NFO kontra MCO
Fra : Nina

Dato : 09-02-01 21:58

Hej
I et indlæg om Whiskas katten var der en der spurgte om forskel mellem Maine
Coon og Norsk skovkat. Jeg fik desværre ikke svaret og nu kan jeg ikke finde
indlæget mere, så her er mit svar.
Jeg kender ikke så meget til Norske, så jeg kan bare skrive om nogle af de
forskelle der er, så må andre (ikk' True Trust Birgitte? skrive om
deres viden.

Maine Coon'en er den største (sådan har det vist ikke altid været). NFO er
trekantet i ansigtet, med en lige profil (fra panden ned langs næsen). MCO
skal have en snudeform som en lille box (tændstikæske). MCO pelsen har lange
dækhår udenpå, mens NFO har en tyk underuld.

Af temperment er MCO drillesyg, nærmest provokerende, hvorimod den norske
ofte er artig-mis. Dog er begge typer meget aktive katte.

Det var meget kort nogle forskelle, håber andre kan bidrage.

--
Hilsen Nina
DK. Tender Tribes

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 09-02-01 22:36

Hejsa

Håber det er ok med ejermanden/kvinden af denne side at jeg giver dette link
??? *S*

http://www.bakkely-katteri.dk/

Der er beskrivelser af både Norsk skovkat og Maine Coon *S*

Hilsen
Joan

Fra : Nina

Dato : 09-02-01 22:45

For at være helt ærligt har det "opdræt" (hvis man kan kalde det sådan) ikke
meget at gøre i et seriøst indlæg om racekatte. Beklager udbrudet, men jeg
har set flere fustreret folk, der har betalt mange penge for korthårede
Maine Coon'er de har købt der.

--
Hilsen Nina
DK. Tender Tribes

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 09-02-01 22:49

"Nina" <NOSPAMnina@knus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har set flere fustreret folk, der har betalt mange penge for korthårede

Hej Nina

Helt i orden at du kommer med det udbrud *S*

Kender ikke selv meget til de nævnte katteracer og læste med stor iver,
beskrivelserne på siden.

Tak for oplysningen *S*

Fra : DK True Trust

Dato : 09-02-01 22:47

På vores side www.truetrust.dk er der også beskrivelse af både Norsk
Skovkatte og af Maine Coonen så hvis nogen er i tvivl er I velkommen til at
besøge vores side, jeg vil gerne maile tilbage med en dansk srivelse hvis
nogen har svært ved at forstå engelsk

Mange Miauu'er fra Birgitte

--
Breed of Maine Coon and
Norwegian Forest Cat

Fra : Camilla Scharff

Dato : 09-02-01 22:56

Hej Joan

Jeg er overbevist om, at den pågældende person ikke er ked af, at de får
deres link udbredt.... det er der desværre bare mange andre, der er - idet
pågældende ikke blot opdrætter både MC og NS uden stamtavler, men desuden
overtræder/har overtrådt andre opdrætteres avlsforbud ved at bruge kattene i
avl alligevel samt blander racerne. Derudover opdrætter de polydactyle MC
uden at ane noget som helst om polydactyli... (ved godt, at de har skrevet
noget på siden - men det er en direkte (dårlig) oversættelse af en artikel
på en amerikansk MC-side).

Her er par *lidt mere seriøse* (IMO) links til MC og NS-sider (2 opdrættere
af begge racer samt specialklubberne til hver race):
http://www.truetrust.dk/
http://demo.sitedesigner.dk/noreg/
www.mainecoonklubben.dk
www.norskskovkat.dk

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 09-02-01 22:59

Hej

Æv at jeg smed det link her troede lige at jeg var god *G*
Men sådan er det jo, når man ikke er bekendt med opdrætter og racerne.
beklager mange gange *S*

Hilsen
Joan

Fra : Nina

Dato : 09-02-01 23:10

Det skal du ikke være ked af, det giver anledning til at åbne folks øjne.

Fra : DK True Trust

Dato : 10-02-01 00:18

Hej Camilla
En stor tak for at have listet os som Seriøse opdrætter. Det varmer.
Det er utrolig svært, at opdrætte to racer, især når de er så forskellige
som netop NFO og MCO er.
Det er svært hele tiden at følge udviklingen i begge racer, og hvad det er
folk samt dommerne helst vil se på.
Men hvad gør man når man er lige forelsket i begge racer ?
NFO'en tilhøre mit hjerte men MCO'en mit temperament, så det er svært, at
vælge en race fra. Det ønsker jeg/vi nu heller ikke.

