mozilla 1.0 frigivet!
Fra : Jan Eliasen

Dato : 05-06-02 19:32

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 05-06-02 20:09

Jan Eliasen wrote:
> Hep
>
> Så er den her.

Endelig...

Og der er sørme tryk på den server. Jeg kan slat ikke komme i kontakt med
den. Heldigvis er 1.0'eren allerede oppe på nogle mirrors.
http://www.mozilla.org/mirrors.html

--
Lars

Fra : Peter Loumann

Dato : 05-06-02 20:50

Wed, 5 Jun 2002 21:09:19 +0200, "Lars Jørgensen"
<lagojo@hotmail.DOT.com> wrote:

>Og der er sørme tryk på den server. Jeg kan slat ikke komme i kontakt med
>den.

Nå!? Her sveskede den lige ned fra

http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla/releases/mozilla1.0/mozilla-win32-1.0-installer.exe

med 70 KB/s

>Heldigvis er 1.0'eren allerede oppe på nogle mirrors.
>http://www.mozilla.org/mirrors.html

Jamen så er det jo lige så godt.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 06-06-02 07:35

Jan Eliasen skrev:

> Hep
>
> Så er den her.
>
> www.mozilla.org

Må jeg spørge lidt uvidende om Mozilla, er den bedre end IE (hvad den nok
er) og hvad er så forskellen?
Kan den bruges til homebanking?
Spørger fordi jeg tit oplever IE vælter og jeg vil gerne høre meninger om
browseren inden jeg evt. installerer den.

--
Mvh.
Henning Lund

Fra : Stig Nygaard

Dato : 06-06-02 12:30

Hej

Henning Lund wrote:
> Må jeg spørge lidt uvidende om Mozilla, er den bedre end IE (hvad den nok
> er) og hvad er så forskellen?

Nogle af grundene til at jeg selv har brugt Mozilla "milestone releases"
(en slags beta-versioner) som min standard-browser over det sidste halve
års tid er:

* Generelt bedre support af standarder end nogen anden browser
tilbyder. Herunder bl.a. HTML, CSS og DOM standarder, men også en række
mere "eksotiske".
* Multiplatform support. Kører både under Windows, Linux, OS/2, MAC
og andre systemer. Det er dog desværre (stadig) ikke muligt at dele
profil på tværs af platforme.
* "Tabbed browsing". Man kan vælge at have sine websider i
faneblade fremfor seperate vinduer. En feature man kommer til at elske.
* Større tryghed (Der bliver fundet lidt for mange sikkerhedshuller
i Internet Explorer efterhånden, og Microsoft er noget langsomere til at
stoppe hullerne end Mozilla.org er).
* Features for webudvikleren som JavaScript Console, JavaScript
Debugger og ikke mindst DOM Inspector som er praktisk til DHTML
udvikling, og mig bekendt ikke findes til andre udbredte browsere.
* Avancerede opsætningsmuligheder med mulighed for bl.a.
"intelligent" popup-blocking, cookie-control og image/add-blocking.
* De fleste af de seneste "milestone releases" og "release
candidates" har været mere stabile på min PC end Internet Explorer er.
* Det er et "open source product" og det er ikke på nogen måde
tilknyttet Microsoft.

> Kan den bruges til homebanking?

Det kom vel an på din bank. Min bank understøtter den desværre ikke

> Spørger fordi jeg tit oplever IE vælter og jeg vil gerne høre meninger om
> browseren inden jeg evt. installerer den.

Jamen hvorfor installerer du den ikke bare og prøver den ? Du kan
sagtens have Mozilla installeret sammen med Internet Explorer.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

http://www.rockland.dk/ - reconstructing time...
http://bandlist.dk/
http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html - Bedre (D)HTML

Fra : Henning Lund

Dato : 06-06-02 16:55

Stig Nygaard skrev:

En god forklaring og sluttede med:

> candidates" har været mere stabile på min PC end Internet Explorer er.
> * Det er et "open source product" og det er ikke på nogen måde
> tilknyttet Microsoft.

