rustfri staal
Fra : Jørgen Holmgaard

Dato : 04-06-02 20:52

Hej gruppe

Det rustfri stål på min båd er efterhånden noget anløben, nogle steder lidt
ridset. Er der nogle gode forslag til pudsemidler og slibning.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-06-02 23:29

"Jørgen Holmgaard" <holmgaard@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det rustfri stål på min båd er efterhånden noget anløben, nogle steder
lidt
> ridset. Er der nogle gode forslag til pudsemidler og slibning.

Autosol og knofedt..

Alternativt kan du bruge Autosol på en polerskive på en boremaskine.

Du må ikke begynde at slibe eller bruge børster, fordi du derved ridser
overfladen, og så gør du den endnu mere modtagelig for rust ..

Claus

Fra : @ndersson

Dato : 05-06-02 00:32

skrivtilandy@12move.dk
> Hej gruppe
>
> Det rustfri stål på min båd er efterhånden noget anløben, nogle steder
lidt
> ridset. Er der nogle gode forslag til pudsemidler og slibning.

Ifølge bådnyt april 2002 er polering den eneste rustbeskyttelse du skal give
dit rustfristål.. Så skal det være perfekt så ville jeg bruge autosol på en
klud og så efterpolere med polervoks og lammeskindspude på boremaskine. Pas
på at du ikke brænder det hele varmt..

--
Hilsen

Andy (2630)

En glad sejler fra Brøndby Havn

Fra : rimsoh

Dato : 05-06-02 16:55

Først kan jeg spørge: er det rustfri eller fustfri/ syrefast eller er det en
belægning.
Hvis det er rustfri "bruges af landkrabber" kan du godt polerer det meste
væk som før omtalt.
Hvis det er rustfri/ syrefast" som bruge af havkrabber" Kan det nok bedst
betale sig at afmonterer emnet og få det elpoleret igen.
Dette kan evt. laves hos Jupiter Metal i Stege på Møn. Efter at emnerne er
elpoleret igen, anbefales jeg at få lakeret emnerne. Så er i fri for at det
anløber igen......

la@hosmir.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-06-02 17:34

"rimsoh" <hosmir@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3cfe345f$0$78759

> [...]
> elpoleret igen, anbefales jeg at få lakeret emnerne. Så er i fri for at

At lakere A2 eller A4 stål er en dårlig ide. Det holder ikke særlig længe,
selv om man bruger tokomponent lak. Det er i det hele taget meget svært at
få noget til at hænge fast på rustfrit, og samtidigt er det svært at
reparere, fordi man skal have den gamle lak af igen.

Skal man endelig behandle rustsfrit, er det bedst og nemmeste Hempels Marine
eller Custom polish. Det kan man bruge flere gange og det er nemt at
reparere..

Claus

Fra : Betina, Silje og Jen~

Dato : 18-06-02 06:04

Hej.
3M har lavet et produkt der hedder metal polish, som polerer og giver en
hinde der forhindrer at emnet anløber, jeg har fode erfaringer med det, men
kan såmænd også anbefale 3M's glassfibre wax, som er glimrende til formålet.

Jens Lundgaard