Kattes adfærd og sprog
Fra : Kirstine

Dato : 05-06-02 08:43

Hej NG

Vi sad i går aftes og snakkede om vores to herlige kattedyr - og så kom
vi til at snakke om rangorden, kropssprg og adfærd. Og nu er jeg sq
blevet nysgerrig

Tabasco og Julius er begge kastrerede og 2½ år gamle. De kan slås, så
pelsen flyver nogle gange - ligesom de ofte ligger tæt op ad hinanden og
sover. De vasker hinanden og leger sammen. Tabasco er - som vi ser det -
klart den aggressive af de to : når der starter en slåskamp, er det ham,
der rejser børster og siger en hel masse, mens han langsomt bevæger sig
ind på Julius, som tit ser ud til at forsøge at bakke ud. Omvendt hugger
Julius Tabascos mad, hvis han kan komme til det, og Tabasco protesterer
ikke. Så hvem er egentligt øverst i deres indbyrdes hieraki?

Så er der det med kropssproget. Tabasco er en radiobilmis - hans hale
står faktisk altid lige op i luften. Julius er den haleaktive - hans hale
er faktisk altid i bevægelse, og den er som regel placeret sådan et sted
midt imellem oppe og nede. Hvad betyder de to haleføringer egentligt?

Tabasco er en snakke mis...han miauer enormt meget. Og der er tydelig
forskel på hans miau alt efter, hvilken situation han er i. Julius
derimod miauer aldrig - han udstøder en sjælden gang imellem nogle
spinkle piv, der lyder nøjagtigt som dengang han var killing...og så har
han et helt særligt piv, som han kun kommer med, når han laver ballade
*G*

Er der nogle af Jer, der kan anbefale noget godt læsestof, så jeg kan
blive lidt klogere på mine katte og deres sprog? Jeg overvejer
Politikens, som jeg fornemmer nærmest kan bruges som bibel - bruger den
meget tid på dette område?
--
Kirstine

*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Niels Peter

Dato : 05-06-02 10:16

"Kirstine" <minipip@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pelsen flyver nogle gange - ligesom de ofte ligger tæt op ad hinanden og
> sover. De vasker hinanden og leger sammen.

Alt dette betyder, at de er fine venner med en godt forankret, fungerende
rangorden.

> [...]
> Julius Tabascos mad, hvis han kan komme til det, og Tabasco protesterer
> ikke. Så hvem er egentligt øverst i deres indbyrdes hieraki?

Tabasco er mit bud på den øverste - en del af den adfærd, en "katteboss"
anvender over for en lavere rangerende, er hentet fra hunkattens adfærd over
for killinger, som (i hvert fald mens de er "mindreårige") netop får lov at
spise mors mad.

> Så er der det med kropssproget. Tabasco er en radiobilmis - hans hale
> står faktisk altid lige op i luften.

Halestillingen hos den øverste kat.

> Julius er den haleaktive - hans hale
> er faktisk altid i bevægelse, og den er som regel placeret sådan et sted
> midt imellem oppe og nede.

Halestillingen for den "mellemste" kat - da de kun er to, er der ikke nogen,
der opfatter sig som "nederst".

> Hvad betyder de to haleføringer egentligt?

At Tabasco er øverst, og Julius har det meget godt med det - det er ikke
altid, at de lavere rangerende har lyst til at komme højere op.

> Tabasco er en snakke mis...han miauer enormt meget.

Chefer snakker altid meget ...

(....)

> [...]
> blive lidt klogere på mine katte og deres sprog? Jeg overvejer
> Politikens, som jeg fornemmer nærmest kan bruges som bibel - bruger den

Det er stadig ikke ret meget, Politikens har om adfærd, selv om det er
blevet bedre i den nyeste udgave.
Med sædvanlig høj haleføring vil jeg anbefale dig min egen hjemmeside
som har en del om adfærd:

www.bluewhite.dk

Hilsen, Niels Peter

Fra : Kirstine

Dato : 05-06-02 11:12

In article <3cfdd66d$0$47949$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
mail@bluewhite.dk says...
> "Kirstine" <minipip@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Alt dette betyder, at de er fine venner med en godt forankret, fungerende
> rangorden.

