venlig Hilsen
Henning Vedsegaard

"det materialistiske bagstræberiske morten-korch fåre-hold som går
under betegnelsen danskere" for hvem begreber som udvikling er
ting der skal bekæmbes .

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 07-06-02 12:22

lhv@post4.tele.dk (Henning Vedsegaard) writes:

>Så nej der skal ikke skelnes i 2002 mellem kB/s eller Kb/s eller KB/s
>Kb/S eller KB/S for de skellige værdier ,

Ah! Det vil sige, at når UNI2 tilbyder en 64 kb/s internetforbindelse,
så mener de altså 512 kbps? Man må sige, at de har sat priserne meget
kraftigt ned så

Alternativt passer din påstand ikke.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Henning Vedsegaard

Dato : 07-06-02 13:22

On Fri, 7 Jun 2002 11:22:06 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard
<klaus@ellegaard.dk> wrote:

>Ah! Det vil sige, at når UNI2 tilbyder en 64 kb/s internetforbindelse,
>så mener de altså 512 kbps? Man må sige, at de har sat priserne meget
>kraftigt ned så

Brug formlen x / 8 = y så har du svaret . Her på en af nettets mange
( endnu da) radiostationer der opgiver sim hastighed ; kbps . Kender
du Winamp ved du at dette program bruger denne betegnelse også. Det
samme gør de fleste ( alle jeg til nu har set´v) programmer der måler
disse hastigehder som man kan bruge til dette formål

hvor x: kbps og y: kb/s
bruges formlen x / 8 = y
eller på menneskesprog x : 8 = y
f.x. giver 128 kbps 16 kb/sekundet

>Alternativt passer din påstand ikke.

Du k an selv bøvle med at lave den udregning . Hvis du kan
selvfølgelig . Hvad UNI2 e.a. bruger er irrelevant hvor emnet er hvad
bruger TDC . Og de bruger i det materiale jeg har købt deres produkt
efter betegnelsen kbps om kilo bit pr. sekund .

Går du f.eks. ind på IT og Telestyrelsen hjemmeside , så ser man at de
bruger betegnelserne Kbyte om kilo byte og kbit/s om kilo bit .i
deres måleprogram til kontrol af hastigheder , så...??

Iøvrigt have jeg en mistanke om at der nok skulle gå kludder og koks
i de fejlmeldinger man sender til TDC så derfor tog jeg en screendump
af hver enkelt test resusltat og sendte med . Alene ud fra dette burde
enhver tvivl om hvad der menes være væk . Men det kræver selvfølgelig
at de der modtager dokumnetatione også gider se den/læse den , og det
er nok her problemerne opstår , ved at det gør man ikke .

Med venlig Hilsen
Henning Vedsegaard

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-06-02 12:29

> bruger man efter hånden kbps for kilobit og kb/s for kilo
> byte , alt pr. sekund forstås .

Gør man? Det er første gang jeg hører det.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Henning Vedsegaard

Dato : 07-06-02 13:41

On Fri, 7 Jun 2002 13:28:53 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>"Henning Vedsegaard" <lhv@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
>Gør man? Det er første gang jeg hører det.

Ja det gør man efterhånden rent faktisk , Det ene af mine børn går på
sidste år af IT tekniker uddannelsen , og der anvender man konsekvent
disse måder at betegne tingene på .

Det samme er tilfældet med de programmer man kan få fat i til at måle
hastigheder med på nettet . Der har de fleste af dem kun denne
betegnelse med : kbps , og der står udtrykkeligt i de medfølgende
hjælpefiler at der dermed menes kilo bit pr. sekund .

I mine henvendelser til TDC Netexpres har jeg da jeg havde en klar
fornemmelse af at der ville komme sådan en gang forskellige
fortorlkninger af begreberne i brug som i den her debat, gjort det at
jeg sendte dokumentation med fra de forskellige målinger jeg har taget
, i form af screendumps .

