Godt foder !
Fra : Iben Holst

Dato : 04-06-02 17:32

Hej !

Nu tror jeg det er på tide vi får gjort noget ved vores meget fældende hund.
Jeg ved godt det er årstiden for at skifte det sidste af vinterpelsen ud,
men inden det startede fældede han allerede for meget og nu er vi ved at
være ret irriterede over at vi selv efter støvsugning ikke kan gå gennem
huset uden at få strømper og buksekanter fyldt med masser af hvide hår. Og
idet vi regner med at han mangler noget gennem sit foder er det selvfølgelig
også for hans skyld !!

Så jeg håber I kan anbefale noget rigtig godt foder, som vil være rigtig god
for hans pels.
Jeg vil også gerne have ca priser på produkterne og evt., en mulig
forklaring på hvad det han mangler i sit foder siden han fælder så meget

Iben

Fra : Sander s

Dato : 04-06-02 21:27

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse
> Hej !

> Så jeg håber I kan anbefale noget rigtig godt foder, som vil være rigtig
god
> for hans pels.

Prøv Techni-cal. Det er et rigtig godt foder, også for pelsen. Det koster
ca. 500 kr. for 15 kg.
Ved ikke lige, hvor du bor, men du kan prøve dette link:

http://www.dyrecenter.dk/

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Merete Simonsen

Dato : 04-06-02 21:53

Sander s wrote:
> Prøv Techni-cal. Det er et rigtig godt foder, også for pelsen. Det koster
> ca. 500 kr. for 15 kg.

Hva koster foder til hunde i Danmark?
500kr for 15kg syntes jeg var veldig mye. Danskekrona er jo under den norske
om dagen også. Jeg bruker Nutra Nuggets og det koster ca. 350kr i butikk
her i Norge (15kg). Det dyreste foderet jeg har kjøpt noen gang var hos
veterinæren - spesialfoder med fisk og kartofler. De skulle ha 550kr
(norske) for 15 kg. Etter to sekker så jeg ingen bedring i hundens hud, så
jeg gikk tilbake til Nutra Nuggets.

- MereteS og Chiq -
- http://www.zeromindset.com/merete -

Fra : Sander s

Dato : 04-06-02 22:02

"Merete Simonsen" <ugyldig@antispam.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> veterinæren - spesialfoder med fisk og kartofler. De skulle ha 550kr
> (norske) for 15 kg. Etter to sekker så jeg ingen bedring i hundens hud, så

Jeg tror 500 pr. 15 kg. er gennemsnitsprisen, for kvalitetsfoder i DK. Vil
give dig ret. Det er dyrt, men det er nok, at foretrække i længden, fremfor
det billige foder, man kan købe i brugsen. Pris og kvalitet hænger, som
regel sammen. I hvert fald på dette punkt.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Merete Simonsen

Dato : 05-06-02 10:09

Sander s wrote:
> Pris og kvalitet
> hænger, som regel sammen. I hvert fald på dette punkt.

De forsøkene som er gjort i Norge viser at det ikke er noen sammenheng
mellom pris og kvalitet. Faktisk var et av de aller billigste foderene best
i testen som sist ble gjort av norsk veterinærhøgskole.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-06-02 14:59

Det lyder interessant, mon det er til at få i Danmark? Hvad hedder det, og
hvem fabrikerer det?

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-06-02 15:00

Merete

Ville/kunne du kanske sende mig den undersøgelse??

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Merete Simonsen

Dato : 05-06-02 15:49

Nina El Falaki wrote:

> Ville/kunne du kanske sende mig den undersøgelse??

http://www2.tv2.no/hjelperdeg/tv2/owa/artikkel.vis?a=6787

Det er fra testen som ble holdt i samarbeid mellom norges veterinærhøgskole
og TV2 (hjelper deg).
Labb vant denne testen...

- MereteS, Chiq og Nikita -
- http://www.zeromindset.com/merete -

Fra : Merete Simonsen

Dato : 05-06-02 15:51

Nina El Falaki wrote:

> Det lyder interessant, mon det er til at få i Danmark? Hvad hedder det, og
> hvem fabrikerer det?

Labb heter foret og er å få kjøpt på FellesKjøpet her i Norge. Det er
opprinnelig en "butikk for bønder. De hadde liksom bare ting som bøndene
hadde brukt for. Men nå har de åpnet markedet sitt litt - til fordel for
vanlige forbrukere.

www.fk.no er hjemmesidene dem.

- MereteS, Chiq og Nikita -
- http://www.zeromindset.com/merete -

Fra : VRI

Dato : 05-06-02 22:23

> [...]
best
> i testen som sist ble gjort av norsk veterinærhøgskole.

Sikke noget sluder. Som alt andet hænger pris og kvalitet sammen. Der er
selvfølgelig en hvis afvigning, som hos alle andre produkter, hvor prisen
stiger lidt yderligere pga. navnet.

MVH
VRI

Fra : Brian C

Dato : 05-06-02 22:53

Gør det ???
jeg synes efterhånden at have set flere eksempler på det modsatte, bl.a. hos
diverse hygieineartikler til mennesker, såhh... hvorfor ikke hundemad.

jeg vil vove den påstand at valget af hundemad i en del tilfælde er lidt af
et religionsspørgsmål, det vigtigste må være at hunden trives, så kan det
for mit vedkommende være fuldkommen ligegyldigt om det hedder det ene eller
det andet, og jeg tror faktisk ikke der er den store (læs betydningsfulde)
forskel på et foder til 300,- hhv. 500,- for 15 kg.
men navn og indpakning, kan gøre meget for at prisen får et solidt hak opad.