Måske jeg skulle prøve dyret, da jeg ikke er ret stolt af IE 6

> Det kom vel an på din bank. Min bank understøtter den desværre ikke :-

Så får jeg sikkert osse bøvl, de fleste bruger IE standarden.

Fra : Michael Boysen

Dato : 06-06-02 21:26

Stig Nygaard skrev:
> * "Tabbed browsing". Man kan vælge at have sine websider i
> faneblade fremfor seperate vinduer. En feature man kommer til at elske.

Hvordan slår jeg det til?

> * Features for webudvikleren som JavaScript Console, JavaScript
> Debugger og ikke mindst DOM Inspector som er praktisk til DHTML
> udvikling, og mig bekendt ikke findes til andre udbredte browsere.

Har kort kigget på det, men kan ikke lige overskue, hvordan det virker. Kan
du forklare det nærmere?

> * Avancerede opsætningsmuligheder med mulighed for bl.a.
> "intelligent" popup-blocking, cookie-control og image/add-blocking.

Kunne heller ikke lige finde ud af at slå popup-blocking til.

> * Det er et "open source product" og det er ikke på nogen måde
> tilknyttet Microsoft.

Det er vel ikke en kvalitet i sig selv (medmindre man er religiøs

Har først testet/leget med Mozilla i dag, og det overordnede indtryk er
positivt.

/Michael Boysen

Fra : Michael Boysen

Dato : 06-06-02 21:30

Michael Boysen skrev:
[SNIP et par spørgsmål til Mozilla 1.0]

Var i tvivl.......skulle jeg have oprette en ny tråd med disse spørgsmål?

/Michael Boysen

Fra : Stig Nygaard

Dato : 06-06-02 21:54

Hej!

Michael Boysen wrote:
> Hvordan slår jeg det til?

Når du åbner en ny side ved at højreklikke på et link kan du vælge at
åbne linket i et nyt faneblad (open link in new tab). Det er den måde
jeg bruger det på (Du kan også klikke på links med midterste knap på
musen eller bruge ctrl-klik). Jeg ved faktisk ikke om den kan sættes op
til automatisk at åbne alle vinduer i tabs, men det kræver muligvis
manuel editering i prefs.js hvis det er muligt.

> Har kort kigget på det, men kan ikke lige overskue, hvordan det virker. Kan
> du forklare det nærmere?

Først og fremmest så skal man selv skrive URL-adressen ind hvis man
åbner DOM Inspector via Tools --> Web Development menuen. Den åbner ikke
automatisk med den side man står på (desværre) når man åbner den sådan.
Kan du huske shortkey-kombinationen Shift-Ctrl-i udenad så åbner den den
aktuelle side i DOM Inspector. Se i øvrigt
http://grayrest.com/moz/evangelism/tutorials/dominspectortutorial.shtml
for en tutorial i brug af DOM Inspector.

> Kunne heller ikke lige finde ud af at slå popup-blocking til.

I Preferences --> Advanced --> Scripts and Windows skal du fjerne
afkrydsningen af "Open unrequested windows". Det den så forsøger at gøre
(så vidt jeg forstår), er at unlade at åbne popup vinduer trigget af en
onload-event. Derimod skulle popup-vinduer trigget af du har klikket på
et JavaScript-link stadig virke. Ganske smart og fungerer fint.

> Det er vel ikke en kvalitet i sig selv (medmindre man er religiøs

Jeg glemte nok en lille smiley, for det er selvfølgelig et specielt
argument. Men smiley eller ej, så er jeg en smule religiøs

Fra : Michael Boysen

Dato : 06-06-02 22:22

Stig Nygaard skrev:
> [...]
> til automatisk at åbne alle vinduer i tabs, men det kræver muligvis
> manuel editering i prefs.js hvis det er muligt.

I Opera er det (vist nok) sat op som standard, at vinduerne åbner som
faneblade. Det var det jeg ledte efter. Jeg tror ikke jeg er nørd nok til
selv at finde det

> Se i øvrigt
> http://grayrest.com/moz/evangelism/tutorials/dominspectortutorial.shtml
> for en tutorial i brug af DOM Inspector.

Du fodrer mig jo med det ene interessante link efter det andet.....mange
tak!

