Kan man opgradere en mærkemaskine (ibm, de~
Fra : david

Dato : 05-06-02 10:53

Læs også det skrevne nedenfor.
Kan man ikke opgradere en færdiglavet mærkemaskine. Feks. cpu'en
Kan man måske slet ikke opgradere en sådan ligeså godt som hvis den er
bygget selv? Hvorfor?
-
david

Fra : raven

Dato : 05-06-02 14:32

On Wed, 5 Jun 2002 11:53:02 +0200, "david" <daan@mail.dk> wrote:

>Læs også det skrevne nedenfor.
>Kan man ikke opgradere en færdiglavet mærkemaskine. Feks. cpu'en
>Kan man måske slet ikke opgradere en sådan ligeså godt som hvis den er
>bygget selv? Hvorfor?

Det kan man for så vidt godt. Men man skal kende visse sites.

Jeg kender kun til IBM:

http://www.pc.ibm.com/support?page=IBM+Aptiva;doctype=Downloadable+files;subtype=BIOS#documents

på den site kan man ved at indtaste i quick search window model og
type, f.eks. 2137-e63
altid finde frem til: specifikationer (chipset, powersupply ydelse),
bios filer, bundkort layout og jumper settings.

Så kan man, hvis man er velorienteret om sådanne ting, regne ud hvilke
maksimalt hurtig cpu bundkortet kan tage, - hvor meget ram der kan
sidde i hver slot, osv.

IBM's politik er nemlig: de supporterer ikke cpu upgrades. Det er de
simpelthen trætte af, at skulle forklare moster Anna. Så de siger
bare: køb en ny !
Det kan man ærlig talt ikke fortænke dem i. Så man får ingen hjælp fra
dem.

Med IBM er der også visse hindringer for f.eks. at skifte bundkort.
Det kan man i reglen heller ikke. Man kan risikere også at skulle
skifte PSU, og der måske slet ikke plads til standard atx stik-rækken
med usb, osv.

Der findes en lignende site for compaq, men jeg har ikke den link.

Det sværeste er at opgradere en maskine med PII omkring 233-400 MHz.
Det er skam ret vanskeligt at finde ud af, om bundkortets bios
supporterer coppermines, så man via en adapter kan gå op til 1100 MHz.

Hvis det er en IBM, du tænker på, så send mig type og model, så skal
jeg kigge på det.

Så hvad kan man lære af det ?

Man bør aldrig købe en pc uden bundkort manual. De samlede bambus'er
fra visse butikker er anden løsning, som er udmærket. Der får du
manual med, og maskinen er samlet af et standard kabinet med
standarddele i.

mvh

John

Fra : david

Dato : 05-06-02 17:46

Jeg har selv en IBM. Kender således til det du siger. Du har helt ret.
Kender deres hjemmeside og deres dataspecifikationer. Man udemærket kunne
være foruden hvis man skærer ned til det man egentligt har brug for af data.
Disse data er fra en anden synsvinkel. Det er lettere at bygge den selv end
at krave ned i deres hjemmesidde og hive noget frem, har jeg næsten fundet
ud af.
IBM's site må ellers siges at være en god hjemmeside. Meget brugervenlig
side.
Det er temmeligt åndsvagt at ikke bygge en selv når man alligevel er begyndt
at spekulere i den vigtige data. Men dette ser jeg først nu!
Der er dog nogle ting, som jeg har fået at vide af support kun fordi de var
flinke, ellers er det normalt at man betaler for oplysningerne.
Det med coppermine fik jeg at vide gratis og det med opgraderingen af cpu
fik jeg også at vide gratis, eller var det ollivetti? jeg tror at det var
ibm.
Men hold da kæft det er irriterende at at man skal igennem alt det. Så
hellere som sagt lave én selv.
På et tidspunkt skriver jeg hvad jeg er kommet frem til af kombination og så
kan i selv bekræfte eller afkrafte.
Jeg er sådan set for nyligt begyndt at holde op med at tænke på pris og mere
på opgraderingsmuligheder i fremtiden.
-
david

Fra : Jan

Dato : 10-06-02 03:15

raven <johnknuhtsen@mail.dk> wrote in

> [...]
> Det kan man i reglen heller ikke. Man kan risikere også at skulle
> skifte PSU, og der måske slet ikke plads til standard atx stik-rækken

Det kan man heller ikke med Compaq - ikke med min i hvert fald.
Var så dum og naiv at tro, at jeg kunne bruge mit Compaq 5186 kabinet til
gradvis udskiftning af diverse dele, og så efterhånden få en tidssvarende
PC.
I allerførste omgang troede jeg, at jeg kunne starte med at installere ny
HD og en brænder, så måtte resten komme senere.
Det fortalte forhandleren mig så, at jeg ikke kunne gøre, hvilket jeg også
fik verificeret hos Compaq.
Derfor købte jeg, som starter, bundkort, processor, køler og ram - og
tænkte at HD og brænder så måtte komme senere.
Da jeg så ville skille PC'en ad konstaterede jeg, og her kommer min dumhed
ind, at bundkortet godt nok ville kunne sidde i kabinetet, men jeg ville
hverken kunne sætte køler eller ram på - det havde jeg hverken spekuleret
på eller checket. Men opbygningen af Compaq kabinetet er således, at det
bare ikke ville kunne lade sig gøre.
Så nu ligger der et nyt bundkort, ny processor, ny køler samt ram og
"griner" af mig - Mens jeg må væbne mig med tålmodighed, til jeg får
mulighed for (læs 'råd til') at købe kabinet, HD, cd-rom og disk drev.

Så mit råd er, ud fra egen bitter, personlig erfaring;
Gå ud fra, at man ikke kan udbygge et mærkevare kabinet med andet end ram
og PCI-kort.

Mvh. Jan

Fra : david

Dato : 05-06-02 17:28

Hej det er mig igen.
Jeg ser nu hvor jeg så småt samler en kombination selv, at der er meget mere
ansvarlighed i at bygge den selv.
Man får så meget mere tekniske data at vide allerede fra starten af.
Fordelen er at det er bevistheden om hvad man har købt snarer end nogen
sammenligning på pris.
Ingen pålidelig pc uden helt komplet viden om sammenhængene. Som man skaffer
sig selv når man bygger den.
-
david