og inden for de sidste par år, er der efterhånden kommet en del produkter,
der "næsten" lover at hunden mistrives hvis den ikke får præcist dette
foder.
jeg "hjalp" på et tidspunkt til hos en dyrehandler, og der skiftede man
produktlinie 3 gange inden for et halvt år, man startede med Ekanuba så blev
det Science derefter Nutro, og guderne må vide hvad det er nu ( jeg er der
ikke mere)

men det korte af lange, er at så længe man holder sig fra det billigste,
kigger på indholdsfortegnelsen, så går man ikke helt galt i byen, jeg kander
endda sunde og raske hunde, der udelukkende bliver fodret med uha uha...
rugbrød med leverpostej og endnu mere uha middagslevninge

hilsen Brian

Fra : VRI

Dato : 05-06-02 23:02

"Brian C" <remove-this.conradsen@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> endda sunde og raske hunde, der udelukkende bliver fodret med uha uha...
> rugbrød med leverpostej og endnu mere uha middagslevninge

Brian hvad er det lige du siger som jeg ikke gør???? Eukanuba, Sience og
Nutro er jo alle produkter der ligger nogenlunde i samme pris kategori....
Du skriver jo selv, at man skal holde sig væk fra de helt billige og kigge
på ingrediens listen. Der er dog mange af de "dyre" mærker, der bruger
animalske og vegatabilske biprodukter. Dette er pr. definition f. eks. næb,
klove, hove, hjerne, fjer, tarme (med indhold) udkogte huder og meget meget
mere. Alle ovennævnte er jo protein baseret men, hvor meget næring tror du
en hund eller noget andet levende væsen kan trække ud af dette? Jeg syntes
da det er fint at give sin hund leverpostej og middagslevninger, det gør jeg
da selv. Bare ikke hele tiden. Personligt tror jeg ikke det er sundt for
hunden at leve alene af så ensformig kost som tørfoder jo er. det er vigtigt
at man varierer lidt.

MVH
VRI

Fra : Brian C

Dato : 05-06-02 23:22

undskyld, men jeg glemte lige at nævne at jeg ikke selv bruger disse
produkter, og bare fordi disse produkter ligger oppe i disse prisklasser, er
det *ikke* ensbetydende med at det er de bedste, grunden til at jeg lige
præcist nævnte disse produkter var kun for at nævne hvor hurtigt det
skifter, og intet andet, i øvrigt "binder" jeg mig heller ikke fast til et
bestemt foder, mest fordi hunden ikke gider
og når jeg mener billigste, så mener jeg de produkter der sælges *meget*
billigt i eks. bilka, selv om hunden faktisk også kan leve af dette, min
kan..... og han har endda en rigtig flot pels, og stortrives, men som du
nævner til sidst i dit indlæg, og som jeg kun kan være enig i, så skal man
variere det lidt, det er min mening

og jeg synes efterhånden der er for mange typer dyremad, der har fået
påklæbet betegnelsen "verdens bedste" og "dyrlægen anbefaler"
så igen, det vigtigste må være om hunden trives, og ikke om foderet 100,-
eller 500,- pr. 15 kg

jeg er af den opfattelse, at mange fabrikanter lever stort på os
dyreelskere, og skruer prisen lidt vel meget i vejret, og hunden døde jo
ikke ligefrem pga. foderet før hen, vel

Fra : VRI

Dato : 05-06-02 23:30

> [...]
>
> jeg er af den opfattelse, at mange fabrikanter lever stort på os
> dyreelskere, og skruer prisen lidt vel meget i vejret, og hunden døde jo

Jeg kan jo kun være enig. Hvis hunden trives på dette foder er det jo godt.
Som tidligere nævnt er det jo meget individuelt fra hund til hund. Hvis du
mener det er godt nok til din hund så fred være med det. Bare jeg er fri for
at putte sådan noget JUNK i min egen.

MVH
VRI

Fra : KT

Dato : 05-06-02 22:55

> [...]
> selvfølgelig en hvis afvigning, som hos alle andre produkter, hvor prisen

Spændende svar, VRI - du er måske bekendt med de forsøg, Merete omtaler? I
så fald går jeg ud fra, at du har læst grundlaget for forsøget og
forsøgsresultaterne grundigt igennem og først derefter (udfra din tydelige
"ekspertviden" om foder) tolket resultatet som værende noget "sluder"??

Mvh. Line

Fra : VRI

Dato : 05-06-02 23:07

"KT" <nasse@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "ekspertviden" om foder) tolket resultatet som værende noget "sluder"??

Hej Line.

Jeg kan sagtens forstå din point og jeg skal bestemt ikke gøre mig selv til
ekspert. Du må dog (forhåbentligt) give mig ret i, at der er en hvis
sammenhæng meller pris og kvalitet. Det er i hvertilfælde min erfaring. Hvis
man gider sætte sig lidt ind i hvad man fylder i sig selv og sin hund, kan
man jo direkte på alle poser læse hvad der er i foderet. Min ringe erfaring
siger mig, at langt de fleste (ikke alle) de dyre fodere også indeholder de
reneste protein kilder, samt er konserveret med e vitamin i stedet for bha
eller bht. Jeg undskylder naturligvis min udfarenhed mht. at kalde andre
folks udsagn for noget sluder.

MVH
VRI

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-06-02 23:22

Det er der faktisk ikke Whiskas/Pals produkter hører ikke til de billigste
med foderet er bestemt ikke godt

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : VRI

Dato : 05-06-02 23:28

> Det er der faktisk ikke Whiskas/Pals produkter hører ikke til de billigste
> med foderet er bestemt ikke godt

Tja Nina jeg kan jo kun give dig ret mht. whiskas/pal, men kun ud fra hvad
jeg kan læse på posen. Mange og også mange seriøse hunde ejere/opdrættere
benytter pal og er tilfredse. Jeg skrev jo også at pris/kvalitet som regel
hang sammen ikke at det var den egengyldige sandhed

MVH
VRI

Fra : KT

Dato : 06-06-02 13:01

> [...]
> eller bht. Jeg undskylder naturligvis min udfarenhed mht. at kalde andre

Hej VRI.