> I Preferences --> Advanced --> Scripts and Windows skal du fjerne
> afkrydsningen af "Open unrequested windows".

Den burde jeg nok have regnet ud.
Hmmm....legede lige lidt med det.
http://www.ekstrabladet.dk/VisArtikel.sasp?TemplateID=7270 (vælg f.eks.
alle danske kanaler), kan man ikke se programomtaler, hvis man har slået
"open unrequested windows" fra - ikke just optimalt og langt fra intelligent

> Jeg glemte nok en lille smiley, for det er selvfølgelig et specielt
> argument. Men smiley eller ej, så er jeg en smule religiøs

LOL

Håber ikke jeg har klippet for hårdt?!

Mange tak for hjælpen.
/Michael Boysen

Fra : Michael Boysen

Dato : 06-06-02 22:27

Michael Boysen skrev:
> [...]
> alle danske kanaler), kan man ikke se programomtaler, hvis man har slået
> "open unrequested windows" fra - ikke just optimalt og langt fra

Ved ikke hvad jeg gjorde galt, men mit eksempel holder ikke. Det virker
glimrende

"Beklager"
/Michael Boysen

Fra : Stig Nygaard

Dato : 06-06-02 22:49

Hej Michael

Michael Boysen wrote:

> [...]
> "open unrequested windows" fra - ikke just optimalt og langt fra intelligent

Den gør generelt et godt forsøg synes jeg, men den smutter en gang
imellem. På DR's hjemmeside kan man heller ikke åbne webudgaven af deres
tekst-TV med den indstilling. Du kan dog så evt. installere Preferences
Toolbar fra XulPlanet:

http://www.xulplanet.com/downloads/view.cgi?category=applications&view=prefbar

Med den har du mulighed for at ligge nogle smutveje til udvalgte
settings ind som en ekstra "toolbar" i browseren. Det er muligt at lægge
popup-featuren derop også, så du hurtigt kan slå blokeringen fra på en
side hvor der er problemer. Jeg har ikke selv Preferences Toolbar
installeret i øjeblikket da den tilsyneladende ikke er blevet testet med
Mozilla 1.0 endnu. Men det varer sikkert ikke længe før den er klar i en
opdateret/testet version, og så vil den blive installeret hos mig (igen).

Ellers er det *muligvis* også muligt at gå ind pref.js og angive at
popup-blokeringen generelt skal være slået til undtagen på angivne
sider. Men ja, det er lidt nørdet at skulle ind og editere i prefs.js
selv Skulle du dog blive nysgerrig efter nogle af de muligheder der
er i prefs.js, så har jeg da også et link:

http://www.geocities.com/pratiksolanki/

Så vidt jeg kan se så svarer følgende i prefs.js til at fjerne omtalte
markering i preferences.

// More important, disable JS windows popping up a new window on load
// (as lots of porn and spam sites do):
user_pref("dom.disable_open_during_load", true);

Jeg har dog lidt svært at se hvordan man evt. kunne fjerne blokeringen
på udvalgte sites udfra beskrivelserne i ovenstående link, men vil
faktisk være lidt overrasket hvis det ikke er muligt. Prefs.js er bare
desværre ikke så grundig dokumenteret.

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 07-06-02 14:05

"Michael Boysen" <rokkerne@ofir.dk> posting:

>I Opera er det (vist nok) sat op som standard, at vinduerne åbner som
>faneblade. Det var det jeg ledte efter. Jeg tror ikke jeg er nørd nok til

Nej, det er som standard sat til at holde browservinduerne inde i et
Operavindue (MDI), men kan sættes til at gøre som fx IE (SDI).

--
0100010001100101011101000111010001100101001000000110010101110010
0010000001100101011011100010000001110011011010010110011101101110

Fra : Søren Thing Pedersen

Dato : 10-06-02 18:34

Jeg har afskyet (både som bruger og webudvikler) Netscape siden det
gik i stå ved 4.76, men Mozilla 1.0 er meget overbevisende. Jeg har
hidtil brugt Opera, pga. dens hurtighed, men Mozilla virker
umiddelbart endnu hurtigere. (Jeg kunne dog godt ønske mig muligheden
for at højreklikke på en bookmark-folder og åbne alle bogmærker i
tabs, såvel som tab-vinduer som default).

