Snegleplage
Fra : Benjamin Graugaard N~

Dato : 04-06-02 09:19

Hej Gruppe

Jeg har en efterhånden voldsom bestand af små runde flade snegle (jeg ved
ikke hvad de hedder). Jeg fik dem gratis med, da jeg købte planter for ca ½
år siden, hvis I forstår hvad jeg mener.
Mit spørgsmål er: Findes der en måde, at slippe helt af med dem på? - eller
findes der alternativt en måde af begrænse dem på, der er nemmere end at
fjerne dem med fingrene?
Endelig en optimistisk vinkel: Mit algeproblem blev løst af en sugemalle,
kan jeg få en selvskabfisk der spiser snegle? (Jeg har guppyer og en Gurami
p.t.)

På forhånd tak

Benjamin

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-06-02 09:55

Benjamin Graugaard Nielsen <benjaminNOSPAM@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cfc784e$0$9259$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> Endelig en optimistisk vinkel: Mit algeproblem blev løst af en sugemalle,
> kan jeg få en selvskabfisk der spiser snegle? (Jeg har guppyer og en

Tænk virkeligt skulle du ikke betale for sneglene *s*!

En pragtsmerling kan være løsningen på dit problem, men pragtsmerlinger
bliver ret store,
og jeg ved ikke hvorstort dit akvarie er. Der er også andre smerling arter
som ikke bliver så voldsomme.

Du kan alternativt og bruge kartoffel metoden, den går i al sin enkelthed
ud på at du tager en underkop,
lægger en skive kartoffel på den. sætter underkoppen ned efter lyset er
slukket, og den fjernes igen inden lyset tændes.
sneglene elsker kartoffel, og samles på skiven, grunden til at den skal
fjernes inden lyset tændes er at ellers fjerner sneglene
sig fra kartoffelen. "Behandlingen" kan gentages efter behov.

Carsten

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-06-02 00:05

> [...]
> fjernes inden lyset tændes er at ellers fjerner sneglene
> sig fra kartoffelen. "Behandlingen" kan gentages efter behov.

Hvis man nu l ø b e r fra stikkontakten og hen til akvariet, kan man så
ikke være heldig at løbe fra nogen af de langsomste af sneglene?

Kuglefisk er også sneglespisere. De får på en eller anden måde tømt skallen
for kød på en brøkdel af et sekund, og spytter så en tom skal ud. Snegle er
normalt kun et problem, hvis man har for næringsrigt vand. Det bedste må så
være at løse dette problem, i stedet for at fjerne symptomerne.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Benjamin Graugaard N~

Dato : 06-06-02 22:13

Snegle er
> normalt kun et problem, hvis man har for næringsrigt vand. Det bedste må

> være at løse dette problem, i stedet for at fjerne symptomerne.

Det lyder spændende. Men hvordan gør jeg det?

Benjamin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-06-02 23:41

> Snegle er
> så
>
> Det lyder spændende. Men hvordan gør jeg det?
>
> Benjamin

Det er ret enkelt. Skift en del af vandet med faste intervaller. F.eks. en
trediedel hver anden uge (hvorunder du suger bunden ren). Foder evt. mindre,
eller hold færre fisk og/eller flere planter.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Benjamin Graugaard N~

Dato : 07-06-02 14:44

> [...]
mindre,
> eller hold færre fisk og/eller flere planter.

Det vil jeg prøve. Tak for hjælpen.

Benjamin

Fra : Thomas Neumann [6000~

Dato : 04-06-02 10:04

Jeg har netsmerling og der er ikke en snegl at se nu.
Havde ret mange snegle tidligere og fjernede alle synlige en gang om ugen.
Men med netsmerlingerne er de alle væk.

Prøv det - prøv det!

Thomas

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 04-06-02 12:56

"Thomas Neumann [6000]" <nospam@neumann.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har netsmerling og der er ikke en snegl at se nu.
> Havde ret mange snegle tidligere og fjernede alle synlige en gang om ugen.
> Men med netsmerlingerne er de alle væk.
>
> Prøv det - prøv det!

Jeg kan også varmt anbefale netsmerlinger.