Ja, generelt får man jo nok, hvad man betaler for, når det kommer til
hundefoder.......og dog? Jeg får af og til på fornemmelsen, at man får
lov at betale 100 ekstra for navnet, hvis foderet fx. hedder Hills og
købes hos dyrlægen - og jeg vil gerne betale for kvalitet, men altså
ikke for navnet! Men jeg kunne ganske rigtigt aldrig finde på at købe
hundens foder i Bilka eller Netto - netop pga. bha & bht, som jeg ikke
er særlig begejstret for.
Nå, men grunden til at jeg reagerede på dit indlæg om det norske foder
Labb, er at jeg kender produktet, og det er faktisk et rigtig godt
foder. Der vil naturligvis altid findes hunde, som af en eller anden
årsag ikke kan tåle det, men sådan er det jo med alle slags foder
(vores hund har det fx. ikke så godt med Specifik og Hills D/D). Det
eneste problem jeg kender til med Labb er, at nogle hunde ikke gider
spise det, og det er jo altså ikke så hensigtsmæssigt
Vores hund fik det, da han var hvalp, men kørte træt i det efter et
lille ½ år, og jeg har hørt lignende historier fra en del andre
hundeejere (som i øvrigt ikke havde kræsne hunde), men hvis hunden
spiser det, ja, så ville jeg fortsætte med at fodre med det. Mine
svigerforældre fodrer udelukkende med Labb, og deres hunde (norske
elghunde) har flot pels, god afføring og er generel vældig sunde, så
selv om det er billigt foder, fejler kvaliteten altså ikke noget.
I øvrigt tror jeg (med vægt på _tror_), at dansk/skandinavisk
produceret foder oftere er af bedre kvalitet end udenlandsk foder, men
det er bare en fiks idè, jeg har - jeg ved ikke, om der er belæg for
det....... Nogen der evt. ved noget om det?

Mvh. Line

Fra : VRI

Dato : 06-06-02 13:13

> [...]
> det er bare en fiks idè, jeg har - jeg ved ikke, om der er belæg for
> det....... Nogen der evt. ved noget om det?

Tak for dit saglige indlæg Line. Jeg har ingen kommentarer til Labb, da jeg
slet ikke kender produktet. Kan det overhovedet købes i dk? Jeg har tidliger
undskyldt for min lidt udfarende måde at besvare det norske indlæg. Det jeg
mente var blot at jeg mener at kvalitet og pris til tider passer sammen. Der
er siden hen kommet mange henvendelser ang. foder der ikke stemmer overens
med denne opfattelse. Jeg kan kun være enig i disse eksempler. Jeg er dog
ikke ude på at starte en smæde kampange mod div. umoralske foder
producenter. Jeg prøvede blot at komme med tidligere nævnte point. om et
foder til 500 kr hos dyrlægen er bedre end et foder til 300 kr??? Ikke
nødvendigvis. Man betaler ganske givet mere for foderet hos dyrlægen. Har
selv prøvet at købe en sæk korn..... undskyld jeg mener Hill's hos dyrlægen.
Hunden gad ikke og æde det og det kan jeg godt forstå. Jeg syntes folk skal
sætte sig så meget som muligt ind i hundens ernærings behov som muligt og så
selv dømme. Som du selv skriver og som jeg også har fremhævet tidligere.
Nogle hunde fungerer godt på et foder mens andre ikke kan køre på det.
Derfor må det være op til folk og deres egne erfaringer hvad de fodrer deres
hund med. Alle har en mening om dette og heldigvis for det da Det tyder
på, at folk trodsalt syntes emnet er interresant og at de sætter sig ind i
tingene.

MVH
VRI

Fra : Brian C

Dato : 06-06-02 13:29

ok jeg blander mig lige igen

se det kan jeg kun give dig helt ret i

hygge

Fra : Stine Frandsen

Dato : 05-06-02 23:42

Hmm.. Nå.. hvad så med Whiskas ?? jaja jeg ved godt dette er hundeNG'en,
men det er da et af de bedste eksempler
Skodfoder der koster en formue om dagen at fodre sin kat med , og alle
pengene bliver brugt på reklame i stedet for at lave et ordentligt foder.
Og kan da komme med snesevis af andre eksempler på div. ting og sager til
menneske-brug, hvor discount er det bedste/mindst lige så godt.
Stine

Fra : VRI

Dato : 06-06-02 00:01

"Stine Frandsen" <santippe@knus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og kan da komme med snesevis af andre eksempler på div. ting og sager til
> menneske-brug, hvor discount er det bedste/mindst lige så godt.

Hej Stine. Jeg har selv haft kat og har selv tidligere fodret med Whiskas og
ja du har helt ret Skod foder....... men det tænkte jeg desværre ikke så
meget over den gang. Nu er jeg i den heldige situation, at jeg har været
involveret lidt i hundefoder brancen og det har åbnet mine øjne lidt.
Producenterne forsøger at skjule deres lusk fusk og humburg gennem blændende
reklamer eller også slår de sig på folks penge pung. Fakta er, at du kan
fodre en 40 kg. hund med et super foder for 6-8 kroner om dagen ved at bruge
et ordentligt foder. Ikke nogen ringe pris for at min lille prinsesse skal
have det så godt som muligt mener jeg. Hvis ikke man har råd til det, skulle
man måske overveje at fodre ænder ved søen med gammelt brød og så undlade at
købe en kat eller hund. "katte ville vælge whiskas" ...... Gu ville de ej,
de ville vælge en frisk fanget mus eller fugl.

Whiskas kan købes i brugsen, netto m.m. Hvilket hunde dyrt hunde foder kan
du købe der??? Hvis du vil have de dyre "gode" produkter til hund skal du i
dyrehandlen og betale noget mere end du skal i supermarkedet. Det er det jeg
prøvede at pointere.

MVH
VRI

Fra : Stine Frandsen

Dato : 06-06-02 00:14

Hej
Jeg køber foder til mine hunde hos Agrosam Pet i sønderjylland, ca. 200 kr
for 15 kilo-. Jeg får så en rabat fordi jeg køber 7*15 kilo af gangen. ALt i
alt er min beregning og erfaring at der skal bruges ca. 10% mere af dette
foder end af f.eks. Eukanuba og medregnet dette i dagspris, ja så er det ca.
½ pris af hvad det ville have kostet mig at fodre med Eukanuba. Og her er så
også medregnet rabatten ved storkøb eller opdrætterrabat.

