Lante blev stukket
Fra : Kate

Dato : 04-06-02 11:56

Jeg har faktisk aldrig oplevet at de andre er blevet stukket af en
bi/hveps, men Lante sad i vinduet og jagtede noget "flyvende" lyden
indikerede en bi og ligesom jeg rejste mig for at stoppe Lantes jagt
blev han stukket. Han sprang ned og vaskede hidsigt poten. Jeg har
kigget på den og der er ikke umiddelbart noget at se, men ingen tvivl
om at han blev forskrækket og at det gjorde ondt på ham.
Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på?

Kate

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 04-06-02 12:21

in article 811L8.5840$pr3.12021868@news.orangenet.dk, Kate at
kate@oliwer.dkligeher wrote on 04/06/02 12:56:

> [...]
> om at han blev forskrækket og at det gjorde ondt på ham.
> Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på?

Hm - mon ikke det samme som hos os - altså en allergisk reaktion. Især
åndenød, utilpashed, desorientering. For så er det akut til en dyrlæge. Og
så ville jeg holde øje med poten for at se om den hævede eller sådan noget.
Hvis det var en bi kan brodden blive siddende, men det har du selvfølgelig
chekket
God bedring til Lante fra os alle
--
Knus fra Ann R, Donna & Ditte
Donna & Dittes katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck

Fra : Kate

Dato : 04-06-02 12:28

Ann Rudbeck <ann_rudbeck@mac.com> wrote in

> God bedring til Lante fra os alle

Tak, han ser ud til ikke at ha' nogle problemer overhovedet, han
sidder her og kigger på mig uden at tænke mere på sin pote.
Jow, jeg checkede poten for brodden og kan intet se. Nu er den helt
tør efter Lantes hidsige vask. Jeg formoder at poten ville hæve med
det samme hvis han var allergisk, nu en ½ time efter er der intet at
se på ham, lige nu sidder han og kigger på mig som om han ville sige
"hvad er du så hys over?"
Tak for det hurtige svar. Jeg behøver nok ikke sige at dyrlægen med
det samme var i mine tanker og han havde også fået et besøg hvis
Lante så mere berørt ud end han gør.

Kate

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 08-06-02 14:06

> Tak, han ser ud til ikke at ha' nogle problemer overhovedet, han

Robin er engang blevet stukket i poten, hans pote hævede op til dobbelt
størrelse og den var MEGET øm. Jeg prøvede med løg, og is *grin* - det gad
han selvfølgelig ikke Det gik dog hurtigt over.
Electra blev stukket i halsen engang, heldigvis hævede hun ikke op *pyh*

Men hvepse/bier er nogle frygtelige nogen...og vores katte er jo fantastiske
jægere Men jeg tror dog at hvis vi bare alle holder øje med kattene så
sker der nok ikke noget. Jeg har faktisk aldrig hørt om en kat der er død af
stik...har I ?

- Mette

Fra : Birgitte Krogh

Dato : 04-06-02 12:33

Ann Rudbeck skrev i meddelelsen ...

>Hvis det var en bi kan brodden blive siddende, men det har du selvfølgelig
>chekket

Min far, som selv er hobbybiavler (og har været det al den tid, jeg kan
huske), sagde engang, at det kun er hos mennesker, bi-brodder bliver
siddende. Det samme skulle efter sigende ikke ske hos dyr, fordi deres hud
er anderledes...?

Iøvrigt tror jeg også, Herbert blev stukket engang, vi var på ferie hos mine
forældre. Han rystede også poten voldsomt, og har holdt sig fra bistaderne
siden...

Hilsen Birgitte

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 04-06-02 12:43

in article pw1L8.40$aM6.1525@news.get2net.dk, Birgitte Krogh at
birgitte.krogh@get2net.dk wrote on 04/06/02 13:33:

> [...]
> forældre. Han rystede også poten voldsomt, og har holdt sig fra bistaderne

Har fundet "Kattehåndbogen" fra Politikens forlag i mellemtiden...

"Behandling af stik

Et bistik ligner en splint, der sidder i et rødt hævet område, og man kan
fjerne brodden med en pincet.
Bad stikket med en svag opløsning med natriumbikarbonat (tvekulsurt natron).
En isterning på stikket reducerer hævelsen."