Det var også vores fornemmelse - rart at få det bekræftet *S*

> [...]
> for killinger, som (i hvert fald mens de er "mindreårige") netop får lov at

Spændende! Det har nemlig altid været sådan, og vi gjorde i starten meget
for at stoppe dette madtyveri - til sidst gav vi op og blev enige om, at
Tabasco nok ville finde sømposen frem, hvis han ikke blev mæt. Nu ser jeg
det jo i et helt andet lys

> Halestillingen hos den øverste kat.

Og her gik jeg og troede, at det betød, at han var glad *G* Jeg har vist
blandet noget om hunde ind i det.

> Chefer snakker altid meget ...

*G* Ja, det kan også lyde som små kommandoer, han bjæffer ud en gang
imellem...men det må jeg hellere lade være med at nævne for ham.

> [...]
> blevet bedre i den nyeste udgave.
> Med sædvanlig høj haleføring vil jeg anbefale dig min egen hjemmeside

Det var da en fantastisk hjemmeside, du har fået lavet der! Nu har jeg
nærlæst det, jeg kunne finde om adfærd, og jeg må sige, at der er en
masse brikker, der falder på plads for mig. Jeg troede faktisk, at kattes
rangorden var absolut - nu kan jeg jo se, at de deles om lederrollen i
nogle situationer. Det er for eksempel Julius, der tjekker gæster og
underlige lyde...Tabasco kommer først og hilser, når Julius har hilst,
snust, godkendt og er gået igen.

Jeg er lidt nysgerrig efter, hvor vi mennesker så er henne i kattenes
verden. Kan man eksempelvis sige, at når både Tabasco og Julius nyder at
vaske deres menneskefars hår og skæg, så er det fordi, at de drager
omsorg for en undersåt? Jeg stakkels menneskemor må klare mig uden at
blive missevasket - det kvalificerer jeg mig åbenbart ikke til *G*

Fra : Niels Peter

Dato : 05-06-02 11:28

> In article <3cfdd66d$0$47949$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> mail@bluewhite.dk says...

(...)
> Og her gik jeg og troede, at det betød, at han var glad *G* Jeg har vist
> blandet noget om hunde ind i det.

Det kan det også betyde - både hos hunde og katte. Det forvirrende er, at
disse "signaler" kan have forskellig betydning alt efter situationen - men
ingen har jo heller lovet os, at det skulle være let

> *G* Ja, det kan også lyde som små kommandoer, han bjæffer ud en gang
> imellem...men det må jeg hellere lade være med at nævne for ham.

Ja, uha, lad endelig være med det

(...)
> Det var da en fantastisk hjemmeside, du har fået lavet der!

Tak for de smukke ord

(...)
> [...]
> omsorg for en undersåt? Jeg stakkels menneskemor må klare mig uden at
> blive missevasket - det kvalificerer jeg mig åbenbart ikke til *G*

Det kan jo også være fordi du betragtes som overordnet - det hører til
sjældenhederne, at de underordnede vasker de overordnede )

Hilsen, Niels Peter

Fra : AEK

Dato : 05-06-02 12:56

Hej Niels Peter !

Herhjemme hos os er det Tøsen, der er boss - regner vi i hvert fald
med...*S*
MEN, det er HENDE, der stjæler de andres mad, hvis hun kan slippe afsted med
det.
Hvad går det så ud på ?

Tøsen er hende , der miauver, vasker og holder styr på huset.
Hvis Tilde & Oscar bokser i sjovt, ligger hun stille og holder øje med dem.
Hvis Oscar bliver for hård, griber hun ind.
Når hun bokser med dem, er der tydeligt forskel. Tilde tager hun på med "
fløjshandsker ", hun er jo den bette. Oscar kan hun godt tage ved.

Håber på lidt råd - for det vil være sjovt at kunne forstå dem bedre.

På forhånd tak.

/ Anya.

Fra : Niels Peter

Dato : 05-06-02 13:43

"AEK" <5678@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med...*S*
> MEN, det er HENDE, der stjæler de andres mad, hvis hun kan slippe afsted

Ingen regel uden undtagelse - især ikke, når det drejer sig om katte )

> [...]
> Når hun bokser med dem, er der tydeligt forskel. Tilde tager hun på med "
> fløjshandsker ", hun er jo den bette. Oscar kan hun godt tage ved.

