link der printer siden ud
Fra : simon moore højer

Dato : 04-06-02 14:50

Hej
Jeg vil gerne lave det sådan at jeg har nogle artikler ell. lign.
på min hjemmeside, og dem skulle man gerne kunne printe ud. Er
der nogen der kan hjælpe mig med at lave et link der automatisk
udskriver siden, når man trykker på linket?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jakob Andersen

Dato : 04-06-02 15:07

--
Jakob Andersen

Fra : Janus Høi

Dato : 04-06-02 15:13

"simon moore højer" <simonhoejer@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Er
> der nogen der kan hjælpe mig med at lave et link der automatisk
> udskriver siden, når man trykker på linket?

Det er hundrede år siden jeg sidst legede med det. Men jeg kom da frem til
nedenstående.
Det kan godt være der er en mere moderne måde at gøre det på i dag.

<script>
<!--
function udskriv(){
if (!window.print){
alert("Virker fra version 4 og op (Find selv på en smart advarsel)")
return
}
window.print()
}
//-->
</script>

<a class="href=javascript:udskriv()" href="javascript:udskriv()">
Tryk her for at printe siden
</a>

Hvis du hellere vil have at læserne får printet en anden side ud end den de
kigger på, er der også en løsning på det.
(Det kan være du vil lave en pænt opstillet side med den artikel de skal
printe, så de slipper for menubar og andre webting.)

Så lægger du bare denne linie i headeren:

<link rel="alternate" media="print" href="printbarside.htm">

Nu vil "printbarside.htm" blive udskrevet uanset om du trykker på dit nye
link, eller på printerikon et i browseren, eller tasterne <Ctrl> + <P>
Det er smart hvis du vil gøre printene pænere.

--
Janus Høi
Hysterisk Cindy-fanside:

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-06-02 22:26

Tue, 4 Jun 2002 16:13:04 +0200, skrev "Janus Høi"
<hoi***@jagi.com>:

>alert("Virker fra version 4 og op

Forkert, virker ikke i IE 4, først fra IE 5, men virker i
Netscape 4.