Formatering
Fra : Nordfyns Ungdomsskol~

Dato : 05-06-02 06:53

Jeg skal til at koble en ældre maskine på mit netværk, men vil gerne rense
den komplet først. Er det nok at gå ud i dos og skrive format c: [Enter],
eller kan jeg gøre andet for at slette ALT.

ml

+ jeg har hørt at windows kan 'låse' for Format c: kommandoen, er dette
virkelig rigtigt? I givet fald, hvad gør man så?

Fra : Tommy Geisler

Dato : 05-06-02 08:32

Du bør nok finde en gammel boot diskette med format på og starte maskinen op
derfra og så køre en format C:, så vil den i hvert fald ikke låse.

mvh
Tommy Geisler

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-06-02 09:30

Nordfyns Ungdomsskole wrote:

> Jeg skal til at koble en ældre maskine på mit netværk, men vil gerne rense
> den komplet først. Er det nok at gå ud i dos og skrive format c: [Enter],
> eller kan jeg gøre andet for at slette ALT.

format c:/u/s er bedre..

Hvis du undlader /u formatterer den ikke disken, den markerer bare
filerne som slettede men de kan stadig hentes frem igen med det
rette program. Med /u tager formatteringen noget længere tid,
fordi den rent faktisk overskriver hele molevitten..

/s bruger du hvis du vil have systemfilerne smidt over efter
formatteringen, det kræver at du booter fra et andet drev end det
du formatterer. Hvis du alligevel booter fra en
windowsinstallationsdiskette efter formatteringen er /s ikke
nødvendig.

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-06-02 10:50

Thomas Strandtoft skrev:

> [...]
>rette program. Med /u tager formatteringen noget længere tid,
>fordi den rent faktisk overskriver hele molevitten..

Det gør den rent faktisk ikke. Format med alverdens parametre får
ikke DOS/Win til at skrive på selve den del af harddisken hvor
der ligger data. Med en diskeditor kan man læse hver eneste
sektor, men det kan være vanskeligt at se hvilke der hører sammen
i en fil.

Det eneste der slettes, er katalogoversigten og FAT-tabellerne
der holder rede på placering og sammenhæng. Den langsomme
formattering tjekker blot om der er utilgængelige områder og
mærker sådanne af.

Hvis man vil sikre sig at der bliver slettet fysisk, skal man
mindst 5 gange skrive affald hen over hele harddisken.

--
Bertel