Altsammen tydelige tegn på, at Tøsen er bossen. Som sagt kan der være
undtagelser som det med maden. Derfor er man nødt til at se på det samlede
billede - og det er helt tydeligt i hendes "favør".
Desuden ligger kattes rangorden ikke fastere, end at den kan skifte alt
efter situationen.

Hilsen, Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 05-06-02 19:16

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan jo også være fordi du betragtes som overordnet - det hører til
> sjældenhederne, at de underordnede vasker de overordnede )

Hej Niels Peter

Den har jeg hørt før, og jeg vil da heller ikke afvise det, men problemet
er, at sådan har det *aldrig* fungeret hjemme hos mig med nogen af
mine katte.

Her vaskes der på kryds og tværs og nogle kattekombinationer har
tradition for at den ene altid vasker den anden, mens andre begge
vasker hinanden samtidigt - og det foregår altså helt på tværs af
rangfølgen.

Det eneste, der er som regel er sikkert, er at den yngste kat i flokken
som regel aldrig vasker nogen af de andre, men hvis der kommer en
yngre kat til, begynder den hidtil yngste kat på vaskeriet, mens den
yngste kun bliver vasket af andre.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Kirstine

Dato : 05-06-02 21:57

In article <3cfde775$0$232$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
mail@bluewhite.dk says...
> "Kirstine" <minipip@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan jo også være fordi du betragtes som overordnet - det hører til
> sjældenhederne, at de underordnede vasker de overordnede )

*G* Kattens Dronning...det kan jeg lige lære at leve med

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-06-02 15:09

Hej Kirstine

Radiobilhale er hos både katte og hunde tegn på selvsikkerhed bl.a.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Kirstine

Dato : 05-06-02 22:03

In article <VQoL8.18372$N46.835819@news010.worldonline.dk>, cats@feca.dk
says...
> Hej Kirstine
>
> Radiobilhale er hos både katte og hunde tegn på selvsikkerhed bl.a.

Hej Nina

Se, dét passer enormt godt på Tabasco. Lige fra de var små, har hans hale
siddet rette mod loftet, mens han med krum hlas har kastet sig ud i
livet, mens Julius som killing havde sin hale enten slæbende hen ad
gulvet eller trukket helt op under maven.

Btw - ville lige fortælle dig, at dine skriverier i bladet fra Inges
Kattehjem bliver nærlæst og nydt her i huset *S*

Fra : Kate

Dato : 06-06-02 10:14

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in

> Radiobilhale er hos både katte og hunde tegn på selvsikkerhed
> bl.a.

Det bekræfter da hvad jeg altid mente om Oliwer, at han ingen
selvtillid havde. Hvis ingen af de andre katte var i nærheden og jeg
kaldte på ham kunne hans hale et kort øjeblik stå i vejret, ellers
hang den faktisk altid ned.

Sofie og Lante fører faktisk altid halen højt, hvor Johan svinger
lidt. Men her vasker ingen andre end sig selv. Jeg har en sjælden
gang set Sofie vaske Johan, og et par gange har Johan vasket Lante
på panden, men ellers ikke.

Nu undrer jeg mig jo godt nok over det med vaskeriet, for Oliwer
vaskede Johan så han blev skaldet over øjnene og Oliwer fjernede
Johans knurhår, men jeg opfattede alligevel altid Oliwer som nederst
i hierakiet og det gør jeg faktisk ikke på samme måde med Lante.

Kate

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 06-06-02 11:26

in article adn959$ma9$1@sunsite.dk, Kate at kate@oliwer.dkligeher wrote on
06/06/02 11:14:

> [...]
> Johans knurhår, men jeg opfattede alligevel altid Oliwer som nederst
> i hierakiet og det gør jeg faktisk ikke på samme måde med Lante.

Da jeg var til fordrag i sin tid med Anette Røbke spurgte jeg hende om lige
præcis det, fordi Ditte, der helt klart var nr. 2 - i hvertfald dengang -
altid klippede Donnas øjenbryn af. Hun svarede at det var et behov for dog
at bestemme _noget_ På den måde kunne hun hævde sig en smule. Og det
passer måske, for de seneste år har Ditte fået meget mere selvtillid og jeg
kan af og til være i tvivl om deres indbyrdes magtbalance er ved at vippe.
Og nu har Donna sine øjenbryn igen - for første gang i årevis!