Mange Miauuer fra Birgitte

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-02-01 01:05

Hej Birgitte

Velbekomme - mine kriterier lige i denne tråd var hovedsaglig:
FD-stamtavler, vaccinationer/dyrlægetilsyn, ikke blandinger osv., da jeg jo
ikke kender jer personligt, kan jeg ikke sige, om "seriøse-seriøse" - hvis
du forstår hvad jeg mener Men da I da ihvertfald udstiller og gør et
*forsøg på* at følge med i udviklingen af racerne, så virker det seriøst nok
for mig...
Og jeg kender også godt problemet selv, for jeg har nemlig købt en
Abyssinier (har altid ææælsket Aby'er), så nu skal jeg også sætte mig ind i
Aby-standard, finde egnede partnere osv. Hun er i øvrigt ikke top-kvalitet
udstillingskat (især ikke fordi hendes kuldsøster med bedre øreplacering mv.
også udstilles...), men hun er smuk efter min mening, og har de linier, som
jeg gerne vil have at "arbejde" videre med - også må jeg jo lave en
udstillingskat selv... (hvis jeg kan !
Jeg glæder mig allerede til at have små Aby-vidundere futtende rundt i mine
stuer, selvom min første og største prioritet er Burmesere, som jeg har
opdrættet i 6 år.

BTW - hvorfor har I ikke en dansk version af jeres hjemmeside? Det er jo
ikke alle, der er lige gode til engelsk... Nå, det var et sidespring

Mange hilsner
Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

DK True Trust <nospamtruetrust@mail.dk> skrev...

Fra : Nitsen

Dato : 09-02-01 22:53

"Joan Frederiksen" <joan.frederiksen@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> ??? *S*
>
> http://www.bakkely-katteri.dk/
>
> Der er beskrivelser af både Norsk skovkat og Maine Coon *S*

hmmm - den side er vi desværre blevet præsenteret for før her i NG'en. Hun
går ind for polydactylkatte. Det kan jeg ikke anse for en seriøs opdrætter.
Yrf §;-(....blev lige mindet om det da jeg daffede ind på siden.

så hellere få ren besked af vore katteeksperter på området her i gruppen
§

Kh
Nitsen og "klaphatten" Frode der synes at katte skal se ud som katte med
normale lemmer.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-02-01 22:46

> [...]
Maine
> Coon og Norsk skovkat. Jeg fik desværre ikke svaret og nu kan jeg ikke

Det var mig - jeg har en huskat, der ligner noget norsk skovkat/maine coon,
og da han er drillesyg ud over alle grænser, og af sind meget anderledes end
vores øvrige katte, forsøgte jeg at finde ud af om han kunne være iblandet
noget racekat.
Næste kat skal nok være raceren, men det har jeg sagt inden de 3 seneste,
som alle er huskatte, så.........

Mvh Maria

Fra : Nina

Dato : 09-02-01 22:54

Hit med et billede af den

--
Hilsen Nina
DK. Tender Tribes

Fra : DK True Trust

Dato : 09-02-01 23:02

Ja nu har vi hørt så meget til din kat, at vi nu vil se billeder

Missehilsner fra Birgitte

Fra : Nina

Dato : 09-02-01 23:14

HØRT!

Hvor mange stemmer for at Maria skal fremskaffe et billede af sin kat?

Har hun ikke et digitalt kan hun sende det til mig, så skal jeg scanne
det..... ergo ingen undskyldning....

Stemme nr 1: Birgitte stemmer for
Stemme nr 2. Nina stemmer for
3,4,5,6,7....

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 09-02-01 23:43

> [...]
>
> Hvor mange stemmer for at Maria skal fremskaffe et billede af sin kat?
>
> Har hun ikke et digitalt kan hun sende det til mig, så skal jeg scanne

Stemme nr 3: Joan stemmer for
> 4,5,6,7....

Og ja jeg skal også nok snart få scannet billeder af Neo *G*

Joan

Fra : Blue

Dato : 10-02-01 09:44

> "Nina" <NOSPAMnina@knus.dk> skrev i en meddelelse

> Stemme nr 3: Joan stemmer for
Stemme nr 4: Katja stemmer for
5,6,7....

--
*VH Blue (Katja Lykkegaard Andersen)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-02-01 13:09

Jeg har kun nogle elendige snapshot - jeg prøver at låne et digitalt kamera
og et hjørne på en hjemmeside. Og taget et 2 dages kursus i at få Boris til
at være stille det 1/60 sekund, der er nødvendigt.

Maria

Fra : Helle Andersen

Dato : 09-02-01 23:44

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse news:ayZg6.33614$zw.631261@twister.sunsite.dk...
> [...]
> noget racekat.
> Næste kat skal nok være raceren, men det har jeg sagt inden de 3 seneste,

Hej Marie

Der er da sikkert stor sandsynlighed for, at der er
"blandet et eller andet i ham". Efter hvad jeg har
hørt (kan ikke huske hvor), er en "ren" huskat vist
lige ved at være en sjældenhed, fordi det vi kalder
huskatte ofte er iblandet (måske flere
generationer tilbage) diverse racekatte. Det kunne
være sjovt, om man kunne påvise den slags ved
f.eks. en blodprøve, og måske finde ud af at man
var den heldige ejer, at den meget sjældne rene
race "huskat" Men det kan man desværre