Da det samtidigt er samme måde at benævne tingene på der var i det
materiale jeg købte mit TDC produkt efter , var jeg ikke et øjeblik i
tvivl om at man mente noget andet med betegnelsen kbps end den som jeg
o.a. bruger . Men som debattebn her klart viser er der alt andet end
klarhed på det her område , og se herunder hvordan IT ogTELE styrelsen

nævner værdierne på . Det er igen en helt 3. måde

Fra en målig lavet kort inden det her svar

ennemstrømnings-testresultater:

Source maskine : custom-pc (192.168.1.6)
Destination maskine : test.tst.dk
Testtype : Kun afsendelse
Test startet : 2002-06-07 13:53:01.194
Test afsluttet : 2002-06-07 13:53:19.592

Afsendelses-statistikker
Sendetid : 00:00:09.988
Pakker sendt : 830
Ikke istand til at sende : 0
Bytes sendt : 1245000 (1.19 Mbyte)
Bits/sekund sendt : 997196 (997.20 kbit/s)

Modtagelses-statistikker
Modtagelsestid : 00:00:17.124
Pakker modtaget : 281
Bytes modtaget : 421500 (411.62 Kbyte)
Bits/sekund modtaget : 196916 (196.92 kbit/s)

Mistede pakker
Pakker tabt på net : 549 (66.14%)
Ikke istand til at sende : 0 (0.00%)
Total antal mistede pakker : 549 (66.14%)

Initialiserer..
Sender til UDP port 58850
24% Færdig (207 of 830 pakker sendt)
49% Færdig (414 of 830 pakker sendt)
74% Færdig (621 of 830 pakker sendt)
99% Færdig (828 of 830 pakker sendt)

Gennemstrømnings-testresultater:

Source maskine : custom-pc (192.168.1.6)
Destination maskine : test.tst.dk
Testtype : Kun afsendelse
Test startet : 2002-06-07 13:58:27.635
Test afsluttet : 2002-06-07 13:58:46.126

[...]

Modtagelsestid : 00:00:17.209
Pakker modtaget : 274
Bytes modtaget : 411000 (401.37 Kbyte)
Bits/sekund modtaget : 191062 (191.06 kbit/s)

Mistede pakker
Pakker tabt på net : 556 (66.99%)
Ikke istand til at sende : 0 (0.00%)
Total antal mistede pakker : 556 (66.99%)

Der skriver man altså Kbyte om kilo byte og kbit/s om kilo bit .
Se det gør kun det hele endnu mere uklart . Hvad og hvordan skal
vælge for en måde at betegne hvad på ? Ved lodtrækning ??

Hvad jeg valgte og hvorfor er begrundet i mine indlæg , og jeg
fastholder den måde at betegne værdierne på , af den simple årsag at
det er den samme de programmer jeg har bruger + de person jeg har
kontakt med der arbejder med disse ting i det daglige nogen af dem ,
også gør ., og det mener jeg er velbegrundet i de forskellige indlæg

Med venlig Hilsen'
Henning Vedsegaard

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-06-02 14:04

> Ja det gør man efterhånden rent faktisk , Det ene af mine børn går på
> sidste år af IT tekniker uddannelsen , og der anvender man konsekvent
> disse måder at betegne tingene på .

Dit barn har sikkert også lært at der ikke er faste definitioner på ret
meget i IT-verdenen, og man gør sig hurtigt til grin hvis man fremturer
med meget faste overbevisninger omkring betydningen af dette eller hint

> Der har de fleste af dem kun denne
> betegnelse med : kbps , og der står udtrykkeligt i de medfølgende
> hjælpefiler at der dermed menes kilo bit pr. sekund .

Det er skam også den holdning jeg har.
Det er din faste overbevisning om at kb/s betyder kilobyte pr sekund jeg
ikke forstår

> Men som debattebn her klart viser er der alt andet end
> klarhed på det her område

Korrekt og derfor er det uklogt at tro man kan gennemtrumfe en bestemt
fortolkning

>og se herunder hvordan IT ogTELE styrelsen
> Bytes sendt : 1245000 (1.19 Mbyte)
> Bits/sekund sendt : 997196 (997.20 kbit/s)

Hvor vil du hen med det? De skriver det jo helt ud

> Hvad og hvordan skal
> vælge for en måde at betegne hvad på ? Ved lodtrækning ??