--
Knus fra Ann R, Donna & Ditte
Donna & Dittes katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck

Fra : Kate

Dato : 06-06-02 20:56

Ann Rudbeck <ann_rudbeck@mac.com> wrote in

> altid klippede Donnas øjenbryn af. Hun svarede at det var et behov
> for dog at bestemme _noget_ På den måde kunne hun hævde sig en
> smule.

Det som altid undrede mig var at Johan faktisk fandt sig i det. Nogle
gange lå han og klagede sig lidt, men han gjorde aldrig noget aktivt
for at stoppe det. Jeg må indrømme at selvom jeg savner Oliwer, så
synes jeg altså at Johan er meget pænere med knurhår og øjenbryn.

Kate

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 07-06-02 10:41

in article adoeo1$92s$4@sunsite.dk, Kate at kate@oliwer.dkligeher wrote on
06/06/02 21:55:

> Det som altid undrede mig var at Johan faktisk fandt sig i det.

Det gjorde Donna også - og selv om hun altid har været en meget blid kat,
kan hun ellers udmærket sætte Ditte på plads, hvis det er dét, der skal
til...

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 05-06-02 13:59

in article 3cfdd66d$0$47949$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, Niels Peter at
mail@bluewhite.dk wrote on 05/06/02 11:15:

> [...]
> for killinger, som (i hvert fald mens de er "mindreårige") netop får lov at

Hej Niels Peter

Se, det var interessant!
Jeg har altid undret mig over at Donna tilsyneladende er chef - undtagen ved
madskålen. Her bakker hun og lader madøret Ditte komme til først. Men mindre
det er noget _rigtig_ godt, så putter de begge hovedet i skålen samtidig.
(Vores katte spiser af samme skål. Jeg havde en ambition om at de skulle
have hver sin i tidernes morgen, men eftersom de under alle omstændigheder
altid stikker hovederne i den samme, opgav jeg hurtigt den idé )
Jeg havde altid tænkt at det kunne være det dér med relativ rangorden - at
det ikke nødvendigvis er den samme kat, der bestemmer i alle ting:
Det er Ditte der starter slåskampene - men det er Donna der vinder. Og 5
minutter efter ligger de i arm igen og vasker hinanden. Det er Ditte der
tager imod gæster. Men det er Donna, der chekker "farlige" lyde. Det er
Donna der farer ud og markerer i kattebakken, når den er tømt.. Det er højst
varierende, hvem der ligger øverst på hylder og kradsemiljø. Det er Ditte
der snakker mest. Og vasker på alt og alle med sin lille lyserøde
skurebørste Men det er Donna der viser tegn på udlængsel og gerne vil
udvide sit territorium (*suk* Sent igår aftes stak hun af, fór ned i
kælderen og gennem et hul i plankevæggen ind i et kælderrum. Aflåst,
selvfølgelig. Og der stod et vindue åbent i det rum. Så jeg stod udenfor og
vogtede på vinduet, mens min mand sad ved hullet og lokkede for damen...
altså!)
Jeg har opgivet helt at regne den ud.

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 05-06-02 14:27

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@mac.com> wrote in message
<klip>
> [...]
og
> vogtede på vinduet, mens min mand sad ved hullet og lokkede for damen...

Gylp. Sikke dog en historie... Og typisk at hun skulle vælge et låst rum med
et åbent vindue. tsk-tsk-tsk. Katte altså.

Et held at hun ikke nåede at spurte ud af vinduet inden du kom derom/ud.

Hilsen
Lisbeth
--
http://cutiecats.dk ~ Verdens sødeste katte
http://trekkiegrrrl.tripod.com ~ 3D grafik & WWP

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 05-06-02 15:33

in article adl3ig$elj$1@sunsite.dk, Lisbeth Hviid Jakobsen at
ernyoka@hotmail.com wrote on 05/06/02 15:26:

> [...]
> et åbent vindue. tsk-tsk-tsk. Katte altså.
>
> Et held at hun ikke nåede at spurte ud af vinduet inden du kom derom/ud.

