Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rensning af negativer?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-06-02 06:45

Jeg har et par negativalbums ned farvenegativer, som er ca. 25 år
gamle. Jeg skal ikke kunne sige om albummet har været opbevaret for
fugtigt, men faktum er, at emulsionen på mange strimler enten er groet
fast i pergamynmaterialet, eller har danne små pletter og blistre.

Det er klart nok, at de optagelser hvor emulsionen er ødelagt ikke
står til at redde, men jeg opsender en stille bøn om, at det er muligt
at fjerne pergamynrester og andet snadsk fra strimlerne, men hvordan?

Jeg har overvejet at bløde det hele op i vand og forsigtigt gnide med
en finger, men vil da lige spørge mig for, inden jeg eventuelt mister
hele samlingen ved forkert behandling

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Peter | Paintbox

Dato : 06-06-02 07:53

in article l9ttfu48ges6iujag73049sgoo3cjl4m9l@4ax.com, Kurt Hansen at
kurt@towle.dk wrote on 06/06/02 7:44:

> [...]
>
> Jeg har overvejet at bløde det hele op i vand og forsigtigt gnide med
> en finger, men vil da lige spørge mig for, inden jeg eventuelt mister

Jeg arbejder som scannerfører og i de fleste tilfælde renser vi dias med
rensebenzin og en blød klud. Det skader ikke - hverken på emulsionsiden,
eller "den anden"

Peter

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-06-02 08:36

Peter | Paintbox wrote:

> Jeg arbejder som scannerfører og i de fleste tilfælde renser vi
> dias med rensebenzin og en blød klud. Det skader ikke - hverken
> på emulsionsiden, eller "den anden"

Det er jo som regel for at fjerne den moteringsolie, der skal forhindre
newtonringe, alkohol kan også anvendes til dette formål.

Men hvis emulisionen har været fugtig, og har klæbet sig til pergamenten
i de lommer negativerne er opbevaret i, så tror jeg ikke at rensebenzin
eller alkohol er løsningen.

Jeg ville forsøge med en skyldning af et par strimler i koldt vand, men
da emulisionen bliver blød i våd tilstand, så vil jeg fraråde al form
for mekanisk påvirkning, man skal dog være tålmodig negativer kan
sagtens tåle at skylle i en halv time.

Fra : itgrafen

Dato : 07-06-02 06:50

Hej Kurt

Mens jeg passede lab, brugte jeg isopropylalkohol til at rense
negativerne med.
Brug en meget blød klud, pas på støv. Alt kan ridse.
En brilleklud er god til formålet. Lad negativerne hænge til tørre inden
du ligger dem på plads.

venlig hilsen
dorthe

http://www.kandu.dk/