Hvordan vælger du om du skriver "multiport bridge" eller "switch"?
Der er forskellige termer for samme ting i denne branche. Lær at leve
med det.

Og hvordan vælger du om du skriver "beslutning" eller "afgørelse" i en
artikel? Lodtrækning eller blot ved at bruge dit naturlige og varierede
sprog?

> Hvad jeg valgte og hvorfor er begrundet i mine indlæg , og jeg
> fastholder den måde at betegne værdierne på

Fint nok. Indse så bare at folk misforstår dig, og lad være med at
forlange at andre folk gør det samme som dig

> af den simple årsag at
> det er den samme de programmer jeg har bruger + de person jeg har
> kontakt med der arbejder med disse ting i det daglige nogen af dem ,

Hvor var det du havde set at kb/s betød kilobyte pr. sekund?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Henning Vedsegaard

Dato : 08-06-02 11:48

On Fri, 7 Jun 2002 15:04:26 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

Hej Martin
Svarer ved at quote som du har gjort her , og fjerne nogle af
afsnittene

> [...]
>meget i IT-verdenen, og man gør sig hurtigt til grin hvis man fremturer
>med meget faste overbevisninger omkring betydningen af dette eller hint

Enig . Det ænder sig hele tiden , det er for at vende det om derfor
jeg ikke forstår hvorfor det er vigtigere for TDC suppportere at føre
en vendetta om de her ting mod deres egne kunder, i stedet for at
bruge den samme tid på at løse problemerne .

DERFOR GJORDE JEG OGSÅ DET AT JEG MEDSENDTE EN SCREENDUMP I MINE
FEJLMELDINGER TIL NETEXPRES SUPPORT.

Tanken var( og er stadigvæk ) den at ved at bruge denne metode med
programmer som alle kender , Winamp f.eks. kender alle , der viser
hastigheden på den stream man er på ved at skrive kbps og der står i
deres hjælpefiler o.l. at dermed mens kilo bit pr. sekund , så burde
det om ikke andet fortælle vedkommende om hvilken værdi der er tale om
og hvorfor .

Derudover har jeg faktisk skrevet det samme i klart sprog i mine
henvendelser . MEN . Når de der så modtager materialet end ikke gider
se det ordentligt i gennem eller læse det der står i henvendelser ,
hvad hjælper så hvordan man gør det .

At det er sådan har jeg jo fået demonsteret klar og tydeligt bl.a. i
den her debat , hvor flere af disse supportere o.a. medarbejder fra
TDC , har vurderet et materiale de end ikke har gider se hvad
indeholder , når de er på deres pind på deres arbejde .

Derved har man jo bekæftet at min påstand om overfladisk til manglende
behandling af de ting man sender til TDC som et problem end ikke
bliver læst , og at denne påstand er korrekt .

>Det er skam også den holdning jeg har.
>Det er din faste overbevisning om at kb/s betyder kilobyte pr sekund jeg
>ikke forstår

Som du selv skriver "tingene ændrer sig hele tiden" . Jeg kan godt
huske fra begyndelsen af 1980erne til midten af 1990erne , da mange af
os stadig sad med MS DOS o.l. og skrev alle kommandoer , at der skrev
man sådan .Men det var den gang . Jeg fik i spørgsmålet sendt viderer
til folk der underviser om hvorfor og her er deres bud

Problemet var at alt for mange alt for ofte rodede KB/s og kb/s
sammen. Det er korrekt at man skrev sådan i den tidsperiode jeg har
nævnt især , og de folk der har en baggrund fra den tid , hænger meget
ofte fast i disse gamle begreber , og hvad værre er , i de tilfælde de
underviser , holder begreber man ikke bruger mere i live .