Mozilla er hurtigt og kan vise alle de sider jeg har prøver, pånær de
sider der laver browsercheck for IE. Så nu overvejer jeg at droppe
Opera igen til fordel for Mozilla - og dermed slippe for
bannerreklamerne.

Med alt det positive om Mozilla sagt, er jeg dog forundret over, at
der ikke findes en dansk udgave.

Nu må man bare håbe at holdet holder dampen oppe, og sikrer
kontinuerlig udvikling af 1.1, 1.2 osv.

/Søren

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-06-02 19:01

Mon, 10 Jun 2002 19:34:16 +0200, skrev Søren Thing Pedersen
<sthingp@SPAM.BE.GONE.get2net.dk>:

>Med alt det positive om Mozilla sagt, er jeg dog forundret over, at
>der ikke findes en dansk udgave.

Det er jo sjældent, at et nyt program kommer på dansk med det
samme, men dansk er på vej.

<http://www.mozilla.org/start/1.0/addons.html>
<http://www.lyngbjerggaardskolen.dk/~mozilla/>

PS. Citer gerne efter netiketten på
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.

Fra : Stig Nygaard

Dato : 10-06-02 20:24

Hej Søren

Søren Thing Pedersen wrote:
> [...]
> for at højreklikke på en bookmark-folder og åbne alle bogmærker i
> tabs, såvel som tab-vinduer som default).

Du er klar over at man kan lave bookmark-groups bestående af samtlige
åbne tabs ? Vælg "File Bookmark..." og sæt kryds ved "File as group".
Men bortset fra det, så er det da en interessant idé du kommer med. Du
kan jo prøve at kigge om andre har fået idéen og ellers selv registrere
det som et ønske i http://www.mozilla.org/bugs/.

> Med alt det positive om Mozilla sagt, er jeg dog forundret over, at
> der ikke findes en dansk udgave.

Der er vist et projekt igang et sted har jeg set (vistnok nævnt i denne
gruppe). Ellers kan det jo være Netscape laver en dansk udgave af
Netscape 7 hvis det er et brugbart alternativ.

Fra : Jan Eliasen

Dato : 06-06-02 10:17

Fra : Oliver Nielsen

Dato : 06-06-02 11:25

Mozilla indeholder ikke noget som IE og netscape ikke har.

Microsoft styrer

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 06-06-02 11:51

Oliver Nielsen wrote:
> Mozilla indeholder ikke noget som IE og netscape ikke har.

Nå så det gør den ikke? Så se lige om IE kan håndtere disse sider:
http://www.bath.ac.uk/~py8ieh/internet/eviltests/

> Microsoft styrer

Har du en begrundelse?

--
Lars

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 06-06-02 16:05

Oliver Nielsen, for lige at citere noget af det du skrev i
dk.edb.internet.software.browser:

> Mozilla indeholder ikke noget som IE og netscape ikke har.

Jow!! Evnen til at skovle RAM gør den suverænt bedre end de fleste
andre programmer..

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 06-06-02 18:33

Palle Hans Jensen <palle@image.dk> posting:

>Jow!! Evnen til at skovle RAM gør den suverænt bedre end de fleste
>andre programmer..

IE og netscape er vist ikke helt gode i netop den sammenligning. Så
skulle du have brugt Opera.

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 06-06-02 18:52

Chr. Bohr-Halling, for lige at citere noget af det du skrev i
dk.edb.internet.software.browser:

> IE og netscape er vist ikke helt gode i netop den sammenligning. Så
> skulle du have brugt Opera.

Ikke forstået? Adskiller Mozilla sig ikke fra I.E.?

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 07-06-02 14:05

Palle Hans Jensen <palle@image.dk> posting:

>Ikke forstået? Adskiller Mozilla sig ikke fra I.E.?

Jo, men da vel ikke på evnen til at sluge kraft fra computeren. Der
skal det store sugerør i brug for dem begge.