Diagram til 12V-batteri med lader i campin~
Fra : BHR

Dato : 04-06-02 13:05

Er der nogen der kan give et link til et diagram over installation af 12V
lader med batteri i campingvogn, der kun har det fabriksmonterede
ledningsnet: 230V lamper + køleskab og 12V lamper + køleskab samt lille
kasse med 2 stk. 6V-batterier for 12V til vandpumpen.
Campingvognen er en Home-Car 32 model 1990, men det er vist det sammme
ledningsnet som mange andre.

Jeg vil gerne kunne lade på det nyinstallarede 12V-batteri mens jeg kører,
samt lade med 230V på batteriet, når der er strøm på pladsen.

Fra : charly

Dato : 04-06-02 14:27

"BHR" skrev d. 04-06-02 13:05 dette indlæg :
> [...]
> samt lade med 230V på batteriet, når der er strøm på pladsen.
>
> Jeg har købt et af de billige 12 volts batterier og det er tilsluttet
til 12 volt anlæget i vognen( husk og få en sikring imellem)ligeså skal
der være muglighed for at der ikke kan løbe strøm tilbage fra batteri i
campingvogn
til det i bilen,der bør være monteret en diode som kun tillader strømen
og gå fra bilen til vognen.Hvis det kun er til det lys man bruger på 12
volt så glem alt om 12 volt tilslutning fra bil det eksisterer stadig i
min,men det er slået fra med en afbryder,træk et par ledninger fra
batteriet frem til batteriet til vandpumpe og væk med batterierne,så
køber du en billig lader på ca 5 ampere og den stiller du ved batteriet
den skal så tilsluttes til 220 volt.Sådan er det lavet her hos mig og
kører nu på 4 år.
hilsen charly@mail.dk>

http://www.kandu.dk/

Fra : famhansen