Mine hunde for hjemmelavet hvidløgsolie, ca. 1 spsk.fuld over foderet en
gang dagligt og jeg kan ikke se forskel på hundene om jeg fodrer med
Eukanuba eller foderet fra Agrosam.

Men foder i brugsen eller lign steder ville jeg aldrig give mine hunde - kun
som godbidder og der køber jeg i Aldi, de er næsten identiske med Frolic,
men koster det halve

Stine

VRI <vri.k9@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4KwL8.18572$N46.865489@news010.worldonline.dk...

Fra : Thomas Brøgger

Dato : 05-06-02 09:33

Hej

"Merete Simonsen" <ugyldig@antispam.com> skrev i en meddelelse

> Hva koster foder til hunde i Danmark?
[snip]

Jeg har set Eukanuba til 300 kr for 15 kg. hos PetWorld. Det er på tilbud
lige nu. Normal prisen er 400 kr.

Hilsen
Thomas
Ejet af 1 stk. dalmatiner

Fra : Merete Simonsen

Dato : 04-06-02 21:47

Dette er første gangen jeg poster her, så jeg håper dere bærer med meg
Har lurket en ukes tid og har vært på no.alt.hunder i 5 år, så helt på
jordet skal jeg ikke være. Hundeeier har jeg vært i 5 år - labradorer og
newfoundlandshund.

Iben Holst wrote:

> [...]
> huset uden at få strømper og buksekanter fyldt med masser af hvide hår.
> Og idet vi regner med at han mangler noget gennem sit foder er det

Hvilken rase er det du har? Jeg har ei labradrotæve som har for vane å røyte
noe helt forferdelig på forår/sommeren. Det er faktisk så mye at jeg ikke
kaller det røyting, men å slippe pelsen. Det er prøvd ut olje, vitaminer,
ølgjær, bading, børsting uten at noe har hjulpet. Det er bare å stå i med
støvsuging 2 ggr pr. dag i 1 måned eller 2 - og å nappe pelsen minst
annenhver dag. Slitsomt, men fysjameien å ha labradorhår i MENGDER over
HELE huset i stedet

> Så jeg håber I kan anbefale noget rigtig godt foder, som vil være rigtig
> god for hans pels.
Dersom hunden holder på å miste vinterpelsen vil det nok neppe hjelpe med å
bytte foder, dessverre. Jeg har hørt noen reklamere for Alchil hundesjampo
(i Norge), men jeg er sterkt tvilende til denne selv. Den skal visst stoppe
all røyting. Det er sikkert praktisk, men er det sundt? Det er jo en grunn
til at hundene røyter ...

> Jeg vil også gerne have ca priser på produkterne og evt., en mulig
> forklaring på hvad det han mangler i sit foder siden han fælder så meget
Jeg har brukt samme foder på Chiquita siden 1998 og det samme gjentar seg
hver forår/sommer: hun slipper pelsen totalt. At hun blir litt (ikke mye)
tynn i pelsen er det minste problemet - hvert år. Det er ikke noe som
mangles i foret, men en helt naturlig reaksjon fra hundens side på varmen
som kommer. Og hos Chiquita har det også kommet ganske beleilig et par
måneder etter løpetid.
Chiquita er ei gul labradortæve på snart 5 år. Hun er liten - i både hode og
kropp, men et skikkelig sjarmtroll med gemytt uten like. I våres ble hun
sterilisert og nå røyter hun ikke i det hele tatt, selv flere måneder etter
siste løpetid. Altså, her i hus har det ikke vært forets feil...

Fra : Germaine Nielsen

Dato : 05-06-02 08:29

Hej Iben!

Da jeg har 4 hunde (2 forskelllige typer Goldens, en labradorblanding
og en Border-blanding)og selv har eksperimenteret lidt med hundefoder,
så vil jeg da gerne hjælpe
- Jeg gik simpelthen ned i vores lokale foderstofforretning, hvor
ejeren er lidt af en hundefoderekspert (holder foredrag m.m.), da jeg
på det tidspunkt ikke anede en dyt om foder - jeg fortalte ham så,
hvilke hunde jeg har og hvad jeg bruger dem til. I første omgang
foreslog han Royal Canin´s Maxi Adult (379,- for 15 kg.) Det kørte jeg
med længe + prøvede også den dyre til brugshunde (479,-), men det
kunne hundenes maver ikke tåle.
Nu ved jeg mere om foder, og hvad mine hunde har brug for (efter at
have prøvet lidt af hvert), så jeg veksler med 2 forskellige typer
(indenfor samme foder) til mine hunde nu (selvfølgelig hvalpefoder til
hvalpe) Det jeg bruger nu er rigtig godt og hedder CANONE DOGFOOD. Det
koster 225,-/15 kg. til alm. hunde CANONE Klub (familiehunde, som
bliver luftet dagligt, som det sig bør) og så får mine 2
"konkurrence-hunde" CANONE Sport til 295,-/15 kg. Det jeg lægger vægt
på ved foderet er, hvor meget de skal have for at optage og bruge
foderet optimalt (jo mindre jo bedre) hvor mange gange de gør sig
renlige (2 gange om dagen "stort") pelskvaliteten, dårlig ånde (det
ene foder jeg prøvede gav nemlig én af mine hunde dårlig ånde)- lysten
til at lave noget (fordi jeg har konkurrencehunde er foderet i høj
grad med til at bestemme, hvad hunden kan bruge produkterne til under
stort arbejdspress i længere perioder). Vi er rigtig mange i
hundekredse hernede sydpå, som bruger dette foder til stor
tilfredshed. Manden bag foderet hedder Egon Mærsk og har selv
brugshunde på højt plan. Bjarne Thomsen, som lige er blevet
verdensmester på spor bruger også dette foder til sine hunde (kender
ham nemmerli´) Jeg kan kun varmt anbefale det, men Royal Canin er også
godt (der er smagsgaranti) + Eukanuba med flere. Du er nødt til at
prøve dig frem og se, om der sker resultater med din hunds pels. Du
kan ikke forvente forbedringer førend efter et par måneder med samme
foder.
Held og lykke til
MVH Germaine
http://home13.inet.tele.dk/Humphrey

Fra : Thomas Brøgger

Dato : 05-06-02 09:37

Hej

Jeg har lige et par spørgsmå til dig.
"Germaine Nielsen" <GermaineNielsen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Iben!