Jeg købte to rimelig små netsmerlinger som dyrehandleren mente var lige i
underkanten til at spise de lidt større snegle, men ganske hurtigt forsvant
de alle. Det eneste der var tilbage var de tomme "huse" som lå i nærheden af
pumpen.

Dog er den ene af netsmerlingerne i mellemtiden død (kan ikke finde den
mere), så om den har spist for meget kan jeg ikke sige

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 04-06-02 15:57

Hva laver smerlingerne så af ?

Leo
http://dk.danban.com/advocate/e80b1a1a96ee6ae008bdbbb071b1629f

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-06-02 16:02

"Leo Vaeversted" <leo@venlig.dk> skrev i en meddelelse news:adikdf$o94$1@sunsite.dk...
> Hva laver smerlingerne så af ?

Det samme som de andre fisk i akvariet.

Men bortset fra det, så tror jeg ikke sneglene er helt udryddet - de holdes bare så meget nede, at man ikke ser dem.

Jeg havde også lidt rigelig med snegle i mit 250 liter selskabsakvarie - så jeg slap 3 pragtsmerlinger derned - og så gik der ikke
længe før jeg aldrig så en snegl mere.

Lang tid efter flyttede jeg så smerlingerne over i et andet akvarie - og vupti - få dage efter var der snegle i det første igen -
ikke mange men nogle stykker var der da - så der kom smerlingerne tilbage - og sidan har jeg ikke set en snegl.

Men for at komme tilbage til spørgsmålet, så kan de også spise almindeligt foder - men snegle er absolut livretten !

/Jan

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 04-06-02 17:23

> Hva laver smerlingerne så af ?

Min spiser flagefoder sammen med de andre fisk - den ser dog lidt sjov ud
når den svømmer i overfladen for at fange noget, men det går vist meget
godt.

Det skal også lige nævnes at jeg ser en snegl en gang i mellem, men maks en
af gangen i akvariet.

Fra : Benjamin Graugaard N~

Dato : 04-06-02 22:21

Tak for alle de gode råd.

Benjamin

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 04-06-02 16:54

"Benjamin Graugaard Nielsen" <benjaminNOSPAM@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3cfc784e$0$9259$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> Endelig en optimistisk vinkel: Mit algeproblem blev løst af en sugemalle,
> kan jeg få en selvskabfisk der spiser snegle? (Jeg har guppyer og en

Hej Benjamin

Herfra kan musebotia stærkt anbefales !

Men af de andre indlæg kan jeg se at der jo er frit valg mellem flere
forskellige arter, og det er da altid rart ! Fordelen, som jeg ser det, er
at musebotiaen ikke bliver særlig stor (3-5 cm), i forhold til smerlingerne

Held og lykke med "jagten"

Ole

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 04-06-02 20:55

"Ole Rasmussen" <wolle@nork.auc.dk> wrote in message
> Herfra kan musebotia stærkt anbefales !

Hej Ole.
Den musebotia, er det en selskapsakvarie fisk, eller kan den finde på at
være grov over for de mere langfinnede fisk ????
Jeg har behov for noget til at fjerne overskuddet af snegle i mit
yngelakvarie, hvor jeg har en flok kampfisk gående :)
Hilsen Ditte

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 04-06-02 21:57

Hej Ditte

Den gik faktisk sammen med et hold honningguramier, og jeg så den aldrig
jage dem......

Et godt råd hvis du vil yngle på dine kampfisk: Hæv temperaturen med et par
grader (dog max til 29 grader !), samtidig med at du sænker vandstanden i
akvariet. Jeg prøvede det med en han og 3 hunner i et 128 liters akvarie -
hannen gik fuldstændig amok og byggede 3-4 skumreder og der blev lagt æg i 2
af dem. Desværre døde alle ungerne (og de voksne) under et strømsvigt

Jeg har dog ikke efterprøvet det siden....

Mvh
Ole

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 05-06-02 18:44

> [...]
> af dem. Desværre døde alle ungerne (og de voksne) under et strømsvigt
>
> Jeg har dog ikke efterprøvet det siden....

