Fødsel og løbetid
Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 05-06-02 17:06

Hejsa

Er der nogen der ved, hvor lang tid der går efter en fødsel til katten
kommer i løbetid igen? Det drejer sig om en alm. huskat.

Pia

Fra : goofy

Dato : 05-06-02 17:11

Hej
Det kan gå meget hurtigt, så giv din kat p.piller snarest. Er det en udekat
og kommer i løbetiden mister hun muligvis interessen for de killinger hun
har. Vores dyrlæge anbefaler allerede p.piller allerede på 2 dagen efter
fødslen.

Steen

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 05-06-02 21:21

Hejsa

goofy wrote:

> [...]
> har. Vores dyrlæge anbefaler allerede p.piller allerede på 2 dagen efter

Nu er jeg stor modstander af at bruge p-piller - så dem holder vi os fra..

Nu vil jeg så spørge, hvor lang tid der bør gå, før man kan få katten
steriliseret, da vi er sikre på hun ikke skal have flere killinger.
Indtil da bliver hun holdt inde, selv om hun sikkert vil brokke sig noget ;)

Pia

Fra : Mette Svangren

Dato : 05-06-02 21:42

> [...]
>steriliseret, da vi er sikre på hun ikke skal have flere killinger.
>Indtil da bliver hun holdt inde, selv om hun sikkert vil brokke sig noget

Hej Pia

Jeg har selv så sent som i går talt med vores dyrlæge for at bestille tid
til sterilisering af en halvvild kat, der for knap 6 uger siden fødte et
kuld killinger i vores værksted.
Her fik jeg at vide, at killingerne skulle være 6-8 uger gamle, før de kan
klare, at deres mor er væk, så længe som det kræves.
Det er ikke usandsynligt, at hunkatten når at gå i løbetid og endda blive
parret i den tid (hvis hun kommer i nærheden af hankatte, naturligvis *G*,
altså ikke et problem i jeres tilfælde), men evt. fostre fjernes i forb. med
steriliseringen.

MVH Mette

Fra : tahquamenons

Dato : 05-06-02 23:10

Hej Pia.

Jeg tror at det er lidt fra dyrlæge til dyrlæge, for min dyrlæge sagde
at hunkatten skulle amme i mindst 4 uger før det ville være forsvarligt
at neutralisere den.
Men prøv at hør din egen dyrlæge hvad han siger, men for alt i verden
skal du jo nok kigge på din kats killinger og se om de spiser normal
føde nok til at undvære deres mor i en hel dag og hvordan lille missemor
har det, for har det været svært for hende at få killinger så er det
bedre at vente til både hun og killingerne er helt på toppen.

Mvh. Lisbeth.

http://www.kandu.dk/

Fra : tahquamenons

Dato : 05-06-02 17:43

Hej Pia.

Jeg har lige haft en huskat der har haft killinger og der gik ca 6 uger
fra de blev født til hun gik i løbetid igen, men det er selvfølig noget
der variere fra kat til kat.
Men et sted fra 4 uger er nok det mest normale.

Lisbeth.

http://www.kandu.dk/

Fra : Camilla Scharff

Dato : 05-06-02 17:41

Hej Pia

Det kan gå MEGET hurtigt - min dyrlæge anbefaler at man giver p-piller
allerede et par dage efter fødslen, hvis man har hankat (eller hunkatten kan
komme ud...).

Mvh. Camilla

Fra : Birgitte

Dato : 05-06-02 18:33

Jeg har lidt på fornemmelsen, at det også kan have betydning hvor mange
killinger hunkatten har.
For en' af vores tidligere hunkatte gik i løbetid ca.14 dage efter fødsel,
men en' gang hvor hun kun fik 1 killing, var hun atter klar med løbetid på 2
dagen efter fødslen.
Hvis der er hankatte i nærheden, er chancerne større for en tidlig løbetid
efter fødsel.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

---