[snip]
> [...]
> bliver luftet dagligt, som det sig bør) og så får mine 2
> "konkurrence-hunde" CANONE Sport til 295,-/15 kg.

Hvad består det fodder af, er det okse/svinekød eller er det med Kylling.
Hvad er protein indholdet?

Hilsen
Thomas
ejet af 1. stk Dalmatiner

Fra : Germaine Nielsen

Dato : 05-06-02 20:44

Hej Thomas!

Jeg har lige fundet nogle af de tomme sække frem: CANONE Klub består
af: Korn, olie, fedtstoffer, fisk, fiskeprodukter, kylling,
kyllingeprodukter, gær, vegatabilske biprodukter, grøntsager og
mineralstoffer - Råprotein er 18,0 g. Råfedt er 10,0 g.

CANONE Sport indeholder: Korn, fisk, fiskeprodukter, olie,
fedtstoffer, bloson, vegetabilske biprodukter, gær, grøntsager,
mineralstoffer + tilsat hvidløg - Råprotein er 20,0 g. og Råfedt på
12,0 g.

"Proteiner fra fisk indeholder samtlige essentielle aminosyrer. Ved
anvendelse af fisk som proteinkilde sikres hunden således de
aminosyrer, den har brug for. Fiskens proteiner har en meget høj
biologisk værdi, hvilket er et udtryk for, hvor stoe en del af
proteinerne hunden reelt kan udnytte. Fiskeproteiner har en høj
biologisk værdi på ca. 92% hvilket er meget højt sammenlignet med
andre animalske proteinkilder. Det giver et let fordøjeligt foder med
en høj udnyttelsesgrad. Dette resulterer i et lavere foderforbrug og
en mindre mængde afføring."

Håber at jeg har bidraget med de oplysninger, som du ville have

MVH Germaine

Fra : VRI

Dato : 05-06-02 22:40

> [...]
> Jeg vil også gerne have ca priser på produkterne og evt., en mulig
> forklaring på hvad det han mangler i sit foder siden han fælder så meget

Hej Iben.

Det du spørger om er utroligt svært at svare på. Forskellige hunde reagerer
forskelligt på forskelligt foder. Nogle hunde fungerer fint på det billige
nede fra brugsen mens andre hunde kun kan "køre" på de mere dyre mærker. Jeg
vil dog anbefale dig at gå efter de sidste, da disse er lavet af bedre
råvarer og derfor også ernæringsmæssigt er bedre afstemt. Hundes pels
kvalitet bliver styret af "omega 6" syre som findes i bla. fisk. Jeg er dog
ikke sikker på om mangel på dette kan forårsage fældning. Som regel er det
pelsens glans man kan se på om hunden får nok omega 6. Hundens hud skal
bruge omega 3, det kan også være dette den mangler. Måske er det noget helt
andet.... Det er utroligt svært at gisne om. Man kan skrive om dette i
timevis og meningerne er mange. Hvis du er interreseret kan jeg tilsende dig
materiale om et foder som nogle af mine venner importerer. Vi mener selv at
dette er verdens bedste foder. Det er der sikkert mange der ikke mener, men
det er deres sag. Jeg er villig til at tage argumentationen og diskutionen
op any time....... Foderet heder QC+ og du kan se nærmere om det på
www.qcplus.com jeg har alle detaljer om foderet på dansk og kan sende dig
det via mail. Hvis du har nogle spøgsmål vedrørende hvad der bør være i et
foder og hvorfor qcplus skiller sig ud fra andre top premium produkter, er
du velkommen til at maile mig. Foderet bliver ikke solgt i butikker, men kan
købes gennem udvalgte kenneler eller direkte hos mine venner. Foderet bliver
leveret direkte til døren over hele dk. Jeg kan selv stå 100% inde for dette
foder. Min egen hund havde mange problemer med sin hud og pels inden jeg
selv begyndte at benytte det. Der gives naturligvis smagsgaranti. Hvis din
hund ikke kan lide foderet tages det tilbage og dine penge refunderes.

MVH
VRI

Fra : Jasper Norman

Dato : 05-06-02 23:56

Tja... Jeg må, med skam i stemmen, indrømme at min hund (lab/sch/rott) har
det fint med brugsens det billige til 80,-/10kg. godt suppleret op med
diverse rester fra køkkenbordet. Det hele ryger ned, kartofler (som var med
i den meget dyre blanding) brun sovs (hmm) og salat, som sikkert er godt for
ét eller andet. Han stortrives, er ikke for tyk, fælder ikke nævneværdigt og
er billig i drift! Husker I ikke den undersøgelse fra "Rene ord for
pengene"? hvor et eller mærke reklamerer med at de er de "eneste på
markedet" med et specielt stof i deres foder... Eneste problem var bare at
stoffet ikke findes i foderet.. Simplet hen et salgstrick, for dem der gerne
vil gøre deres hunds pels "blank og viril"!! Vel skal dyrelægen overleve...
men jeg tillader mig på det kraftigeste at tvivle på at hans foder er 4
gange bedre end det fra brugsen. Det bliver med garanti lavet samme sted og
puttet i to forskellige poser. Akkurat er det med mennesker... Der er vel
næppe nogen der vil påstå at en polo fra Ralph Lauren, er 4 gange så holdbar
som den NoName som Netto har fremskaffet fra samme fabrik?

