Skærme
Fijala 3554
I: Sony G420 FD vs. Philips Brilliance 109~
Fra : [5000] Jan

Dato : 04-06-02 15:47

Er der nogen der kan give en god opsummering på hvad forskellen er på de to
skærme. Jeg er selv Sony E200 mand, og en af mine kammerater har en Sony
G200 FD, og den er ret fed - bare 17". Prisforskellen på Philips og Sony er
ret stor. Jeg ville bare høre, om Philips Brilliance 109P20 kan hamle op med
billedkvaliteten af en Sony G420 FD. Har Philips egentligt en flad skærm
(fronten)?

Mange tak.

Mvh. Jan.

Fra : Madsen

Dato : 04-06-02 16:11

[5000] Jan skrev:

> Jeg ville bare høre, om Philips Brilliance 109P20 kan hamle op med
> billedkvaliteten af en Sony G420 FD. Har Philips egentligt en flad
> skærm (fronten)?

Philips har så vidt jeg ved et ret fladt billedrør. Om det er 100 %
fladt ved jeg ikke, men det er to forskellige teknologier der
anvendes på Philips og Sony-skærme hvad billedrøret angår. Philips
kører med hulmasketeknologi og Sony kører med gittermasketeknologi.

Hvad forskellen på disse to teknologier er, kan du bla. se på følgende
side: <http://www.howstuffworks.com/question401.htm>

Jeg har vist også nævnt noget om det tidligere i følgende indlæg:

Madsen.

Fra : [5000] Jan

Dato : 04-06-02 19:47

Mange tak for hjælpen!

Fra : Thomas

Dato : 04-06-02 21:01

On Tue, 04 Jun 2002 17:11:26 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>anvendes på Philips og Sony-skærme hvad billedrøret angår. Philips
>kører med hulmasketeknologi og Sony kører med gittermasketeknologi.

Gælder det for de mindre (17"/19") Philips P-modeller?
Jeg har en Philips 201P10 og den er med Trinitron rør (Går ud fra det
er det samme som sidder i Sony G500 modellerne, da skærmene har præcis
samme specs).
Billedrøret er totalt fladt. Både horisontalt og vertikalt.

Jeg endte med at købe Philipsen efter jeg havde haft 5 forskellige
Sony G500 over en periode på et års tid. Jeg havde dem kun hjemme i få
dage af gangen, ellers var de til reperation/justering, da de
simpelthen stod alt for uskarpt/kunne ikke justeres ordentligt mv. Så
efter 5 helt nye Sony skærme, der hver især havde været til justering
flere gange gav jeg op. Fik ophævet købet og købte Philipsen, som var
OK i første hug :)

Men jeg købte også Sony'en i dec. 1999 hvor der angiveligt har været
mange problemer med den serie (G500), og efter hvad jeg kan læse
herinde har Sony vist fået styr på det, da der jo er mange der er
tilfredse med deres Sony.

Men min erfaring er at Philips sagtnes kan hamle op med Sony.
Philipsen er tilmed bedre (Sony G500 vs. Philips 201P10) efter hvad
jeg har erfaret.
Men hvis jeg kunne vælge mellem en Sony G500 der stod helt perfekt og
en Philips 201P10 der stod helt perfekt, ville jeg tage Sony'en. Den
fylder lidt mindre, er pænere og har en del flere justeringsmuligheder
samt en bedre menu.

--
Mvh.
Thomas

Fra : [5000] Jan

Dato : 04-06-02 21:09

Kanon! Men man er nok nødt til at se skærmen "live" for at kunne tage
stilling selv. Det er jo i sidste ende en smagssag. Og i nogle tilfælde
religion.

Fra : Madsen

Dato : 04-06-02 21:35

Thomas skrev:

> Jeg har en Philips 201P10 og den er med Trinitron rør (Går ud fra
> det er det samme som sidder i Sony G500 modellerne, da skærmene
> har præcis samme specs).

Noget tyder på det når man slår Philips 201P10 op på Google som viser
at det er et billedrør fra Mitsubishi der sidder i den. Mitsubishi
laver billedrør som minder om Sonys. Det er også gittermasketeknologi.
<http://www.prepressworld.de/buyersguide/produkt.htm$33568>

Det hedder bare ikke Trinitron for det navn har Sony patent på, så
vidt jeg ved. Mitsubishis modsvar til Trinitron hedder Diamondtron.

Madsen.

Fra : Thomas

Dato : 05-06-02 08:48

On Tue, 04 Jun 2002 22:34:59 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>at det er et billedrør fra Mitsubishi der sidder i den. Mitsubishi
>laver billedrør som minder om Sonys. Det er også gittermasketeknologi.

Jeg tror du har ret. Jeg har kigget i diverse manualer til 201P10, men
ingen steder er der nævnt noget med trinitron, ej heller diamondtron.

Mange forhandlere (søgning på google) opgiver røret til at være
diamondtron eller mitsubishi fabrikat og kun et par enkle hits foregav
forhandlere at det var trinitron rør og disse forhandlere må efter
deres hjemmeside at dømme være lidt tvivlsomme mht. rigtigheden i at
201P10 er med trinitron rør.

--
Mvh.
Thomas

Fra : Madsen

Dato : 05-06-02 13:01

Thomas skrev:

> Jeg tror du har ret. Jeg har kigget i diverse manualer til 201P10,
> men ingen steder er der nævnt noget med trinitron, ej heller
> diamondtron.

Noget jeg altid har været i tvivl om er om Mitsubishis billedrør
også har de her to vandrette striber (Damper Wires) som Sony's
Trinitron-skærme har. Kan du se to tværgående striber på din
Philips?

Madsen.

Fra : Thomas

Dato : 05-06-02 19:45

On Wed, 05 Jun 2002 14:00:37 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>også har de her to vandrette striber (Damper Wires) som Sony's
>Trinitron-skærme har. Kan du se to tværgående striber på din

Ja, præcis som på en Sony Trinitron.

--
Mvh.
Thomas

Fra : Madsen

Dato : 05-06-02 20:55

Thomas skrev:

[To vandrette streger/striber på skærmen?]

> Ja, præcis som på en Sony Trinitron.

Ok. Det har Mitsubishis billedrør åbenbart også så.

Madsen.