Jaah. *suk*
Og et held at min mand ikke var på arbejde, for det havde altså været svært
for én person BÅDE at bevogte et - selvfølgelig fastlåst - vindue udenfor OG
lokke hende frem i kælderen samtidig
Det handler om at vores overbo lader sine to røde misser færdes på opgangen
og i kvarteret. Derfor er vinduet altid åbent. Det er også derfor hullet i
brædderne er der. Det er måske også derfor - dybest set - at Donna'en stak
af. Hun virker ret frustreret over at kunne høre og lugte fremmede katte
lige udenfor sit territorium "på alle sider" (vi bor i stuen, så hun kan
nemt se og høre dem i haven også...)
Rummet hun spurtede ind i, er overbo-kattenes "indgang", så der lugtede
selvfølgelig voldsomt af dem... Jeg var faktisk bange for, at hun skulle
føle sig så truet af de fremmede omgivelser hun pludselig var havnet i og så
af lugten, at vi ikke ville kunne lokke hende ud igen. Jeg var bange for at
hun ville sidde derinde og trykke sig, stivnet i skræk; det var ikke så
rart.
Og selvfølgelig var det så sent, at man ikke "bare" kunne hente overboen med
en nøgle til stedet (vi er nogle natteravne p.g.a. vores arbejdstider, så
det var faktisk nat )
Jeg er faktisk lidt frustreret over tingenes tilstand og har da overvejet at
hive den dér "lov om vej- og markfred" (tror jeg nok) frem - men hidtil har
jeg jo kunnet holde mine katte inde, og der er jo også husfreden i den lille
opgang. Så forløbig sprayer jeg med FeliWay omkring hoveddøren og på vores
repos i opgangen og håber det hjælper lidt.
Og at det var en engangsforestilling.
Jeg skal indrømme at jeg har også forsømt Donna lidt den sidste måned p.g.a
min fars død og begravelse og bobehandlingen. Der er uhyggeligt meget at
ordne med sådan noget, lige på et tidspunkt, hvor man ikke orker det
overhovedet. Og det er nok gået lidt ud over min lille morsyge Donna.
Før i tiden straffede hun mig ofte i slutningen af min arbejdsuge - når jeg
havde været væk hver aften i 5 - 6 dage - ved at stikke af ud på opgangen,
når jeg kom hjem (så kunne jeg se, hvordan det var at blive forladt! )
Dengang boede der nogle andre højere oppe, døre og vinduer var lukkede, så
hun kunne ikke komme så langt, så det var ikke så farligt.
Hun har ikke gjort det længe - men jeg kunne gætte på at kombinationen af,
at jeg har svigtet hende lidt og frustrationen over overbokattene blev for
meget for hende... Jeg har lovet hende at hygge mere om hende, når jeg nu
snart får lidt mere tid igen - så håber jeg hun tror mig

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-06-02 15:14

Hej Ann

Det komplicerede ved kattes rangorden er at den kan skifte efter sted og
tid. Og hunkatte ligger ofte i krogene og trækker i trådene, uden man
egentlig lægger mærke til det.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 05-06-02 15:36

in article MVoL8.18375$N46.836139@news010.worldonline.dk, Nina El Falaki at
cats@feca.dk wrote on 05/06/02 16:13:

> Hej Ann
>
> Det komplicerede ved kattes rangorden er at den kan skifte efter sted og
> tid. Og hunkatte ligger ofte i krogene og trækker i trådene, uden man
> egentlig lægger mærke til det.

Ja, det er det jeg mener - jeg opgiver!
Et held at de selv kan hitte ud af det...

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-06-02 15:06

Desmond Morris bøger om katte gennemgår hele kattesproget. Og min bibel i
adfærd Rosemarie Wolf: Katte fra 1972

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : AEK

Dato : 05-06-02 16:24

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Desmond Morris bøger om katte gennemgår hele kattesproget. Og min bibel i
> adfærd Rosemarie Wolf: Katte fra 1972

Takker mange gange - vil få dem lånt.