Hej Ole.
Tak for oplysningen, så må jeg ud og jagte på en musebotia :)

Jeg har ingen problemer med at få mine fisk til at yngle, og ungerne til at
vokse op - har sågar fået solgt de første 20 stykker, til en særdeles
gunstig pris :)
Men tusen tak for omtanken :)
Hilsen Ditte

Fra : Henrik Lohse

Dato : 04-06-02 22:19

Jeg kan kun tilslutte mig: musebotia er en f....... god sneglespiser. Jeg
satte
på et tidspunkt 3 stk. i mit akv. og i løbet af kort tid var sneglene væk!
Og
selv da der kun var en mysebotia tilbage kunne den holde sneglebestanden
nede.
Nu har jeg desværre ikke flere musebotia tilbage, men en del snegle jeg
gerne
vil af med. Er der nogen her i gruupen der ved hvor de fåes i storkøbenhavn?

med venlig hilsen
Henrik lohse

Fra : Benjamin Graugaard N~

Dato : 04-06-02 22:22

> vil af med. Er der nogen her i gruupen der ved hvor de fåes i
storkøbenhavn?

eller hvad med Storårhus?

Benjamin

Fra : Søren Steffensen

Dato : 05-06-02 09:24

Hej !
Jeg har gode erfaringer med Zebrasmerlinger der ikke mere end 5-7 cm, dem
har Akvarie West næsten altid, men kig lige på deres hjemmeside inden i
kører derind

--
SOS icq: 102169245

"Benjamin Graugaard Nielsen" <benjaminNOSPAM@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3cfd2fdf$0$9277$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 20-06-02 14:29

Hej

Jeg har været i zoocity idag, de har flere slags smerlinger, bla også
musebotia

mvh jeppe

Fra : Henrik Lohse

Dato : 21-06-02 00:43

Hej Jeppe

Takker for svaret. Jeg tror jeg smutter en tur ud og besøger dem i morgen.

mvh Henrik

Fra : Søren Steffensen

Dato : 21-06-02 12:02

Pas MEGET på med at købe fisk i Zoocity, da der ALTID er døde fisk i næsten
alle deres akvarier !

--
SOS icq: 102169245

Fra : Henrik

Dato : 21-06-02 21:42

"Søren Steffensen" <sorensteffensen@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Pas MEGET på med at købe fisk i Zoocity, da der ALTID er døde fisk i
næsten
> alle deres akvarier !

Men de giver jo en rimelig god "garanti", så man kan komme tilbage men en
evt. død fisk og få en ny.

Fra : N/A

Dato : 21-06-02 22:29

Fra : Henrik

Dato : 21-06-02 22:29

> Jeg har tidligere givet 25 kroner pr. stk. andet steds. Men sådan er det
vel
> hvis man
> handler hos dyrehandlernes svar på Silvan

Hvor er/var det ?

Mvh
Henrik

Fra : Henrik Lohse

Dato : 22-06-02 02:34

"Henrik" <sahl@REMOVETHISsnaps.dk> skrev i en meddelelse

> "Henrik Lohse" <henrik.lohse@get2net.dk> wrote in message

> vel
> >

> Hvor er/var det ?
>
> Mvh
> Henrik

I Amagercentret, men de har dem desværre ikke mere.

mvh Henrik

Fra : Henrik

Dato : 22-06-02 13:09

> I Amagercentret, men de har dem desværre ikke mere.
>
> mvh Henrik

Jeg var hos Planteimporten og Akvariewest i dag og de to begge 55,- for en
pragtsmerling

Fra : bonden11

Dato : 07-06-02 05:50

"Benjamin Graugaard Nielsen" skrev d. 04-06-02 09:19 dette indlæg :
> [...]
sugemalle,
> kan jeg få en selvskabfisk der spiser snegle? (Jeg har guppyer og en

husk de mange snegle kommer fordi du overfoder

har et 700l+et 200l og har ingen snegle i nogen af dem kun få stykker

har haft et 128l med gubbiunger og der var rigtig mange snegle fordi jeg
fodret for meget

håber du kunne bruge det til noger

m.v.h. Bonden11

http://www.kandu.dk/