MS Windows
briani 27239
Skifte BIOS?
Fra : Stefan Skjerning

Dato : 05-06-02 15:34

For et lille stykke tid siden installerede jeg en ny harddisk.
Under installationen opfordrede den mig til at skifte min gamle BIOS ud med
EZ-BIOS som slet ikke er ligeså god. Jeg har stadigvæk den gamle, men den
kan ikke finde min harddisk. Det kan den nye godt og jeg kan derfor også
godt bruge min harddisk inde i windows. Der er er dog sket nogle ændringer
inde i windows. F.eks. kan den ikke vise animerede cursors, hvilket
irriterer mig.
Jeg har på fornemmelsen at det er BIOS´ens skyld.
Har man ikke mulighed for at rette på det?

-Stefan

Fra : Ole Axelsen

Dato : 05-06-02 16:01

"Stefan Skjerning" <stefan@nuk.dk> skrev i en meddelelse
> For et lille stykke tid siden installerede jeg en ny harddisk.

> Jeg har på fornemmelsen at det er BIOS´ens skyld.
> Har man ikke mulighed for at rette på det?

Det lyder som du har fået deaktiveret 32 bit diskadgang. Mon ikke du har et
eller flere gule udråbstegn i enhedshåndtering, og sikkert også meddelelse
om Paging i kompabilitetstilstand i ydelse for dine drev. Hvis det er
tilfældet kan du måske løse problemet ved, at opdatere driverne til
hardddiskkontrolleren. Det kan måske være nødvendigt, i enhedshåndtering, at
fjerne enheden og lade Windows finde den igen.

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Stefan Skjerning

Dato : 06-06-02 00:26

> [...]
at
> fjerne enheden og lade Windows finde den igen.

Der er ingen gule udråbstegn i enhedshåndtering.
Tilgengæld står der i fanen ydeevne at alle mine drev: "anvender filsystem
af typen MS-DOS-kompatibilitetstilstand".
Opdatere driverne til harddiskkontrolleren kan den ikke, da den skriver at
der ikke er nogen konflikter i forevejen. At fjerne harddiskkontrollerne
helt, kan den slet ikke fordi den er en del af en flerfunktionsenhed...

Hmmmmm

Fra : Madsen

Dato : 06-06-02 00:44

Stefan Skjerning skrev:

> At fjerne harddiskkontrollerne helt, kan den slet ikke fordi den
> er en del af en flerfunktionsenhed...

Du skal fjerne de underliggende enheder først. Altså primær og sekundær
IDE-controller, eller hvad de nu hedder. Herefter skal du genstarte og
så burde de blive fundet igen. Om det så løser problemet ved jeg ikke,
men nogle gange gør det.

Madsen.

Fra : Stefan Skjerning

Dato : 06-06-02 18:18

> [...]
> IDE-controller, eller hvad de nu hedder. Herefter skal du genstarte og
> så burde de blive fundet igen. Om det så løser problemet ved jeg ikke,

Min primary og secondary master IDE controller kan ikke fjernes fordi de er
dele af en flerfunktionsenhed. Jeg har en tredje controller der hedder VIA
Bus Master PCI IDE Controller (Ultra DMA). Den kan tilgengæld godt fjernes,
men så går computeren mere eller mindre i sort. Efter man har genstartet
den, har den med det samme (uden form for installation) fundet den igen.

Mere hmmmmm

Fra : Madsen

Dato : 06-06-02 19:00

Stefan Skjerning skrev:

> [...]
> eller mindre i sort. Efter man har genstartet den, har den med det
> samme (uden form for installation) fundet den igen.

Nå, så er jeg blank. Jeg har ikke installeret nogle ekstra controllere
og hos mig ser det sådan her ud:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/controllers.gif> Hvis jeg vil
have controllerne genistalleret så fjerner jeg de 3 underenheder til
'IDE ATA/ATAPI controllers' og genstarter.

Madsen.

Fra : N/A

Dato : 06-06-02 18:18