>Korrekt og derfor er det uklogt at tro man kan gennemtrumfe en bestemt
>fortolkning

Enig ! Men hvorfor gør man det så ? Det er DET jeg heller ikke forstår

>Hvor vil du hen med det? De skriver det jo helt ud

Nej de gør ikke De skriver/bruger en "længere" forkortelse
såatsige . De skriver jo netop f.eks. 1.19 Mbyte og IKKE 1.19 Megabyte
ej heller 997.20 kilobits pr. sekund , men 997.20 kbits/s .

Så svaret på dit spørgsmål om hvor jeg vil hen med det , er at her
bruger man så en helt 3, form for forkortelser , det er det man gør og
det var det jeg ville vise . For folk som dig der arbejder prof med de
her ting , er det reelt det samme som klart sprog . Men det ER ikke
rent sprog men forkortelser og dermed en helt 3. måde igen at skrive
det samme på .

>Hvordan vælger du om du skriver "multiport bridge" eller "switch"?
>Der er forskellige termer for samme ting i denne branche. Lær at leve
>med det.
Jamen helt klart . Det er også derfor jeg har brugt i forbindelse med
TDC ADSL de forkortelser de selv har brugt deres salgs materiale til
mig omo produktet . Så hvordan DET skulle være forkert i den
sammenhæng er svært at se .

>Og hvordan vælger du om du skriver "beslutning" eller "afgørelse" i en
>artikel? Lodtrækning eller blot ved at bruge dit naturlige og varierede
>sprog?

Så er jeg med . Hvis "beslutning" eller "afgørelse" sprogligt er det
samme for dig og de folk der er hos TDC , så har vi et ret stort
kommunikationsproblem godt nok . " et naturligt og variende sprog"
Udfra hvilke kriterier ?

>Fint nok. Indse så bare at folk misforstår dig, og lad være med at
>forlange at andre folk gør det samme som dig

Det gør jeg heller ikke . Den smidighed du efterlyser har jeg udvist i
mine henvendelser til f.eks. TDC support , desværre har det ikke være
lige så den anden vej .

>Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
>http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content
>Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

Du repræsenterer vel også dig selv som det du er når du er på arbejdet
hos TDC ? Det er formentligt fordi du ER den du er de har ansat dig ?

Men ok jeg forstår ( formentligt ?) selvfølgelig hvad du mener med at
skrive sådan

Med venlig Hilsen
Henning Vedsegaard

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-06-02 12:13

> [...]
> en vendetta om de her ting mod deres egne kunder, i stedet for at
> bruge den samme tid på at løse problemerne .

Ser du nogen TDC supportere her da?

> MEDSENDTE EN SCREENDUMP

Jeg taler ikke om din support-sag og den misforståelse der har været
der.
Jeg undrer mig blot over din skelnen mellem kbps og kb/s

> flere af disse supportere o.a. medarbejder fra
> TDC , har vurderet et materiale de end ikke har gider se hvad
> indeholder , når de er på deres pind på deres arbejde .

Hvad snakker du om? Der er en mængde privatpersoner her.. Ingen TDC
supportere eller lign.

> Derved har man jo bekæftet at min påstand om overfladisk til manglende
> behandling af de ting man sender til TDC som et problem end ikke
> bliver læst , og at denne påstand er korrekt .

Hvordan kan privatpersoner bekræfte din påstand om TDC?

> Så er jeg med . Hvis "beslutning" eller "afgørelse" sprogligt er det
> samme for dig og de folk der er hos TDC , så har vi et ret stort
> kommunikationsproblem godt nok

Har vi et problem?
Jeg er udmærket klar over nuancerne mellem de to, men derfor er de
alligevel ret synomyme

> Det gør jeg heller ikke . Den smidighed du efterlyser har jeg udvist i
> mine henvendelser til f.eks. TDC support , desværre har det ikke være
> lige så den anden vej .

Jeg har slet ikke sat mig ind i den misforståelse du har kørende med
support.
Svar mig blot:
Forventer du at folk forstår at du mener kilobyte pr. sekund når du
skriver kb/s?

> Du repræsenterer vel også dig selv som det du er når du er på arbejdet
> hos TDC ? Det er formentligt fordi du ER den du er de har ansat dig ?

