Problem med nyt bundkort
Fra : sharkandk

Dato : 05-06-02 16:24

Hej,

Jeg har lige skiftet fra et soltek sl-75kav med 512 mb pc133 sdram til

Soltek SL-75DRV5 KT333 DDR RAM
256 MB Samsung PC2700 DDR RAM

Mit øvrige system er:

AMD Athlon XP1600+
Geforce 4 Ti4200
Terratec 512i lydkort
Netkort
IBM 60 GB HD
CDROM
Floppy
HQ08 kabinet ( 300 W strømforsyning )

Nu til spørgsmålene:

Den kan ikke starte ved normal 133 fsb og 166 mhz på ram'en. Jeg har derfor
prøvet mig lidt frem. Den kan starte med 100 fsb og 133 ram, men ikke højere
på hverken ram eller fsb.

Hvad kan dette skyldes ? Defekt bundkort ? Defekt RAM ? eller strøm mangel,
så jeg skal have en større Strømforsyning ?

På forhånd tak.

Fra : LA2

Dato : 05-06-02 21:23

Hmmmm....Har selv problem med at køre 166 mhz på mine ram, med selv samme
mobo. så jeg følger lige med. troede først at det var mine ram. Men min
harddisk og PCI kort bliver ekstremt varme så jeg har mistanke om at der er
noget galt med kortet. Er der andre med lignende problemer og er der en
løsning?

Fra : sharkandk

Dato : 05-06-02 22:35

> [...]
er
> noget galt med kortet. Er der andre med lignende problemer og er der en

Ok, men kan du godt køre 133 på bussen ?`det kan jeg jo ikke ? hvor stor er
din strømforsyning ? og hvad har du ellers i ?

Er dine RAM PC2700 ?

Fra : LA2

Dato : 05-06-02 22:39

Jeg har en 300 watt strømforsyning, og kan godt køre 133 på bussen, men som
sagt er den ustabil og der genereres masser af varme. Og jeg har pc2700 ram
Performance Memory , ikke særlig imponerende ram...
Har du sat din dip (SW2) i manualen side 27, til at køre med 133mhz, for den
er sat til 100 mhz som standard?

Fra : Leony

Dato : 06-06-02 07:32

> [...]

derfor
> prøvet mig lidt frem. Den kan starte med 100 fsb og 133 ram, men ikke

Prøv at læse tråden soltek startet af jensen d. 3/5-2002.
Den omhandler så vidt jeg kan se samme problemstilling.
Den slutter med konklusionen at Soltek bundkort ikke er så gode til høje
fsb'er på RAM.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : sharkandk

Dato : 06-06-02 17:18

> [...]
> Den omhandler så vidt jeg kan se samme problemstilling.
> Den slutter med konklusionen at Soltek bundkort ikke er så gode til høje

Det er ikke mit problem.

Jeg ønsker ikke at OC, og jeg har sat switchen til 133 MHz bus når jeg
ønsker at køre med dette, men så booter pc'en hele tiden. Det samme er
tilfældet hvis jeg går fra 133 mhz ram til 166 mhz ram, så der er et eller
andet galt i min pc. Hvad det er ved jeg ikke. Det er derfor jeg håber på at
en af Jer kloge hoveder har forstand på det.

Med ovennævnte information, er det så fordi min strømforsyning ikke leverer
strøm nok til at øge bushastigheden fra 100 til 133 mhz og det samme fra 133
til 166 mhz på rammen ?

eller er det bundkortet der er defekt, så jeg skal have det byttet ?

Eller er det RAM'en der er defekt, så jeg skal have det byttet ?

Hvis jeg hæver bus og ram hastighed til hhv. 133 og 166 mhz booter den selv
når jeg står i BIOS, så det er ikke en windows fejl. Lyder det ikke som om
jeg bare skal sende bundkort og ram indtil rep. ?

På forhånd tak.

Fra : LA2

Dato : 06-06-02 19:41

Hvis du har instillet alt som det nu skal være er det som du selv siger
noget galt,e nten med dine ram eller bundkort. Prøv at teste rammene hos en
ven, så kan du indsnævre problemet.

Fra : jensen

Dato : 07-06-02 03:15

> [...]

at
> en af Jer kloge hoveder har forstand på det.

hej

Du prøvet først at hæve volt på dine ram til 2,7 , kan også være din cpu
prøv at giv den 1,775 eller 1,8 volt

og hvis det ike hjælper , så er det nok dit mb eller PSU

og selvom du ikke vil oc , er det soltek bare ikke stabilt nok .

jensen

Fra : sharkandk

Dato : 08-06-02 10:28

> og hvis det ike hjælper , så er det nok dit mb eller PSU

Det er vel min PSU ?

Jeg har nemlig lige prøvet at bruge en psu mere til harddisk, cdrom, brænder
og min 80 mm. blæser på cpu'en.

Det er kun bundkortet der kører med den 300 W PSU og så kan den godt køre
133 fsb og 166 ram, så det er vel bare et spørgsmål om at købe en 400 W PSU
?

Den er dog stadig ikke glad for 3dmark2001se, men det kan vel være fordi den
bruger ekstra strøm når den skal køre det ?

Fra : Leony

Dato : 07-06-02 08:09

"sharkandk" <sharkandk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er ikke mit problem.
> Jeg ønsker ikke at OC,

Det gjorde jensen heller ikke, det skrev han i hvert fald i sit svar til
mig.

> Hvad det er ved jeg ikke. Det er derfor jeg håber på at
> en af Jer kloge hoveder har forstand på det.

Vi prøver det bedste vi har lært.

> når jeg står i BIOS, så det er ikke en windows fejl. Lyder det ikke som om
> jeg bare skal sende bundkort og ram indtil rep. ?

Hvis det er helt nyt, så forlang og få det byttet til noget nyt. Man vil da
ikke have repareret sit splinternye hardware.
Endnu bedre ville det være hvis du kunne få dine penge tilbage, så kunne du
købe et ordentligt bundkort.