13 Pol Jaeger-stik - Microswitch ?
Fra : Jensn

Dato : 04-06-02 11:08

Hej

I et 13pol Jaeger-stik til montering på bilen, sidder der en micro-switch
indbygget - den afbryder når man sætter et stik i

Hvad skal man bruge den til ?

Umiddelbart kunne jeg forestille mig at bruge den til en "husk du har
trailer på" bak-alarm
inde i bilen - måske ikke så nødvendigt når man bakker med Campingvognen,
men
mere på sin plads når det er traileren som er hægtet bagefter.

Men hvis den har en anden, bedre, funktion, hører jeg gerne

Mvh.
Jensn

Fra : Carsten Stage

Dato : 04-06-02 12:32

Jensn wrote:

> I et 13pol Jaeger-stik til montering på bilen, sidder der en micro-switch
> indbygget - den afbryder når man sætter et stik i
>
> Hvad skal man bruge den til ?

Det må nødvendigvis blive et gæt - men på mit syv-benede er der også en
kontakt. Den slukker for bilens tågebaglygter, når der sættes et stik i,
så mon ikke det er til det samme, da det ikke er rart med spejling af
bilens tågelygter i campingvognens front.

Da vores campingvogn ikke har tågebaglygter, så bruger vi ben 2, der jo
er beregnet for tågebaglygter på hængeren til 12 V forsyning til
køleskab og opladning af batteri i campingvognen under kørsel - det er
så bare at tænde for tågebaglygterne.

Der er trukket kraftig ledning via seperat sikring samt relæ, fra
batteri i bil til stikket på ben 2, så bilens originale kredsløb kun
trækker relæet.

http://hansj.dk kan du i øvrigt finde skema over hvilke ben der er
til hvad.

Med venlig hilsen,
--
Carsten Stage

Fra : Jørgen L.

Dato : 04-06-02 15:06

> [...]
> så mon ikke det er til det samme, da det ikke er rart med spejling af
> bilens tågelygter i campingvognens front.

Carsten har helt ret det er til at slukke for bilen tågebaglygter hvis den
er rigtig monteret.

Hilsen Jørgen

Fra : Carsten Stage

Dato : 04-06-02 16:58

"Jørgen L." wrote:

> Carsten har helt ret det er til at slukke for bilen tågebaglygter hvis den
> er rigtig monteret.

Jeg var så heldig, at det var monteret korrekt fra forhandlerens side
(Skoda Køge), ellers havde jeg ikke været klar over, at stikdåsen med
afbryder til tågelygterne fandtes.

Jeg har senere konstateret, at Hella har den i sit sortiment, men det er
sjældent, at autotilbehørsfirmaerne har dem hjemme.

Hvis man, ud over hvad jeg skrev tidligere, udvider med DanPower 1212
batteribooster, så har du altid et veloplagt batteri i campingvognen,
specielt med det 13 polede stik, hvor ladestrøm og almindelig forbrug er
på seperate ben.

Se eventuelt http://www.danpower.com/produkter.html hvor der også findes
et diagram, som burde kunne hjælpe dig.

Med venlig hilsen,