Selvfølgelig repræsenterer jeg mig selv overfor mine kolleger. Hvem
skulle jeg ellers repræsentere?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-06-02 14:24

>Enig ! Men hvorfor gør man det så ? Det er DET jeg heller ikke forstår

Vi kan da ikke svare på, hvorfor du gør det.

Årsagen til, at du forsøger at gennemtrumfe, at kb/s betyder
kilobytes per sekund og ikke kilobit per sekund, må du selv være
nærmest til at kende.

I en tekst, hvor kb, KB, kB eller Kb indgår, kan man ikke være
sikker på noget som helst om, hvad personen har ment. Det bedste
man kan gøre, er at forsøge at gætte ud fra sammenhængen, om der
er ment bits eller bytes - og derefter huske, at det kun et gæt.
Det værste, man kan gøre, er at insistere på, at det må betyde
bytes (eller bits), fordi det er den definition, der gælder i et
eller andet miljø, man har tilknytning til.

(Og nu, hvor vi snakker miljøer, man har tilknytning til, kan jeg
vanskeligt forestille mig, at sprogbrugen på en eller anden
tilfældig teknikeruddannelse er særligt normsættende.)

>Nej de gør ikke De skriver/bruger en "længere" forkortelse

Dagens udtryk:
Umisforståelig forkortelse.

Din forkortelse kan misforstås. "Bits" og "bytes" kan ikke
misforstås. Man kan allerhøjst blive uenige om, hvorvidt "kilo"
betyder 1000 eller 1024, men det er en helt anden snak.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 07-06-02 14:09

lhv@post4.tele.dk (Henning Vedsegaard) wrote in news:3d00a57f.14927508
@news.inet.tele.dk:

> Der skriver man altså Kbyte om kilo byte og kbit/s om kilo bit .
> Se det gør kun det hele endnu mere uklart . Hvad og hvordan skal
> vælge for en måde at betegne hvad på ? Ved lodtrækning ??

Nej, du mistforstår fulstændigt.

Kbyte = kilo byte (dette er et tal) og bruges om en datamængde.

kbit/s = kilobit pr sekund. (dette er et tal divideret med en tidsenhed) og
bruges om en datamængde divideret med en tidsenhed - dvs når du flytter
data.

> [...]
> kontakt med der arbejder med disse ting i det daglige nogen af dem ,
> også gør ., og det mener jeg er velbegrundet i de forskellige indlæg

Nu laver jeg en lille oversigt over tingene:

kilobit = Kb
kilobit/s = Kb/s = Kbps
kilobyte = KB
kilobyte/s = KB/s

1 kilobyte = 8 kilobit
1 KB = 8 Kb
1 KB/s = 8 Kb/s = 8Kbps

Nu er du nået herned - gå så 9 linjer op og læs det igen. Repeat until
understood.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Morten Boysen

Dato : 08-06-02 13:43

"Simon H. Pedersen" <simon@SPAMNEJTAKemail.dk> wrote in message
> kilobit = Kb
> kilobit/s = Kb/s = Kbps
> kilobyte = KB
> kilobyte/s = KB/s

Bugen af B for byte og b for bit er heller ikke standardiseret. Det
nemmeste vil i alle tilfælde bare være at skrive det ud: kbyte/s eller
kbit/s. Nu er der ingen tvivl om, hvad der menes.

--
Morten Boysen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 08-06-02 17:23

On Fri, 7 Jun 2002 13:08:36 +0000 (UTC), "Simon H. Pedersen"
<simon@SPAMNEJTAKemail.dk> wrote:

>Nu laver jeg en lille oversigt over tingene:

Det er i hvert fald betydningen i dit indlæg.

Men lad os bruge SI-enhederne (ikke udbredt), lad os skrive tingene
utvetydigt (fx byte/sek., bit/sek.) eller lad os læse tingene i
sammenhæng, hvor det er muligt (harddisk-størrelser opgives fx
sjældent i bits i daglig tale, etc.)