Så er spørgsmålet om katten vil finde sig i at få isbehandlet poten

Fra : Kate

Dato : 04-06-02 13:41

> Så er spørgsmålet om katten vil finde sig i at få isbehandlet
> poten

LOL, ikke Lante
Nå, men nu er jeg slet ikke bekymret mere for han har brugt den sidste
halve times tid på at jagte en edderkop, som gemmer sig hver gang Lante
kommer i nærheden og så kommer frem når den tror han er væk, men Lante
er _meget_ tålmodig

Kate

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 04-06-02 14:27

in article adichl$jkq$1@sunsite.dk, Kate at kate@oliwer.dkligeher wrote on
04/06/02 14:41:

> [...]
> halve times tid på at jagte en edderkop, som gemmer sig hver gang Lante
> kommer i nærheden og så kommer frem når den tror han er væk, men Lante

Jeg tror Ditte slår ham i tålmodighed - eller osse er hun bare ikke sååå
kvik (undskyld, pus!)
Her i formiddags spadserede der en af de der meget langbenede med næsten
ingen krop (du kender dem nok) rundt i mit rene vasketøj. Ditte lagde sig på
lur, men hun var ikke hurtig nok, så kræet gemte sig i tøjet. Nu havde jeg
ikke lyst til at pakke en edderkop med ned i mine skuffer, så jeg ledte den
frem til hende. "Se skat, der er den"!
Nu ved jeg jo godt, at katte ikke ser så godt på meget nær hold, men ting
der bevæger sig plejer nu da... nå, hun ku' altså ikke hitte den, selv om
den kravlede lige for snuden af hende, så jeg gjorde kort proces med kræet
og fangede den i et stykke køkkenrulle, inden den forvildede sig ind i
tøjbunkerne igen. Ditte sad og så på hele processen. Jeg undskyldte pænt at
jeg tog hendes legetøj og kylede den døde edderkop ud i WC. Da jeg kom
tilbage vogtede hun stadig tålmodigt på tøjbunken...
Jeg tror det tog 15 minutter før hun besluttede at det var for kedeligt og
opgav. Måske hun troede at hvor der var en, måtte der være flere??

Nej det lyder som om Lante har glemt oplevelsen med bien for længst. Godt
nok...

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 08-06-02 14:08

> Så er spørgsmålet om katten vil finde sig i at få isbehandlet poten

Vil de ikke - Robin ville ikke

- Mette

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 08-06-02 14:07

> huske), sagde engang, at det kun er hos mennesker, bi-brodder bliver
> siddende. Det samme skulle efter sigende ikke ske hos dyr, fordi deres hud
> er anderledes...?

Hmmm, jeg måtte nu fjerne broden fra Electras hals! Måske er det anderledes
fordi det var i hendes hals ?

-Mette

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 04-06-02 12:23

Kate <kate@oliwer.dkligeher> writes:

> [...]
> om at han blev forskrækket og at det gjorde ondt på ham.
> Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på?

I politikkens kattebog står bla:
[det er som regel poten det går ud over og for det meste nøjes katten
med at sidde med løftet forben og ryste på poten et ganske kort stykke
tid. den ser ud til at glemme det hurtigt og får sjældent nogen
hævelse af betydning. sker det alligevel kan man forsøge med en
ispose. i alvorlige tilfælde kan dyrlægen hjælpe med indsprøjtninger]

Så du skal nok mere være obs på om han bliver stukket i mundhulen
hvilket kan blokere luftvejene.. men jeg tænker at han holder sig fra
slige insekter i fremtiden..

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Lars Dahl

Dato : 04-06-02 13:02

Henrik Pedersen <misbams-meow@edb.dk> skrev i
> men jeg tænker at han holder sig fra
> slige insekter i fremtiden..

Hej Henrik.

Det skal du ikke regne med *S*
En af mine tidligere kommandanter - Cirka (Ja, det hed hun altså) - blev
selv stukket, men fandt meget hurtigt ud af at bruge den anden pote til
bijagt. Sådan nogle flyvende dimser er alt for spændende til at et stik
skulle stoppe legen.

Mvh. Lars Dahl
--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 04-06-02 17:33

"Lars Dahl" <hafk@get2net.dk> writes:

> Hej Henrik.

Hej Lars

> [...]
> selv stukket, men fandt meget hurtigt ud af at bruge den anden pote til
> bijagt. Sådan nogle flyvende dimser er alt for spændende til at et stik

Nu var der jo også tale om almindelige katte, og ikke de øhhmmm
alternativt begavede eksemplarer som sjovt nok "alle" bor hos
jer..*ggg*

Nu ikke fornærmet, men generelt er jeg sikker på at de holder sig fra
ting som gør ondt/er ubehagelige... Fx er jeg helt sikker på at
Melissa er stødt på et pindsvin på et tidspunkt, for et sted i
nærheden har de en støvlebørste som ligner en pindøf, og den får både
hvæs og knurren. Før hun stille og roligt spadserer langt udenom...

Fra : Kate

Dato : 04-06-02 13:47

Henrik Pedersen <misbams-meow@edb.dk> wrote in

> Så du skal nok mere være obs på om han bliver stukket i mundhulen
> hvilket kan blokere luftvejene.. men jeg tænker at han holder sig
fra
> slige insekter i fremtiden..