Mvh

Jasper

Fra : VRI

Dato : 06-06-02 00:16

"Jasper Norman" <norman@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
holdbar
> som den NoName som Netto har fremskaffet fra samme fabrik?

Hej Jasper.

Ja det udsagn må stå for egen regning. Jeg syntes der er alt for dårlige
regler ang. mærkning af ingredienser både til dyr og til mennesker. Et er
dog sikkert: Det er ulovligt at skrive noget på posen, som ikke stemmer
overens med selve indholdet. Jeg har hele tiden sagt, at det er individuelt
for hundene, hvordan de trives på hvilket foder. Jeg vil blot forbeholde mig
retten til ikke at fodre min hund med det lort de sælger i brugsen, netto
m.m. En anden ting der er værd at tage med, når nu der spekuleres så meget i
pris kontra kilo..... Hvor lang tid holder sådan en sæk på 10 kg så??? Hvor
mange omsættelige kalorier er der i disse produkter. Hvis man køber disse
lavkalorie produkter skal man jo bare fodre med det mere, samle det mere
L.... op efter sin hund. Desuden skal hundens system, nyrer og lever arbejde
det hårdere for at bearbejde disse produkter. Hvordan er fedtet i foderet
konserveret? BHA og BHT som er forbudt i menneske mad, fordi det er under
kraftig mistanke for at være kræftfremkaldende og nedsætte forplantnings
evnen benyttes i flittigt flæng af producenter af billigt foder som
konserveringsmiddel. Hvad er hoved ingrediensen i disse foder? Ja det
behøver du ikke svar på, for det er altid det samme: Korn eller vegatabilske
biprodukter. Hvor mange kødædere ude i naturer tror du spiser korn som hoved
måltid??? Jeg syntes grundene er mange til ikke at fodre med disse
produkter. Måske har din hund det godt nu, men når den er væk og borte, kan
det være man stiller sig selv det spørgsmål: Kunne den have levet 2-3 år
længere, hvis den havde fået et foder der ikke sled dens system ned..... Har
mad noget med vores leve alder at gøre?? Tja Japaneren bliver ca. 6 år ældre
i gennemsnit end en europæer.... Har det noget med mad at gøre??? Det tror
jeg.....

MVH
VRI

Fra : Jaime

Dato : 06-06-02 10:15

> [...]

> kraftig mistanke for at være kræftfremkaldende og nedsætte forplantnings
> evnen benyttes i flittigt flæng af producenter af billigt foder som

Hej VRI

Kender du E-nummerene for BHA & BHT ?

Hvis du gør, så kig lige engang på eks. nogle af de varianter af rullepølse
i skiver som du sikkert selv stopper i hovedet...

Det er muligt at disse stoffer er forbudte, men de bruges i vid
udstrækning......bare lige så du ved det.

Mvh Jaime

Fra : VRI

Dato : 06-06-02 11:21

"Jaime" <jaime@cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er muligt at disse stoffer er forbudte, men de bruges i vid
> udstrækning......bare lige så du ved det.

Tja det er da muligt de gør det. Jeg spiser ikke spegepølse..... sorry

MVH
VRI

Fra : Brian C

Dato : 06-06-02 11:33

Nu skrev Jaime *Rullepølse*

Fra : Jaime

Dato : 06-06-02 12:45

Hej VRI......

Hvad står VRI for???????

Det skulle vel ikke være en del af din egen adresse?

Sko"VRI"dergårdsvej 7, 4262 Sandved.

Så må du jo hedde J L Lindquist og være importøren af det foder dine venner
sælger.

International Sales office
K9 Products
Skovridergårdsvej 7, DK 4262 Sandved

Firmaet du selv henviser til i et af dine tidligere indlæg.

Noget helt andet.

BHT anvendes i mange former for kosmetic til kvinder, i mange deoduranter
baseret på drivgasser. Men dem bruger du måske heller ikke? :C)

Mvh Jaime

Fra : VRI

Dato : 06-06-02 13:03

> [...]
>
> BHT anvendes i mange former for kosmetic til kvinder, i mange deoduranter
> baseret på drivgasser. Men dem bruger du måske heller ikke? :C)

Jaime, du har rigtigt været ude og lege detektiv va??? Men nej desværre
VRI er mine initialer. Det er korrekt at firmaet du refererer til importerer
et hundefoder, men jeg har desværre ikke nogen direkte tilknytning til
dette. Jeg anbefaler det blot når folk nu spørger. Dels fordi det er det
bedste foder på markedet og fordi det samtidig er meget økonomiskt i brug.
Jeg syntes jeg kan stå inde for disse anbefalinger, da jeg selv benytter
foderet og er meget tilfreds. Hvad jeg spiser og hvad jeg bruger og ikke
bruger under armene har vel egentligt ikke så meget at gøre med hundefoder.
Jeg spiser ikke rullepølse, spegepølse og jeg bruger ikke spray deo da jeg
er lidt overfølsom for sådanne . Jeg bruger dog roll-on (hvis det ellers
skulle have interresse). Så desværre Jaime du skyder godt men rammer
desværre ikke *GG*.

MVH
VRI (som ikke er en del af en adresse)

Fra : Jaime

Dato : 06-06-02 13:16

Hej VRI

Fint nok.. :C)

Hvordan kan det være at du skriver dig under med VRI, din oplyste add
afsender er vri.k9@ofir.dk

denne adr. er jo netop en del af k9 products.

Hvis du ikke er en del af firmaet på den ene eller anden måde, hvorfor
bruger du så denne adr. som hører hjemme i Sandved???

:CO Jaime

Fra : Pia

Dato : 06-06-02 13:30

"Jaime" <jaime@cybercity.dk> wrote in message

> Hvordan kan det være at du skriver dig under med VRI, din oplyste add
> afsender er vri.k9@ofir.dk
>
> denne adr. er jo netop en del af k9 products.

Er du sikker på, du ikke lider af forfølgelsesvanvid? Jeg har fx en
hjemmeside som starter med k9 men har aldrig hørt om dette foder tidligere,
jeg ved ikke engang hvor Sandved ligger...

