MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Ram til windows 98
Fra : kim

Dato : 04-06-02 16:22

Hvor meget Ram kan jeg bruge til Microsoft Windows 98 2. udgave 4.10.222 A ?

Mit nye motherboard kan klare 1 Gb Ram og jeg kører lige nu med en blok 256
Mb 133Mhz Ram men har en ekstra blok 256 Mb Ram liggende... Jeg har nemlig
hørt noget om at man max. kan bruge 256 Mb Ram til Win 98.... er det korrekt
?

På forhånd Tak.

Mvh Kim

Fra : Madsen

Dato : 04-06-02 18:01

kim skrev:

> [...]
> en blok 256 Mb 133Mhz Ram men har en ekstra blok 256 Mb Ram
> liggende... Jeg har nemlig hørt noget om at man max. kan bruge 256

Nej.
Der kan være problemer over 512 MB. men der er ikke alle systemer
der oplever det. <http://www.wintip.dk/9x/trimning/ram.htm>
(Problemer der kan opstå med store mængder RAM:)

Madsen.

Fra : Mercenary

Dato : 04-06-02 23:32

Har selv kørt med 512MB. Mener at grænsen ligger dér.

/Merc

Fra : Madsen

Dato : 04-06-02 23:40

Mercenary skrev:

> Har selv kørt med 512MB. Mener at grænsen ligger dér.

Nej, grænsen ligger ikke der, men der kan opstå problemer ved den
grænse og opefter.

Jeg tillader mig at citere et tidligere indlæg her i gruppen:

Fra Resource ToolKit:
"With this addressing model, Windows 98 allows full use of the 4 GB
of addressable memory space for all 32-bit operating system components
and applications. Each 32-bit application can access up to 2 GB of
addressable memory space, enough to support the largest desktop
application."

Der kan på visse maskiner dog forekomme problemer med mere end 1GB:
<http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q184/4/47.ASP>

Der kan på visse maskiner dog forekomme problemer med mere end 512MB:
<http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q253/9/12.ASP>

Nogle ældre MB (baseret på TX og vist nok også HX chipsæt) kan ikke
cache over 64MB.

PS. Det kunne for øvrigt være rart hvis du fulgte disse simple
retningslinier: <www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Madsen.

Fra : kim

Dato : 05-06-02 20:24

"kim" <kio@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor meget Ram kan jeg bruge til Microsoft Windows 98 2. udgave 4.10.222 A
?

Jeg prøvede med 2 * 256 Mb Ram på mit gamle motherboard, som kunne klare 768
Mb Ram, men så blev min Win 98 sååå laaangsom... Jeg pillede den ene af igen
og så kørte det uden problemer igen.. og det var med samme Win 98 jeg bruger
nu...

Vil det så sige at det intet har med motherboardet at gøre men kun om at den
version af Win 98 man har/bruger, der afgør om man kan køre med 512 Mb Ram ?

Og at den eneste måde at finde ud af det på er at prøve, og hvis det så ikke
virker, så pille den ene ram-klods ud igen ?

På forhånd Tak.

Mvh Kim

Fra : Madsen

Dato : 05-06-02 20:52

kim skrev:

> Vil det så sige at det intet har med motherboardet at gøre men kun
> om at den version af Win 98 man har/bruger, der afgør om man kan
> køre med 512 Mb Ram ?

Det er tilladt at læse de links du har fået tidligere i tråden :)
Nogle ældre bundkort kan ikke cache mere end 64 MB, men så gammelt tror
jeg nu ikke dit bundkort er. Det kan sikkert cache helt op til de 768
MB som bundkortet understøtter.

> Og at den eneste måde at finde ud af det på er at prøve, og hvis
> det så ikke virker, så pille den ene ram-klods ud igen ?

Ja, eller ændre på de ting der er foreslået tidligere i tråden.

Madsen.