Han nåede overhovedet ikke at bide i den, heldigvis, og det er
rigtigt at han rystede poten kraftigt og vaskede den ligeså
voldsomt, så det var meget svært at komme til at kigge på den, men
han havde intet i mod at jeg rørte poten. Faktisk havde han overskud
til at slikke mine fingre også mens jeg undersøgte ham
Jeg har bare aldrig oplevet at de andre er blevet stukket, derfor
blev jeg overrasket. Heædigvis er i jo hurtige på tasterne, men
havde han set den mindste smule dårlig ud havde dyrlægen været 1.
prioritet. Han bor jo heldigvis kun 3 skridt fra min hoveddør, meget
praktisk i en krisesituation.
Jeg håber bestemt at Lante fik en lærestreg, men det er jo ikke til
at vide med sådan en lille fyr som ham

Kate

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 04-06-02 17:36

> [...]

> praktisk i en krisesituation.
> Jeg håber bestemt at Lante fik en lærestreg, men det er jo ikke til

Ja det er dælme heldigt, jeg for også i kattebogen med det samme jeg
læste dit indlæg, for at svare...
Det er jeg bestemt ikke i tvivl om, at han var kommet til dyrlæge hvis
han havde set dårlig ud, men det er nu rart nok lige at vide sig
sikker om der kan komme evt allergiske reaktioner på et senere
tidspunkt.

Et "lidt" forsinket trøstespinbrum fra Melissa..

Fra : Denise

Dato : 04-06-02 12:45

Hej Kate
En af vores hvide briter, Fennikel, blev engang stukket af en brumbasse.
Hans ben hævede til dobbeltstørrelse, men var ellers upåvirket, hverken
haltede eller noget, så vidt jeg husker. At det var en brumbasse opdagede
jeg, da den havde bygget bo i et hul i en stamme i deres løbegård, og hvor
jeg jo havde set Fennikel stå og rode i med poten.
Hilsen Denise

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 04-06-02 13:32

Hej Kate
min Fnugger blev stukket for 14 dage siden, og jeg
tror at hvis katten er allergisk over for bistik så vil
det hurtigt vise sig, så hvis han ikke reagere med andet
end måske vaske sig og halte lidt på grund af ømhed
tror jeg ikke der er noget at være nervøs for

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Some people have lives, other have cats

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 04-06-02 19:05

Uha Neo blev også stukket i/omkring munden i dag. Så det ikke selv da jeg
var på job, men kæresten opdagede det og fik taget bien fra Neo.
Neo gned og gned med poten ved munden, men det er også det eneste.
Vi kan ikke se noget på Neo, han er ikke hævet eller noget - så håber at det
går ok.
Men holder alligevel lige et ekstra øje med ham.

Nus til Lante her fra

Hilsen
Joan
www.haarbolden.dk

Fra : Birgitte Krogh

Dato : 04-06-02 19:46

Joan Frederiksen skrev i meddelelsen ...
>Uha Neo blev også stukket i/omkring munden i dag.

Pu-ha, det er min værste skræk Jeg håber, det er et - forholdvist -
uskyldigt sted, han er blevet stukket.
God bedring til Neo.
Hilsen Birgitte

Fra : Kate

Dato : 05-06-02 10:41

"Joan Frederiksen" <joanSLETDETTE@haarbolden.dk> wrote in news:adivf4
$76l$1@sunsite.dk:

> Nus til Lante her fra

Nu lige tilbage til Neo. Håber han holder sig fra bier i fremtiden og
det håber jeg også at Lante gør.

Kate

Fra : AEK

Dato : 04-06-02 19:30

Yo kate !!!!!!

Hvad f..... går der galt ???
Du har fået lagt et billede ind på profil - var det mon Lante , der krævede
det, efter at han var blevet stukket ....*G*
Du ser lige så menenskelig ud som os andre...Øv altså, hva´

/ Anya , Tøsen, Tilde & Oscar ( Som synes, at du er sååååå yndiiiig ).

Fra : Denise

Dato : 04-06-02 20:29

Hej alle
Ja, har I nu allesammen set billedet af Kate, som hun nu endelig har fået
lagt ind, hihi )
Og så ser hun endda "normal" ud.
Hilsen Denise, som også er i drillehumør

Fra : Kate

Dato : 05-06-02 10:40

"Denise" <daugbjerg@*NOSPAM*c.dk> wrote in

> [...]
> har fået lagt ind, hihi )
> Og så ser hun endda "normal" ud.
> Hilsen Denise, som også er i drillehumør

Ihhh, hvor er i onde
Nej, det var nu ikke Lantes skyld det kom der ind, måske mere at det
tog så lang tid, fnis, han elsker jo at ligge i arm og det kan dælme
være svært at bruge musearmen, når der ligger en kat og snorker på
den

Kate