MS Windows
briani 27239
Langsom Win XP blev hurtig igen..
Fra : Peter Binderup

Dato : 04-06-02 12:13

Et hint til folk der oplever at deres Windows XP installation "pludselig" er blevet langsom.

Efter at have kørt med min XP (UK pro Study License) installation i et halvt års tid begyndte min maskine at reagere MEGET langsomt.

Min første frygt var at jeg var blevet ramt af virus angreb, selvom jeg både køre med firewall og antivirus, men alligevel. Men
efter flere scans via diverse online scannere samt flere locale scans kunne jeg konkludere at jeg i hvert fald ikke var ramt af en
kendt virus.

Min konklusion var så at min harddisk var ved at stå af, og da jeg alligevel havde overvejet en Barracuda ataIV HD så bestilte jeg
denne.

Men min stædighed kunne have sparet mig for penge for jeg opdagede at problemet lå i at min primære IDE controller pludselig ikke
længere stod til at være Ultra DMA (http://www.seagate.com/support/kb/disc/ultra_ata_faq.html), og den kunne heller ikke sættes til
det - jeg slettede controlleren og efter den obligatoriske genstart havde jeg den vante gode hastighed tilbage (nu med Ultra DMA),
med de tilhørende boottider.

Jeg gad vide om dette er svaret på mange af de posts der er i forskellige hvor man beklager sig over at Windows XP pludselig er
blevet langsom, og at en reinstall er det eneste der virker?

MVH

Peter

Fra : Simon...

Dato : 04-06-02 13:36

du burde nok oplyse om hvilket board du kører med hvis folk skal have glæde
af din post.

mvh.Simon

Fra : Peter Binderup

Dato : 04-06-02 13:47

"Simon..." <devnull@linux.org> wrote in message news:3cfcb414$0$47959$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> du burde nok oplyse om hvilket board du kører med hvis folk skal have glæde
> af din post.

Asus A7A266-e (seneste BIOS) http://www.asus.com.tw/mb/socketa/a7a266-e/overview.htm

MVH
peter

Fra : Martin K

Dato : 04-06-02 14:04

Peter Binderup wrote:
> Asus A7A266-e (seneste BIOS) http://www.asus.com.tw/mb/socketa/a7a266-
> e/overview.htm

Har selv dette board og er meget tilfreds med det. Jeg kører med bios 1009,
men den nyeste hedder jo 1011, hvordan foregår bios-opgraderingen. Er det
let? Forløber det smærtefrit?

På forhånd tak...

--
Martin K

Fra : Peter Binderup

Dato : 04-06-02 14:15

> Har selv dette board og er meget tilfreds med det. Jeg kører med bios 1009,
> men den nyeste hedder jo 1011, hvordan foregår bios-opgraderingen. Er det
> let? Forløber det smærtefrit?

ja det er ikke så slemt - du skal bruge en bootdisk og en ekstra diskette til asus filerne.

På den side hvor du downloader biosfilen der kan do også hente et program der flasher bios'en
(http://cgi.asus.com.tw/cgi-bin/dl.asp?filename=mb/flash/aflash.exe) - disse to filer skal du gemme på den ekstra diskette.

Du booter nu maskinen med din bootdiskette og starter aflash.exe - nu har du 2 muligheder. Du kan vælge at gemme den gamle bios og
du kan flashe. Hvis du vælger at flashe så bliver du bedt om at indtaste biosfilens navn (den du har downloaded) og herefter går den
igang med at flashe bios'en med den nye version - om alt går vel så skulle den være færdig med at flashe inden for 30-60 sekunder -
og du kan afslutte programmet og genstarte din maskine.

/Peter

Fra : Simon...

Dato : 04-06-02 14:48

> Har selv dette board og er meget tilfreds med det. Jeg kører med bios
1009,
> men den nyeste hedder jo 1011, hvordan foregår bios-opgraderingen. Er det
> let? Forløber det smærtefrit?
Ja det er nemt som du kan se af Peter's svar, men lad være med at upgradere
den hvis du ikke har brug for det,
der er enmlig en lille chance for at bios updateringen laver en fejl, og dit
mb blivr ubrugeligt indtil biosen igen er fixet.

mvh.Simon, der succesfuldt har updateret sin bios omkring 50 gange
(forskellige boards) uden problemer endnu.

Fra : Martin K

Dato : 04-06-02 15:35

Simon... wrote:
> [...]
> der er enmlig en lille chance for at bios updateringen laver en fejl,
> og dit mb blivr ubrugeligt indtil biosen igen er fixet.
Jeg ved det, og er derfor lidt skræmt, da jeg kun har flashet een bios i mit
liv (ikke min egen, og det var en p4). Dette gik heldigvis godt.

> mvh.Simon, der succesfuldt har updateret sin bios omkring 50 gange
> (forskellige boards) uden problemer endnu.
Men jeg har læst på Asus.com.tw, at man skulle få en ydelsesforbedring, da
boardet bedre skulle kunne understøtte DDR-ram (PC2100).

--
Martin K

Fra : Simon...

Dato : 04-06-02 15:50

> Men jeg har læst på Asus.com.tw, at man skulle få en ydelsesforbedring, da
> boardet bedre skulle kunne understøtte DDR-ram (PC2100).
så har du vel også brug for det og er undskyldt... :)
anyways jeg ville bare lige slå fast at man ikke flasher sin bios for sjov,
men kun hvis man synes det er nødvendigt...

held og lykke med det.
-det skal nok gå godt, bare gør som der står, det er meget nemt...

mvh.Simon