Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Klogere næste gang.!
Fra : Jacob Olsen

Dato : 05-06-02 21:17

Hejsa.!!

Ja, jeg er jo også på jagt efter et digital kamera, ligesom så mange
andre...

Jeg har kigge på nogle forskellige som kunne være interessante.

Men I andre som allerede har et digital kamera, har I gjort jer nogle
erfaringer hvis I nu skulle have et andet kamera. Det kunne være.

Det skal være en slags Chip til billederne....fx CompactFlash
Det skal være min. X mio pixels.
Det skal være handy...
Det skal være med vis antal zoom
Det skal være med USB/firewire/....
Det skal være adgang til producentens hjemmeside support
Der skal være adgang til nye drivere på hjemmesiden
Eller andet....

Det er jo ofte at når man har fået sit kamera og brugt det, at man finder ud
af disse ting.!!

Fra : Bent

Dato : 05-06-02 22:53

Jeg har haft et par stykker, og bruger nu et Canon Powershot G2.
Her er mine erfaringer.

> Det skal være en slags Chip til billederne....fx CompactFlash
Jeg vil mene at et CF kort er et must, da det kan fås med meget stor
kapacitet, er forholdsvist hurtigt, og kan også bruges til lagring af andet
data en lige billeder.

> Det skal være min. X mio pixels.

Antal af MPixels er meget afhængig af hvor stort et billede du vil have. Jeg
kunne dog ikke finde på at købe et på under 2 MPixels. 2MPixels giver jo
effektivt en opløsning på 1600*1200, hvilket jeg synes er tilstrækkeligt til
langt det meste.

> Det skal være handy...
Tjaa det kommer an på hvad det skal bruges til.

> Det skal være med vis antal zoom
Igen kommer det an på hvad det skal bruges til.

> Det skal være med USB/firewire/....
Firewire kunne været ønskeligt, men absolut ikke et must. Så lang tid tager
det heller ikke at overføre selv 512 mb via USB.

> Det skal være adgang til producentens hjemmeside support
Det er vist ved at være standard for de store producenter.

> Der skal være adgang til nye drivere på hjemmesiden
> Eller andet....
Det jeg synes betyder allermest, er muligheden for at bruge en ekstern
flash, specielt hvis du skal bruge det til indendørs billeder. Selv de
dyreste kameraer er ikke meget værd uden en ordentlig blitz til indendørs
billeder.

Fra : Peter Enger

Dato : 05-06-02 23:04

Jeg er også den lykkelige ejer af et G2 og har ikke fortrudt et sekund.

Det der i sin tid gjorde udslaget var - muligheden for ekstern flash - en
ting man virkelig sætter pris på når man har fået de første 100 billeder med
røde øjne i kassen, fordi man lige skulle prøve med den indbyggede flash.

Mvh.

Peter

Fra : Steen F.

Dato : 06-06-02 14:18

"Peter Enger" <pe@stubnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> røde øjne i kassen, fordi man lige skulle prøve med den indbyggede flash.

Hvilken ekstern flash bruger du (fabrikat/model)?

MVH
Steen

Fra : Peter Enger

Dato : 08-06-02 07:50

Jeg bruger en Braun 340M SCA.

Det er en gammel sag og jeg bruger derfor selvsagt ikke automatiken i
kameraet. Blitzen har selv en føler som måler det reflekterede lys og man
kan så stille den til to forskellige blænder.

Det gør jeg - og stiller så kameraet til manuel, eks. blænde 4 og 1/125 sek.
og lader så blitzen gøre arbejdet.

Det lyder måske nok tåbeligt ikke at bruge kameraet mulighed for at styre
blitzen, men billederne er ganske overbevisende og så har jeg ikke lige 3000
kr. til en org. Canon Blitz.

Mvh.

Peter

Fra : Steen F.

Dato : 06-06-02 14:19

[snip]

Fra : Bent

Dato : 06-06-02 17:55

Jeg bruger Canons egen Speedlite 420EX, og kan varmt anbefale den.
Den kan bla bøjes, så du kan bounce flashet mod loftet, hvilket er et must i
nogle situationer.

For mere info om canons flashes, check den her side:
http://www.canon-europa.com/products/products.html -> Cameras -> SLR
Cameras & Lenses -> Speedlites