:Pia (som kun reklamerer med Hennes - dansk produceret hundemad

Fra : Jaime

Dato : 06-06-02 13:58

Hej Pia

Nej jeg lider ikke af forfølgelsesvanvid.

Men den er jo lidt købe at tale varmt for et foder "vennerne" sælger.
Sååhhh...........

Hennes Pet Food har for øvrigt et godt foder til hunde med epelepsi, kan
bare ikke huske hvad det hedder.

Mvh Jaime

Fra : VRI

Dato : 06-06-02 13:58

> [...]
>
> Hvis du ikke er en del af firmaet på den ene eller anden måde, hvorfor
> bruger du så denne adr. som hører hjemme i Sandved???

Jaime bare fordi man har en mail der starter med K9 som så står for canine
(hund på engelsk) betyder jo ikke man har noget med et eller andet firma at
gøre. Måske hedder fimaets email noget med xxxxxx@k9-products.dk ???? Tja
jeg ved ikke. Jeg gider ærligt talt ikke blive ved med at svare på disse
paranoia spørgsmål. Hvad så hvis jeg havde en forbindelse til dette firma
eller var en del af det? Hvad har det med sagen at gøre? vri.k9@ofir.dk
hører ikke hjemme i Sandved, med mindre det er der ofir ligger??

MVh
VRI

Fra : Brian C

Dato : 06-06-02 13:27

"> Jeg anbefaler det blot når folk nu spørger. Dels fordi det er det
> bedste foder på markedet og fordi det samtidig er meget økonomiskt i brug.

Den synes jeg, jeg har hørt før, både hos dyrlæger, i tv, ved dyrehandlere,
så jeg synes egentlig ikke den betegnelse er meget bevendt
du har selvfølgelig lov til at have din mening om produktet, og jeg er ret
sikker på at denne tråd ville kunne blive ved længe, både med argumenter for
og imod dyrt hundemad, for som jeg nævnte i et tidligere indlæg, så er det
som så meget andet, lidt af en religionskrig, og det foder man selv bruger,
synes man normalt er noget af det bedste.
åh forresten, så har jeg lige et spørgsmål, hvem er det lige der står får
varedeklarationen på produkterne?
så vidt jeg ved er det producenterne selv........................... bevares
måske bliver det kontrolleret, jeg er bare ikke sikker på at man kan regne
med det, for det er jo (undskyld mig... ikke mine ord) bare kæledyr, du kan
bare se hvordan det går produkter til mennesker ikk

og som jeg også har sagt før og siger igen, igen.... og igen
så må det vigtigste være om hunden trives, og nu tror jeg ikke på at
foderet, er den den eneste årsag til at hunden skulle gå hen og dø før tid,
men det er min påstand

Mvh. Brian
der trækker sig tilbage fra denne tråd, da den efterhånden kører i samme
rille, men er klar til en ny

Fra : VRI

Dato : 06-06-02 14:00

> [...]
> men det er min påstand
>
> Mvh. Brian
> der trækker sig tilbage fra denne tråd, da den efterhånden kører i samme

Brian jeg kan da være enig i en ting som du skriver nemlig at denne streng
er ved at være udtømt. Jeg vil derfor følge dit eksempel og stoppe her med
mindre der kommer nogle saglige kommentarer ang. hunde foder.

MVH
VRI

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-06-02 16:49

Har fået en reklame fra min leverandør af foder.

Foderet hedder Regal, der er en meget udførlig indholdsdeklaration med, og
det er et af de få foderfabrikater, hvor kød står først i deklarationen.

Er der nogen der har erfaring med det????

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-06-02 16:53

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> det er et af de få foderfabrikater, hvor
> kød står først i deklarationen.

Jeg har ladet mig fortælle at kød kan stå for både benmel, sener,
indvolde og lat muligt andet animalsk! - Ved ikke om det er korrekt!

"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-052.htm

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-06-02 19:14

Hej Andreas

Det du nævner er animalske biprodukter

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Anja R.

Dato : 06-06-02 22:04

Nina El Falaki <cats@feca.dk> wrote:
> Hej Andreas
>
> Det du nævner er animalske biprodukter

Stammer animalsk fedt så fra disse biprodukter?

Venlig hilsen
Anja R.

Se mine hunde på:
http://home19.inet.tele.dk/japanese/

Fra : VRI

Dato : 06-06-02 22:14

"Anja R." <SPAM_NEJTAK_a_runge@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Stammer animalsk fedt så fra disse biprodukter?
>
> Venlig hilsen
> Anja R.

> Se mine hunde på:
> http://home19.inet.tele.dk/japanese/

Hej Anja

Hvis fedt blot er oplyst som animalsk fedt, kan dette være hvad som helst.
Jeg har hørt at det er yndet at benytte fedt kogt ud af huder m.m. som
derefter bliver brugt til tyggeben m.m. eller som del af proteindelen i
foder med animalske biprodukter. Om dette har sin rigtighed ved jeg dog ikke
med sikkerhed. Få gode produkter bruger kyllinge fedt som fedt kilde. Dette
er dels meget rent og ligger desuden højt på den biologiske værdi skala. Så
ved man jo også hvor fedtet kommer fra.....

MVH
VRI

Fra : Anja R.

Dato : 06-06-02 22:41

> [...]
> kyllinge fedt som fedt kilde. Dette er dels meget rent og ligger
> desuden højt på den biologiske værdi skala. Så ved man jo også >hvor

Jeg fik oplyst af producenten at det foder jeg anvender til mine hunde
indeholder animalsk fedt da det er essentielt, da hunden er et "rovdyr".
Bag på pakken står der at de anvendte fedtkilder er: Kyllingefedt,
fiske-olie, boragoolie og sojaolie.
Kan jeg så gå ud fra at det er dette der menes med animalsk fedt?

