Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Formater scanner.
Fra : Olav Baraas

Dato : 09-02-01 20:59

Er der nogen som har god greie på forskellige formater der bruges?
Jeg ser at nogen trenger flere MB og derfor ikke egner seg at sende over
epost.
Men hva er bakgrunner for alle de forskellige formater? jpg,tif,gif,pda,bmp
.....osv.

Microsoft Photoshop leser og lagrer rett mange av disse.
mvh Olav

Fra : Jan Petersen

Dato : 10-02-01 11:01

> [...]
jpg,tif,gif,pda,bmp
> ....osv.
>
> Microsoft Photoshop leser og lagrer rett mange av disse.

Ja - der findes mange forskellige formater - og afhængig af hvad billedet
skal bruges til, vælges et bestemt.
Photoshops eget format .psd, bruges til at gemme billeder der er under
bearbejdning. Det er i stand til at gemme masker og layers. Derefter gemmes
i råformatet .tif, et ukomprimeret billede. Skal billedet bruges til web,
gemmes i 2 forskellige formater, .jpg (komprimeret tiff) til farve og
halvtonebilleder, samt .gif til stregtegninger.
Nogle multimediaprogrammer vil have eksterne billeder i .bmp (bitmap). Andre
DTP programmer som skal maske vil have billedet i .eps.

Håber det gav lidt oplysning

Jan Petersen

Fra : Fotografering.org

Dato : 10-02-01 12:40

> Håber det gav lidt oplysning

Jeg vil lige tilføje, at JPG er velegnet til transport at foto's fordi det
komprimerer billederne så de ikke fylder ret meget.
Man skal dog passe på ikke at komprimere dem for meget.

Og hvis man vil redigere i et billede flere gange og hver gang gemmer det
som JPG så bliver kvaliteten forringet hver gang og kan let blive ganske
forfærdelig.

Mvh:
Finn / Fotografering.org

Fra : Olav Baraas

Dato : 11-02-01 00:54

> [...]
>som JPG så bliver kvaliteten forringet hver gang og kan let blive ganske

Altså ikke gjentagne jpg.lagringer på nytt flere ganger - interresant
påminnelse!
Mvh Olav

Fra : Olav Baraas

Dato : 11-02-01 00:52

Jan Petersen skrev i meldingen ...
> [...]

Andre
>DTP programmer som skal maske vil have billedet i .eps.

Takk for svar, det forklarer endel mer.

mvh Olav Baraas

Fra : Erik Sørensen

Dato : 11-02-01 11:56

Hvad er forskellen mellem JPG og PNG
--
M.V.H. Erik Sørensen

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 11-02-01 19:33

PNG ("ping") er en kraftig forbedret og patentfri udgave af GIF (se
www.w3.org). Formatet understøtter vist op til 24-bit farver og en masse
andre nyttige ting.

JPG bruges oftest til fotos. PNG oftest til stregtegninger. GIF bør ikke
bruges mere.

Grafikformater er et kompliceret område, så det er svært at give gode og
korte forklaringer.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 11-02-01 19:52

Denne side er fin til at beskrive PNG:
http://www.libpng.org/pub/png/pngintro.html

Mikkel Rasmussen

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 11-02-01 19:27

Olav Baraas <olbaraa@online.no> wrote in message
> [...]
jpg,tif,gif,pda,bmp
> ....osv.
>
> Microsoft Photoshop leser og lagrer rett mange av disse.

Microsoft har aldrig lavet et så godt program som Photoshop! Det er Adobe
der står bag.

Mikkel Rasmussen