Og TAK til dig , Niels Peter.
Hvor på din side , kan man læse disse ting ?
Indrømmet, har ikke fået kigget det hele igennem endnu - Manden er
kommet....*S*

/ Anya.

Fra : Kirstine

Dato : 05-06-02 22:00

In article <UOoL8.18370$N46.835465@news010.worldonline.dk>, cats@feca.dk
says...
> Desmond Morris bøger om katte gennemgår hele kattesproget. Og min bibel i
> adfærd Rosemarie Wolf: Katte fra 1972

Tak Nu skal jeg ud og låne bøger.

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 05-06-02 23:02

Du kan også prøve at læse "Forstå din kat" af Dr. Bruce Fogle.
Populærvidenskabelig kan man vist kalde den. Den er ikke særlig lang, men
har rigtig gode billeder. Undertitlen er En praktisk håndbog om kattes
adfærd, kropssprog og udvikling.

Mvh. Else.

Fra : AEK

Dato : 06-06-02 21:29

Hejsa !

Har netop læst Niels Peter & Nina´s indlæg på førstnævntes hj. side -
spændende læsning.

Tøsen har det med halen, står op i luften - hendes selvtillid fejler intet.
Dog har jeg tit undret mig over, at hun har det med at stå på et sted,
altid lige ved siden af en af os - så tripper hun på stedet, samtidigt med
at halen sitrer på livet løs. Hun kan gå total i selvsving. Jo mere kælen
min stemme er , jo mere kommer trippen og halen på arbejde.
Jeg har altid opfattet det positivt - men hvad det egentlig betyder, aner
jeg ikke.

Oscars hale står midtvejs i luften, og opad.
M.h.t. vask: så vaskes der på på kryds & tværs mellem dem - Dog er det
tydeligt, at Tøsen ser det som SIT arbejde.

For MIG at se, er Tilde deres pussenusse pige. Hun er den mindste, yngste og
sidstankomne - de er altid god ved hende.
Dog kan hun godt sætte sig igennem. De elsker deres papkasse på altanbordet.
Tilde lå der , Tøsen sprang op og ville nu have kassen - MEN nope, Tilde
stak hende en sømpose - for at vise, at HUN sad der !
Tøsen hoppede fint ned...*G*

Tøsen eeeeeelsker at vaske manden & jeg - derimod vasker Tilde & Oscar os
ALDRIG - det forståes bedre efter at have læst Niels Peter´s tidligere svar.

Jeg har EN gang oplevet slagsmål mellem mine katte. Det var da Tøsen kom fra
dyrlæge ( Narkose : Tandrens ) - det kunne Oscar slet ikke styre.
Tøsen var svag, og det udnyttede han til UG.
Ellers har vi været , 7 - 9 - 13 , fri for slagsmål. Til gengæld fræser de
rundt efter hinanden på fulde gardiner og leger - havd jo kun er
hyggeligt..*G*

Det var noget herfra - hvor er det spændende - skal have lånt / købt bøger
om det, når vi er flyttet.

/ Anya

Fra : Helle Andersen

Dato : 07-06-02 12:05

> [...]
> min stemme er , jo mere kommer trippen og halen på arbejde.
> Jeg har altid opfattet det positivt - men hvad det egentlig betyder, aner

Herhjemme betyder det enten: "Er der mad på vej, hva' hva' hva' ?"
eller "Ih, hvor er jeg er altså glad for dig"

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Niels Peter

Dato : 07-06-02 12:32

"AEK" <5678@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa !

(...)
> Dog har jeg tit undret mig over, at hun har det med at stå på et sted,
> altid lige ved siden af en af os - så tripper hun på stedet, samtidigt med
> at halen sitrer på livet løs.
(...)

Det er, hvad nogle rammende kalder "tørstrinten". Samme sitren med halen ses
hos hankatte (og af og til løbende hunner), der afmærker ved at strinte.
Det er altså i høj grad forbundet med at fastslå sin identitet, og det kan
man jo både have brug for i positive og negative sammenhænge ...

(...)

Hilsen, Niels Peter

Fra : Kate

Dato : 08-06-02 13:16

Det gør Sofie også nogle gange, ikke ofte, men når hun gør opfatter jeg
det som opfordring til nus for hun gør det lige foran mig.

Kate