--
- Peter Brodersen

Fra : Ib

Dato : 14-06-02 08:54

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> wrote in message
> [...]
> utvetydigt (fx byte/sek., bit/sek.) eller lad os læse
tingene i
> sammenhæng, hvor det er muligt (harddisk-størrelser

Da der øjensynligt findes en overordentlig stor gruppe
mennesker, der ikke aner hvad SI-enheder er, så se dette
link http://hwb.sunsite.dk/ta_SIPrefix.html, hvor der er
forklaring på disse prefix, både som de bruges i 10-tal og
2-tal systemet. Det fremgår også hvorfor man ikke kan bruge
"K" som betegnelse for kilo (2**10 = 1024) i det binære
system, analogien vil svigte for de næst større enheder, fx.
"M" for mega (2**20 = 1048576).

Ib

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-06-02 10:20

On Fri, 14 Jun 2002 09:53:41 +0200, "Ib" <ib@danx.com> wrote:

> [...]
>link http://hwb.sunsite.dk/ta_SIPrefix.html, hvor der er
>forklaring på disse prefix, både som de bruges i 10-tal og

Opdatér din viden:
http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html

Jeg hentyder til Kibit, kbit, MiB, MB, GiB og GB.

Som sagt, de er ikke udbredte i praksis.

--
- Peter Brodersen

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-06-02 18:20

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> wrote:

>Som sagt, de er ikke udbredte i praksis.

Tja:

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Verner Olsen

Dato : 07-06-02 15:08

On Fri, 07 Jun 2002 12:40:45 GMT, lhv@post4.tele.dk (Henning
Vedsegaard) wrote:

>Ja det gør man efterhånden rent faktisk , Det ene af mine børn går på
>sidste år af IT tekniker uddannelsen , og der anvender man konsekvent
>disse måder at betegne tingene på .

Lidt forbavsende da " / " jo bare betyder "per", ganske ligesom i km/t
= kilometer per time... Kilobit per sekund (kbps) må vel være det
samme som kilobit per sekund (kb/s)???

På den anden side, så mener jeg at kunne huske tilsvarende
diskussioner dengang vi havde hastighederne i baud.
Kan det være her fjelen er? kbps = kilo baud per sekund = (ca.)
kilobyte per sekund?? (Men der er jo nok bare noget jeg har
overset(TM))

>Henning Vedsegaard

Verner

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-06-02 15:25

"Verner Olsen" <vernolsJAKABOV@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> kbps = kilo baud per sekund = (ca.)
> kilobyte per sekund??

Langt fra.. Baud betyder symboler pr sekund, så hvis du siger baud per
sekund så er det en acceleration

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content

Fra : Verner Olsen

Dato : 08-06-02 22:19

On Fri, 7 Jun 2002 16:24:56 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Langt fra.. Baud betyder symboler pr sekund, så hvis du siger baud per
>sekund så er det en acceleration

Det har du da vist forresten ret i =
Det ændrer dog ikke på, at "noget lignende" blev diskuteret

Verner

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 07-06-02 12:34

lhv@post4.tele.dk (Henning Vedsegaard) wrote in news:3d009306.10198041
@news.inet.tele.dk:

> [...]
> i undervisnningen på IT skolerne der er nævnt i forrige indlæg) til at
> man skriver dissse værdier på en måde der gør det svært at blande dem

Endnu engang vrøvl. Læs her Henning:

Kb/s = Kilobit pr. sekund og kb/s er = kbps

KB/s = Kilobyte pr. sekund

Længere er den ikke.

> Ang. vrøvl o.l. Du mener altså at " x / 8 = y" til omregning mellem
> de 2 værdier er noget vrøvl ? Tja ...

Skrev jeg at det var vrøvl ? Nej vel!

Du skrev "f.x. giver 128 kbps 16 kb/sekundet"

og nej det gør det ikke 128kbps er 128kb/s

128kbps er også 16KB/s

Indse at du har taget fejl - dit fortsatte vrøvleri hjælper dig ikke.

--
Mvh. Simon Pedersen