Erfaringer fra Kabelnettet.dk
Fra : Markus Paldan

Dato : 04-06-02 10:31

Hello :D

Jeg søger med lys og lygte efter folk der er koblet op via
www.kabelnettet.dk , dvs udbyderen...

Vores ejendom bestående af ca 16 opgange med ca 8 familier = dvs 120-130
lejligheder, har fået et tilbud stukket i hånden, hvorfra de hævder at kunne
give en ca 2mbit til _hver_ lejlighed, dvs 2 * 120 = 240mbit ik ? i teorien
lyder det jo ret vildt når man tænker på den månedlige pris (49 kr)

Men hvor langt rækker de 2mbit så?,
Er det til nærmeste knude punkt ?
Nærmeste backbone, som sikkert er en kæmpe flaske hals ?

Erfaringer søges, evt eksempler på pingtider eller hastigheder..

Mvh Markus Paldan

Fra : Ole & Christina

Dato : 04-06-02 11:45

"Markus Paldan" <paldan1@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:3cfc8889$0$20289$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Men hvor langt rækker de 2mbit så?,
> Er det til nærmeste knude punkt ?
> Nærmeste backbone, som sikkert er en kæmpe flaske hals ?
Mit gæt er at det er 2Mbit i alt, en sådan linje fåes til ca. 2500,- +moms, hvilket giver en linjepris på ca. 26,- pr. lejlighed.
Når der så skal tjenes lidt på det og installeres og serviceres netværk, er det vist ikke helt i skoven med en slutpris på 49,-
En anden ting i skal være opmærksomme på er om det er et switchet netværk, om det er internt 10/100 eller kun 10 Mbit, er der en
central firewall eller er der fuldt åbent til alle maskiner, er der begrænsninger på hvilke porte, der er åbne (hint: Telia har på
deres ADSL lukket for f.eks.POP3, så du kun kan bruge deres webmail, og ikke andre konti) og og og...

Men jeg kender ikke kabelnettet og de kan da måske godt være mere seriøse end mange andre, så held og lykke

--
Ole S.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 05-06-02 16:22

On Tue, 4 Jun 2002 12:44:35 +0200,
Ole & Christina <stigardNOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> deres ADSL lukket for f.eks.POP3, så du kun kan bruge deres webmail, og ikke andre konti) og og og...

Har de virkelig lukket for at man kan hente fra pop3-serverer udefra?

I følge der faq:

Er der åbnet for alle typer trafik?
Nej der er lukket for nogle få typer trafik i retning mod dig:
Mailserver-trafik er lukket (port 25/tcp), da der er for stor risiko for
at kunder får opsat deres mailserver så den ikke er sikker, og dermed
risikere Telia at få blacklisted sin egen mailserver.

Er det den anden vej der er lukket.

--
Anders Bo Rasmussen

Fra : Ole Stigaard

Dato : 05-06-02 16:28

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse news:slrnafsb54.98v.fuzz01@localhost.localdomain...

> Har de virkelig lukket for at man kan hente fra pop3-serverer udefra?
Det jeg fra [intern kilde udeladt] har fået at vide er, at der er lukket for de porte (kan ikke huske numrene) som bruges til post.
Det er derfor webmail eller ingen mail. Men hvis de skriver andet, tager [intern kilde udeladt] jo nok fejl. Jeg tvivler dog...

--
Mvh Ole S

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-06-02 16:39

On Wed, 5 Jun 2002 17:27:53 +0200, "Ole Stigaard"

> [...]
>Det er derfor webmail eller ingen mail. Men hvis de skriver andet, tager [intern kilde udeladt] jo nok fejl. Jeg tvivler dog...

Det de skriver i deres FAQ   er

> [...]
|at kunder får opsat deres mailserver så den ikke er sikker, og dermed
|risikere Telia at få blacklisted sin egen mailserver.

Til at sende mail til en mailserver bruges TCP25, til at hente mail
fra en mailserver POP3, bruges TCP110.
Hvor de skriver er at de har blokket INDGÅENDE trafik til port 25,
således at kunderne ikke kan have din egen mailserver, desvære skriver
de ikke noget om at de har en backup-mailserver sådan som TDC har det,
jeg går derfor udfra at det har de ikke, korekt mig endelig hvis jeg
tager fejl,,,

Til at hente post fra en mailserver POP3 bruges UDGÅENDE trafik til
port 110.

Jeg ser ingen grund til at der skulle være lukket for at kunne hente
mail på en POP3 server ude i den store verden.

--
news.milli.dk føre pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 05-06-02 18:33

Ole Stigaard <stigardNOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> Det er derfor webmail eller ingen mail. Men hvis de skriver andet, tager [intern kilde udeladt] jo nok fejl. Jeg tvivler dog...

Der er lukket indgående (altså ude fra Internettet) på portene 25 (smtp)
og 1080 (socks5 proxy). Ingen af disse er nødvendige for at hente post
med POP3.

comhjem.dk tilbyder som det ser ud nu kun webmail, men der er ikke
noget, der forhindrer at have en pop3-konto andensteds.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Time is the great physician." -- Disraeli