stump
Fra : Pia

Dato : 04-06-02 13:25

Absolut noget jeg burde vide, men jeg må være ved at være gammel. Hvornår og
hvor meget må en hvalp gå tur, md eller uden bærepauser? Jeg vil jo nødig
give hende skader, og de bliver jo selv ved uanset om de er trætte.

Vi snakker 5 kg hvalp på 8½ uge, usikre ben, så jeg ved godt det ikke er i
morgen - men hvor mange måneder skal hun være for at klare at trisse en tur
på fx 30 minutter?

Jeg kan overhovedet ikke huske, hvad vi gjorde med Max.

:Pia

Fra : Carina Bach Hansen

Dato : 04-06-02 21:02

Hej Pia

Man kan ikke sætte en bestemt alder på, men en ledetråd er selvfølgelig, at
når hvalpen begynder at ville sætte/lægge sig, så har man gået for langt. Og
så er det vel bare at prøve sig frem. Det var meget forskelligt med mine to,
og jeg kan desværre heller ikke huske præcis hvor gamle de var. ( selvom det
ikke er så længe siden ).

Husk iøvrigt også, at det kan være en meget skræmmende oplevelse at gå tur i
den store verden...mine hvalpe var slet ikke trygge ved at skulle tisse når
vi gik tur, de første par uger, så det er vigtigt, at starte langsomt, og
ikke gå for langt hjemmefra, så stumpen kan blive tryg ved omgivelserne. Men
det hjælper nok, at du har Max.

Held og lykke med det.

Mange hilsner fra Carina

Fra : Pia

Dato : 04-06-02 21:50

"Carina Bach Hansen" <carina.bach@hansen.mail.dk> wrote in message
> [...]
at
> når hvalpen begynder at ville sætte/lægge sig, så har man gået for langt.

Naturligvis! hun er allerede god til at sige til, hvad hun vil.

> Husk iøvrigt også, at det kan være en meget skræmmende oplevelse at gå tur
> den store verden...mine hvalpe var slet ikke trygge ved at skulle tisse
når

Overhovedet ikke! Hun er iskold, og synes det er evigt morsomt og indviede
skam hundelegepladsen med både nr. 1 & nr. 2 første gang hun var der. Nye
voksne hunde skal naturligvis ses an. - Men hun går bare sin vej når hun
ikke gider.

Jeg regner ikke med at lave de store ture lige nu, jeg kunne blot ikke
huske, hvor meget de kan tåle. Jeg prøvede at bære hende i en taske i dag og
tog en kort tur til hundeskoven så storebror kunne fræse. Nænej, det gad
madam ikke, hun skulle også ud at løbe! Så vi sad lidt i græsset og kastede
pinde, store til Max og små meterkast til Molly.

:Pia

Fra : Carina Bach Hansen

Dato : 04-06-02 22:06

Hej

Hun lyder til at blive en selvstændig dame

Jeg har iøvrigt set dine billeder af hende, hun er jo for lækker. Men det er
nok det hun ved...

Hilsen Carina

Fra : Louise

Dato : 06-06-02 19:39

Jeg har hørt fra adskillige hundetrænere at ture over 15/30 min i det første
halve år er en dårlig ide. Så hellere mange kortere ture end én lang, især
med de hurtigt voksende racer.
mvh
Louise