Venlig hilsen
Anja R. (Der overvejer at tage et kursus i "ingrediens tydning")

Fra : VRI

Dato : 07-06-02 00:53

> [...]
>
> Venlig hilsen
> Anja R. (Der overvejer at tage et kursus i "ingrediens tydning")

Hej Anja.

Tja jeg forstår godt din frustration over den ringe mærkning af foder (og
vores mad), men det er inden for lovens rammer. Kyllingefedt er jo helt
klart en animalsk fedtkilde og fisk må vel være ligeså. Jeg aner ikke hvad
boragoolie er og sojaolie er jo vegatabilsk. Så man kan vel sige, at
producenten modsiger sig selv, da fedtkilden kun til dels er animalsk men
også vegatabilsk. Det eneste du kan se ud fra ingrediens oversigten er, at
det produkt der er mest af er listet først og så der ned af. Disse regler
kan dog også omgåes. Jeg kender til mindst et produkt, som skriver kylling,
majsmel, malet majs...... osv. på sin ingrediens liste. Hvis så man tager
den anden og den tredje største ingrediens og lægger sammen, mon ikke så
disse to overstiger den første? Det tror jeg. og hvad er så forskellen på
majsmel og malet majs? Tja jeg ved det ikke, men det er jo en smart måde, at
få folk til at tro, at produktet har et stort indhold af kylling. Blot et
lille eksempel som jeg syntes giver stof til eftertanke.....

MVH
VRI

Fra : Jaime

Dato : 07-06-02 10:17

> [...]
vel sige, at producenten modsiger >sig selv, da fedtkilden kun til dels er

Hej Vri & Anja... :C)

Boragoolie er en planteolie udvunden af planten Borago. Mange producenter
anvender Boragoolie i deres varer eks. dyrefoder. Det anvendes for at fedtet
i foderet ikke skal harske samt for at undgå at bruge andre
konserveringsmidler.

Olien er også anvendt som olie/salve til børn med hudlidelser.

Mvh Jaime

Fra : VRI

Dato : 07-06-02 11:01

> [...]
> konserveringsmidler.
>
> Olien er også anvendt som olie/salve til børn med hudlidelser.

Hej Jaime. Tak skal du have det er jo altid sjovt at lære noget nyt. Jeg har
aldrig hørt om det før. Kan du give nogle eksempler på hvilke produkter der
benytter dette som konservering? Jeg troede man benyttede E-vitamin til
konservering af olie (naturligt)

MVH
VRI

Fra : Jaime

Dato : 07-06-02 13:40

Hej Vri

Man bruger det i mange madvarer da det er et naturligt konserveringsmiddel
og derved er man fri for at bruge nogle antioxidanter der er kemisk
fremstillede.

Jeg kan ikke på stående fod nævne nogle produkter.

Mvh Jaime

Fra : John

Dato : 08-06-02 02:25

"Jaime" <jaime@cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Kender du E-nummerene for BHA & BHT ?

Hej.

Butylhydroxyanisol (BHA) E 320
Butylhydroxyoluen ( BHT) E 321

Disse tilsætningsstoffer er antioxidanter og
de findes stort set i alt hundemad, uanset om
du køber det billige i brugsen eller det dyre
hos dyrlægen.

Det er tilsat for at foderet ikke skal harske op.

Nutro choice er et af de få mærker som ikke bruger
kunstigt tilsætning, men varmebehandlet E vitamin ( tokoferol ).

Jeg er selv gået fra Eukanuba til dette foder da der i
Eukanuba er både de ovennævnte kræftfremkaldende
stoffer + Ethoxyquin som er i samme båd.

VH
*:) - John.
www.nethundeguiden.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 08-06-02 07:40

On Sat, 8 Jun 2002 03:25:21 +0200, "John" <nospam4me@yoda.net> wrotd:

> [...]
>
>Jeg er selv gået fra Eukanuba til dette foder da der i
>Eukanuba er både de ovennævnte kræftfremkaldende
>stoffer + Ethoxyquin som er i samme båd.

Jeg har fodret med Nutro siden min hund var 11 uger , og har lige fået
taget blodprøver der tjekker alt på hunden og resultaterne var bedre
end normal sagde de , og at det var sjældent at alle testene viste så
pæne resultater på landbohøjskolen , så nu stoler jeg endnu mere på
hvad de skriver på indpakningen . At det er det sundeste tørfodder

Fra : Jaime

Dato : 08-06-02 09:01

Hej John

Jeg kendte godt E-nr. på BHA - BHT. Jeg spurgte blot VRI om han vidste det..
:C)

Ethoxyquin er vist nok det antioxidant der er tilsat bl.a. Hills fra
dyrlægen, hvis jeg ikke tager helt fejl.

Ellers mange tak John.. :C)

Mvh Jaime

Fra : Iben Holst

Dato : 06-06-02 13:40

Hej !

Det var da dejligt at kunne sætte gang i en ellers ret aktiv gruppe, men
faktisk var det kun Sander s som besvarede mit spørgsmål !
Grunden til at jeg lagde det på bordet i gruppen hér var fordi jeg regnede
med at få flere gode anbefalinger til hvad jeg kan give min hund, så vi
bliver fri for denne fælden. Istedet brød en lavine ud om noget "helt andet"
.... *SSS*

Jeg vil da helt sikkert se lidt mere på hvad dette Techni-cal er for noget,
men kan I ikke give mig mere at gå efter ??

Iben

Fra : Pia

Dato : 06-06-02 14:21

Nu kan jeg jo dårligt huske, hvad der er blevet foreslået, men Hennes Pet
Food, som er lavet på laks, skulle være godt for pels og mod allergi. Min
hvalp havde altid skæl, da han fik Hills, de forsvandt og han er meget blank
og fin.

På en amerikansk rottweilerliste jeg tilhørte, brugte folk meget et foder
med fisk&kartoffel hvis deres hunde havde udslæt, øreinfektioner og
pelsproblemer.

Endelig er der produkter baseret på lam, som måske kan være bedre for din
hund end kyllingebaseret kost.

:Pia