Havedamsspørgsmål
Fra : Silverflame

Dato : 04-06-02 21:33

Jeg har i længere tid gået og planlagt at skulle have en havedam med bl.a.
koi-karper. I dag prøvede jeg så at skridte den ud, sådan som jeg cirka
kunne tænke mig at den skal se ud. Efter lidt hurtig hovedregning viste det
sig dog at det bliver en ret voldsom vandmængde. Dammen bliver på ca. 45-50
tusind liter. Jeg kan sagtens regne ud, at det bliver en temmelig bekostelig
affære at købe et færdigt filter system til den størrelse. Men præcist hvor
bekostelig? Kan man evt. selv fremstille et egnet filter anlæg og så nøjes
med at købe en pumpe? Ideen var jo til dels at vandet skulle være så klart
som muligt for at kunne nyde fiskene. Så et rodzone filter eller lignende,
forslår vel som en skrædder i helvede. Jeg håber, I kan hjælpe med nogle
gode ideer.
Ligeledes skal jeg jo bruge et temmelig stort stykke bassinfolie (10 x 8
meter min.). Hvor meget koster sådan et stykke?

--
Venlig hilsen Mikael Knop

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 04-06-02 22:06

"Silverflame" <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ligeledes skal jeg jo bruge et temmelig stort stykke bassinfolie (10 x 8
> meter min.). Hvor meget koster sådan et stykke?

Hej Mikael

Jeg ville måske kigge på en palletank til filteret- de kan fås til et par
hundrede kroner brugt, og holder op til 1000 liter ! Det burde ikke være
svært at lave et velfungerende filter af sådan en størrelse (ala en
sump...), og koblet med 1-2 kraftige dykpumper tror jeg det vil gå

Desuden bør du nok kigge på et UV-filter, til lige at tage toppen ved evt.
algeopblomstringer.

Bassinfolie fås i meget store størrelser hos et velsorteret
byggemarked/planteskole - men når du er oppe i de størrelser kunne der måske
være penge at spare ved at kontakte en lokal entreprenør - eller måske en
landskabsarkitekt ? Som en sidste udvej kunne du splejse nogle mindre
stykker sammen (f.eks. 5 stk. 2x8 m). Det er dog en lidt risikabel affære,
der kræver meget stor omhyggelighed, da evt. utætheder er _meget_ svære at
påvise ! (taler af erfaring...)

Men du skal have held og lykke med projektet - og gid min have havde plads
til sådan et vandhul

Ole

Fra : Silverflame

Dato : 04-06-02 22:23

Jeg takker for svarene! Der var der da noget at arbejde med!

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 04-06-02 22:41

Det er klart, du bygger jo min drømmesø... sniff....sniff.....

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-06-02 23:35

Silverflame <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:adj8l2$2l97$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Ligeledes skal jeg jo bruge et temmelig stort stykke bassinfolie (10 x 8
> meter min.). Hvor meget koster sådan et stykke?

Jeg ved ikke så forfærdeligt meget om havedamme, men lidt er dog vel også
noget værd.
De pumper du skal bruge behøver ikke kunne trykke vandet mange meter i
vejret,
da de jo bare skal give noget cirkulation . Der findes pumper som kan
pumpe rigtigt mange liter vand
rundt, men ikke ret højt, og det er dem du skal have fat i, dels er de
ikke så dyre som de andre, og så bruger
de heller ikke så meget strøm.
Jeg har selv været rundt og kigge på pumper, da jeg er ved at lave et
større saltvandsakvarie og skal bruge
en pumpe som kan løfte vandet ca1½ meter op. Jeg droppede det og nøjes med
at bruge den jeg har nu.
En pumpe som skal flytte rundt med 7000 l i timen, bruger let op imod 120
W, og det bliver til nogen KW
på årsplan. Der er en enorm prisforskel på pumperne, så prøv at ringe
rundt til nogle forhandlere og byggemarkeder.
Hvis du bor i Københavns området/nordsjælland, så prøv Petgo i Gentofte,
der fik jeg den billigste pris på en Laguna 7000.

Carsten

Fra : Brizz

Dato : 07-06-02 17:47

> [...]
> Ligeledes skal jeg jo bruge et temmelig stort stykke bassinfolie (10 x 8
> meter min.). Hvor meget koster sådan et stykke?

Har selv været med til at lave et på ca 30000 liter.Vi købte noget bassin
folie i" den gode kvalitet" ved ikke hvad det hed precist men den forskel
der var, var at det gode var meget mere blødt og nemt at arbejde med og det
var vi glade for vi havde gjort. Det kostede omkring 2500 mener jeg. (var
ikke mig der betalte)
Mht pumpe må jeg melde pas. Det han har gjort er at sætte et springvand op
med en lille filterkasse i. Den tager en del snavs og renser den ca hver 14
dag. Men noget der skulle være rigtig godt er muslinger. I det bassin han
har skal der ca 40 muslinger i. Hentet hos nogen fiskere fra Maribo sø. De
skulle kunne holde bassinet rent.
HEld og lykke
Brian

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 07-06-02 18:49

> [...]
> har skal der ca 40 muslinger i. Hentet hos nogen fiskere fra Maribo sø. De

Jeg vil nu ikke anbefale at sætte muslinger i vandhullet ! Hvis en musling
dør, kan den forpeste selv ret store vandmængder, og med 50.000 liter med
koikarper ville det være noget af en katastrofe (læs: dyrt !!!) ! Jeg har
selv prøvet det i et mindre vandhul (ca. 2500 liter), hvor der kom én
musling i. Efter fjorten dage var alt i vandhullet dødt, pga. at muslingen
var gået i forrådnelse........ Hele haven STANK simpelthen ad h...... til da
vi tømte vandet af !!!!

Om det er muligt at holde måske 5-10 muslinger i så stort et vandhul skal
jeg ikke kunne sige, men kan der laves et mekanisk/biologisk filter der kan
klare den store vandmængde vil dette efter min mening være at foretrække.

Mvh
Ole

Fra : Brizz

Dato : 08-06-02 14:35

> [...]
kan
> klare den store vandmængde vil dette efter min mening være at foretrække.

Ok den var jeg ikke klar over. vil da lige give beskeden videre...
Brian

Fra : Oldgaard

Dato : 01-11-02 23:03

"Hejsa
Jeg håber at du har fået lavet dit bassin.
ellers er her et par råd. ( jeg/vi har et bassin på ca. 33000 l.) ang.
filter kan du sagtens bruge en palletank bare den bliver opbygget
rigtigt, din pumpe skal kunne pumpe min. 25000 l. i timen, en
fingerregel siger at bassinets volume skal være pumpet gennem filtret
for hver halvanden time.
hvis du vil høre nærmere så send mig en mail med dit tlfnr. så kan vi
ringe sammen.
Hilsen Niels
mail Oldgaard@mail.dk

http://www.kandu.dk/